Konflikt i SAS

Og når det er aggregert på den måten tviler jeg sterkt på at et selskap som SAS trekker i motsatt retning rent utviklingsmessig.

Edit: Er forøvrig spennende å se om samme skjer med lønningene til pilotene nå etter covid som etter finanskrisen. Alt skal spares på og alt det der.. Og så går det noen år før det blir en ok utvikling igjen

For det første er det ingenting spennende med pilotlønningene etter Covid - vi fikk allerede svaret etter SAS-streiken, og den presser lønnen enda nærmere bunnen. En styrmann i SAS med fem års ansiennitet får nå 584 000 kr i året, mot 603 000 kr pre-covid. Slenger du på inflasjonen, er det åpenbart at kjøpekraften er ganske greit ned.

For det andre, så vil enhver statistikk påstå at SAS sine pilot-utgifter gikk til himmels i 2021. Hva annet kan man forvente av et selskap som sparket 500 av de billigste pilotene?

For det tredje, sett i et europeisk perspektiv, så er de norske pilotlønningene lave. Man vil slite med å rekruttere piloter i utlandet på norske vilkår - lykke til med å rekruttere noen for 454 000 kr/året. Og spør SAS Link hvordan rekrutteringen til Bergen har gått.....

Rent oppsummert, så ser jeg ingen tegn på at dette er et steg i riktig retning. En person med interesse for arbeidsmarkedsøkonomi kan nok enkelt se dette.
 
Tror nok du misforstaar min kanksje kloenete innlegg, jeg reagerte paa hvordan du angrep en pilot - jeg setter selv veldig stor pris paa piloter som flyr (har ennaa ikke sett noe alternativ) og jeg er soenn av en flyvertinne, gift med en tidligere flyvertinne og setter paa ingen maate de 2 arbeidsgruppene opp hverandre - etter med skrekk aa lest avtalen pilotene i SAS maatte inngaa - ser jeg ikke at det er en gruppe som har faatt bedre vilkaar og jeg overholdet ingen grunn til aa trekke hva de legger frem, temmelig personlig, i tvil. Begge gruppene fortjener mye bedre vilkaar. (Og NHO Statistikk er mye kjedeligere enn saftige historier fra Alaska Bush Flying (Selv min kone har gode historier fra Alaska som ung vertinne inn til Prudhoe Bay)

Men jeg setter ogsaa pris paa alle innleggene fra pilotene, jeg tror at forumet blir mye bedre naar vi er saa heldige at vi har deltagere som kan gi oss innsikt, statistikk fra NHO er sikkert helt greit og ikke feil, men kan lett skape et skjevt bilde.

Jeg synes fremdeles at terskelen her inne for aa «diskutere andres loenn og vilkaar» er for lav - ser ingen fordel av aa «vinne» en diskusjon over pilot loenninger for saa aa miste gode bidragsytere fra en viktig gruppe innen luftfarten.:angry:

Du leste innlegget mitt som et angrep på en yrkesgruppe, og da tolker du innlegget i verste vilje. Jeg angrep det som jeg mente var nesten et nedsettende svar på utdanningen til en kabinansatt, og det får vedkommende tåle å høre. For å oppsummere:
a) Lønnen til kabinbesetningen er ræva
b) Hadde kabinbesetningen hatt samme lønnsutvikling (i snitt) som piloter hadde en nyansatt pilot tjent mindre enn en i kabinen med lang erfaring. Og det var hele poenget med innlegget mitt. Slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har.
 
Last edited:
For det første er det ingenting spennende med pilotlønningene etter Covid - vi fikk allerede svaret etter SAS-streiken, og den presser lønnen enda nærmere bunnen. En styrmann i SAS med fem års ansiennitet får nå 584 000 kr i året, mot 603 000 kr pre-covid. Slenger du på inflasjonen, er det åpenbart at kjøpekraften er ganske greit ned.

For det andre, så vil enhver statistikk påstå at SAS sine pilot-utgifter gikk til himmels i 2021. Hva annet kan man forvente av et selskap som sparket 500 av de billigste pilotene?

