Amerikanske kredittkort og tipskultur i USA m m

Re: Tips/drikkepenger i USA

Jeg har et par ganger opplevd at jeg betaler for en vare over disk (et eksempel var en kopp te og en muffins i cafeen på Space Needle'n i SEA) med kredittkort. Når kvitteringen kom ut av maskinen, var den utformet som en restaurantkvittering, med egen plass for "Tip: _____" Hva gjør man i slike situasjoner? Forventes det seriøst tip når jeg kjøpte en kopp te og en bolle til $4? Eller er det betalingsautomaten som bare er slik?

Det samme skjedde forøvrig da jeg skulle betale for en billett til en luftputebåttur i Florida. Blir jo litt satt ut. Føler på en måte at tip kreves, men på en annen side så tenker jeg at det blir jo litt merkelig også.

Thoughts?

Jeg er ikke redd for å sette en strek og bekrefte totalbeløpet i slike tilfeller.

Jeg har et par ganger opplevd at jeg betaler for en vare over disk (et eksempel var en kopp te og en muffins i cafeen på Space Needle'n i SEA) med kredittkort. Når kvitteringen kom ut av maskinen, var den utformet som en restaurantkvittering, med egen plass for "Tip: _____" Hva gjør man i slike situasjoner? Forventes det seriøst tip når jeg kjøpte en kopp te og en bolle til $4? Eller er det betalingsautomaten som bare er slik?

Det samme skjedde forøvrig da jeg skulle betale for en billett til en luftputebåttur i Florida. Blir jo litt satt ut. Føler på en måte at tip kreves, men på en annen side så tenker jeg at det blir jo litt merkelig også.

Thoughts?

Jeg ville ikke tipset i de tilfellene. Det er sikkert en "default" på kvitteringene til automaten eller et forsøk. Som når taxisjåførene i Oslo "ikke kan ta kort" når du er fremme en sen lørdagskveld.

Du tipser hvis du sitter ved et bord og spiser der. Hvis du kjøper take-away tipser du ikke.

med egen plass for "Tip: _____" Hva gjør man i slike situasjoner?

Det har jeg sett på mange kvitteringer rundt om i verden, og er nok en default, spesielt om det er et etablissement som bruker terminaler til ulike salg og tjenester. Har også sett det i Norge, men nå er terminalene her stort sett slik at man taster inn totalbeløp inkludert hva man ønsker å gi tips.

Du liker ikke at ett annet land enn det du bor i har ett annet system enn det du er vant til? :rolleyes:

Det har ingenting med at de ikke klarer aa loenne folk, skjoenner du. Det har med at man har ett system som er litt annerledes enn det du er vant til...

De kunne lagt om systemet slik DU oensker det. Da hadde selvsagt hotellrommet, maten og alt annet (som er latterlig billig i forhold til i Norge) blitt mye dyrere.

Mener du at det reelt sett hadde blitt mye dyrere, eller mener du at den publiserte prisen blir dyrere? Hvis det er forventet at man betaler tips i en gitt størrelsesorden så regner jeg med at den faktiske totalprisen er den samme, bare at noe av prisen er diskresjonær?

Det har jo også, som BårdK er inne på, delvis med å ikke lønne folk godt nok, eller iallefall med å flytte en del av "lønnsfastsettelsen" fra bedriften der man jobber til kunden. Om det er riktig at 60-70% av lønnen er fra tips, så betyr jo dette at man er mer prisgitt kundens opplæring i systemet enn arbeidsgivers "generøsitet".

Som et apropos kan man vel kanskje si at dette er litt som LCC'enes forretningsmodell med obligatoriske tillegg (som man egentlig, kanskje, hvisomatte, klarer å komme seg unna) og andre tillegg som er valgfrie, som jo er en modell som mange misliker sterkt....;)

Det har jeg sett på mange kvitteringer rundt om i verden, og er nok en default, spesielt om det er et etablissement som bruker terminaler til ulike salg og tjenester. Har også sett det i Norge, men nå er terminalene her stort sett slik at man taster inn totalbeløp inkludert hva man ønsker å gi tips.

