Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens

Replying to Topic 'Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens'

Purrer igjen på svar!

Er det noen som vet hvor mye mer X SK tjener kontra X BU?

Som det nevnes lenger oppe i tråden, så har x BU kun 4 dager mer fri i året, så det skal vel godt gjøres om lønnen ikke kompenserer for dette skillet.

Som en generell kommentar så bør man en gang for alle få med seg at
flygende ikke måles i antall arbeidsdager i året , men i blockhour og points.

De 4 dagene tar jeg med ei klype salt eller 2

Det forelå vel et forslag fra NKF sin side på å gjøre om
5/3 til en 115% stilling , 5/4 blir da 100% stilling. (altså større forskjell en 4 dager...)

Det Absolutt voktigste må være like betingelser i kabinen , det er en megatabbe at dette ikke ble harmonisert i 2004.

Her er det vel egentlig bare 2 måter å løse det på. Forandre turnusen til SK til 5/4 og sett dem ned i lønn.

Eller

Forandre turnusen til BU til 5/3 og gi dem mer i lønn.

Kort prosess!:lol

Originally posted by P.A. VIKING

Som en generell kommentar så bør man en gang for alle få med seg at
flygende ikke måles i antall arbeidsdager i året , men i blockhour og points.

Jeg antar at siden både ex-BU og ex-SAS er ansatt i SAS Braathens så settes vaktene deres opp i samme system slik at blocktimer og poenger er sammenliknbare..?

Hvorfor så skeptisk til det som hevdes ovenfor - dvs. at det bare er 4 dager som skiller...?

Når skal man forresten begynne diskusjonen om at CA'ene må vise seg solidarisk med de andre i SAS konsernet og ikke sette konsernets økonomi og fremtid i fare ved eventuelt å gå ut i streik..?;)

Når det gjelder lønn i SK og BU, så har jeg førstehåndskjenneskap til ex-BU's lønnstabeller, men ikke til ex-SK. Men det sies at det ikke er så stor forskjell. På de laveste trinnene er BU-tabellen gunstigere, mens SK-tabellen gir mer til de som har lenger ansiennitet. Den største forskjellen ligger i Purser-avlønningen. Her er det mange tusenlapper som skiller i SK-favør.

Det stemmer at BU jobber 4 dager mindre enn SK i året. Når SK snakker 5/3, glemmer de å ta med i betraktningen de ekstra dagene de kan bidde. At de er vanskelige å få lagt til de dager man ønsker, og at noen velger å selge dem, istedet for å ta de ut i fritid, er jo en helt annen sak.... Når det er sagt, har jeg STOR forståelse for at de gjerne vil ha 5/4. Det er et forferdelig uholdbart, uforutsigelig og menneskeuvennlig system de har vært nødt til å finne seg i. En måte å jobbe på som man simpelthen ikke makter over lengere tid. Jeg har STOR forståelse for at NKF har brutt forhandlingene.

BU jobber som tidligere nevnt i tråden ikke et rent 5/4 system. Vi har gitt fra oss en del ekstra dager i forrige oppgjør, slik at noen ganger jobbes det 6 dager etterfulgt av 3 fridager.

http://kabin.no/nyhet_3245.nml

24.3.06 Forhandlingssituasjonen K-06

Denne informasjon erstatter vår vanlige fredagsinformasjon.
Tiden frem til megling går fort. NKF er kalt inn til megling torsdag 30.mars kl. 10.00 på Riksmeglingsmannens kontor. I den anledning vil vi benytte anledningen til å på forhånd å si noe om hva som kommer, samt å oppklare noen eventuelle misforståelser.
Permittering under konflikt

Som forventet har ledelsen i SAS Braathens as kommet med permitteringsvarsel for samtlige grupper i anledning av kabinforeningenes varsel om plassfratredelse. Denne type varsel er lovlig og rutine i slike situasjoner. Grunnlaget for varselet er at de som permitteres ikke kan sysselsettes på grunn av en eventuell konflikt.
Air Purser

NKFs krav er at alle flyvninger skal planlegges og avvikles med air purser som er in charge om bord. Dette har vi en bestemmelse om allerede i vår tariffavtale, hvor det bare står at flyvninger skal planlegges med AP om bord. Dette har vi utvidet til at det også skal være air purser ombord i avviklingen av trafikken. Vi har presisert for arbeidsgiver at vi ikke krever flere air pursers enn det som anses nødvendig for å oppfylle vårt krav. Dette innebærer ikke at vi krever at flyvninger ikke skal bemannes med mer enn en air purser. NKF har ingen innvendinger mot at flyvninger bemannes med flere air pursers, men det skal alltid være slik, at det er en som er in charge. Dette er også et JAR- OPS-krav. Vi vil presisere at vi ikke har fremført krav i K-06 om at det skal ”tas striper” fra dem som praktiserer som air purser i SAS Braathens i dag, uansett hvor de kommer fra. Det vi har sagt er at det antallet air pursers som skal finnes i systemet, skal balanseres og rettes opp med bakgrunn i antall og rekrutteringsmåte. Det går, som NKF ser det, enkelt å løse ved å finne fordelingsnøkkel og avtale tidspunkt for når en slik rebalansering skal være gjennomført. For god ordens skyld vedlegger vi fakta som viser situasjonen pr dags dato.
Lønn og lønnsansiennitet

