Amerikanske kredittkort og tipskultur i USA m m

Re: Tips/drikkepenger i USA

For oss som bor i USA er tips en ting man er vant til, så lenge man holder seg innom det som er normalt, har jeg ALDRI til denne dag opplevd at noen har vært pushy.

Det at alle som jobber på restaurant og på hoteller mottar luselønn, er ikke korrekt, mange tjener meget godt, merk også at lav og mellomklassen i USA nesten ikke betaler skatt. De restaurantene jeg frekventerer, har en meget stabil stab, det er nok ikke unikt.

Og dersom noen lurer på hvor mange som jobber i restaurantbransjen/hotellbransjen i USA, er det under 10% og det er mange av disse ansatte som ikke jobber på tips

Det er heller langt fra ett amerikansk fenomen med tipsing. Det eneste landet jeg kommer på som er klinisk fri for tips, er Japan. I Norge var det forventet tips på restauranter/barer da jeg bodde der fra 94-2005

Du kjenner jo Piazza Italia godt - og ingen av servitørene der tjener mere enn 20% av din lønn Tommy ! Og når du legger igjen USD 40.00 så ender normalt servitøren på Piazza Italia (i helgene) opp med 12-14 USD av det, resten fordeles mellom resten av Teamet ;)

I Oregon kan man lokalt legge på opp til 5% "surtax". Delware er den eneste staten helt uten salgsskatt.

Det er ikke noe som heter "surtax". Det kan være diverse tillegg (som lokale skatter) men det gjelder KUN på hoteller.

Tror heller du skal fokusere på å lete frem en kvittering som beviser din påstand om at ekstratillegg på hotell er av og til høyere enn det du betaler for rommet siden det er helt umulig når skatter og tillegg er opp til 15% av det du betaler for rommet.

Mer om prosentregning her: http://www.matematikk.org/oss/vis.html?tid=89196

Du kjenner jo Piazza Italia godt - og ingen av servitørene der tjener mere enn 20% av din lønn Tommy ! Og når du legger igjen USD 40.00 så ender normalt servitøren på Piazza Italia (i helgene) opp med 12-14 USD av det, resten fordeles mellom resten av Teamet ;)

OT. Skal tilbake til Portland i slutten av August. Kan love deg at jeg skal tilbake dit..

Nå tjener ikke jeg hva gjenomsnittsamerikaneren gjør, så det blir litt feil sammenligning.
Dersom servitøren da har 8 bord og tjener 8 dollar per bord med snuing av bord hver halvannen timeer det slett ikke noe dårlig lønn når skatten er 15%

OT. Skal tilbake til Portland i slutten av August. Kan love deg at jeg skal tilbake dit..

Nå tjener ikke jeg hva gjenomsnittsamerikaneren gjør, så det blir litt feil sammenligning.
Dersom servitøren da har 8 bord og tjener 8 dollar per bord med snuing av bord hver halvannen timeer det slett ikke noe dårlig lønn når skatten er 15%

Med null helseforsiking, med null Pensjonsforsikring - jeg ser hva mine nevøer og nieser tjener selv etter 4-5 år i bransjen - det er på ingen måte god lønninger. 2 av dem flytter fra Portland til Bend fordi de ikke har råd til å bo i Portland lengre (og det er ingen dyr by å bo i...)

Tiltredes. Alle kan ikke tjene 100k i året.

Det er ikke noe som heter "surtax". Det kan være diverse tillegg (som lokale skatter) men det gjelder KUN på hoteller.
Da anbefaler jeg at du sier fra slik at de kan få korrigert den gale informasjonen her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States

Tror heller du skal fokusere på å lete frem en kvittering som beviser din påstand om at ekstratillegg på hotell er av og til høyere enn det du betaler for rommet siden det er helt umulig når skatter og tillegg er opp til 15% av det du betaler for rommet.
Har du hørt om:
-resort fee?
-service charge?
-credit card fee?
-housekeeping fee?

Ellers høyner det nivået om folk holder seg unna personangrep.

På hva da ? - det har jeg i løpet av 15 år aldri sett eller opplevd - var i Oregon senest forrige helg og hadde 0.00% Tax på det jeg handlet, der vi spiste ute, der vi bodde.
Dette kan lokale countys sette opp til 5%, alle gjør det selvsagt ikke. Tar forbehold om at wikipedia og info kommunene selv legger ut ikke er korrekt her.

