Amerikanske kredittkort og tipskultur i USA m m

Re: Tips/drikkepenger i USA

OT. Skal tilbake til Portland i slutten av August. Kan love deg at jeg skal tilbake dit..

Nå tjener ikke jeg hva gjenomsnittsamerikaneren gjør, så det blir litt feil sammenligning.
Dersom servitøren da har 8 bord og tjener 8 dollar per bord med snuing av bord hver halvannen timeer det slett ikke noe dårlig lønn når skatten er 15%

Døøøøøh Mitt ! .... 8 Dollar i tips betyr mellom 2 og 3 $ til servitøren - en servitør som ikke deler tipset vil være uten jobb etter en uke maks, alle er avhengie av hverandre - servitøren er avhengig av en "bussboy" som rydder bordene - og den som deler best for sine bord ryddet fortest og reneset - selv TOS vil nikke anerkjennende til disse prinsippene. Tror du at servitøren din tilbreder maten (på Piazza Italia ligger kjøkkenet 5 kvartaler unna!) og igjen du må dele med de som jobber på kjøkkenet for å få "din" orde effektuert når du trenger det. Og på resturanter i Tommy klassen er det ofte en Hostess om tildeler bord - tror du at en servitør som gnien med tipsene for gjester til bordene sine ? har du noen gang undret deg over laang kø og tomme bord og servitører som står uten noe å gjøre - vel de læres opp i resturantsamfunnet (samholdets) regler. PS bestill ALDRI Medium Well på en Burger (ALDRI !!!)

At det legges på 15-18% på større "parties" skyldes enkelt at det er mere å gjøre for de forskjellige avdelingene bak kulissene - dette avheniger av størrelsen på kjøkkenet - normalt går er det rundt 8 eller flere - og det har med at det er ekstar arbeide med å servere 8 hovedretter samtidig for alle skal få varm mat.

At enkelte for et tillegg på 15-18% på enkelt regninger - skyldes at servitøren ikke har tro på at det blir tipset korrekt - ingen annen grunn.

Ingen legger på 15-18% på en Pølse kjøpt i en Pølsebod - eller mere sannsynlig en Hamburger kjøpt hos McDonalds - verken i Ashland eller andre steder i USA, det er noe du setter frem for å si det rett ut å kverulere.

Nei, det er noe jeg sier fordi jeg har opplevd det, i USA.

Nå blander du jo godt sammen - en Sales Tax går i helthet til det lokale County - Resturanten må betale 100% av dette til myndighetene. De 15-18% du snakker om går til resturanten og om du ikke var endel av gruppe på 8eller flere - så ble det lagt til fordi servitøren var rimelig sikker på at du ikke kom til å tipse.

At enkelte for et tillegg på 15-18% på enkelt regninger - skyldes at servitøren ikke har tro på at det blir tipset korrekt - ingen annen grunn.
Da må man virkelig ha sett ut som turist eller vært et turistisk sted, det har jeg virkelig aldri vært borte i...

Det som derimot irriterer meg mest er å tipse bartendeneren for den gratis drinken i loungen, eller dusjdamene i loungen. Det synes jeg burde være unødvendig og noe flyselskapene burde klare å lønne uten tips.

Da må man virkelig ha sett ut som turist eller vært et turistisk sted, det har jeg virkelig aldri vært borte i...

Det som derimot irriterer meg mest er å tipse bartendeneren for den gratis drinken i loungen, eller dusjdamene i loungen. Det synes jeg burde være unødvendig og noe flyselskapene burde klare å lønne uten tips.

Og da er neste spørsmål hvor mye dusjdama skal ha i tips. Jeg trenger bare et hånkle og en dusj, stiller med dame selv om det er behov;)

I NYC var obligatorisk tips snarere regelen enn unntaket. I andre byer i USA har jeg aldri opplevd det samme.

I NYC var obligatorisk tips snarere regelen enn unntaket. I andre byer i USA har jeg aldri opplevd det samme.