Mener å ha lest at det var en eldre mann som ble lurt av en servitør et sted, når han skulle taste inn total beløp tastet han inn pinkoden sin som var noe 2-xxx til 6xxx kroner. Det ble en dyr kaffekopp :wow:

Tips er vel inkludert på regningene i Norge?

Mener å ha lest at det var en eldre mann som ble lurt av en servitør et sted, når han skulle taste inn total beløp tastet han inn pinkoden sin som var noe 2-xxx til 6xxx kroner. Det ble en dyr kaffekopp :wow:

Tips er vel inkludert på regningene i Norge?

I Norge er det vel restriksjoner på hvor mye ekstra man kan legge til på de håndholdte terminalene. Jeg husker ikke hvor mye det var, men det er snakk om 10-15% om jeg husker rett.

I Norge er prisene inkl tips. Her i Storbritannia står det eksplisitt på kvitteringen og menyen om service charge er inkludert eller ikke. Som oftest er det ikke inkludert på restauranter, men noen legger på en "optional service charge" på 12.5% (hvor optional den virker kan nå diskuteres...).

I Norge er det vel restriksjoner på hvor mye ekstra man kan legge til på de håndholdte terminalene. Jeg husker ikke hvor mye det var, men det er snakk om 10-15% om jeg husker rett.

Neida, det går i Norge også. Har klart å betale nesten 10.000 for en GT en gang her hjemme jeg surret med pinkode og totalbeløp i baren, men oppdaget det fort da kvitteringen kom og fikk de til å reversere betalingen.

Nå skal vel jeg innrømme at i min tid i SAS med disse håndholdte terminalene også klarte å charge en kundes PIN-kode en gang, litt uklart hvordan (les: hvis feil det egentlig var) -- men sånt kan skje...

Mener du at det reelt sett hadde blitt mye dyrere, eller mener du at den publiserte prisen blir dyrere? Hvis det er forventet at man betaler tips i en gitt størrelsesorden så regner jeg med at den faktiske totalprisen er den samme, bare at noe av prisen er diskresjonær?

Det har jo også, som BårdK er inne på, delvis med å ikke lønne folk godt nok, eller iallefall med å flytte en del av "lønnsfastsettelsen" fra bedriften der man jobber til kunden. Om det er riktig at 60-70% av lønnen er fra tips, så betyr jo dette at man er mer prisgitt kundens opplæring i systemet enn arbeidsgivers "generøsitet".

Som et apropos kan man vel kanskje si at dette er litt som LCC'enes forretningsmodell med obligatoriske tillegg (som man egentlig, kanskje, hvisomatte, klarer å komme seg unna) og andre tillegg som er valgfrie, som jo er en modell som mange misliker sterkt....;)

Det blir feil å sammenligne tipsing med LCC'enes gebyrer, TOS. Det er jo fiks betaling for konkrete spesifiserte produkter. Du kan ikke si til Kjos at "jeg synes verdien av setevalg 6B er 24,- kroner istedenfor de 40,- du foreslår."

Ideen med konseptet tips er jo at man stimulerer medarbeideren til å gjøre en ekstra innsats for å få mer tips - høyere lønn. Ikke så ekstremt ulikt mennesker som i Norge får bonus eller provisjon. Men allikevel med en betydelig forskjell, nemlig at det er kunden som i sin tur betaler i hht sin opplevde kvalitet på tjenesten. Provisjon/bonus betales derimot av arbeidsgiver i fht hvor mye selgeren har klart å få ut av kunden, og for kundene er derfor tips bedre.

Så kan man selvfølgelig argumentere for at det Amerikanske eller det Europeiske systemet er det beste. "Min mor fikk milten fjernet med det samme, mens min Norske onkel ventet 7 år med sin". Det blir litt tomt. Sannheten er sikkert noe midt imellom. I Norge har vi altfor stor aksept for belønning av middelmådighet, mens det Amerikanske er for hardt.

hvorfor henger man DND paa doera i 3 dager?? liker man ikke at noen reier opp sengen din og gir deg nye handklaer hver dag??

