Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens

Replying to Topic 'Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens'

Originally posted by Hurum

Originally posted by LN-TUM

Originally posted by Flaps40

Nei det kan du jo si, men vi må velge mellom pest eller kolera, om man kan si det slik. Men kan jo nevne litt, at selskapet ønsker at vi som jobber i kabin i SAS Braathens skal jobbe 14 timers arb. dag + ubegrenset passiv flyvning, bare det er jo håreisende ...............:nor

14 timers arb dag? Er det slik å forstå at CA foreningene nekter å utføre OSL-Las Palmas flightene men krever overnatting før retur? I så fall meget beklagelig synes jeg da resultatet trolig er at rutene overføres fra SBU til Spanair.

CA foreningene nekter ikke å utføre OSL-LPA tur retur, fordi den er på 13,25 og ikke 14 timer som du skriver. Sjekk fakta først...

men det er da SK crew som overnatter i PLA eller...?
...at man jobber 5 dager fra kl 0620 og til siste dag til 2359 har vel aldri skjedd?
Når man vet at ansatte kan ha "åpne dager" som en ikke er programmert på ( i en slik 5 dagers periode), eller f.eks ha 6t stand-by på noen av disse dagene..så synes jeg ikke dette høres så ille ut. Synes det virker som en tegner et bilde av kabinansatte som flyr OSL-LPA hver dag i 5 dager, det finnes vel et litt mer nyansert bilde av dette.
Skal være enig at matpause bør en kunne få.

Den overnattingen på LPA finnes ikke mer den var ferdig i slutten av mars 06. At man jobber 5 dager innsjekk 0620 og utsjekk alt fra 1800-2300 er ikke en uvanlighet. Jobber du som CA i SKBU eller?
6 timers standby er det heller ikke lenger, det er 10 timer. Selvfølgelig flyr vi ikke OSL-LPA tur retur hver dag, men det er ikke bare LPA jeg tenker på, det er arbeidstiden på en dag. Når du jobber 12 timer på innlandet er det nok så slitsomt og. Men mange andre har arbeidsdager som er 8 timer som syns det er slitsomt, det er to forskjellige verdener. ALF-TOS-OSL-TRD-OSL-BOO det er en normal arbeids dag. Det er selvfølgelig forskjellige rutesammensetninger og ingen er lik, men dem utnytter selvfølgelig crewet MAKS.

Nei det kan du jo si, men vi må velge mellom pest eller kolera, om man kan si det slik. Men kan jo nevne litt, at selskapet ønsker at vi som jobber i kabin i SAS Braathens skal jobbe 14 timers arb. dag + ubegrenset passiv flyvning, bare det er jo håreisende ...............:nor

14 timers arb dag? Er det slik å forstå at CA foreningene nekter å utføre OSL-Las Palmas flightene men krever overnatting før retur? I så fall meget beklagelig synes jeg da resultatet trolig er at rutene overføres fra SBU til Spanair.

CA foreningene nekter ikke å utføre OSL-LPA tur retur, fordi den er på 13,25 og ikke 14 timer som du skriver. Sjekk fakta først...

Takk for svar. Sjekk fakta først? Jeg stilte faktisk et spørsmål:cool2

Originally posted by HMWK

Jeg forstår ikke at de tørr å streike! Er de ikke redde for arbeidsplassene sine. Det må være bedre med arbeid enn arbeidsledig.

Dette er en holdning jeg ikke forstår. Arbeider du selv..? SAS Braathens går i motsetning til store deler av SAS-konsernet med et relativ akseptabelt overskudd, og har gjort det i en lengre periode. Skal man forvente at arbeidstakere aksepterer alt som ledelsen krever...? Har ikke ledelsen et ansvar for å løse slike problemer, eller er alt ansvar på arbeidstakerne..? Det er greit nok at man skal ta et ansvar for egen arbeidsplass, men jeg har definitivt et inntrykk av at både kabinansatte og piloter m.fl. har gjort nettopp dette i flere runder.