NKFs krav er at alle kabinansatte i SASBraathens skal godskrives all annen tjeneste i konsernet. Med andre ord lik praksis på området. For NKF er det selvsagt at alle kabinansatte, inklusive air pursers skal likebehandles.
Basestrukturen i SAS Braathens as

NKF har ikke krevd en avvikling av basene i Stavanger og Trondheim. De som bor der må gjerne fortsette å gjøre det for vår del. Imidlertid er det av viktighet for oss alle, med de lønnsomhetskrav vi har på oss, å vite hvordan vi blir optimale i dette bildet. Viser det seg at dette er riktig måte å drive et flyselskap på økonomisk, er det vårt forslag at basene utvides og vi ser gjerne at flere steder i landet velsignes med en ny base i regi av SASBraathens as.
SAS' langruter

Fakta er som følger vedrørende CC på langruter i regi av SAS Internasjonal: De norske CC som flyr denne type av produksjon, gjør det så lenge de selv ønsker det. En rekruttering til denne langruteproduksjonen skjer etter avtale i K03 og 04 fra FDA listen (Flight Duty Allotment) i SAS (egen navneliste). Denne avtalen mellom NKF og SAS gjelder frem til 1.januar 2011. Det styret som forvalter denne avtalen i NKF i 2010, må når den tid kommer bestemme hvordan dette skal forvaltes når denne avtale går ut. Vedrørende en eventuell fremtidig langruteproduksjon i regi av SAS Braathens, er det NKFs syn, at det er en produksjon som de kabinansatte i SAS Braathens as bidder og produserer på like vilkår, uansett om man tidligere har vært ansatt som CC i Braathens eller SAS. Vi ser ingen slik produksjon i SAS Braathens i umiddelbar fremtid.

Styret benytter anledningen til å minne NKFs medlemmer om det ekstraordinære årsmøtet mandag 27. mars i forbindelse med bruddet i K-06.

Møtet starter kl. 11.00 i Drammensveien 44. Det blir ingen servering på årsmøtet.

Etter det ekstraordinære årsmøtet er det åpent hus i NKFs lokaler i Drammensveien 43 som er åpent for alle kabinansatte. Der venter kaffe og vafler.

Vennlig hilsen
Styret
Oslo, 23.mars 2006

Aner vi er lite "frieri" er ?

http://kabin.no/nyhet_3250.nml

30.3.06 K-06 hos Riksmeglingsmannen. Vår felles fremtid i SAS Braathens!
I dag 30.mars kl 10.00 møter NKF på Riksmeglingsmannens kontor. Norsk Kabinforening har tidligere informert alle kabinansatte om alle våre hovedkrav i K-06, og hva SAS Braathens reaksjon har vært på våre krav. Konsekvensen ble som alle vet brudd i forhandlingene og obligatorisk megling hos Riksmeglingsmannen.

Alvoret i situasjonen er over oss, og de neste dagene kommer til å bli en stor utfordring for oss alle. I den informasjon vi har sendt ut tidligere til alle kabinansatte, har vi sagt følgende:

NKF s krav er: Likeverd, lik lønn for likt arbeid for alle kabinansatte i SAS Braathens, og en felles avtale for alle kabinansatte i selskapet !

En slik avtale skal avtales mellom Norsk Kabinforening og SAS Braathens i fellesskap, uten laveste standard som mål (Ryanair o.l.), og som er en avtale som verner alle våre dyktige kabinansatte. Det betyr: Arbeids og fritidssystemet 5/4 er et felles arbeidstidssystem, og dette beholdes og bearbeides, slik at det gir god produktivitet med arbeidsdager til å leve av og med, samt at andre faste og variable arbeidstidsordninger innføres. Forutsigbarhet i forholdet mellom arbeid og fritid er helt avgjørende. Felles trygghetsgoder: Det vil si at forsikringer og pensjonsordninger er like for alle kabinansatte! Norsk Kabinforening har derfor i dag ved meglingens start informert Riksmeglingsmannen om at vi kommer med følgende tilleggskrav om pensjonsbestemmelser i K-06:

1. Alle kabinansatte i SAS Braathens pr. 31.12.2004 skal være omfattet av pensjonsavtalen mellom SAS Braathens og Norsk Kabinforening, sist fornyet ved signering den 27.03.2003. (Pensjonsnivå 75 % av lønn og fra 55 år).

2. De kabinansatte i SAS Braathens som ikke er medlem av pensjonsavtalen, tas opp som medlem med umiddelbar virkning.

NKF betrakter foranstående som et sentralt tiltak ved gjennomføringen av harmonisering i tråd med prinsipper om likebehandling /ikke-diskriminering av flygende personell, og også med tanke på å sikre de yngste en god pensjonsavtale – noe ikke mange tenker på i den fasen av livet. På lik linje med hvordan motsvarende problemstillinger har vært løst for alle piloter i SAS Braathens, der tidligere Braathens-piloter vil få samme pensjonsvilkår som piloter fra SAS

Håper det er i orden til jeg skal hjem på søndag/mandag...

