Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens

Replying to Topic 'Brudd mellom kabinansatte og SAS Braathens'

Fyttikatta, det var traurig lesning.

Kanskje SAS-ledelsene alltid har lidd av crewmisunnelse? :wow:

Edit: Havnet på ny side, kanskje best å ta med det jeg svarte på.:(

Originally posted by P.A. VIKING

Det er 2(eller 3...) sider av alle saker.

HER kan man lese hvordan man i NKF oppfattet tilbudene fra Petter Jansen, og om halvparten av dette er sant så har vel Petter Jansen fått det han ba om :naughty:

det er kanskje ikke helt passende å si dette (samt at spørsmålet er en smule retorisk anlagt...), men hvorfor er det slik at når pilotene "aksjonerer" så stiller de alle andre grupper i selskapet i fare og er arrogante og hva det nå måtte være, mens når de kabinansatte streiker så er det bare synd...?;)

Jeg synes å se likheter mellom det NKF sier om at SAS Braathens har fått nesten alt de har bedt om, og pilotenes utsagn om at de har gjort alt som SAS-konsernledelsen har bedt om....

(PS! Jeg er klar over at denne streiken er en del av en lovlig arbeidskonflikt.)

Skal ikke se bort ifra at sannheten ligger ett sted midt mellom det Jansen sier og det NKF sier:sarc

Sannheten ligger nok midt i mellom.

Forskjellen på denne aksjonen og "Go HArry" er lovligheten.

Men jeg er og blir motstander at streik, som jeg har sagt før , denne aksjonsformen har gått ut på dato .

Spiller ingen rolle hvem som har rett, alle er tapere her. Kabinansatte, SAS ledelsen, kundene og alle andre som jobber i SAS gruppen lider under dette.

Det er en tung dag å være SAS ansatt....uansett hvem som har skylda for dette.

Fortell meg hvilke yrkesgrupper som streiker "bare for moro skyld"?

Når man går til et slikt skritt er alle veier forlengst prøvd.

Både cockpit og cabin hadde sikkert mer lyst å være i et fly og gjøre jobben sin.

Originally posted by ANX

Både cockpit og cabin hadde sikkert mer lyst å være i et fly og gjøre jobben sin.

Det var kanskje ikke for mye å be om litt moderasjon. Virker ikke som hverken CA eller piloter har oppfattet at man ikke driver monopol lenger, heldigvis. Blir ikke overrasket om SBU må kvitte seg med deler av flåten etter dette og at både piloter og CA blir sparket. But who cares? De har jo bedt om det selv.

Originally posted by Flaps40

Originally posted by ANX

Det var kanskje ikke for mye å be om litt moderasjon. Virker ikke som hverken CA eller piloter har oppfattet at man ikke driver monopol lenger, heldigvis. Blir ikke overrasket om SBU må kvitte seg med deler av flåten etter dette og at både piloter og CA blir sparket. But who cares? De har jo bedt om det selv.

Mulig at du er en som kjøper P.J. versjonen av dette ?

Kanskje han er P.J....?:D

Originally posted by ANX

Ja.

Originally posted by TOS

Kanskje han er P.J....?:D

Med slike ansatte er jeg glad jeg ikke er P.J.

Blir ikke overrasket om SBU må kvitte seg med deler av flåten etter dette og at både piloter og CA blir sparket. But who cares? De har jo bedt om det selv.

Tja. Man skal vel ikke være altfor konspiratorisk anlagt før man begynner å lure på om dette kan være en underliggende strategi: Tyn de ansatte slik at de slutter "frivillig". Hvis det ikke går, plag dem nok til at de streiker, så kan de få skylden for nedskjæringer planlagt for lenge siden. Og nye kan ansettes med lavere lønn og dårligere forhold. Vips.

...både piloter og CA blir sparket

For å være inkompetente på jobben, eller for å ønske å kunne gjøre den godt/bedre?
Kan man virkelig sparke noen "just like that" i et "kultivert" samfunn? Trodde det bare var i amerikanskje filmer.

Den vet best hvor skoen trykker, som har den på... :cool2

Mens de tidligere kabinansatte i SAS streiker til den store gullmedaljen, blir trolig de tidligere Braathens-ansatte enige. Dette hentet fra NA24.