Jeg gjør det nesten alltid. Jeg liker å ha tingene mine i fred, og bruker det samme håndkleet i dagevis. Dessuten har de som rengjør rommene nok å henge i med til luselønn (her snakker jeg om norske forhold), og lar dem gjerne slippe unna med å vaske ett rom mindre når jeg ikke føler det er noe behov.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7722083

Fnate, posten er ikke en fleip. Grunnen til at jeg henger "Do not Disturb" på døra har ingenting med å ikke tipse og gjøre, men som Blazius også sier, jeg liker å ha tingene mine i fred, og jeg trenger ikke nytt håndkle hver eneste dag :), så hvorfor ha besøk av fremmede på rommet uten at jeg ser et behov for det ? :) Har ingenting imot å tipse forresten ;)

Tipper hele posten er fleip. Ingen henger "dont disturb" på døra flere dager for å slippe å vurdere tips.

Jeg gjør det nesten alltid. Jeg liker å ha tingene mine i fred, og bruker det samme håndkleet i dagevis. Dessuten har de som rengjør rommene nok å henge i med til luselønn (her snakker jeg om norske forhold), og lar dem gjerne slippe unna med å vaske ett rom mindre når jeg ikke føler det er noe behov.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7722083

Det blir feil å sammenligne tipsing med LCC'enes gebyrer, TOS. Det er jo fiks betaling for konkrete spesifiserte produkter. Du kan ikke si til Kjos at "jeg synes verdien av setevalg 6B er 24,- kroner istedenfor de 40,- du foreslår."

Nei, helt feil er det ikke, for mye av kritikken mot LCC-modellen er at prisene er så uoversiktlige at man må frem med kalkulatoren for å finne ut hva ting reelt koster...;) Jeg sa heller ikke at det var helt det samme, men at det var litt i samme gaten.

Ideen med konseptet tips er jo at man stimulerer medarbeideren til å gjøre en ekstra innsats for å få mer tips - høyere lønn. Ikke så ekstremt ulikt mennesker som i Norge får bonus eller provisjon. Men allikevel med en betydelig forskjell, nemlig at det er kunden som i sin tur betaler i hht sin opplevde kvalitet på tjenesten. Provisjon/bonus betales derimot av arbeidsgiver i fht hvor mye selgeren har klart å få ut av kunden, og for kundene er derfor tips bedre.

Det er greit, men her snakker vi vel om nokså store forskjeller i omfang og utbredelse. Jeg forstår heller ikke hvorfor det skulle være bedre for meg som kunde å betale tips enn at dette er inkludert i prisen jeg betale, om det er forventet at jeg uansett betaler minimum 10-15%. Du har selvsagt muligheten til å ikke betale, men hvor mange velger å gjøre det når man vet at servitøren er avhengig av tips'en for å ha en lønn han/hun kan leve av?

Fnate, posten er ikke en fleip. Grunnen til at jeg henger "Do not Disturb" på døra har ingenting med å ikke tipse og gjøre, men som Blazius også sier, jeg liker å ha tingene mine i fred, og jeg trenger ikke nytt håndkle hver eneste dag :), så hvorfor ha besøk av fremmede på rommet uten at jeg ser et behov for det ? :) Har ingenting imot å tipse forresten ;)

Ok. Forstod det som en tipsemotstand jeg, og i det lyset klarte jeg ikke se det som annet enn en spøk.

Men som du og en annen kar her sier så har dere jo en annen årsak, og selv om jeg ikke helt ser greia så respekterer jeg den fullt ut.

eg forstår heller ikke hvorfor det skulle være bedre for meg som kunde å betale tips enn at dette er inkludert i prisen jeg betale, om det er forventet at jeg uansett betaler minimum 10-15%. Du har selvsagt muligheten til å ikke betale, men hvor mange velger å gjøre det når man vet at servitøren er avhengig av tips'en for å ha en lønn han/hun kan leve av?