Jeg er i NYC minst 2 ganger i mnd. og spiser lunch hver eneste gang jeg er der. Har ALDRI blitt belastet fast tips noen steder. Skal vaere sagt at jeg aldri spiser paa Olive Garden, hotellrestauranter eller i naerheten av turistomraadene. Det maa i saafall vaere stay put Times Square.

Var paa Pershing Square paa 42nd for ett par uke siden, passelig turist rett ved Grand Central. God mat. http://www.pershingsquare.com/menus.html

Der staar det klart 20% paa regninger med mer enn 8 pers.

Saa moralen er hold deg unna turistfellene i NYC. Jeg hadde IKKE godtatt aa betale paalagt tips.

Jeg har forstået at kulturen er forskellig med hensyn til løn og tips... Og jeg er enig i at vi som skandinaver nok ikke ændrer den amerikanske "tips kultur"... Men jeg er enig i at det værste ved det amerikanske system er at man ikke ved hvad regningen ender på. Uanset om det skyldes sales tax eller tips. Her taler vi ikke om prisniveau - men om forudsigelighed.

Jeg foretrækker at kunne beregne slutprisen uden at bruge excel ark når jeg går i supermarked eller på restaurant.... Og som turist får man ikke "automatikken" ind. I usa går det ikke at sende junior ned i kiosken efter cola med 1$ når der står 0,99 $ på skiltet. Det er samme teknik LCC'erne forsøger sig med. Skilt med en pris - men du er nød til at betale mere... Så er det for mig som kunde ikke vigtigt hvem der skal have det ekstra. Jeg skal betale før jeg får varen.

Men hvad... jeg er vel bare påvirket af min nordiske kultur hvor kunderne bliver beskyttet af lovgivningen. I Danmark kan vi snart stole på at de priser Ryanair annoncerer med også er hvad der skal betales inklusiv tax.... I supermarkeder og andre butikker er tax altid inklusiv.... TAK

Jeg har forstået at kulturen er forskellig med hensyn til løn og tips... Og jeg er enig i at vi som skandinaver nok ikke ændrer den amerikanske "tips kultur"... Men jeg er enig i at det værste ved det amerikanske system er at man ikke ved hvad regningen ender på. Uanset om det skyldes sales tax eller tips. Her taler vi ikke om prisniveau - men om forudsigelighed.

Jeg foretrækker at kunne beregne slutprisen uden at bruge excel ark når jeg går i supermarked eller på restaurant.... Og som turist får man ikke "automatikken" ind. I usa går det ikke at sende junior ned i kiosken efter cola med 1$ når der står 0,99 $ på skiltet. Det er samme teknik LCC'erne forsøger sig med. Skilt med en pris - men du er nød til at betale mere... Så er det for mig som kunde ikke vigtigt hvem der skal have det ekstra. Jeg skal betale før jeg får varen.

Men hvad... jeg er vel bare påvirket af min nordiske kultur hvor kunderne bliver beskyttet af lovgivningen. I Danmark kan vi snart stole på at de priser Ryanair annoncerer med også er hvad der skal betales inklusiv tax.... I supermarkeder og andre butikker er tax altid inklusiv.... TAK

Danmark? Dersom i det hele tatt man tar kredittkort, legger mange danske restauranter på ett heftig kredittkortgebyr. Så i Danmark er ting slett ikke alltid inklusivt.

Nei, her er det noen som gjør ting utrolig mye vanskeligere enn det virkelig er.

Gjelder dette tullet også på dagligvarebutikker(!)? Er det tips og eller tax utenom oppgitt pris på hyllettiketten*?

Gjelder dette tullet også på dagligvarebutikker(!)? Er det tips og eller tax utenom oppgitt pris på hyllettiketten*?

Avhengig av delstat - og for de fleste delstatene kommer det en Sales Tax på mellom 5 og 9.75% i tillegg på de fleste varer. På samme måte som i Norge er noen varer unntatt Sales Tax - som kan sammenlignes med MVA. Og prisene som står på hyllene / på varene inkluderer ikke Sales Tax. Men det er ingen Tips som kommer i tillegg i dagligvarebutikker og andre butikker.

