Check-in.dk's syn på Skandinavisk luftfart

Re: Check-in.dk's syn på Skandinavisk luftfart

Nettopp. Og det skule bare mangle.
Det er det de er der for.
Kan ikke se at check-in gjør noe galt i å sitere noen med interesser. Og det er vel ikke galt for et medium å ha interesser selv heller, så lenge det forholder seg til sannheten.

Klart. Men å sette tittel «Hong Kong-rute får lunken modtakelse» på en artikkel som kun støtter seg på at Visit Denmark aller helst kunne tenkt seg å se ruten gå ut fra nettopp Danmark (noe som er en selvfølge) er i mine øyne i overkant tabloid, og veldig tynt.

Det er heller ikke i utgangspunktet noe i veien med at Check-in har en agenda. Men har de det, bør de ikke kjøre «fair and balanced»-regla, jf. beskrivelsen de gir av seg selv.

Ta en titt på hvem som driver Check-in.dk, deres bakgrunn og ikke minst hva de driver med i tillegg til Check-in.dk. De har ingen redaksjonell tyngde eller erfaring og utdannelse innen journalistikk er fullstendig fraværende. Med andre ord en blogg.

Jeg går ut fra at flere enn meg selv kjenner til dansk forretnings kultur og kanskje kjenner igjen visse trekk i deres blogg innlegg.....

Ta en titt på hvem som driver Check-in.dk, deres bakgrunn og ikke minst hva de driver med i tillegg til Check-in.dk. De har ingen redaksjonell tyngde eller erfaring og utdannelse innen journalistikk er fullstendig fraværende. Med andre ord en blogg.

Jeg går ut fra at flere enn meg selv kjenner til dansk forretnings kultur og kanskje kjenner igjen visse trekk i deres blogg innlegg.....

At Check-in.dk ser tingene ud fra en dansk synsvinkel er vel ikke overraskende eller suspekt ??!!!.

Og jeg synes det kunne være interessant , om du kunne uddybe dine insinuerende kommentarer mht "dansk forretningskultur".

At Check-in.dk ser tingene ud fra en dansk synsvinkel er vel ikke overraskende eller suspekt ??!!!.
Jeg tror ikke kritikken går på at Check-in ser ting ut fra et dansk perspektiv (i hvert fall ikke fra min side), men heller på hvordan de fronter seg sammenliknet med hvordan de faktisk opptrer. Hadde de frontet seg som et nettsted som fokuserer på hvordan nyheter i luftfartsbransjen påvirker CPH og andre danske lufthavner hadde tonen de setter i sine artikler vært helt legitim. Men det gjør de ikke. De fronter seg som et nettsted som driver «neutral, seriøs og objektiv journalistik».

Og jeg synes det kunne være interessant , om du kunne uddybe dine insinuerende kommentarer mht "dansk forretningskultur".

Tror ikke Cockpitview trenger å utdype dette så lenge det er bare konstaterende. Forretningskulturen varierer fra land til land. I noen land er det nok med en muntlig avtale i en videokonferanse eller et håndtrykk ved et besøk og alt skjer i henhold til hva som er avtalt. Etter min erfaring er de to vesteuropeiske land som er lengst fra en slik forretningskultur Nederland og ikke minst Danmark. Jeg ville nok ikke inngått en avtale med et dansk firma uten at det hadde vært nøye gjennomgått av våre forretningsadvokater før signering. Men dette er bare min erfaring etter over 20 år i farmasøytisk bransje fra østkysten av Australia til vestkysten av USA/Canada og fra Norge i nord til Chile i sør.

Tror ikke Cockpitview trenger å utdype dette så lenge det er bare konstaterende. Forretningskulturen varierer fra land til land. I noen land er det nok med en muntlig avtale i en videokonferanse eller et håndtrykk ved et besøk og alt skjer i henhold til hva som er avtalt. Etter min erfaring er de to vesteuropeiske land som er lengst fra en slik forretningskultur Nederland og ikke minst Danmark. Jeg ville nok ikke inngått en avtale med et dansk firma uten at det hadde vært nøye gjennomgått av våre forretningsadvokater før signering. Men dette er bare min erfaring etter over 20 år i farmasøytisk bransje fra østkysten av Australia til vestkysten av USA/Canada og fra Norge i nord til Chile i sør.

Ja, nu er vi nok på vej ud af tangenten og væk fra det flyrelaterede som dette forum jo egentlig drejer sig om. Og det tager jeg min del af skylden for.
Men jeg vil lige tilføje en enkelt ting. Ifølge Forbes liste over "Best Countries for Business 2014" ligger Danmark i top:

http://www.forbes.com/sites/kurtbad...mark-tops-forbes-best-countries-for-business/

Så helt slemt kan det vist ikke være.

Pingo, la du ikke merke til at jeg påpekte vesteuropeiske land? At Forbes har hovedsete i New York City kan forklare mye av det valget.

