Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

DY sitt tilbud på EVE er absolutt ingenting å klage på. 4 daglige til OSL de fleste dager (2 på lørdager) i tillegg til sesongruter til TRF, BGO og TRD. Om nå sesongruten til TRD blir utvidet, så er jo det meget bra. Det er SAS som har et mindre bra tilbud der med 3 daglige (2 på tirsdag og 0 på lørdag).

Nei, jeg sier ikke at billigtelefonen vil gå ut av sortimentet, men jeg sier at SAS ikke kommer til å tilby en billett med og en uten bonus på samme strekning og i samme bookingklasse (hadde SAS gitt kundene valget mellom en billett i bookingklasse Y med og uten bonus så snakker vi om noe som likner analogien din til telefonene). For telefonen din så er det forskjellige varianter som tilbys, til forskjellig pris, og med forskjellig funksjonalitet. Litt som i dag i luftfarten når man tilbyr fleksible billetter med noe mer funksjonalitet til en høyere pris, og billigere billetter med mindre grad av funksjonalitet. Med økt lojalitet pga bonus så vil flyselskapene ønske å utnytte dette gjennom å øke gjennomsnittsprisen.

Nei, folk kommer ikke til å gå mann av huse, men at bonus kan skifte kunder mellom selskapene tror jeg ikke man trenger bli veldig overrasket over. Poenget er at det i enkelte tilfeller skal lite til før en rute blir ulønnsom, og flytter bonus tilstrekkelig mange folk mellom selskapene så kan dette fort skje. Nei, de kommer heller ikke til å skru prisene til himmels, men at de ønsker å utnytte økt lojalitet kan vel ikke være noen stor overraskelse. Om OSL-CPH eller OSL-TRD har høyest pris vet jeg ikke (man kan sikkert sjekke hva de ulike bookingklassene koster, men jeg vet ikke hvor mange billetter som er tilgjengelig i hver klasse og kan derfor ikke vite hva gjennomsnittsprisen er mellom disse destinasjonene; ikke er de sammenliknbare heller, og ulike destinasjoner har ulik etterspørsel og derfor ulik pris, men full fleks OSL-CPH er vel dyrere enn full fleks OSL-TRD?).

Men selv om gjennomsnittsprisen øker - betyr ikke nødvendigvis det at de billigste prisene øker, om det kommer en prisøkning utenom avgiftene (inkludert Fuel Tillegg) er det ikke automatikk at det legges "demokratisk" på alle prisene, men heller at det legges på de dyrere billett typene hvor Bonus bruken er mer utbredt. Dermed kan man fortsatt konkurrere på pris i de laveste segmentene og tilby mer for de som betaler mere. Uansett går prisene opp, det har de også gjort under hele bonusforbudstiden. Prisstigningen vi har hatt under forbudstiden ser ikke ut til å ha redusert trafikken mye.

På en annen side synes jeg tanken om at "når alle andre forhold er like" er noe vel teoretisk, i løpet av de siste årene og nå snart NOK 200.000 i flybilletter har jeg ennå ikke opplevd at det er tilfelle, det er ALLTID store forskjeller mellom de 7-8 billetttypene / priser jeg har tilgjengelig når jeg handler, det gjelder ikke bare hjem til Seattle men også pendling til Stavanger og Malmø (CPH). Så jeg ender alltid opp med en billett som aldri er billigst i Kroner, men utvilsomt gir best verdi totalt sett.

Bonusordninger av denne typen er i tillegg etter min mening på grensen til svindel sett fra en gjennomsnittsforbruker.
Når folk booker billetter etter hvor mange "miles/poeng" de får og ikke pris, avganger, nonstop etc.
er det noe seriøst galt. Du bruker en drøss med penger på poeng som du ikke engang eier selv som selskapene kan
gjøre akkurat som de vil med. Du har flaks hvis du greier å få brukt dem til det du vil eller før de går ut på dato
og som regel må du betale ekstra for å få brukt dem.
Dette er en avhengighetsskapende "hobby" som kun en liten elite (menigheten) på toppen av "pyramiden"
har glede av og som selskapene melker for det det er verdt. Men dette blir vel en annen diskusjon.. :stir

W

Mener du virkelig at vi som reiser (tildels mye) er dumme ?