En blir fort vant til dette - selv har vi hus i Delstaten Washington og ute på vår lille øy er det Sales Tax på 8.5% - i Portland Oregon hvor mine svigerforeldre bor er 0.00% - så vi kjøper større ting i Portland.

Tax er utanom ja. Ang av kva stat du er i, så må du betale nokre prosent i tillegg til prisen som står oppgitt.

En blir fort vant til dette - selv har vi hus i Delstaten Washington og ute på vår lille øy er det Sales Tax på 8.5% - i Portland Oregon hvor mine svigerforeldre bor er 0.00% - så vi kjøper større ting i Portland.

Eg vart aldri vant til dette når eg budde i Vancouver i den forstand at eg aldri vart kvitt småmynter. Vanlegvis akkumulerer småmynter seg i lommaboka, men når eg kjøper ein eller to småvarer på ein butikk i Norge veit eg kor mykje det då koster, og kan grave fram riktig sum i småpeng før eg går til kassa. Dette funka aldri der pga reknestykker a la : (1.34$ + 0.53$) x 1.08 var ikkje noko eg følte for å bruke tid på, og eg synes det blir for flaut å stå i kassa i to minutt for å finne fram slike småsummer, så då vart det fort heller opp med 5$-seddelen :P

Eg gjorde riktignok grove overslag etter kvart slik at eg vart kvitt større mynter, men fleire av mine venner der borte (som også var på utveksling) gjorde ikkje det, så dei endte opp med haugevis med småpeng :P

Kanskje litt OT, men poenget er iallefall at eg hadde foretrukket at det er sluttsummen som er oppgitt!

Avhengig av delstat - og for de fleste delstatene kommer det en Sales Tax på mellom 5 og 9.75% i tillegg på de fleste varer. På samme måte som i Norge er noen varer unntatt Sales Tax - som kan sammenlignes med MVA. Og prisene som står på hyllene / på varene inkluderer ikke Sales Tax. Men det er ingen Tips som kommer i tillegg i dagligvarebutikker og andre butikker.

Majoriteten av dagligvarene i butikk er unntatt sales tax eller har 0-1%. Alkohol etc. har vanlig sales tax

Tipsekulturen/systemet er som det er, jeg kan leve med det selv om jeg sikkert har gjort noen brølere når USA var et nytt land for meg.

Men uansett hvor mange ganger jeg har vært der borte, så synes jeg idiotien med å ikke legge på sales tax i butikker er meget irriterende. Synes også det er rart at det ikke er lovpålagt med tanke på hvor mange advarsler for ting man ellers får som forbruker i USA.

Idiotisk er det, men det forhindrer meg ikke å reise tilbake. Tar vel en tur til høsten, tenker jeg.

Men uansett hvor mange ganger jeg har vært der borte, så synes jeg idiotien med å ikke legge på sales tax i butikker er meget irriterende.

Det er en fordel med dette, og det er at man blir lettere klar over hvor mye penger butikken skal ha, og hvor mye staten skal ha. I Norge er det lett å være lykkelig uvitende om grådige momsøkninger fra politikere, og våre 25% oppå et allerede høyt prisnivå er virkelig voldsomt. Hvis folk hadde virkelig sett differansen på oppgitt pris og det man betaler inkludert moms, hadde kanskje momsøkninger ikke vært så lett å få gjennom.

Sales tax i dagligvare og f.eks. klesbutikker er en ting, en annen er medlemskap. På Vons, vår nærbutikk, "sparer" du fort 30-40 dollar hvis du handler for 200 når du drar medlemskortet (pluss at du får rabatt på bensin på deres bensinstasjoner). Det samme gjelder veldig mange kjeder. Noen ganger holder det å oppgi et telefonnummer for å få medlemskort, andre ganger må du fylle ut adresse mm. Deretter har du kuponger du må spare på for ikke å betale for mye. For å få riktig pris må du derfor bruke mye tid på tull - for turister er det enda vanskeligere. Alt dette handler selvfølgelig om å redusere konkurransen for å tjene mer penger og er særdeles lite kundevennlig, slik jeg ser det. Forbrukerlovgivingen er en vits her borte, en dårlig en. Flytter hjem til Norge fk. torsdag, gleder meg (reiser imidlertid på hytta etter par dager, 15 min fra svenskegrensa....:-) ).

