Amerikanske kredittkort og tipskultur i USA m m

Re: Tips/drikkepenger i USA

Du liker ikke at ett annet land enn det du bor i har ett annet system enn det du er vant til? :rolleyes:

Det har ingenting med at de ikke klarer aa loenne folk, skjoenner du. Det har med at man har ett system som er litt annerledes enn det du er vant til...
Det er ikke snakk om å ha et slikt system man er vant med, men at reisende skal kunne ha en pris å forholde seg til. Jeg ønsker å vite hva et hotellrom, en sjokolade i en kiosk eller et måltid i en restaurant koster. I USA er dette umulig.
-Står det 99c på sjokoladen og jeg gir dem en dollar i kiosken så står de der og venter på mere penger.
-Står det 19$ på en meny har jeg ingen måte å vite hva det vil koste fordi hvert sted har egne regler som de tar som en selvfølge at alle kjenner.
-Og jeg husker et "billig" hotellrom i Las Vegas som kostet nesten det dobbelte av det som stod på bestillingsbekreftelsen, og det uten at jeg fikk med noen endre tjenester eller produkter som var valgfrie.

Jeg gir selvsagt tips, uansett land, for god service, men hva man skal betale har jeg erfaring med er rene lotteriet i USA. :old

Du liker ikke at ett annet land enn det du bor i har ett annet system enn det du er vant til? :rolleyes:

Det har ingenting med at de ikke klarer aa loenne folk, skjoenner du. Det har med at man har ett system som er litt annerledes enn det du er vant til...

De kunne lagt om systemet slik DU oensker det. Da hadde selvsagt hotellrommet, maten og alt annet (som er latterlig billig i forhold til i Norge) blitt mye dyrere.

Tja, det er vel ein tendens til at dei faktisk ikkje klarer å lønne folk i den forstand at den mediane realinntekten i USA har sunket dei siste åra, medan dei rikaste har vorte ekstremt mykje rikare? Men dette er OT.

Når det gjeld tips så brukar eg i dei fleste land kring 10%, men aukar opp der det er vanleg (som USA), men hadde likt at alt var innbakt i ein sluttpris i utgongspunktet :)

Ingenting er å ta litt hardt i, Tommy777. Hvis du ser på retailindustrien er det store flertallet dårlig betalte midlertidig eller deltidsansatt, for da trenger man som arbeidsgiver ikke å betale benfits (ferie, forsikringer osv.), ergo får man høy turnover, som igjen blir et argument for ikke å satse på trening og utvikling osv. Resultatet er at i mange serviceorganisajoner (sic) må du slite deg opporver i hierarkiet om du skal treffe noen som kan hjelpe deg med ditt problem (hvis det ikke er helt A4).

PS: Dette er ikke noe jeg har funnet på. Sjekk ut miin professorkolleger på Standford (f.eks. Jeffrey Pfeffer og Charles O' Reilly). De viser også til at de organisasjonene som over tid gjør det bredre enn sine konkurrenter opptrer på motsatt vis av det som beskrevet over.

Synes egentlig det funker fint jeg. Det har sine positive og negative sider. Men handler vel litt om respekt for andres systemer. Vi er ofte kjappe til å disse folk utenfra som "ikke respekterer" våre.

Det som føles litt tungt når man kommer hjem er å bokføre xxx USD uten bilag og med kommentaren "div ymse". Det er heller ikke så lett for en sølle Nordmann å finne ut av kodeksen bestandig.

-Står det 99c på sjokoladen og jeg gir dem en dollar i kiosken så står de der og venter på mere penger.
-Står det 19$ på en meny har jeg ingen måte å vite hva det vil koste fordi hvert sted har egne regler som de tar som en selvfølge at alle kjenner.
-Og jeg husker et "billig" hotellrom i Las Vegas som kostet nesten det dobbelte av det som stod på bestillingsbekreftelsen, og det uten at jeg fikk med noen endre tjenester eller produkter som var valgfrie.

Men her mener du vel mva? Det er jo noe annet. Prisene i USA er oftest uten MVA.

