Check-In: SAS ser på Houston

Re: Check-In: SAS ser på Houston

Hørte på NRK Lokalen i dag at en mann fra SAS snakket om denne ruta og at den kun bli startet, fikk ikke med meg alt, men det virket seriøst.

Tror SAS sitt fokus burde vaere ett helt annet sted en aa satse penger paa ett slikt lotteri. Dersom det blir ett CPH-SVG-IAH option, kan jo ikke SAS si at det er non stop til noen andre enn de som originerer i lille Stavanger. At de klarer aa fylle en widebody paa ett slikt prosjekt, er helt sikkert.

Dersom man skal kjoere en BBJ2 3 dager i uken, vil jo forretningsreisende ha en elendig frekvens og garantert ende opp hos et annet selskap en av veiene.

Tror SAS sitt fokus burde vaere ett helt annet sted en aa satse penger paa ett slikt lotteri. Dersom det blir ett CPH-SVG-IAH option, kan jo ikke SAS si at det er non stop til noen andre enn de som originerer i lille Stavanger. At de klarer aa fylle en widebody paa ett slikt prosjekt, er helt sikkert.

Dersom man skal kjoere en BBJ2 3 dager i uken, vil jo forretningsreisende ha en elendig frekvens og garantert ende opp hos et annet selskap en av veiene.

Nå er det vel like naivt å høre på alle utsagn i denne tråd, som det er å høre på intervju i NRK - men i.flg. tall fra næringslivet er det 75000 reisende mellom Norge og Houston i året, hvorav 15000 fra "lille" Stavanger. I fra Stavanger gir det et snitt på rett under 300 pr. uke... Hvis tallene er riktige, gir det et ukentlig snitt i Norge på ca 1450 pax pr. uke... Og igjen, hvis de tallene er riktige - så forstår eg ikke hvorfor ikke det skulle være mulig å fly inn disse 60000 som ikke har tilhørighet i Stv-regionen, til SVG for en direkteflygning... De må jo uansett fly et annet leg for å komme til Køben, Løndon, Amsterdam, Frankfurt for flybytte osv... Men eg innrømme selvsagt inhabilitet i denne sak som har på meg SVG-briller til daglig, og er i tillegg så naiv at eg tror at en SAS sjef på høyt nivå vet bedre om hva som er godt, eller hva som er mulig for sin bedrift - enn mange av oss som skriver her, og i andre kommentarer :-)

H

Last edited:

Nå er det vel like naivt å høre på alle utsagn i denne tråd, som det er å høre på intervju i NRK - men i.flg. tall fra næringslivet er det 75000 reisende mellom Norge og Houston i året, hvorav 15000 fra "lille" Stavanger. I fra Stavanger gir det et snitt på rett under 300 pr. uke... Hvis tallene er riktige, gir det et ukentlig snitt i Norge på ca 1450 pax pr. uke... Og igjen, hvis de tallene er riktige - så forstår eg ikke hvorfor ikke det skulle være mulig å fly inn disse 60000 som ikke har tilhørighet i Stv-regionen, til SVG for en direkteflygning... De må jo uansett fly et annet leg for å komme til Køben, Løndon, Amsterdam, Frankfurt for flybytte osv... Men eg innrømme selvsagt inhabilitet i denne sak som har på meg SVG-briller til daglig, og er i tillegg så naiv at eg tror at en SAS sjef på høyt nivå vet bedre om hva som er godt, eller hva som er mulig for sin bedrift - enn mange av dem som skriver her, og i andre kommentarer :-)

H

15' av 75' fra Stavanger området. Hvis 50' av dem kommer fra Østlandsområdet er det vel lettere å fly de 15' inn til OSL og ha direkteruta derfra?

Hvordan er markedet fra Danmark og Sverige til Houston da?

15' av 75' fra Stavanger området. Hvis 50' av dem kommer fra Østlandsområdet er det vel lettere å fly de 15' inn til OSL og ha direkteruta derfra?