Bonusordninger av denne typen er i tillegg etter min mening på grensen til svindel sett fra en gjennomsnittsforbruker.
Når folk booker billetter etter hvor mange "miles/poeng" de får og ikke pris, avganger, nonstop etc.
er det noe seriøst galt. Du bruker en drøss med penger på poeng som du ikke engang eier selv som selskapene kan
gjøre akkurat som de vil med. Du har flaks hvis du greier å få brukt dem til det du vil eller før de går ut på dato
og som regel må du betale ekstra for å få brukt dem.
Dette er en avhengighetsskapende "hobby" som kun en liten elite (menigheten) på toppen av "pyramiden"
har glede av og som selskapene melker for det det er verdt. Men dette blir vel en annen diskusjon.. :stir

W

Jeg skulle ønske du satte deg litt bedre inn i det vi diskuterer, her tar du for deg blant meg i min situasjon og gir en beskrivelse som absolutt ikke stemmer med virkeligheten. Hvor i all verden har du det fra at en skal ha flaks for å bruke poeng ? Siden du sist la frem den samme påstanden og ble tilbakevist, har jeg reist 5 ganger på poeng tur / retur Oslo Seattle - senest nå i påsken på meget kort varsel da jeg uventet ble ferdig med et stor prosjekt. Det tar meg normalt under 10 minutter på iPaden å bestille en Poeng billett - det går alltid raskere enn å bestille mine vanløige billetter da jeg ikke behøver å sjekke alternativer for å finne den gunstigste reisen. Jeg har reist i høytider (Jul og Påske) og tro meg Påske trafikken ut av Oslo var absolutt ikke lav.

Når det gjelder gyldighetstid så er det vel mye som har det, melken som står i kjøleskapet, garantien på bilen din - jeg det aller meste vi handler har en eller annen form for gyldighetstid og som med melk er det ikke noe problem å benytte seg av poeng før de går ut. Kjøper du en Mobil Telefon fra din nærmeste Telenor pusher - vel med mindre du betaler full pris for telefonen - så eier du ikke den - den er det Telenor som eier og de har minst like mye kontroll med din telefon (og kostnandene) som et flyselskap har med Bonus Poeng.

At vi som reisende bare ser på Poeng og ikke pris er også helt feil - det er trist at du ikke har mere respekt for oss som må tilbringe mye av vår tid i lufta, men igjen du vet ikke hva du snakker om (og jeg legger gjerne frem hele mitt budsjett og hvlike avganger jeg har valgt de siste årene - så kan vi se om du ville ha valgt noe anderledes - noe jeg sterkt tviler på - jeg kan si deg såpass mye at hvis du kun velger pris ender du opp med svært lange reiser med mange mellomlandinger (som ironisk nok gir mest poeng;) )

Jeg er på ingen måte på topp av noen pyramide ei heller i noen menighet, men jeg kan svært mye om det markedet jeg handler i, jeg har et stramt budsjett - NOK 100.000 - som jeg i år kommer til å bruke 75.000 av.

Men selv om gjennomsnittsprisen øker - betyr ikke nødvendigvis det at de billigste prisene øker, om det kommer en prisøkning utenom avgiftene (inkludert Fuel Tillegg) er det ikke automatikk at det legges "demokratisk" på alle prisene, men heller at det legges på de dyrere billett typene hvor Bonus bruken er mer utbredt. Dermed kan man fortsatt konkurrere på pris i de laveste segmentene og tilby mer for de som betaler mere. Uansett går prisene opp, det har de også gjort under hele bonusforbudstiden. Prisstigningen vi har hatt under forbudstiden ser ikke ut til å ha redusert trafikken mye.

Nei, og det har jeg heller ikke hevdet. Jeg tror imidlertid det er rimelig å forvente at gjennomsnittsprisen går opp (ikke nødvendigvis at de enkelte bookingklassene øker). Dette kan f.eks. komme av at det blir færre ledige billetter i billige bookingklasser. På den måten kan SAS si at prisene ikke har gått opp, selv om den gjennomsnittsreisende må regne med å betale en høyere pris.

At prisene øker kan komme av mange årsaker, og det er også mange grunner til at dette ikke påvirker etterspørselen (f.eks. at folk får mer penger disponibelt, eller andre forhold som påvirker reisemønsteret i positiv retning).

På en annen side synes jeg tanken om at "når alle andre forhold er like" er noe vel teoretisk, i løpet av de siste årene og nå snart NOK 200.000 i flybilletter har jeg ennå ikke opplevd at det er tilfelle, det er ALLTID store forskjeller mellom de 7-8 billetttypene / priser jeg har tilgjengelig når jeg handler, det gjelder ikke bare hjem til Seattle men også pendling til Stavanger og Malmø (CPH). Så jeg ender alltid opp med en billett som aldri er billigst i Kroner, men utvilsomt gir best verdi totalt sett.