Takk for svar. Sjekk fakta først? Jeg stilte faktisk et spørsmål:cool2

Sorry, det var ikke ment å være spydig, men mange trur vi jobber i et luksus yhrke og blir rimelig provosert av enkelte utsagn.

Men fakta har jeg klart og tydelig, men beklager at jeg ikke såg det ? tegnet... Går litt raskt i svingene.

Ha en fin dag"!
:hi2

...at man jobber 5 dager fra kl 0620 og til siste dag til 2359 har vel aldri skjedd?

Visst är det så! Checkade just med min granne som för någon vecka hade just en sådan arbetsperiod. Borta 5 dagar = 4 övernattningar men endast 16 inrikesflygningar i Sverige på c:a 45-50 minuter = endast c:a 13 timmars flygning! Ett utnyttjande som är på gränsen till skandal. Har själv haft ett otal sådana arbetsperioder. Att då också tillhöra "variabel grupp" gör det totalt omöjligt att planera någonting framåt vad beträffar ledighetsdagar m.m.

Er det mulig å vinne mer enn mann taper på denne konflikten ?

En streik på 1-3 dager , og SKBU taper f.eks 5-15% markedsandel på relativt kort tid.

5-15% redusert produksjon , ja det er 90 - 270 flyvert(inner) uten jobb i SKBU.

Den varslede konflikten gir meg en veldig dårlig magefølelse.

Ja også ledelsen har det samme ansvar.

Originally posted by P.A. VIKING

En streik på 1-3 dager , og SKBU taper f.eks 5-15% markedsandel på relativt kort tid.

Hvem har mulighet til på kort tid å overta 5-15% av markedet som de ikke allerede i dag har kapret..? DY har vel neppe kapasitet til å ta mer enn litt ekstra - kanskje hente ut litt mer inntekter i form av høyere billettpriser, men de må vel lease inn kapasitet om de skal ta både 5 og 15% ekstra av markedet.

På noe lengre sikt så kan det selvsagt tenkes at effektene er mer dramatiske for SAS. Det kommer vel litt an på hvordan folk flest reagerer på en eventuell streik.

Jeg tror SAS kan gjøre mye selv for å bedre sin egen posisjon i forhold til de primære konkurrentene sine - blant annet gjennom å bestemme seg for om de skal være LCC eller nettverksselskap. De fleste andre nettverksselskap tilbyr like billige billetter som SAS, men tilbyr i tillegg noe som Ola Nordmann verdsetter ("gratis" mat og drikke, gratis aviser, osv.). Slik SAS er i dag så er det vanskelig å vite hva man skal forvente når man booker med SAS. Det er også mulig å spare seg til fant.... (NB! Tenk at en økonom kan si noe slikt....;) )

Originally posted by RolfL

Visst är det så! Checkade just med min granne som för någon vecka hade just en sådan arbetsperiod. Borta 5 dagar = 4 övernattningar men endast 16 inrikesflygningar i Sverige på c:a 45-50 minuter = endast c:a 13 timmars flygning! Ett utnyttjande som är på gränsen till skandal. Har själv haft ett otal sådana arbetsperioder. Att då också tillhöra "variabel grupp" gör det totalt omöjligt att planera någonting framåt vad beträffar ledighetsdagar m.m.

Uttrykte meg klønete. Vet at dette har skjedd flere ganger ja, men da starter neppe dagen så tidlig om den slutter kl 2359. Men tviler på at dette skjer hver gang en jobber. Finnes vel både åpne dager i schedulen og korte dager også, i tillegg til stand by hvor en ikke blir kalt ut.
Med så tidlig start første dagen og sen utsjekk siste dag, med lite flyvninger innimellom må jo jobben være ganske kjedelig. Må vel være bedre å jobbe mer når en først jobber.

Originally posted by TOS

Originally posted by P.A. VIKING

Hvem har mulighet til på kort tid å overta 5-15% av markedet som de ikke allerede i dag har kapret..? DY har vel neppe kapasitet til å ta mer enn litt ekstra - kanskje hente ut litt mer inntekter i form av høyere billettpriser, men de må vel lease inn kapasitet om de skal ta både 5 og 15% ekstra av markedet.