Hold da op et par charmetrolde I er. Min dårligste betaler er et Norsk firma, så her må jeg hellere påpege at Nordmænd ikke er til at stole på. Ja, hvis jeg skulle følge ovennævnte retorik. Men LN-KGL jeg inviterer dig gerne til Danmark, så du kan få et andet indtryk end ovennævnte, og dernæst kan jeg da introducere dig til en referenceliste af Norske kunder som kan give dig et stik modsat indtryk i forhold til dit eget syn på danskere.

"Cockpitviews" had til Danskere er så tykt, at det simpelthen er morsomt. Hans mangeårige ageren her (ja et navneskift har jo ikke ændret på debatformen eller indholdet) viser det med al tydelighed. Det blokerer simpelthen for al sund fornuft. Det skulle jo ikke undre hvis vi Danskere også skal have skylden for pesten, 1. verdenskrig og den globale finanskrise.

Ellers takk janusk, men jeg trives bedre litt lenger sør på Sjælland enn Hornbæk. Det nærmeste geografisk som ligger på min to-do-list er en signaturaften på Søllerød Kro.

Ellers takk janusk, men jeg trives bedre litt lenger sør på Sjælland enn Hornbæk. Det nærmeste geografisk som ligger på min to-do-list er en signaturaften på Søllerød Kro.

Jamen der er også dejligt på Søllerød - kan varmt anbefales (ligesom en del andre spændende restauranter i Københavns området). Men du må jo hellere huske at indgå en skriftlig kontrakt inden ;-)

Hornbæk er nu et fantastisk sted (og ikke så langt fra Søllerød), hvor der bl.a. kan opleves en del Nordmænd. Men mig finder du nu ikke i Hornbæk.

Jamen der er også dejligt på Søllerød - kan varmt anbefales (ligesom en del andre spændende restauranter i Københavns området). Men du må jo hellere huske at indgå en skriftlig kontrakt inden ;-)

Hornbæk er nu et fantastisk sted (og ikke så langt fra Søllerød), hvor der bl.a. kan opleves en del Nordmænd. Men mig finder du nu ikke i Hornbæk.

I motsetning til deg skal jeg dog gi en ryddig redegjørelse om hva jeg mener.

Det er slik at du og spesielt din wing commander i år etter år har forfulgt medlemmer som har gitt utrykk for at sammensetningen av etableringer og ruteutvikling i Skandinavia i stor grad er ført og styrt og påvirket av nasjonale interesser, politiske føringer, lokal kompetanse og økonomi.
For ca 8 år siden begynte flere å hinte om at årsaken til den skjeve fordelingen av ruter i Skandinavia var et resultat av andre forhold enn kommersielle interesser. Dokumentasjon og forsøk på å forklare og argumentere for endringer ble fullstendig feid ned av deg og den leieren du representerer, med gjentatte personangrep og bevisst forfølgelse av person.
Nå 8 år etter, er disse forholdene vel dokumenterte, debatterte og kjent i stort sette alle kretser og jeg tror ikke lenger disse angrepene som fortsetter, faktisk tjener sin sak.
Det fremstår derfor for meg ganske tydelig hvem som i disse debattene fremstår med størst kredibilitet.
På samme tid argumenterte flere om ruter og potensielle city pairs som led under de overnevnte forhold. Da med henvisning til egne nasjoners etableringer i andre land, økonomiske interesser, handel, turisme, frakt, faktiske pax tall og potensiale. Dette på en tid da for eksempel OSL hadde kun 5 ukentlige 757 til EWR.
De som våget å hevde at det var dokumentert potensiale for andre destinasjoner og selskap måtte tåle å stå imot en storm av personangrep, latterliggjørelser og direkte mobbing.
Den etter min mening, nedlatende syn på OSL, Oslo som by og ARN, skinte særdeles godt igjennom. Jeg vil anbefale deg å se på disse trådene tilbake i tid hvor dette ble debattert. Spesielt den sterke argumentasjonen for å få TG til OSL viser med tydelighet dette, hvor markedet overhode ikke ble gitt en sjanse.
I dag flyr TG daglig med 777-300 og vi har 4 ukentlige DU med 787og selv de mest skeptiske norske medlemmene her inne har innsett at vårt hjemmelige marked kan bære et bredt spekter av IC ruter. De tidligere etablerte usannhetene fra SAS og Kastrup om at kun CPH kunne dekke slike ruter, er fullstendig knust, så også ideologien bak dette.
Nå 8 år senere, er OSL knyttet direkte med San Fransico, Los Angeles, 3 ruter til New York, 2 til Dubai, Doha, Lahore, Islamabad, 2 til Bangkok, 2 ruter til Florida. Sommer rute til Seoul, Ethipoian på vei. SAS planlegger nye USA ruter og DU har 2 nye Asia ruter i hatten.
Samtidig har selskapene gått ut å benchmarket de skandinaviske markedene og forankret tidligere utsagn som har blitt latterliggjort om betalingsvilje og yield fra OSL og Norge.
Ruteutviklingen i Skandinavia har til tider etter min mening vært utspekulert og manipulativ, med CPH i spissen. Det har sin naturlige årsak i at CPH er den eneste business minded flyplassen i Skandinavia med et særdeles dyktig salgs og markedsapparat. I kampen mot to statlige dinosaurer på OSL og ARN, så har de kunnet løpe rundt i ringe og spille et til tider skittent spill som de andre ikke har hatt muligheten til å besvare for å sikre egne interesser. Det er viktig å huske på at det er mange som sitter på informasjon og kunnskap om hvordan prosessene rundt etableringene av selskap faktisk foregår og jeg tror i lys av de siste års blottlegging av disse prosessene, politikken og økonomien at flere har kommet til den erkjennelsen at det er mange forhold som spiller inn for etableringen av nye ruter som ikke nødvendig vis ligger synlig på veien.
At Dansker har et annet forhold til business enn nordmenn er helt på det rene og ikke min personlige påstand. Samtlige nordmenn som driver forhandlinger og handel på tvers av våre land kjenner til det og er ikke minst bevisste rundt dette.
Dansker er kremmere og dyktige forhandlere og et handelsfolk av rang, imens nordmenn i stor grad er som eventyrere og er i mye større grad blåøyet (selv om det er i ferd med å endres), i møte med den store verden. Det finnes mange artikler som støtter denne påstanden.
Jeg har selv mange kunder i Danmark og for meg så fremstår det som ganske tydelig at mange i Danmark og Dansker har et syn på Norge som er lik den svenskene hadde på åtti tallet og begynnelsen av nitti tallet. Litt ubevisst nedlatende basert på manglende detaljkunnskap om økonomi og kulturelle forhold. Nordmenn føler nok i mys større grad en nærhet til Danmark enn omvendt. Ganske naturlig sett i slys av Danmarks geografiske tilknytning til kontinentet.
Ser man på Check-in.dk så er det for meg helt på det rene at de siste skinner svært godt igjennom. Det viste jo også dekningen av Houston ruta, hvor CHeck-in.dk var komplett blottet for forståelse og kunnskap om den norske petroleums industrien.
Manglende kunnskap om Norge og Sverige og spesielt politiske og økonomiske forhold, gjør fremstillingen av blogg innlegg til dels latterlige sett i lys av deres egene påstand om at de er en nøytral blogg.
Det som gjør dette trist er etter min mening at Check-in.dk er med på å splitte interessene innen Skandinavisk luftfart gjennom dens uforståelige integritet i flere medier. Jeg er også overbevist at selv om lokale printer selgere med hans venner gosser seg over artiklene, ikke nødvendigvis er i hverken dansk eller CPH sin interesse å bli formidlet på denne måten.