Nei, "alt annet likt" betyr ikke annet enn at bonus/lojalitet isolert sett trekker i retning av høyere priser. Hva som skjer med det totale prisbildet er jo avhengig av en rekke andre forhold. Kommer det en pandemi som gjør at folk slutter å reise så har det naturligvis sin innvirkning på priser. Blir det en langvarig og mer alvorlig resesjon i økonomien så har dette sin effekt på prisene.

Det er altså snakk om å isolere effekten av bonus; ikke at jeg tror at ingenting annet endrer seg.

Last edited:

At vi som reisende bare ser på Poeng og ikke pris er også helt feil - det er trist at du ikke har mere respekt for oss som må tilbringe mye av vår tid i lufta, men igjen du vet ikke hva du snakker om (og jeg legger gjerne frem hele mitt budsjett og hvlike avganger jeg har valgt de siste årene - så kan vi se om du ville ha valgt noe anderledes - noe jeg sterkt tviler på - jeg kan si deg såpass mye at hvis du kun velger pris ender du opp med svært lange reiser med mange mellomlandinger (som ironisk nok gir mest poeng;) )

Om jeg har forstått det rett så reiser du veldig mye for dine egne penger. Det er nok en noe annen situasjon enn om man reiser for andres penger, og selv om noen trekker frem at reisepolicy'ene til diverse selskaper er så streng i dag så er det nokså klart at dette på langt nær gjelder alle store reisekjøpere (dette undersøkte Konkurransetilsynet). Det er mao. relativt stor grad av diskresjon i forhold til hvordan man reiser, og det kan være mange muligheter til å tilpasse reisen slik at den passer den reisende best (i forhold til mange aspekter; også bonus).

I tillegg, som jeg har nevnt noen ganger men som ikke synes å bli lagt merke til, så vil uansett en prisøkning pga bonus også ramme de som ikke verdsetter bonuspoengene (dvs. de som ikke reiser nok til å få status eller gratisreiser; som ikke omsetter nok på kredittkort til å fylle på bonuskontoen), siden flyselskapene ikke skiller mellom de som verdsetter bonus og de som ikke gjør det (en billett i bookingklasse K koster like mye om du bryr deg om bonus eller ikke).

Om jeg har forstått det rett så reiser du veldig mye for dine egne penger. Det er nok en noe annen situasjon enn om man reiser for andres penger, og selv om noen trekker frem at reisepolicy'ene til diverse selskaper er så streng i dag så er det nokså klart at dette på langt nær gjelder alle store reisekjøpere (dette undersøkte Konkurransetilsynet). Det er mao. relativt stor grad av diskresjon i forhold til hvordan man reiser, og det kan være mange muligheter til å tilpasse reisen slik at den passer den reisende best (i forhold til mange aspekter; også bonus).

I tillegg, som jeg har nevnt noen ganger men som ikke synes å bli lagt merke til, så vil uansett en prisøkning pga bonus også ramme de som ikke verdsetter bonuspoengene (dvs. de som ikke reiser nok til å få status eller gratisreiser; som ikke omsetter nok på kredittkort til å fylle på bonuskontoen), siden flyselskapene ikke skiller mellom de som verdsetter bonus og de som ikke gjør det (en billett i bookingklasse K koster like mye om du bryr deg om bonus eller ikke).

Seattle reiser jeg for egne penger, men jeg har pendlet til både Stavanger og Malmø i jobbsammnehneg for "andres" penger og til Malmø hvor Bonus var tillatt var ikke Bonus noen vesentlig faktor når reisen ble bestemt. Det aller viktigste er tid - det er den faktoren som er "billigste" pris sin største fiende. Det koster mye å la meg sitte å vente på en billig avgang.

Nei, og det har jeg heller ikke hevdet. Jeg tror imidlertid det er rimelig å forvente at gjennomsnittsprisen går opp (ikke nødvendigvis at de enkelte bookingklassene øker). Dette kan f.eks. komme av at det blir færre ledige billetter i billige bookingklasser. På den måten kan SAS si at prisene ikke har gått opp, selv om den gjennomsnittsreisende må regne med å betale en høyere pris.

At prisene øker kan komme av mange årsaker, og det er også mange grunner til at dette ikke påvirker etterspørselen (f.eks. at folk får mer penger disponibelt, eller andre forhold som påvirker reisemønsteret i positiv retning).

Nei, "alt annet likt" betyr ikke annet enn at bonus/lojalitet isolert sett trekker i retning av høyere priser. Hva som skjer med det totale prisbildet er jo avhengig av en rekke andre forhold. Kommer det en pandemi som gjør at folk slutter å reise så har det naturligvis sin innvirkning på priser. Blir det en langvarig og mer alvorlig resesjon i økonomien så har dette sin effekt på prisene.

