Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens

Replying to Topic 'Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens'

Basene SVG og TRD er heller ikke berørt foreløpig...

Hvorfor er basene Trd og Svg "spart"?

Kan ikke både kabin og pilotene gå ut i felles streik så at vi ikke får flere streiker resten av året!

Originally posted by scandi

Hvorfor er basene Trd og Svg "spart"?

Visstnok for å spare trafikken på Vestlandet og Nord - Norge.

Klippet fra SASBraathens kabinforening nettside:

Varsel om brudd i meklingen

SBK leverte i dag inn varsel om brudd i meklingen til Riksmeklingsmannens kontor. Vi varslet plassfratredelse for en eventuell streik som vil omfatte alle våre medlemmer med base OSL. Unntatt fra plassfratredelsen er instruktører ved treningsavdelingen, assistant managers og de fra base OSL som skal på recurrent 6.-7. april. Vi valgte i første omgang å ikke varsle plassfratredelse for våre medlemmer på SVG og TRD basene, da vi i størst mulig grad ønsker å skjerme innenlandstrafikken, spesielt rutene på Vestlandet og i og til Nord-Norge. Det er imidlertid ingenting i veien for at vi kan melde plassfratredelse for også disse medlemmene senere. Et evt. slikt varsel må gis med fire døgns frist. I henhold til lovverket kreves det at man må bryte meklingen og varsle plassfratredelse fire døgn før meklingsfristen utløper. Muligheten for å komme til enighet innen fristens utløp er fortsatt til stede. Forhandlingsutvalget møtes igjen på søndag, og meklingen fortsetter mandag morgen klokken 10:00.

Skal med SK0848 til Stockholm fra Osl kl 07.30 fredag 7 april.

Er dette en SAS Sverige flight? I såfall noen som vet om den blir berørt om det blir streik?

Det er nok en SASBraathens ser det ut til :

SK848 []07APR06[] [ ALT

738 BU7381

STD STA ETD
07APR OSL ARN 0730 0830

Hadde det vært SK14xx ville det vært SASSWEDEN skulle jeg tro

Takk for info, men hvordan fungerer dette for meg da om det blir streik. Blir jeg overført til den svenske flighten om det er plass eller kan jeg bare legge hele helgen på is?

Hvilke rettigheter har jeg?

Originally posted by FBU 4EVER

Både purser,en stuert og to A/H er norske.Det påkrevd med en purser på langrutene.Da står flyet.

Er påkrevd med en SCC på hver flyvning, ingen Purser. Det er en selskaps/foreningsavtale, ikke et myndighetskrav.

Blir spennende å se hva du opplever, om du får ekstra døgn der borte, eller kommer hjem. For din del håper jeg jo at du får det du vil.
Aller mest håper en vel på at det skal bli en enighet. Konflikt er jo noe en i utgangspunktet vil unngå, uansett bransje og yrke.
Lykke til

:up:

Originally posted by FBU 4EVER

Både purser,en stuert og to A/H er norske.Det påkrevd med en purser på langrutene.Da står flyet.

Er påkrevd med en SCC på hver flyvning, ingen Purser. Det er en selskaps/foreningsavtale, ikke et myndighetskrav.

Blir spennende å se hva du opplever, om du får ekstra døgn der borte, eller kommer hjem. For din del håper jeg jo at du får det du vil.
Aller mest håper en vel på at det skal bli en enighet. Konflikt er jo noe en i utgangspunktet vil unngå, uansett bransje og yrke.
Lykke til

:up:

SCC-avtalen gjelder kun Domestic,Intrascand og Europa.Krav om purser på Intercont.

Er det flere gode grunner til å ta med ekstra sivilt tøy på gang ? http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=9501

I dagens situasjon er vel dette å pisse i buksa for å holde varmen. Jeg er enig at mye må gjøres og burde vært gjort for lengst, men er dette så veldig klokt. Gjennomtenkt, muligens, men klokt?

Jeg vil gjerne ha to sterke norske selskaper (utvider man det så blir det to i hvert nordisk land) for å sikre oss som forbrukere. Jeg har overhodet ingen illusjoner om at Bjørn Kjos ikke skrur opp prisene om han kommer i en monopolsituasjon. Han er ingen Moder Teresa, men en kløktig forretningsmann - og kapitalismens (akkurat som kommunismens) mål er monopol om enn på et annet grunnlag.

Vi må virkelig håpe at partene finner fram til en løsning som alle kan leve med, både på kort og lang sikt.
Vi ser allerede at bare basert på varslet om en mulig streik, så er det store mengder forespørsler fra urolige SAS kunder. Mange med FLEX billetter har allerede kansellert og vi ser også at de som booker nå velger bort SAS der dette er mulig dessverre.

Slik jeg ser det går SAS bare med dette streikevarslet på store økonomiske tap, uansett om det blir streik eller ikke ...

Jeg forstår ikke at de tørr å streike! Er de ikke redde for arbeidsplassene sine. Det må være bedre med arbeid enn arbeidsledig.

Dette er skjellsettende tider i flyhistorien. SAS-ledelsen har endelig lyktes i å bolagisere de tre nasjoner. Innført bakveien mens man lo godt.

BU-SK er tydeligvis overlatt til seg selv. Integrering ikke gjennomført - hvorfor? Interskandinaviske ruter fra OSL opprettholdes fra STO og CPH. Norske passasjerer får bare ha det så godt - nordmenn er jo kjent for å tåle ubegrenset juling fra leverandører av infrastruktur.