For det tredje, sett i et europeisk perspektiv, så er de norske pilotlønningene lave. Man vil slite med å rekruttere piloter i utlandet på norske vilkår - lykke til med å rekruttere noen for 454 000 kr/året. Og spør SAS Link hvordan rekrutteringen til Bergen har gått.....

Rent oppsummert, så ser jeg ingen tegn på at dette er et steg i riktig retning. En person med interesse for arbeidsmarkedsøkonomi kan nok enkelt se dette.

Mulig mulig, men nå diskuterer du to forskjellige ting. Poenget mitt med innlegget hele veien var å vise til en statistikk som viser ubrukelig utvikling for kabinansatte og utvikling nær industrien for piloter i den perioden jeg har belegg for å gi en kommentar. Ta en kabinansatt som startet i 2007 og gi vedkommende samme utvikling i lønn fra 2007 til 2018 som pilotene. Da hadde denne kabinansatte nærmet seg en nyansatt pilot i 2018 i lønninger. Dette er ikke urimelig eller veldig kontroversielt.. Hva som har skjedd fra 2018 til i dag har jeg ikke tall på, og kan heller ikke slenge ut påstander basert på ting jeg tror.
 
https://frifagbevegelse.no/nyheter/...ed-i-lonn-nok-en-gang-6.158.919049.596c77e69a

Synes det lukter streik når jeg leser det her, jeg gjør jo det. Om det får fatale konsekvenser for SAS får det heller være når eksistensen til selskapet blant annet e betinget på å betale noen som har ræva betalt enda dårligere

Enig, dette ser ikke veldig lyst ut.
Men håper de blir enige og da med noe bedre vilkår en før.
Jeg sluttet selv for 5 år siden, og trives der jeg er i dag med helt andre vilkår, men også en helt annen jobb.
Men det er utrolig trist å hvordan vilkårene er så sinnsykt forringet gjennom årene. På tide det snart begynner å rette veien også der.
 
Er det noen som vet om når en slik streik eventuelt hadde gått i gang. Det er ikke lenge igjen til jul og familien er de heldige innehaverne av SAS billetter 21 desember. Ser at flyvningene forøvrig driftes av City Jet og SAS Link. Disse rammes vel ikke da de ikke er en del av disse forhandlingne?
 
Last edited:
Det veg vi ikke før tvungen melding er gjennomført.

Edit: Streikefare over.
 
Last edited:
Med inflasjon er det vel lønnsnedgang :drunk:

Ja, men det var samme nivået som de fleste andre endte på i Norge i år, og som ble satt gjennom frontfagsmodellen

Det sagt, fint det ikke ble streik, men de vil fortsatt ha det man kan kalle dårlige vilkår og kan ikke helt skjønne hvordan de skal kunne rekruttere fulltidsansatte fremover
 
Sikkert hyggelig lesning blant de ansatte at Simon går av, til de leser at "VP SAS Link and External Production" tar over. Det er en endeløs rekke ledere i det selskapet som kun leker med selskapet som et fiktivt selskap på en finanslinje på BI. Tror ikke Mikael vil bidra til å dempe konfliktnivået i det selskapet da hele selskapet og driften virker som en casestudie på mange studier innen HR, Ledelse og finans. Og mens konfliktene blomstrer internt, seiler konkurrentene videre. Det er dessverre blitt et selskap hvor man starter sin karriere, enten rett fra flyskolen eller rett fra BI
 
Sikkert hyggelig lesning blant de ansatte at Simon går av, til de leser at "VP SAS Link and External Production" tar over. Det er en endeløs rekke ledere i det selskapet som kun leker med selskapet som et fiktivt selskap på en finanslinje på BI. Tror ikke Mikael vil bidra til å dempe konfliktnivået i det selskapet da hele selskapet og driften virker som en casestudie på mange studier innen HR, Ledelse og finans. Og mens konfliktene blomstrer internt, seiler konkurrentene videre. Det er dessverre blitt et selskap hvor man starter sin karriere, enten rett fra flyskolen eller rett fra BI

Står at han tar over midlertidig, man får håpe det stemmer.
 
Back
Top