På noe lengre sikt så kan det selvsagt tenkes at effektene er mer dramatiske for SAS. Det kommer vel litt an på hvordan folk flest reagerer på en eventuell streik.

Jeg tror SAS kan gjøre mye selv for å bedre sin egen posisjon i forhold til de primære konkurrentene sine - blant annet gjennom å bestemme seg for om de skal være LCC eller nettverksselskap. De fleste andre nettverksselskap tilbyr like billige billetter som SAS, men tilbyr i tillegg noe som Ola Nordmann verdsetter ("gratis" mat og drikke, gratis aviser, osv.). Slik SAS er i dag så er det vanskelig å vite hva man skal forvente når man booker med SAS. Det er også mulig å spare seg til fant.... (NB! Tenk at en økonom kan si noe slikt....;) )

Norwegian klarer neppe ta så veldig mye mer av markedet, men det er da en kabinfaktor på rett rundt 80%, så det er da et potensiale på 20%:)

Finnes vel både åpne dager i schedulen og korte dager også, i tillegg til stand by hvor en ikke blir kalt ut.
Med så tidlig start første dagen og sen utsjekk siste dag, med lite flyvninger innimellom må jo jobben være ganske kjedelig. Må vel være bedre å jobbe mer når en først jobber.

På Stockholmsbasen blir ingen CC hemma på stand-by dagar nuförtiden ... Grannen hade tre dagar stand-by nu, utkallad på samtliga dagar och slutade igår med 17 timmars tjänstgöring.

OK - tror det varierer ja. Kjenner flere som ikke har blitt kalt ut i det hele tatt ved stand by...og det flere dager på rad. Men det var i Trondheim.

Man kjenner seg ikke igjen når det snakkes om standby uten å bli kalt ut, eller lange arbeidsdager uten mye flytid .

Hvorfor vil ikke SAS BU gi etter? De har jo gått i overskudd, så råd har de vel? De burde jo gjøre alt for å unngå en streik. Det er vel mer øknomisk å gi etter, siden det sikkert blir billigere enn at flyene står på bakken.

Men er jo en fin mulighet til å utføre vedlikehold av flyene, sånn at de får noe ut av det :spin: Glad jeg sitter i en KLM 737 imorra tidlig...tipper den er smekkafull

Streik i flytrafikken
Norsk Kabinforening setter SAS Braathens på bakken

Norsk Kabinforening (NKF), som organiserer 1.070 kabinansatte i SAS Braathens, forkastet i morgentimene i dag Riksmeklingsmannens skisse til en løsning på tariffkonflikten. Dermed er det klart at en streik er et faktum, og mesteparten av SAS Braathens' flyginger i Norge og internasjonalt blir med øyeblikkelig virkning innstilt på ubestemt tid.

Meklingen med SAS Braathens Kabinforening (SBK) med ca. 800 medlemmer pågår fortsatt.

NKF har markert at foreningen vil anse det som streikebryteri hvis SAS Braathens begynner å omdisponere kabinbesetninger. Det betyr at bare et fåtall ruter, hovedsakelig på Vestlandet og fra Trondheim og nordover, vil bli fløyet

- Jeg beklager dypt at vi bare er i stand til å tilby våre kunder et betydelig svekket trafikkprogram, selv om vi skal gjøre vårt beste for å få så mange fly som mulig på vingene.

- Det er oppsiktsvekkende at NKF har valgt å skape denne krisen, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens. Han påpeker at NKF takket nei til et tilbud kanskje ingen andre grupper i næringslivet vil komme i nærheten av i år, blant annet et lønnstilbud som ville innebære en samlet økning over det siste året på ca. 5%, samt en reduksjon av arbeidstiden med ca. én arbeidsuke.

Tilbudet fra SAS Braathens omfattet også endringer som ville ha gitt de kabinansatte langt bedre forutsigbarhet i med hensyn til arbeidstider og dermed større mulighet til å planlegge fritid.

