Check-In: SAS ser på Houston

Re: Check-In: SAS ser på Houston

Litt OT, men jeg hørte for 10 år siden at videokonferanse "truet" flytrafikken, særlig i Norge. Det har vel snarere gått andre veien?

I Sverige har affärsresandet minskat. Trenden tror jag är samma i övriga Europa. Det är privata resandet som ökar istället.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Totalreisendet har gått opp .. snittprisene har gått ned .. bestillingene på mindre fly går ned .. større opp .. se bare på B737 .. -600 og -700 er 'døde' .. ørkenen er full av parkerte CRJ'er ..

Nøkkelen til suksess i de fleste markeder er 'volum' ..
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Hei
Jeg vet at AF/KL vurderer stor ekspansjon på SVG - nettopp rettet mot dette markedet.
Det har også vært vurdert en 757 på ruten SVG-IAH direkte, noe navn på selskap har enda ikke kommet til overflaten
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Det har også vært vurdert en 757 på ruten SVG-IAH direkte, noe navn på selskap har enda ikke kommet til overflaten

Range på 757 er vel i minste laget? Blant de lengste 757-rutene idag er NYC-BER, og der blir det problemer i motvind. SVG-IAH er ca. 1500 km lengre.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Det har også vært vurdert en 757 på ruten SVG-IAH direkte, noe navn på selskap har enda ikke kommet til overflaten

Det finnes ingen 757 i 'normal' konfigurasjon som klarer denne strekningen. En 757 i 'low density' configurasjon vil gi et billettpris markedet ikke vil akseptere.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Just for the numbers:

Det er ca. 40 pax som reiser mellom IAH og SVG hver eneste dag, dvs ca. 20 per rettning. (via FRA, LHR og AMS)
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Just for the numbers:

Det er ca. 40 pax som reiser mellom IAH og SVG hver eneste dag, dvs ca. 20 per rettning. (via FRA, LHR og AMS)

Men hva er det SAS da har tenkt på?? Dette kan jo aldri lønne seg??
SAS har sikkert regnet feil. ;)
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Men hva er det SAS da har tenkt på?? Dette kan jo aldri lønne seg??
SAS har sikkert regnet feil. ;)

Nja, per dags dato har SAS kommet frem til at det ikke lønner seg. Hvis ikke hadde ruten vært startet
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Men hva er det SAS da har tenkt på?? Dette kan jo aldri lønne seg??
SAS har sikkert regnet feil. ;)

Jeg har bare brukt en standard-industry tool for a se etter hvor mye traffik det faktisk finnes seg mellom de to byene - isolert sett. Kanskje SAS ser for seg store potensialer, men nar det gjelder eksisterende traffik, sa er det slik at dette tool ikke lyver ...
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

"SAS skal være i møter (les forhandlinger) med flere aktører (oljeselskap og trolig offentlige organer) om oppstart av en Houston-rute. Dersom alle brikker faller på plass kan første fly ta av fra Sola innen utgangen av 2013. En avgjørelse vil bli tatt iløpet av første halvår."

http://www.boarding.no/art.asp?id=52731

Den avgjørelsen om å ikke fly SVG-IAH er vel da allerede tatt?
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

40X365=14600. Regnestykket stemmer ikke med det som ble skrevet i en artikkel i aftenbladet.no for 5 år siden.

- Flere titusen reisende flyr årlig mellom de to oljebyene som også er vennskapsbyer. Antallet er betydelig også i KLM-sammenheng, sier Patursson som av forretningsmessige grunner ikke vil oppgi det nøyaktige passasjertallet på strekningen.

http://www.aftenbladet.no/fritid/midten/Stavanger-ekspressen-2563547.html
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

40X365=14600. Regnestykket stemmer ikke med det som ble skrevet i en artikkel i aftenbladet.no for 5 år siden.

- Flere titusen reisende flyr årlig mellom de to oljebyene som også er vennskapsbyer. Antallet er betydelig også i KLM-sammenheng, sier Patursson som av forretningsmessige grunner ikke vil oppgi det nøyaktige passasjertallet på strekningen.

http://www.aftenbladet.no/fritid/midten/Stavanger-ekspressen-2563547.html

Tja, som sagt för. Jeg har sterkt tro i dette hva MIDT viser og ikke sa saerlig sterkt tro i media-oppslag...
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Jeg har bare brukt en standard-industry tool for a se etter hvor mye traffik det faktisk finnes seg mellom de to byene - isolert sett. Kanskje SAS ser for seg store potensialer, men nar det gjelder eksisterende traffik, sa er det slik at dette tool ikke lyver ...

Neivel:8: Men er 40 pr. dag et års gjennomsnitt, sånn ca?
Skal ikke, kan igrunnen ikke heller, men, gjorde en liten kjapp runde for siste uke, inkludert sist helg og snittet ble labre 4,57 pr. dag på et anonymt selskap.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Just for the numbers:

Det er ca. 40 pax som reiser mellom IAH og SVG hver eneste dag, dvs ca. 20 per rettning. (via FRA, LHR og AMS)

I potensialet må jo også BGO, CPH, OSL, ABZ etc regnes med.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Eksakt! Det er jo ikke bare Oslo-folk som flyr fra OSL, eller folk fra Moss som flyr fra Rygge.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Det hjelper ikke dersom en market rett og slett ikke eksisterer. SAS har per idag bare A330 som kan fly til IAH. Dersom man vil vinne de BIZ reisende, ma man fly daglig. Selv om man ville klare a hente alle pax som flyr idag fra Norge, Sverige, Danmark og Aberdeen sa vil man i snitt ikke na 50% belegg pa en SK A330.

Man kan like dette faktum som kommer fra tallene som MIDT viser eller ikke. Men det finnes seg jo grunner hvorfor det finnes seg ingen direkt-linje mellom IAH-SVG. Og manglende lönnsomhet er hovedgrunnen.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Det hjelper ikke dersom en market rett og slett ikke eksisterer. SAS har per idag bare A330 som kan fly til IAH. Dersom man vil vinne de BIZ reisende, ma man fly daglig. Selv om man ville klare a hente alle pax som flyr idag fra Norge, Sverige, Danmark og Aberdeen sa vil man i snitt ikke na 50% belegg pa en SK A330.

Man kan like dette faktum som kommer fra tallene som MIDT viser eller ikke. Men det finnes seg jo grunner hvorfor det finnes seg ingen direkt-linje mellom IAH-SVG. Og manglende lönnsomhet er hovedgrunnen.

Nå er det vel ikke nødvendigvis slik at SAS tar inn en A330 hvis IAH blir aktuelt...
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Nå er det vel ikke nødvendigvis slik at SAS tar inn en A330 hvis IAH blir aktuelt...

Alt dette er diskutert opp og ned i denne tråden hvis du tar deg tid til å lese den.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Jeg tror at dette utspillet fra SAS kun var for å skaffe positiv omtale og fokuset vekk fra nedskjæringsprosessen og alt hva det innebar.
 
Re: Check-In: SAS ser på Houston

Hva skjedde så her? Ble det ikke noe mer snakk om Houston?
Ble det tatt en avgjørelse om å IKKE starte IAH?
 
Back
Top