Hva betyr dette i praksis? At SAS Braathens flyr 50prosent??

Originally posted by ANX

Blir ikke overrasket om SBU må kvitte seg med deler av flåten etter dette og at både piloter og CA blir sparket. But who cares? De har jo bedt om det selv.

Tja. Man skal vel ikke være altfor konspiratorisk anlagt før man begynner å lure på om dette kan være en underliggende strategi: Tyn de ansatte slik at de slutter "frivillig". Hvis det ikke går, plag dem nok til at de streiker, så kan de få skylden for nedskjæringer planlagt for lenge siden. Og nye kan ansettes med lavere lønn og dårligere forhold. Vips.

...både piloter og CA blir sparket

For å være inkompetente på jobben, eller for å ønske å kunne gjøre den godt/bedre?
Kan man virkelig sparke noen "just like that" i et "kultivert" samfunn? Trodde det bare var i amerikanskje filmer.

Den vet best hvor skoen trykker, som har den på... :cool2

Enhver bedrift som går så dårlig økonomisk (i dette tilfellet grunnet illojale ansatte) at man må redusere virksomhetens omfang, har selvsagt ikke bare rett til men også plikt til å si opp personell som er blitt (i dette tilfellet har gjort seg selv) overflødig.

Jeg tror nok at Petter Jansen og SAS Braathens strekker seg litt lenger for å innfri Parat sine krav for å bygge videre på splitt og hersk strategien. Det begynner å bli klarere og klarere hvordan ledelsen ser det.

Originally posted by morr

Mens de tidligere kabinansatte i SAS streiker til den store gullmedaljen, blir trolig de tidligere Braathens-ansatte enige. Dette hentet fra NA24.

Hva betyr dette i praksis? At SAS Braathens flyr 50prosent??

Tror det blir vanskelig. Vi er jo i sluttfasen av integrasjonen så crew består stort sett av CC fra begge rør.

@ flaps 40.

:mol

Enhver bedrift som går så dårlig økonomisk (i dette tilfellet grunnet illojale ansatte) at man må redusere virksomhetens omfang, har selvsagt ikke bare rett til men også plikt til å si opp personell som er blitt (i dette tilfellet har gjort seg selv) overflødig.

Du verden for en fin, enkel og endimensjonal måte å se dette på....:sarc

SAS Braathens er et selskap som går relativt bra - det tror jeg man må kunne si. Man har forhandlinger om arbeidsvilkår, så brudd i forhandlingene, og deretter en arbeidskonflikt. Å kalle dette illojalt er en meget besynderlig måte å se arbeidslivet på.

SUPERHAI, my main man!!! :up:

Edit: TOS, meget godt spørsmål om tolkning av ordet illojalt...

Originally posted by Superhai

Jeg tror nok at Petter Jansen og SAS Braathens strekker seg litt lenger for å innfri Parat sine krav for å bygge videre på splitt og hersk strategien. Det begynner å bli klarere og klarere hvordan ledelsen ser det.

Det er hyggelig å se at noen av de ansatte i SBU velger å ta i et tak i forsøket på å berge selskapet fra konkurs. Men jeg er ikke sikker på om det kanskje er for sent. Jeg er glad vi har DY, og gleder meg på vegne av de som nå får jobb der i tiden fremover. Jeg vet jo ikke, men jeg tror kanskje DY får tak i unge entusiastiske CA som tar jobben for å utøve yrket, ikke for å ha mest mulig fri med høyest mulig lønn og goder.

... unge entusiastiske CA som tar jobben for å utøve yrket, ikke for å ha mest mulig fri med høyest mulig lønn og goder.

Hm. Det virket kjent. Nettopp slik var faktisk de gamle slitne (som du nå vil bli kvitt) dengang de begynte å fly.

Klart mest økonomisk å ha unge som kan holdes lenge på lav lønn (gøy å fly). Som ikke har familieforpliktelser. Som har jernhelse og ubegrenset energi.

Er vi på vei tilbake til 50/60-tallet da flyvertinner måtte slutte når de stiftet familie?

Gufs fra fortiden. Spark de som ikke klarer å henge med på karusellen. Bruk og kast.

Back