Dette har ingenting med tips å gjøre. Sales tax, altså mva, kommer i tillegg i de fleste stater. Satsen kan også variere, men er 7% de fleste steder.

Men her mener du vel mva? Det er jo noe annet. Prisene i USA er oftest uten MVA.
I kiosker er det kun sales tax det handler om, men den varierer jo fra stat til stat og kan også variere fra by til by da de kan legge på lokal "surtax" og dette varierer også fra varegruppe til varegruppe. SOm om det ikke skulle være nok har de også i enkelte stater og for enkelte varegrupper salgsskatt som kun slår inn for visse kjøpssummer. Poenget er uansett at man aldri kan vite hva man skal betale i USA, selv ikke i en kiosk.

I restauranter og for hoteller er det en lang rekke andre tilleggsutgifter de kan legge til på regningen man får. Man trenger ikke å ha vært mye i USA før man har fått regninger med en rekke poster man ikke skjønner hva er.

Last edited:

Er det virkelig slik i alle kiosker/småbutikker/butikker også? Altså, de forventer at du skal gi tips utover det kassen viser? Hvordan er det hvis man betaler med kredittkort?

Beklager at det blir litt OT ihht. til tips, men det er en kjent markedsimperfeksjon at det er veldig vanskelig å sammenlikne priser på tilsvarende varer og tjenester her i USA (kuponger, medlemsskap, betal for 2 få tre, skjulte gebyrer osv.). Hvis det blir vanskelig for kundene å sammenlikne blir konkurransen svakere og fortjenesten høyere og det utvikler seg en meglerinudustri (brokers og agents) for alt fra valg sykehus, advokater, forsikringer, tannleger, finansielle tjenester og til og med skjønnhetsbehandling. At amerikansk helsevesen er blant verdens dyreste har blant annet å gjøre med dette, samt at man også skal livnære forsikringsselskapene og advokatene.

Edit: Bare for ordens skyld. Som relativt godt betalt nordmann med Folketrygden i bakhåndene er det ikke synd på meg.

Last edited:

Er det virkelig slik i alle kiosker/småbutikker/butikker også? Altså, de forventer at du skal gi tips utover det kassen viser? Hvordan er det hvis man betaler med kredittkort?

nei, nei, nei. Det behøver du ikke. Det blandes sammen MVA og tips. Her snakket han om MVA og ikke tipsing.

I kiosker er det kun sales tax det handler om, men den varierer jo fra stat til stat og kan også variere fra by til by da de kan legge på lokal "surtax" og dette varierer også fra varegruppe til varegruppe.

I restauranter og for hoteller er det en lang rekke andre tilleggsutgifter de kan legge til på regningen man får. Man trenger ikke å ha vært mye i USA før har fått regninger med en rekke poster man ikke skjønner hva er.

Sales tax ligger mellom 5-9.75%, dersom du har det i bakhuet, gaar det ganske greit.

Jeg aner overhodet ikke hva det er du henviser til naar du sier at hoteller har en lang rekke andre tilleggsutgifter man legger paa regningen enn skatter.

Tilfeldig at du lobber denne inn naa, er paa vei til regnskapsfoereren og gikk akkurat igjennom hotellregningene mine fra hele verden i 2011.

Her er 5 eksempler:

Hilton ORD: Guest room: 100 USD, Occupancy tax: 15.40.
Sheraton Towers, Singapore: Room charge: 260, GST tax: 20.02. Service Charge 26

Hyatt Regency Denver: Room Charge: 99USD. Hele 5 forskjellige skatter, City, State etc, totalt 12%.

Four Seasons Las Vegas: Room Charge 200USD per night, Room tax: 24USD

Park Hyatt Tokyo: Accommodation: 30.500 Tax 3723, Accommodation tax: 800

Saa kamerat, det er ikke noe USA problem... Paa ALLE hotellbestillinger jeg gjoer, kommer det SOLEKLART frem hvilke tillegg man har.

