Midtiblinken
ScanFlyer Gold
Eneste måte og få opp lønn på er om folk forlater. Hvis selskaper går tom for folk blir betaling bedre. Enkelt som det.
Og når det er aggregert på den måten tviler jeg sterkt på at et selskap som SAS trekker i motsatt retning rent utviklingsmessig.
Edit: Er forøvrig spennende å se om samme skjer med lønningene til pilotene nå etter covid som etter finanskrisen. Alt skal spares på og alt det der.. Og så går det noen år før det blir en ok utvikling igjen
Tror nok du misforstaar min kanksje kloenete innlegg, jeg reagerte paa hvordan du angrep en pilot - jeg setter selv veldig stor pris paa piloter som flyr (har ennaa ikke sett noe alternativ) og jeg er soenn av en flyvertinne, gift med en tidligere flyvertinne og setter paa ingen maate de 2 arbeidsgruppene opp hverandre - etter med skrekk aa lest avtalen pilotene i SAS maatte inngaa - ser jeg ikke at det er en gruppe som har faatt bedre vilkaar og jeg overholdet ingen grunn til aa trekke hva de legger frem, temmelig personlig, i tvil. Begge gruppene fortjener mye bedre vilkaar. (Og NHO Statistikk er mye kjedeligere enn saftige historier fra Alaska Bush Flying (Selv min kone har gode historier fra Alaska som ung vertinne inn til Prudhoe Bay)
Men jeg setter ogsaa pris paa alle innleggene fra pilotene, jeg tror at forumet blir mye bedre naar vi er saa heldige at vi har deltagere som kan gi oss innsikt, statistikk fra NHO er sikkert helt greit og ikke feil, men kan lett skape et skjevt bilde.
Jeg synes fremdeles at terskelen her inne for aa «diskutere andres loenn og vilkaar» er for lav - ser ingen fordel av aa «vinne» en diskusjon over pilot loenninger for saa aa miste gode bidragsytere fra en viktig gruppe innen luftfarten.:angry:
For det første er det ingenting spennende med pilotlønningene etter Covid - vi fikk allerede svaret etter SAS-streiken, og den presser lønnen enda nærmere bunnen. En styrmann i SAS med fem års ansiennitet får nå 584 000 kr i året, mot 603 000 kr pre-covid. Slenger du på inflasjonen, er det åpenbart at kjøpekraften er ganske greit ned.
For det andre, så vil enhver statistikk påstå at SAS sine pilot-utgifter gikk til himmels i 2021. Hva annet kan man forvente av et selskap som sparket 500 av de billigste pilotene?
For det tredje, sett i et europeisk perspektiv, så er de norske pilotlønningene lave. Man vil slite med å rekruttere piloter i utlandet på norske vilkår - lykke til med å rekruttere noen for 454 000 kr/året. Og spør SAS Link hvordan rekrutteringen til Bergen har gått.....
Rent oppsummert, så ser jeg ingen tegn på at dette er et steg i riktig retning. En person med interesse for arbeidsmarkedsøkonomi kan nok enkelt se dette.
https://frifagbevegelse.no/nyheter/...ed-i-lonn-nok-en-gang-6.158.919049.596c77e69a
Synes det lukter streik når jeg leser det her, jeg gjør jo det. Om det får fatale konsekvenser for SAS får det heller være når eksistensen til selskapet blant annet e betinget på å betale noen som har ræva betalt enda dårligere
Ser at flyvningene forøvrig driftes av City Jet og SAS Link. Disse rammes vel ikke da de ikke er en del av disse forhandlingne?
Du skulle være trygg, som du også var under pilotstreiken.
https://www.nrk.no/nyheter/enighet-mellom-sas-og-kabinansatte-1.16200572Avtalen innebærer en lønnsøkning på 3,7 prosent for alle kabinansatte fra nyttår.
Med inflasjon er det vel lønnsnedgang :drunk:
SAS AB (publ) (SAS) announces today that Simon Pauck Hansen, Executive Vice President and Chief Operating Officer has decided to leave SAS
Sikkert hyggelig lesning blant de ansatte at Simon går av, til de leser at "VP SAS Link and External Production" tar over. Det er en endeløs rekke ledere i det selskapet som kun leker med selskapet som et fiktivt selskap på en finanslinje på BI. Tror ikke Mikael vil bidra til å dempe konfliktnivået i det selskapet da hele selskapet og driften virker som en casestudie på mange studier innen HR, Ledelse og finans. Og mens konfliktene blomstrer internt, seiler konkurrentene videre. Det er dessverre blitt et selskap hvor man starter sin karriere, enten rett fra flyskolen eller rett fra BI
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.