Eller til CPH... Der har SK er riktig LH base og det er betydelig enklere å connecte for SVG-folket enn i Oslo (tolltull).

Vel, eg må jo si at eg også har tenkt den tanken - men vet ikke om det har noe påvirkning at så godt som ALLE de store olje-selskapene har sine kontorer i vår region... For et eller annet må det være som gjør at dette har blitt diskutert til det uendelige, og det denne gang er så pass alvorlig at man sender SAS`s sin høyeste sjef i Norge (hvis eg ikke har forstått feil) for å snakke med disse oljeselskapene, og alle andre selskaper som høster ringvirkninger av oljevirksomheten... Og - man kan jo ikke være så naive og SAS-kritiske at man ikke kan tro at den samme ledelse IKKE har vurdert OSL og/eller CPH, så stupide er de vel ikke...?
Men - eg vett ikke...

H

Last edited:

Hva i alle dager skulle tilsi at 50K av dem kommer fra østlandsområdet?

Faktisk et meget godt poeng, og ikke minst viktig poeng...
Hvis en ser hva som går ut av oljerelatert kommunikasjon totalt fra vår region (fly/lastebil/båt), så er definitivt Vestlands-regionen desidert størst, også i aller høyeste grad NordNorge...

H

Last edited:

Det gikk seriøse rykter om at denne ruten skulle starte på et annet forum for en tid siden, men mener å huske det viste seg at det bare hadde vært tullball fra høythold i SK. Er det de samme gamle ryktene check-in har plukket opp? En fordel med transfer på SVG er jo at det er betydelig enklere enn transfer på OSL, spesielt når en kommer fra utland. SVG har jo mye kortere avstander.

Det gikk seriøse rykter om at denne ruten skulle starte på et annet forum for en tid siden, men mener å huske det viste seg at det bare hadde vært tullball fra høythold i SK. Er det de samme gamle ryktene check-in har plukket opp? En fordel med transfer på SVG er jo at det er betydelig enklere enn transfer på OSL, spesielt når en kommer fra utland. SVG har jo mye kortere avstander.

Rykter er ALDRI seriøse...:-) Samme hvilken retning de går. Det er vel derfor de er rykter, og ikke sanne utsagn... Jeg har kun basert meg på et intervju i NRK, og hørt "høythold" sine rene og klare ord... Og hvis det er tullball`eri, så har SAS et virkelig stort problem...

H

En ting som taler for SVG, er ruten mellom ABZ og SVG. Vist disse 2 rutene kan optimaliseres med tanke på connections så vil det kanskje føre til en del transfer her også. F.eks så er ABZ-SVG-IAH en kortere rute enn ABZ-LHR-IAH..... Great circle mapper sier det er 10 min forskjell, med fordel til SVG. Og det burde være mulig med kortere connectiontid på SVG enn LHR, så vinningen er kanskje enda større.

Men nå fly kanskje en BBJ noe saktere enn enn widebody?

En ting som taler for SVG, er ruten mellom ABZ og SVG. Vist disse 2 rutene kan optimaliseres med tanke på connections så vil det kanskje føre til en del transfer her også. F.eks så er ABZ-SVG-IAH en kortere rute enn ABZ-LHR-IAH..... Great circle mapper sier det er 10 min forskjell, med fordel til SVG. Og det burde være mulig med kortere connectiontid på SVG enn LHR, så vinningen er kanskje enda større.

Men nå fly kanskje en BBJ noe saktere enn enn widebody?

Nå er det vel sikkert slik at britene foretrekker heller å fly ABZ-LHR-IAH (med BA) enn via SVG. Britene har mer tilhørighet til sin egen lands flyselskap enn hva vi har i Norge.

Nå er det vel sikkert slik at britene foretrekker heller å fly ABZ-LHR-IAH (med BA) enn via SVG. Britene har mer tilhørighet til sin egen lands flyselskap enn hva vi har i Norge.

