dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Re: Tips/drikkepenger i USA
Du kjenner jo Piazza Italia godt - og ingen av servitørene der tjener mere enn 20% av din lønn Tommy ! Og når du legger igjen USD 40.00 så ender normalt servitøren på Piazza Italia (i helgene) opp med 12-14 USD av det, resten fordeles mellom resten av Teamet
For oss som bor i USA er tips en ting man er vant til, så lenge man holder seg innom det som er normalt, har jeg ALDRI til denne dag opplevd at noen har vært pushy.
Det at alle som jobber på restaurant og på hoteller mottar luselønn, er ikke korrekt, mange tjener meget godt, merk også at lav og mellomklassen i USA nesten ikke betaler skatt. De restaurantene jeg frekventerer, har en meget stabil stab, det er nok ikke unikt.
Og dersom noen lurer på hvor mange som jobber i restaurantbransjen/hotellbransjen i USA, er det under 10% og det er mange av disse ansatte som ikke jobber på tips
Det er heller langt fra ett amerikansk fenomen med tipsing. Det eneste landet jeg kommer på som er klinisk fri for tips, er Japan. I Norge var det forventet tips på restauranter/barer da jeg bodde der fra 94-2005
Du kjenner jo Piazza Italia godt - og ingen av servitørene der tjener mere enn 20% av din lønn Tommy ! Og når du legger igjen USD 40.00 så ender normalt servitøren på Piazza Italia (i helgene) opp med 12-14 USD av det, resten fordeles mellom resten av Teamet