Det er jo din mulighet til å incentivere servitøren -- og det sikrer deg antagelig en bedre service enn det du hadde fått med fastlønn, siden jeg holder på å avslutte min akademiske karriere kan man vel til og med argumentere at tips er med på å løse/hindre et principal-agent problem gjennom insentiv-allignment.

Ja, jeg synes forsatt ikke det er helt komfortabelt, og gudene skal vite dette er diskusjoner amerikanere har innad også -- siste middag med en del venner i USA hadde vi en opphetet diskusjon om kutyme for tips til valet parking attendant -- men det er en vanesak, og om man legger rasjonalitet og effektive markeder til grunn, vil jeg anta det per se er mest økonomisk effektivt.

Last edited:

Det er jo din mulighet til å incentivere servitøren -- og det sikrer deg antagelig en bedre service enn det du hadde fått med fastlønn, siden jeg holder på å avslutte min akademiske karriere kan man vel til og med argumentere at tips er med på å løse/hindre et principal-agent problem gjennom insentiv-allignment.

Jeg ser at du har plukket opp litt...;) Incentivteori er et av mine fagfelt, så jeg skal gi deg rett i at det kan virke slik du skisserer. Samtidig er det en del sosiale konvensjoner som vi som økonomiske individer også forholder oss til. Jeg har ikke noe problemer med å se at tips kan fungere fint, men når man samtidig vet at den som serverer deg lever i hovedsak av tipsen så synes jeg forholdet mellom fastlønn og incentivbasert lønn virker noe skjev. Ofte så er jo dette styrt bl.a. ut fra risikofordeling, så i USA er det altså et system som flytter størstedelen av inntektsrisikoen fra bedriften til den enkelte arbeider. Jeg tror ikke det er optimalt i forhold til standard prinsipal-agent teori...;)

Men som du og en annen kar her sier så har dere jo en annen årsak, og selv om jeg ikke helt ser greia så respekterer jeg den fullt ut.

Jeg foretrekker også å gjøre det hvis jeg bare bor der et par dager og så lenge det bare er meg på rommet. Flyverelgen liker også å skremme de stakkars jentene, så da er det best å gjøre det slik for å unngå søksmål.

Jeg ser at du har plukket opp litt...;) Incentivteori er et av mine fagfelt, så jeg skal gi deg rett i at det kan virke slik du skisserer. Samtidig er det en del sosiale konvensjoner som vi som økonomiske individer også forholder oss til. Jeg har ikke noe problemer med å se at tips kan fungere fint, men når man samtidig vet at den som serverer deg lever i hovedsak av tipsen så synes jeg forholdet mellom fastlønn og incentivbasert lønn virker noe skjev. Ofte så er jo dette styrt bl.a. ut fra risikofordeling, så i USA er det altså et system som flytter størstedelen av inntektsrisikoen fra bedriften til den enkelte arbeider. Jeg tror ikke det er optimalt i forhold til standard prinsipal-agent teori...;)
For all del, med en minor i behavioral corporate finance ser jeg også en del begrensninger ift. standard agentteori, og tror du har mye rett i sosiale konvensjoner som påvirkning -- jeg vil mene disse blandt annet begrenser den reelle nedsiden ved dårlig service -- det skal litt til før man ikke gir de "faste" 15% -- og det er klart at jeg på en date eller lignende på ingen måte vil sende "kjipe" signaler og kun tipse en dollar. Samtidig er jeg ikke sikker på om det "skjeve" forholdet fastlønn og insentivlønn er så galt -- ja, arbeidstager må løpe større risiko, men er jo ytterligere alligned med arbeidsgivers mål: Så stor omsetning som mulig, og så mange kunder som mulig -- og det hele med god (hva nå det måtte innebære for den enkelte restaurant) service til kunden.

Back