Akkurat det tror jeg ikke på. KLM er store i UK, de flyr fra nesten alle byer. På SVG-ABZ er det kun et lite britisk selskap, Eastern som flyr to-tre ganger daglig mot SAS og Widerøe som flyr 6 daglig. En stor del av de som flyr SK/WF må nødvendigvis være briter.

Akkurat det tror jeg ikke på. KLM er store i UK, de flyr fra nesten alle byer. På SVG-ABZ er det kun et lite britisk selskap, Eastern som flyr to-tre ganger daglig mot SAS og Widerøe som flyr 6 daglig. En stor del av de som flyr SK/WF må nødvendigvis være briter.

2nd that! og det kan jeg bekrefte at det er. Dessuten har jo SVG forbindelser til LHR også.

Re: SK CPH-IAH?

Er ingen guru når det kommer til ruteoppsett osv... Men ville ikke SVG-IAH vært en bedre løsning med tanke på all oljeindustrien i byene? Eller er det så at all longhaul trafikk hos SAS må gå ut fra CPH?

http://boarding.no/art.asp?id=53416

DYA'n :)
Jo akkurat, men så er det problemet med å slinge flyet rundt omkring, slik at det regelmesig kommer innom basen i CPH, noe som er et problem når det ikke er innom noen SAS LH destinasjon som deles med andre ruter. Hadde jeg jobbet i Oljå i SVG og SAS satt opp en rute CPH-IHA så hadde jeg blitt så snurt at jeg hadde konsekvent ikke benyttet den....
Kan virkelig Mærsk ha større behov for denne ruten en Oljeindustrien i SVG?

Jo akkurat, men så er det problemet med å slinge flyet rundt omkring, slik at det regelmesig kommer innom basen i CPH, noe som er et problem når det ikke er innom noen SAS LH destinasjon som deles med andre ruter. Hadde jeg jobbet i Oljå i SVG og SAS satt opp en rute CPH-IHA så hadde jeg blitt så snurt at jeg hadde konsekvent ikke benyttet den....
Kan virkelig Mærsk ha større behov for denne ruten en Oljeindustrien i SVG?

Vist det blir en rute fra SVG så blir det nok en BBJ. Skal de derimot bruke en airbus 340/330 så kan de likegodt bruke OSL som CPH. SAS klarer å kombinerer ARN-EWR/IAD i dag slik at maskinene slinges innom CPH og det samme bør de klare med OSL-EWR/IAH. Kundegrunnlaget er større til IAH fra OSL, enn CPH.

At CPH skulle få denne ruta ser jeg som ønsketenkning fra check-in sin side.

Kundegrunnlaget er større til IAH fra OSL, enn CPH.

At CPH skulle få denne ruta ser jeg som ønsketenkning fra check-in sin side.

Men SAS' transfergrundlag er vel større i København end i Oslo? Og såvidt jeg har forstået det, så er det en del af SAS' strategi at samle passagerer op fra Tyskland, Polen og andre lande omkring Østersøen, ikke kun at betjene tre afgrænsede hovedstæder i lande med ret begrænset befolkning.

Jeg tror det er flere ting som taler for CPH:

- CPH er istand til å produsere et høyere passasjervolum
- Bedre flåte-/crewutnyttelse. SVG vil medføre 'posisjonsleg' i begge ender med de ekstrakostnadene dette trekker med seg. Selv med pax vil aldri SVG-CPH/ARN/OSL lønne seg med 340.
- Hub-to-hub gir bedre rutetilbud i begge ender
- En BBJ vil være nok en 'stygg andunge' i SAS-flåten, og jeg tror ikke det er hva SAS trenger akkurat nå ..

Når det gjelder de i SVG som foretrekker Star, vil de helt sikkert finne dette et langt bedre tilbud (fra SAS) enn de har i dag. SAS-lojaliteten er der blant mange, og jeg tror nok en stor del av målgruppen tar i mot CPHIAH med stor glede. Vil tro at både LH og KL vil merke godt en slik rute.

Back