Nøkkelordet er 'may' .. eller 'kan' hvis man skal ha det på norsk. Greit med frivillige avgifter. ;)

Betaler man driks hver gang man kjøper seg en pils ved bardisken?
Hvis du betaler med en gang (i.e. ikke har en åpen tab/regning); ja. (Ville jeg sagt... ). Som utgangspunkt en dollar, mer tidligere på kvelden hvis du vil sikre god service utover, eventuelt mer på et fancy sted. På en tab gir jeg som utgangspunkt 15%.

Last edited:

Da anbefaler jeg at du sier fra slik at de kan få korrigert den gale informasjonen her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States

Har du hørt om:
-resort fee?
-service charge?
-credit card fee?
-housekeeping fee?

Ellers høyner det nivået om folk holder seg unna personangrep.

Det er ingen hotelier I USA som har houskeeping fee, service fee eller credit card. Service fee er en internasjonal greie, har aldri sett det i USA.

Resort fee er det (som jeg nevner tidligere i denne tråden) på noen veldig få resorts, ikke i byer selvsagt. Det er hotellene veldig flinke å informere om. Det er overhodet ikke unikt for USA.

Dette kan lokale countys sette opp til 5%, alle gjør det selvsagt ikke. Tar forbehold om at wikipedia og info kommunene selv legger ut ikke er korrekt her.

Som sagt det har jeg ikke opplevd og jeg stiller meg svært tvilende til at du kan ha blitt avkrevd Sales Tax i Oregon:
Oregon has 0 cities, counties, and special districts that collect a local sales tax in addition to the Oregon state sales tax. Click any locality for a full breakdown of local property taxes, or visit our Oregon sales tax calculator to lookup local rates by zip code.

Kilde http://www.tax-rates.org/oregon/sales-tax-by-county

Ashland County i Oregon har 5%, men det avhenger av varegruppe. Uansett er poenget at man sjelden kan vite hva men egentlig skal betale i USA. Man kan ikke regne med at tilfeldig besøkende graver like mye i lokale regler som det er gjort i denne tråden.

http://www.ashland.or.us/Page.asp?NavID=9180

Ashland County i Oregon har 5%, men det avhenger av varegruppe. Uansett er poenget at man sjelden kan vite hva men egentlig skal betale i USA. Man kan ikke regne med at tilfeldig besøkende graver like mye i lokale regler som det er gjort i denne tråden.

http://www.ashland.or.us/Page.asp?NavID=9180

Ashland har 5% kun på Food and Beverage servert i Resturanter. PS Du bør holde deg laaaangt unna Canada - spesiellt British Columbia ;)

Reglene sier ikke noe om at maten må være servert i en restaurant. Kjøper man en hot dog i en kiosk skal det altså legges til skatt på en annonserte (som vanligvis ikke inkluderer skatt i USA) priser, og man har ingen anelse om de også skal ha 15% eller 18% ekstra fordi man blir servert mat. Kanskje legger de det til å regningen, kanskje nekter de deg maten før du betaler dette, kanskje sier de ingenting.

Igjen, veldig vanskelig å vite hva man skal betale i USA.

Last edited:

Reglene sier ikke noe om at maten må være servert i en restaurant. Kjøper man en hot dog i en kiosk skal det altså legges til skatt på en annonserte (som vanligvis ikke inkluderer skatt i USA) priser, og man har ingen anelse om de også skal ha 15% eller 18% ekstra fordi man blir servert mat. Kanskje legger de det til å regningen, kanskje nekter de deg maten før du betaler dette, kanskje sier de ingenting.

Igjen, veldig vanskelig å vite hva man skal betale i USA.

Ingen legger på 15-18% på en Pølse kjøpt i en Pølsebod - eller mere sannsynlig en Hamburger kjøpt hos McDonalds - verken i Ashland eller andre steder i USA, det er noe du setter frem for å si det rett ut å kverulere.

Ja på samme måte som i andre land utenfor Norge - ta f.eks.Italia kommer det tillegg som gjør at en ikke vet 100% hva en skal betale, men i USA er man sikker på at sluttregningen på et godt måltid vil være ca 30% av hva det ville ha kostet i Norge - så om det da er 28% eller 32% av den norske regningen spiller vel midre rolle ;)

Det samme om jeg velger å spise den beømte Spaghettien på Biffi`s ved katedralen i Milano - betaler jeg mere i "bord avgift" enn for selve retten, så ja
når en beveger seg syd for Færder - blir ting:
A) Betydlig billigere
B) Noe mere uoversiktlig

Ingen legger på 15-18% på en Pølse kjøpt i en Pølsebod - eller mere sannsynlig en Hamburger kjøpt hos McDonalds - verken i Ashland eller andre steder i USA, det er noe du setter frem for å si det rett ut å kverulere.
Nei, det er noe jeg sier fordi jeg har opplevd det, i USA.

Back