Det er altså snakk om å isolere effekten av bonus; ikke at jeg tror at ingenting annet endrer seg.

Hvilken effekt vil en langvarig og mer alvolig resesjon i økonomien ha for prisene ?

Seattle reiser jeg for egne penger, men jeg har pendlet til både Stavanger og Malmø i jobbsammnehneg for "andres" penger og til Malmø hvor Bonus var tillatt var ikke Bonus noen vesentlig faktor når reisen ble bestemt. Det aller viktigste er tid - det er den faktoren som er "billigste" pris sin største fiende. Det koster mye å la meg sitte å vente på en billig avgang.

Nå tilbyr vel SAS ofte en effektiv reise tidsmessig hvis man skal rundt om i Norge og ut i Europa. Det er heller ikke slik at jeg tror og mener at kun bonus kommer til å styre reisevirksomheten, men jeg tror at det vil komme til å ha en effekt.

Tror jeg nå begynner å skjønne hvem som ikke liker bonus :)

Hvilken effekt vil en langvarig og mer alvolig resesjon i økonomien ha for prisene ?

Normalt sett påvirker dette reisevolumet i negativ retning, noe som isolert sett trekker i retning av lavere priser. Så skjer det også andre ting i verden som trekker i motsatt retning. Det er litt av poenget med formuleringen "alt annet likt"; det er meningsløst å skulle si at prisene kommer til å gå opp uten å ta forbehold om hva som skjer med andre faktorer som påvirker prisene.

Det stämmer att en biljett i bokningsklass K kostar lika mycket oavsett om resenären har ett bonuskort eller inte.
Fast det är väl inget unikt för flygbranschen?

Åker jag till ICA, H&M och IKEA och köper 1 liter mjölk, ett par nya boxershorts och en ny soffa är priset normalt sett detsamma oavsett om jag har ICA kort, H&M kort och IKEA Family kort eller inte. Väljer jag att använda mitt ICA kort, H&M kort och IKEA Family kort får jag in poäng för mitt inköp av 1 liter mjölk, 1 par boxershorts och en ny soffa..annars inte.

Det stämmer att en biljett i bokningsklass K kostar lika mycket oavsett om resenären har ett bonuskort eller inte.
Fast det är väl inget unikt för flygbranschen?

Åker jag till ICA, H&M och IKEA och köper 1 liter mjölk, ett par nya boxershorts och en ny soffa är priset normalt sett detsamma oavsett om jag har ICA kort, H&M kort och IKEA Family kort eller inte. Väljer jag att använda mitt ICA kort, H&M kort och IKEA Family kort får jag in poäng för mitt inköp av 1 liter mjölk, 1 par boxershorts och en ny soffa..annars inte.

Og for alle disse shoppingrundene dine så har du et større utvalg av alternative tilbydere enn man har på innenlandsflygninger i Norge. Ergo er det liten grunn til å tro at bonuskortene der spiller noen som helst rolle i forhold til dine valg, og det er derfor heller ingen grunn til å tro at disse kortene gir noen særlig form for lojalitet.

Normalt sett påvirker dette reisevolumet i negativ retning, noe som isolert sett trekker i retning av lavere priser. Så skjer det også andre ting i verden som trekker i motsatt retning. Det er litt av poenget med formuleringen "alt annet likt"; det er meningsløst å skulle si at prisene kommer til å gå opp uten å ta forbehold om hva som skjer med andre faktorer som påvirker prisene.

Vel gjennom resesjonen i USA og nå i Europa (som vel i hvertfall slik vi opplevde den i USA var alvorlig og langvarig) - så har både reisevolum og prisene øket - men det er vel andre forhold og meningsløst for alle andre enn oss som reiser ;)

Poenget er vel at Bonus både i verden og i Norge utgjør en såpass liten del av flyprsi bildet at en skal isolere ganske mye før en kan finne målbare forandringer - og hvorfor skal ikke de som ved å betale høyere pris for sine billetter belønnes i forhold til de som utelukkende nyter godt av "subsidieringen" de dyre billettene gir dem i form av tildels meget betydlig lavere priser. Tviler på at det vil være til gode for noen at en bare hadde en pris på alle avganger - slik som de gamle "reiseklubbene" opererte med (Denver Ports of Call f.eks. som hadde en Coronado). Tante Jenny eller Janne nyter i dag meget godt av Fred Forretningsmann - slik jeg er totalt avhengig av at mange nok er villige til å betale for Business og First på LH490/491 slik at jeg kan reise innenfor mitt budsjett - for meg er det vidunderlig at de som sitter på F og C lar meg få lov til å tilbringe en uke hver måned med min kone, jeg skulle ønske de fikk 100.000 bonus poeng påp hver tur - det er det verdt for meg å kunne reise hjem ! Skulle vi hive ut Bouns poeng - dele alle utgiftene + profitt på LH490/491 på antall passasjerer ville jeg ha blitt siuttende på Stabekk - aldri sett Bainbridge.