Sales tax i dagligvare og f.eks. klesbutikker er en ting, en annen er medlemskap. På Vons, vår nærbutikk, "sparer" du fort 30-40 dollar hvis du handler for 200 når du drar medlemskortet (pluss at du får rabatt på bensin på deres bensinstasjoner). Det samme gjelder veldig mange kjeder. Noen ganger holder det å oppgi et telefonnummer for å få medlemskort, andre ganger må du fylle ut adresse mm. Deretter har du kuponger du må spare på for ikke å betale for mye. For å få riktig pris må du derfor bruke mye tid på tull - for turister er det enda vanskeligere. Alt dette handler selvfølgelig om å redusere konkurransen for å tjene mer penger og er særdeles lite kundevennlig, slik jeg ser det. Forbrukerlovgivingen er en vits her borte, en dårlig en. Flytter hjem til Norge fk. torsdag, gleder meg (reiser imidlertid på hytta etter par dager, 15 min fra svenskegrensa....:-) ).
Det der handler jo bare om Econ 101 og prisdiskriminering -- har du god nok råd til å betale full pris og ikke gidder å klippe kuponger, trenger du heller ingen rabatt. Medlemsskapsprogrammene er jo nettopp for å kunne gi targeted ads og coupons, selvom de sikkert kjører fulle analyser av kjøpsmønsteret -- men det vil jeg da tro våre venner i Trumf og Coop og hva det nå er i Norge også gjør.

En annen ting med å oppgi pre-tax priser er jo også at butikken synliggjør at det ikke nødvendigvis er den som selger f.eks. iPodene dyrere i California -- men at det er skatter som gjør at det blir slik.

Det er en fordel med dette, og det er at man blir lettere klar over hvor mye penger butikken skal ha, og hvor mye staten skal ha. I Norge er det lett å være lykkelig uvitende om grådige momsøkninger fra politikere, og våre 25% oppå et allerede høyt prisnivå er virkelig voldsomt. Hvis folk hadde virkelig sett differansen på oppgitt pris og det man betaler inkludert moms, hadde kanskje momsøkninger ikke vært så lett å få gjennom.
Skal vi følge den logikken burde de også spesifisert og lagt til på regningen strøm, husleie, transport til butikken, etc, etc,

Som turist er dette av null interesse for meg, jeg vil bare vite hva jeg skal betale.

Alt dette handler selvfølgelig om å redusere konkurransen for å tjene mer penger og er særdeles lite kundevennlig, slik jeg ser det.

Jeg ser poenget ditt, og er tildels enig med deg, men samtidig synes jeg det er veldig greit når jeg med mitt Winn Dixie kort kjøper en six-pack eller en flaske vin, og får med en pakke gratis på kjøpet, sparer 9-10$ på en (allerede billig) flaske Skyy Vodka, har opp mot 70c-80c pr gallon i rabatt på bensin hver gang jeg fyller (må fylle ofte med 4,6 V8...), "kjøp 1-få 1 gratis" på mange produkter osv osv... Så akkurat disse kundemedlemskapene kan være særdeles kundevennlige i mine øyne! ;)

Forøvrig, etter å ha bodd i USA ett år nå, så blir man mer og mer vant til tipsingen, og kulturen rundt dette, selv om det i starten var litt frustrerende. Dog har jeg kun opplevd å bli ilagt "mandatory" tips dersom vi er 8 eller flere som er ute og spiser, og da legger de i utgangspunktet til 18%, har aldri bli ilagt dette dersom vi er færre, hverken her, eller i noen av de andre delene av USA jeg har besøkt. For ordens skyld kan det legges til at jeg bor i Florida, og utenfor de store turistfellene.

Last edited:
Back