Lurer på hva man skal oppnå med dette. Gamle profesjonelle flybesetningers siste krampetrekning før LCC-konsept blir innført? Med fyken for de "bortskjemte" og utflagging til lavkostland? Hva vet jeg.

Vinneren må jo være Norwegian. Som sikkert har forberedt seg godt.

:( :( :(

Originally posted by HMWK

Jeg forstår ikke at de tørr å streike! Er de ikke redde for arbeidsplassene sine. Det må være bedre med arbeid enn arbeidsledig.

Nei det kan du jo si, men vi må velge mellom pest eller kolera, om man kan si det slik. Men kan jo nevne litt, at selskapet ønsker at vi som jobber i kabin i SAS Braathens skal jobbe 14 timers arb. dag + ubegrenset passiv flyvning, bare det er jo håreisende, i tillegg kan vi ikke få sittende matpause, her er det å løpe med maten i munn mellom de forskjellige flighter, eller i beste fall så kan vi sitte på klappsete mellom kaffe serveringen til BGO å dytte i oss et eller annet som er er kaldt eller halvlunket, Når skal vi få varm mat/middag i løpet av 5 dager når man er på jobb??
I tillegg kjemper vi for å få 5/4 (5 dager på jobb og 4 dager fri) fordi at når vi er på jobb i 5 dager så er vi ofte borte i 5 dager uten å komme hjem, og itillegg så har vi som regel også innsjekk grytidlig (0620) 1:e arb dag og utsjekk seint siste arb dag (2350) feks. Det vil si at mye av fridagene går bort, men det selskapet ønsker at vi skal jobbe 5/3 sommerstid og kanskje 5/4 vinterstid, men kun så kan kanskje 30% av arbeidsstokken får det fast, ellers skal alle andre jobbe HELvariabelt, hva er det for liv??? Vi er ikke noen maskiner. Det er ikke lett å godta, det er faktisk sommerstid som man henter seg inn igjen etter den lange vintern og mye ruskevær... Så jeg skjønner ikke hva ledelsen tenker med.... Og sånn fortsetter det.... ++++++++ Skal ikke ta opp alt, men dette var noe av kravene fra ledelsen, og da er det ikke rart at man reagerer. En normal arbeidsuke er ca 42-44 tim i uken for oss i kabinen.
Familie hva er det, venner hva er det, det skal faktisk kunne å kombinere arbeid og fritid, men man er HELT utkjørt og på denne måten legger selskapet opp til at folk blir syke, tendensen finnes allerede der, og da er det galt, men den diskusjonen tar jeg ikke nå.
Vi får håpe at dem greier å ro iland en avtale alle kan leve med og som alle er fornøjde med og ikke la "blå russen" få bestemme alt, for det er faktisk mennesker som skal utføre dette. Vil bare få presisere at jeg liker faktisk jobben min og trives VELDIG godt i SAS Braathens, men vi må faktisk ha en levelig hverdag vi også...

:nor

Originally posted by LN-TUM
Nei det kan du jo si, men vi må velge mellom pest eller kolera, om man kan si det slik. Men kan jo nevne litt, at selskapet ønsker at vi som jobber i kabin i SAS Braathens skal jobbe 14 timers arb. dag + ubegrenset passiv flyvning, bare det er jo håreisende ...............:nor

14 timers arb dag? Er det slik å forstå at CA foreningene nekter å utføre OSL-Las Palmas flightene men krever overnatting før retur? I så fall meget beklagelig synes jeg da resultatet trolig er at rutene overføres fra SBU til Spanair.

Originally posted by Flaps40

Nei det kan du jo si, men vi må velge mellom pest eller kolera, om man kan si det slik. Men kan jo nevne litt, at selskapet ønsker at vi som jobber i kabin i SAS Braathens skal jobbe 14 timers arb. dag + ubegrenset passiv flyvning, bare det er jo håreisende ...............:nor

14 timers arb dag? Er det slik å forstå at CA foreningene nekter å utføre OSL-Las Palmas flightene men krever overnatting før retur? I så fall meget beklagelig synes jeg da resultatet trolig er at rutene overføres fra SBU til Spanair.

CA foreningene nekter ikke å utføre OSL-LPA tur retur, fordi den er på 13,25 og ikke 14 timer som du skriver. Sjekk fakta først...

CA foreningene nekter ikke å utføre OSL-LPA tur retur, fordi den er på 13,25 og ikke 14 timer som du skriver. Sjekk fakta først...

men det er da SK crew som overnatter i PLA eller...?
...at man jobber 5 dager fra kl 0620 og til siste dag til 2359 har vel aldri skjedd?
Når man vet at ansatte kan ha "åpne dager" som en ikke er programmert på ( i en slik 5 dagers periode), eller f.eks ha 6t stand-by på noen av disse dagene..så synes jeg ikke dette høres så ille ut. Synes det virker som en tegner et bilde av kabinansatte som flyr OSL-LPA hver dag i 5 dager, det finnes vel et litt mer nyansert bilde av dette.
Skal være enig at matpause bør en kunne få.

Skal åpne dager eller stand-by regnes som fridag og en fordel for den ansatte?

Dette er jo dager som arbeidsgiver disponerer.

Originally posted by Hurum

men det er da SK crew som overnatter i PLA eller...?

både og ....

Ruteflyene har vel overnatting, men charter har ikke overnatting

Back