Vel gjennom resesjonen i USA og nå i Europa (som vel i hvertfall slik vi opplevde den i USA var alvorlig og langvarig) - så har både reisevolum og prisene øket - men det er vel andre forhold og meningsløst for alle andre enn oss som reiser ;)

Som jeg har poengtert noen ganger: Isolert sett. Meningsløsheten slår inn når man ikke korrigerer for faktorer som påvirker pris og volum når man skal konkludere...;)

Tviler på at det vil være til gode for noen at en bare hadde en pris på alle avganger - slik som de gamle "reiseklubbene" opererte med (Denver Ports of Call f.eks. som hadde en Coronado). Tante Jenny eller Janne nyter i dag meget godt av Fred Forretningsmann - slik jeg er totalt avhengig av at mange nok er villige til å betale for Business og First på LH490/491 slik at jeg kan reise innenfor mitt budsjett - for meg er det vidunderlig at de som sitter på F og C lar meg få lov til å tilbringe en uke hver måned med min kone, jeg skulle ønske de fikk 100.000 bonus poeng påp hver tur - det er det verdt for meg å kunne reise hjem ! Skulle vi hive ut Bouns poeng - dele alle utgiftene + profitt på LH490/491 på antall passasjerer ville jeg ha blitt siuttende på Stabekk - aldri sett Bainbridge.

Det du snakker om her er prisdiskriminering, og jeg har aldri argumentert for at man skal ha en pris. Jeg har jo nettopp argumentert for det motsatte (at man burde skille mellom de som vil ha og de som ikke vil ha bonus - dvs. enda flere priser; ikke færre).

Som jeg har poengtert noen ganger: Isolert sett. Meningsløsheten slår inn når man ikke korrigerer for faktorer som påvirker pris og volum når man skal konkludere...;)

Det du snakker om her er prisdiskriminering, og jeg har aldri argumentert for at man skal ha en pris. Jeg har jo nettopp argumentert for det motsatte (at man burde skille mellom de som vil ha og de som ikke vil ha bonus - dvs. enda flere priser; ikke færre).

Nå har man jo startet med priser med og uten Bonus - både Air France og Lufthansa har dette i sin pris meny inne Europa, noe som er en helt grei utvikling for min del (uten at det finnes på mine ruter). Men prinsippet at de som betaler mere (og dermed subsidierer oss andre) skal få mere synes jeg fremdeles er helt greit. Samtidig føler jeg at virkningene rent prismessig av Bonus blir svært små - det er alltfor mange andre faktorer som spiller inn. Jeg ennå tilgode å se praktiske eksempler på at dette skjer.

Dessverre forurenses diskusjonen av at en på begge sider ikke setter seg godt inn i de virkelige forholdene.

Det aller viktigste er tid - det er den faktoren som er "billigste" pris sin største fiende. Det koster mye å la meg sitte å vente på en billig avgang.

+1, og slik vil det (nesten) alltid være i jobbsammenheng! Å la meg vente en time på en billett som er 500 kroner billigere koster jobben/kunden mer enn 500 kroner, for å si det pent :)

+1, og slik vil det (nesten) alltid være i jobbsammenheng! Å la meg vente en time på en billett som er 500 kroner billigere koster jobben/kunden mer enn 500 kroner, for å si det pent :)

Og ikke bare i jobbsammenheng men også privat (Selvom Wahoo ikke tror meg;) ) Når jeg reiser hjem til Seattle betaler jeg 15-2000 NOK mere for å ankomme 11:35 istedenfor 23:30 som også ville gi vesentlig mere poeng til tross for at det er billigere.

Nå får man opp hvor mange poeng man tjener på sas.no.
Fra 500 poeng og oppover avhengig av bookingklasse og EB-status.

Nå får man opp hvor mange poeng man tjener på sas.no.
Fra 500 poeng og oppover avhengig av bookingklasse og EB-status.

WF-opererte regionale ruter er også med i oversikten, de gir samme inntjening som om det var en SAS-rute. Anbudsrunder er unntatt, og er det en anbudsrute med i den totale reiseruten, så klarer ikke kalkulatoren regne ut hvor mange poeng man skal ha.

Back