Replying to Topic 'Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens'
http://kabin.no/nyhet_3245.nml
24.3.06 Forhandlingssituasjonen K-06
Denne informasjon erstatter vår vanlige fredagsinformasjon.
Tiden frem til megling går fort. NKF er kalt inn til megling torsdag 30.mars kl. 10.00 på Riksmeglingsmannens kontor. I den anledning vil vi benytte anledningen til å på forhånd å si noe om hva som kommer, samt å oppklare noen eventuelle misforståelser.
Permittering under konflikt
Som forventet har ledelsen i SAS Braathens as kommet med permitteringsvarsel for samtlige grupper i anledning av kabinforeningenes varsel om plassfratredelse. Denne type varsel er lovlig og rutine i slike situasjoner. Grunnlaget for varselet er at de som permitteres ikke kan sysselsettes på grunn av en eventuell konflikt.
Air Purser
NKFs krav er at alle flyvninger skal planlegges og avvikles med air purser som er in charge om bord. Dette har vi en bestemmelse om allerede i vår tariffavtale, hvor det bare står at flyvninger skal planlegges med AP om bord. Dette har vi utvidet til at det også skal være air purser ombord i avviklingen av trafikken. Vi har presisert for arbeidsgiver at vi ikke krever flere air pursers enn det som anses nødvendig for å oppfylle vårt krav. Dette innebærer ikke at vi krever at flyvninger ikke skal bemannes med mer enn en air purser. NKF har ingen innvendinger mot at flyvninger bemannes med flere air pursers, men det skal alltid være slik, at det er en som er in charge. Dette er også et JAR- OPS-krav. Vi vil presisere at vi ikke har fremført krav i K-06 om at det skal ”tas striper” fra dem som praktiserer som air purser i SAS Braathens i dag, uansett hvor de kommer fra. Det vi har sagt er at det antallet air pursers som skal finnes i systemet, skal balanseres og rettes opp med bakgrunn i antall og rekrutteringsmåte. Det går, som NKF ser det, enkelt å løse ved å finne fordelingsnøkkel og avtale tidspunkt for når en slik rebalansering skal være gjennomført. For god ordens skyld vedlegger vi fakta som viser situasjonen pr dags dato.
Lønn og lønnsansiennitet
NKFs krav er at alle kabinansatte i SASBraathens skal godskrives all annen tjeneste i konsernet. Med andre ord lik praksis på området. For NKF er det selvsagt at alle kabinansatte, inklusive air pursers skal likebehandles.
Basestrukturen i SAS Braathens as
NKF har ikke krevd en avvikling av basene i Stavanger og Trondheim. De som bor der må gjerne fortsette å gjøre det for vår del. Imidlertid er det av viktighet for oss alle, med de lønnsomhetskrav vi har på oss, å vite hvordan vi blir optimale i dette bildet. Viser det seg at dette er riktig måte å drive et flyselskap på økonomisk, er det vårt forslag at basene utvides og vi ser gjerne at flere steder i landet velsignes med en ny base i regi av SASBraathens as.
SAS' langruter
Fakta er som følger vedrørende CC på langruter i regi av SAS Internasjonal: De norske CC som flyr denne type av produksjon, gjør det så lenge de selv ønsker det. En rekruttering til denne langruteproduksjonen skjer etter avtale i K03 og 04 fra FDA listen (Flight Duty Allotment) i SAS (egen navneliste). Denne avtalen mellom NKF og SAS gjelder frem til 1.januar 2011. Det styret som forvalter denne avtalen i NKF i 2010, må når den tid kommer bestemme hvordan dette skal forvaltes når denne avtale går ut. Vedrørende en eventuell fremtidig langruteproduksjon i regi av SAS Braathens, er det NKFs syn, at det er en produksjon som de kabinansatte i SAS Braathens as bidder og produserer på like vilkår, uansett om man tidligere har vært ansatt som CC i Braathens eller SAS. Vi ser ingen slik produksjon i SAS Braathens i umiddelbar fremtid.
Styret benytter anledningen til å minne NKFs medlemmer om det ekstraordinære årsmøtet mandag 27. mars i forbindelse med bruddet i K-06.
Møtet starter kl. 11.00 i Drammensveien 44. Det blir ingen servering på årsmøtet.
Etter det ekstraordinære årsmøtet er det åpent hus i NKFs lokaler i Drammensveien 43 som er åpent for alle kabinansatte. Der venter kaffe og vafler.
Vennlig hilsen
Styret
Oslo, 23.mars 2006