Petter Jansen finner det også bemerkelsesverdig at NKFs leder John Lyng avviste forslaget fra Riksmeklingsmannen og SAS Braathens-ledelsen om å sende det siste tilbudet ut til uravstemning blant medlemmene.

- De kabinansatte som nå streiker, har en gjennomsnittslønn på godt over 400.000 kroner inklusive diett. For dem som har stått lengst i yrket dreier det seg om vel 500.000 kroner. Lønnen ligger opp til 25% over hva vår nærmeste konkurrent betaler sine kabinansatte, påpeker Petter Jansen, som legger til at lønnsglidningen for gruppen de to siste årene har vært på mer enn 8%.

I tillegg til en lønnsøkning på 10% krevde NKF at arbeidstiden ble satt ned fra 194 til 172 arbeidsdager i året – det vil si fem nye ferieuker. Det normale i arbeidslivet er 221 arbeidsdager i året. Et annet krav var en pensjonsordning med full opptjening ved fylte 55 år.

- Disse kravene har et omfang og en økonomi knyttet til seg som ville undergrave hele fundamentet for SAS Braathens hvis vi skulle ha gått med på dem, konstaterer Petter Jansen. – SAS Braathens utfører et vesentlig oppdrag for hele det norske samfunnet – hver eneste dag. Vi kan ikke, og vi skal ikke, legge inn årene. Vi skal komme oss gjennom dette så fort som mulig, og over i en situasjon hvor vi igjen nyder tillit i markedet. Men det forutsetter at NKF tar sitt ansvar alvorlig.

SAS Braathens vil nå permittere mange av sine ansatte som følge av streiken NKF har i verksatt

Siden herr Jansen pent hopper over en hver benevning av felles arbeidsvilkår, så antar jeg ironisk at var het enig med sine motparter på at dette var fornuftig?

Dette var ytterst uheldig for et allerede skadeskutt selskap. :naughty:

Jeg er glad jeg ikke jobber i SAS Braathens i dag. Men it takes two to tango - and to fight.

Originally posted by GFL

Hvorfor vil ikke SAS BU gi etter? De har jo gått i overskudd, så råd har de vel? De burde jo gjøre alt for å unngå en streik. Det er vel mer øknomisk å gi etter, siden det sikkert blir billigere enn at flyene står på bakken.

det å gi etter for utpressing eller ikke er jo alltid en avveing av kortsiktig tap på streik (jeg tipper maks to dager) og de langvarige problemene man vil få med for gode avtaler. Se på UA - når de (som Gordon Bethune sa) "røyka crack" og ga sine piloter overraskende gode betingelser etter trussel om streik, satt UA med avtaler og kostnader som førte dem rett i Chapter 11.

I dag går mine tanker til de stakkars SK-ansatte i frontlinjen - i SGS eller på Reisesenteret - som i dag får kjeft for en masse de ikke har noe kontroll over. Dessverre har jeg ikke mulighet til å dra opp til OSL, men om noen skal på OSL i dag - kjøp en stor pose Twist eller noe og gi til stakkarne som sitter bak skranken (send meg regningen!). De fortjener all mulig støtte i dag. Husk at det er en MASSE andre ansatte i selskapet som IKKE streiker og som HAR innsett at man må dra sammen for å få SAS Braathens opp av møkka - dette hjelper ikke!

Dette er jo bare trist og leit.

Men det er vel ikke mulig for oss på utsiden å vurdere dette så lenge vi ikke har innsikt i
hvilke tilbud Petter Jansen faktisk kom med ? , det som ligger på sas.no er jo SKBU's sminkede versjon, som kun trekker frem 1-2 positive deler av en ny avtale.

Det er 2(eller 3...) sider av alle saker.

HER kan man lese hvordan man i NKF oppfattet tilbudene fra Petter Jansen, og om halvparten av dette er sant så har vel Petter Jansen fått det han ba om :naughty:

Back