Det er vel ikke før 6.April det evnt blir noen aksjoner, men vi håper at begge (alle 3) parter blir enige .

Dette er jo bare de kabinansatte, såvidt jeg har forstått så skal pilotene også yppe til bråk. Om dette går bra kan bare gudene vite, men mirakler har jo skjedd før.

Nå går vi straks inn i april, og SKBU-kundene skjelver i buksene inkludert meg. Så får vi håpe at ingen av forumets medlemmer bruker dette i en aprilspøk i morgen ;)

Originally posted by Airwolf

Dette er jo bare de kabinansatte, såvidt jeg har forstått så skal pilotene også yppe til bråk. Om dette går bra kan bare gudene vite, men mirakler har jo skjedd før.

Nå går vi straks inn i april, og SKBU-kundene skjelver i buksene inkludert meg. Så får vi håpe at ingen av forumets medlemmer bruker dette i en aprilspøk i morgen ;)

Pilotene ypper ikke til bråk,men forholder seg passive i forbindelse med de pågående samtalene.Skal det bli brudd,så er det SKBU som må gå til det skritt. Og Petter Jansen har lovet at det ikke blir pilotstreik.Mulig han vet noe som ikke er kommet frem i forhandlingene ennå?

Kabinstreik fra 6/4? Da blir det et lengre opphold i SEA for min del!

Originally posted by FBU 4EVER

Pilotene ypper ikke til bråk,men forholder seg passive i forbindelse med de pågående samtalene.Skal det bli brudd,så er det SKBU som må gå til det skritt. Og Petter Jansen har lovet at det ikke blir pilotstreik.Mulig han vet noe som ikke er kommet frem i forhandlingene ennå?

Er det noen norske i en evntuell streik på Sea ruten, så kan den gjennomføres med minimumcrew som dansk og svensk crew utgjør.
Cph-Osl er en dansk rute, og blir da ikke berørt av en eventuell konflikt i SASBraathens.

:spin:

Originally posted by scandi

Er det noen norske i en evntuell streik på Sea ruten, så kan den gjennomføres med minimumcrew som dansk og svensk crew utgjør.
Cph-Osl er en dansk rute, og blir da ikke berørt av en eventuell konflikt i SASBraathens.

:spin:

Både purser,en stuert og to A/H er norske.Det påkrevd med en purser på langrutene.Da står flyet.

http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/naeringsliv/article599556.ece

Norsk Kabinforening har brutt meglingen med SAS Braathens. Det kan bli streik fra torsdag.

orsk Kabinforening har begjært brudd i meglingen med SAS Braathens, opplyser pressetalskvinne Siv Meisingseth SAS Braathens til NTB.

Partene har nå frist til og med onsdag med å komme til enighet. Hvis ikke, kan det blir streik fra torsdag 6. april.

Det har vært meglet hos Riksmeglingsmannen etter at Kabinforeningen brøt forhandlingene for snart to uker siden. Arbeidstidsbestemmelser skal være blant de vanskeligste punktene.

SAS Braathens kabinforening har ennå ikke begjært brudd, ifølge NTB.

Både purser,en stuert og to A/H er norske.Det påkrevd med en purser på langrutene.Da står flyet.

Er påkrevd med en SCC på hver flyvning, ingen Purser. Det er en selskaps/foreningsavtale, ikke et myndighetskrav.

Blir spennende å se hva du opplever, om du får ekstra døgn der borte, eller kommer hjem. For din del håper jeg jo at du får det du vil.
Aller mest håper en vel på at det skal bli en enighet. Konflikt er jo noe en i utgangspunktet vil unngå, uansett bransje og yrke.
Lykke til

:up:

Blir det streik kun hos de norske SAS-ansatte ?
Berører streiken min flygning ?
Noen som kan svare meg på dette ?

Originally posted by Leorim

Det er kun kabinansatte i SAS Braathens som har meddelt plassoppsigelse. Din flygning SVG-CPH flys av SAS DK, og går således klar av en eventuell streik.

Da viste det seg fornuftig å velge Norwegian i påsken. Men jeg håper selvsagt det ordner seg for SAS B og at de får like vilkår. :)

Originally posted by cabincruiser

Originally posted by Leorim

Det er kun kabinansatte i SAS Braathens som har meddelt plassoppsigelse. Din flygning SVG-CPH flys av SAS DK, og går således klar av en eventuell streik.

Takker. Det ante meg. Da blir også kona sendt trygt avgårde retning DUS neste lørdag :devot:

Ikke for å ta sorgene på forskudd, men skal fly BGO-KRS 8/4. Hvis det blir streik, er det bare å basere seg på landeveien da, vil man få refundert billettene, erstatning osv?

Back