Last edited by a moderator:

I motsetning til deg skal jeg dog gi en ryddig redegjørelse om hva jeg mener.

Det er slik at du og spesielt din wing commander i år etter år har forfulgt medlemmer som har gitt utrykk for at sammensetningen av etableringer og ruteutvikling i Skandinavia i stor grad er ført og styrt og påvirket av nasjonale interesser, politiske føringer, lokal kompetanse og økonomi.
For ca 8 år siden begynte flere å hinte om at årsaken til den skjeve fordelingen av ruter i Skandinavia var et resultat av andre forhold enn kommersielle interesser. Dokumentasjon og forsøk på å forklare og argumentere for endringer ble fullstendig feid ned av deg og den leieren du representerer, med gjentatte personangrep og bevisst forfølgelse av person.

Det er stærkt injurierende påstande du her kommer med "Cockpitview", og man skal passe meget på med at beskylde andre for at drive bevidst personforfølgelse, og personlige angreb. Så tænk dig om inden du giver dig i kast med sådanne påstande, ellers står du måske med et sagsanlæg på nakken inden du ved det!

For at banke dette i jorden en gang for alle, bedes du venligst stoppe disse løgnagtige angreb, eller komme med dokumentation herfor. Du skal være velkommen til at sende disse på mail til mig hvis det gør det nemmere end at skrive det herinde.

Dine lange, og virkelighedsfjerne påstande (såsom at danskere ser ned på Nordmænd m.v.) er så langt ude at jeg ikke ønsker at gå i detail dialog med dig om det, da det simpelthen ikke giver mening.

Jeg har ikke nogen specielle præferencer, eller tanker, omkring Check-in.dk eller deres artikler. Men når du nu siger at de splitter Skandinavisk luftfart, så tænker jeg om du har nogen ide om hvad dine udtalelser om danskere har af påvirkning i din omgangskreds eller på de fora du bevæger dig. Det er da præcis lige så splittende som du beskylder Check-in.dk for at være.

Slutteligt elsker du og dine disciple at give hints om at I ved hvem jeg er. Jamen hurra hvor er I dygtige, det er jo også svært at opsnappe. Her lidt facts så det måske kan hjælpe jer videre:

Janus Kyhl
44 år gammel
Bosiddende Ålsgårde
Indehaver af www.cphtraveller.dk
Print og kopisælger (samt lidt øvrige investeringer)
Gift
Far til 2 børn (dreng på 16 og pige på 9 år)

God jul.

moderator
Da er nok en tråd på vei til og bli en ufruktbar persondiskusjon

Oppfordrar de som ikke har annet og bidra med enn det om og holde seg borte fra forumet resten av jula

moderator

Back