Sorry at ikke verden utenfor Norge ikke har momsen i tillegg, men du trenger ikke akkurat vaere professor for aa lese en hotellbekreftelsen;)

Kom som sylferske besøkende på en ganske fin restaurant i NY. Fikk verdens nydeligste mat og service. En i følget var derimot ganske børst og fant ut at han skulle ha ost og portvin etter desserten. Da klarte han det kunststykket å fortelle servitøren hvor lite han likte en spesiell ost, som viste seg å være den eneste amerikanske. Lite ante vi om tips i USA, men fornøyde som vi var etter et par timer til bords med opptil flere servitører svinsende rundt oss, la de fleste av oss vår del av regningen pluss 10% på bordet. Vår børste venn skulle også vise seg å være vår blakke venn. Han så sitt snitt til å prøve å makse ut et kredittkort. Det første ble avvist. Det gjorde det andre også, og tilslutt det tredje. Jeg la på hans del av mat og 10% til.
Idet vi skulle gå ut på gata, kom en nærmest gråtkvalt servitør bort til oss og fortalte at tipsen vi hadde lagt igjen var rundt 10%. Rørt av hvor rørt hun var fortalte vi henne at vi var svært godt fornøyde med kvelden og at pengene var dem vel undt. Så gikk vi på teater. Gud bedre det var pinlig da vi skjønte brøleren...

Last edited:

nei, nei, nei. Det behøver du ikke. Det blandes sammen MVA og tips. Her snakket han om MVA og ikke tipsing.
Ja, men om jeg får en hot dog i kiosken, skal man da ikke forventes å betale tips i tillegg til pris, salgsskatt og lokal surtax? Jeg har i alle fall sett oppfordringer om det.

Beklager at det blir litt OT ihht. til tips, men det er en kjent markedsimperfeksjon at det er veldig vanskelig å sammenlikne priser på tilsvarende varer og tjenester her i USA (kuponger, medlemsskap, betal for 2 få tre, skjulte gebyrer osv.). Hvis det blir vanskelig for kundene å sammenlikne blir konkurransen svakere og fortjenesten høyere og det utvikler seg en meglerinudustri (brokers og agents) for alt fra valg sykehus, advokater, forsikringer, tannleger, finansielle tjenester og til og med skjønnhetsbehandling. At amerikansk helsevesen er blant verdens dyreste har blant annet å gjøre med dette, samt at man også skal livnære forsikringsselskapene og advokatene.

Edit: Bare for ordens skyld. Som relativt godt betalt nordmann med Folketrygden i bakhåndene er det ikke synd på meg.

Ja, kapitalisme suger noetter. Folk som har fast jobb, har alltid tilbud om helseforsikring, selv om det er dyrere for noen. Er du profesjonell, er det du betaler forsvinnende lite. Og det amerikanse helsevesenet er dyrt, men det er ogsaa det beste som finnes. Mest spesialister, ingen ventetid etc.

Ett godt eksempel: Har slitt med ryggen i vinter. Det tok meg 14 timer aa komme meg inn i enn CT. Behandlingen inntill jeg naa er tilnaermet frisk har kostet meg rundt 800 dollar og jeg har ikke ventet overhodet for aa komme inn til spesialister i verdensklasse.

Det ser dessverre ut til at modern kan ha en eller annen form for demenssykdom, mest sannsynlig Alzheimer. Fastlegen hennes i Harstad tok 3 uker for at hun kunne faa en time. Det tok 3 (!!!!!) maaneder for henne aa komme inn aa ta en CT. Via en kompis av meg som er en av verdens ledende Alzheimerforskere ved Columbia, var jeg saa heldig aa bli referert til en av Norges (og verdens) eksperter paa Alzheimer lokalisert i Oslo, jeg ba modern faa en henvisning fra fastlegen sin i Harstad. Aa neida, det gikk ikke. Diagnosen skal skje paa Harstad Sykehus.

Nei, det norske helsevesenet kan du i hoeyeste grad ha for meg. Jeg betaler nesten halvparten av skatt her i USA i forhold til i Norge og har ett helsevesen som slaar sokkene av det vi har i Norge.

Last edited:

Ja, men om jeg får en hot dog i kiosken, skal man da ikke forventes å betale tips i tillegg til pris, salgsskatt og lokal surtax? Jeg har i alle fall sett oppfordringer om det.

Du betaler KUN tips dersom en person tar i mot bestilling, serverer deg mat/drikke naar du sitter i en restaurant. That's it.

Klart, noen scumbags (som taxisjaafoerer i Oslo) forsoeker aa utnytte turister, men slikt finner man overalt

Sorry at ikke verden utenfor Norge ikke har momsen i tillegg, men du trenger ikke akkurat vaere professor for aa lese en hotellbekreftelsen;)
Det hjelper lite å lese den små skriften på hotellbestillingen når det ikke står hvor mye de opplistede tilleggene faktisk kommer på. Joda, noen klarer informere om prisen, men andre igjen er veldig diffuse med formuleringer som "additional fees may apply".

Som sagt har jeg opplevd i USA å nesten å få doblet en pris som på bestillingsbekrestelsen stod som "all inclusive".

Nja, jeg tipser ikke for en hotdog eller lignende, selvom det jo kan være det står en bolle for tips/change.

Dette begynner å bli herlig. Det er virkelig ikke så vanskelig som enkelte skal ha det til. Sales tax er et sted mellom 7 og 9 % -- (og ja, det er jo enkelte unntak -- begge veier). Om du så tar utgangspunkt i 10% -- en tiendedel, så er det da virkelig ikke så vanskelig. Og igjen, mitt forslag er å ta utgangspunkt i tips tilsvarende dobbel sales tax amount, så har du et greit utgangspunkt.

JA, det er hakket mer komplisert -- NEI, det er ikke umulig, og til dere som er bekymret for at dette er en fallitterklæring for tjenesteindustrien i USA -- så vil jeg være mer bekymret for tilstanden i norsk skolevesen dersom det står så dårlig til med prosentregning....

Det hjelper lite å lese den små skriften på hotellbestillingen når det ikke står hvor mye de opplistede tilleggene faktisk kommer på. Joda, noen klarer informere om prisen, men andre igjen er veldig diffuse med formuleringer som "additional fees may apply".

Som sagt har jeg opplevd i USA å nesten å få doblet en pris som på bestillingsbekrestelsen stod som "all inclusive".

Robert, det eneste hoteller har lov til aa ta i tillegg er paalagte skatter. Det er aldri mer enn 15% (alltid hoeyest i Chicago). Det er ikke mye hoeyere enn momsen i Norge. At det blir

Noen faa Resorts har Resort Fee (som inkluderer en rekke tjenester). Det er ikke ett amerikansk fenomen. Det finner du overalt. Det er vanligvis mellom 10-30 dollar natten.

Ellers er det ingenting jeg kan komme paa som kommer i tillegg. Finn frem en kvittering med eksempler, fordi det hoeres feil ut

Ett godt eksempel: Har slitt med ryggen i vinter. Det tok meg 14 timer aa komme meg inn i enn CT. Behandlingen inntill jeg naa er tilnaermet frisk har kostet meg rundt 800 dollar og jeg har ikke ventet overhodet for aa komme inn til spesialister i verdensklasse.
Ja, men det er ikke det beste for hele befolkningen, temmelig langt i fra, heller ikke målt ut i fra helse pr. krone/dollar. Vi med gode forsikringer er ekstremt priviligerte. Kona har f.eks. fått fikset kneet sitt uten venting. Men selv rimelig velstående amerikanere (f.eks. noen av mine professorkolleger) opplever skvis mellom helsetilbyder og forsikringsselskap. Dessuten mangler 45 millioner (eller var det 55?) amerikanere helseforsikring.

En liten anekdote. En norsk kollega var her i fjor. Sønnen hans på to år var litt plaget av tette øyekanaler eller noe i den dur. I Norge fikk han høre at dette var vanlig og pleide å gå over av seg selv ila. kort tid (ett år eller litt lengre). Her var logikken en annen: La oss få operert det i full ført før det går over av seg selv!

Back