Amerikanske kredittkort og tipskultur i USA m m

Re: Tips/drikkepenger i USA

Skal vi følge den logikken burde de også spesifisert og lagt til på regningen strøm, husleie, transport til butikken, etc, etc,

Som turist er dette av null interesse for meg, jeg vil bare vite hva jeg skal betale.

Og dersom du ser bort fra kverulantskatt, trenger du ikke vaere saerlig smart for aa vite hva ting koster.

Det er UTROLIG enkelt:

Sales tax i butikker og paa restauranter er mellom 0-9,75%. Dagligvarer er ofte unntatt skatt, maks 1%.

Dersom du har det i bakhodet, er du golden i USA.

Hvorfor er det saann? Fordi USA er delt opp i mange forskjellige stater, county etc. som har forskjellig skattesystemer. Grunnprisen for en iPad eller uansett annet er fast, skattene varierer paa grunn av hvordan landet her er delt opp.

Hvorfor er det saann? Fordi USA er delt opp i mange forskjellige stater, county etc. som har forskjellig skattesystemer. Grunnprisen for en iPad eller uansett annet er fast, skattene varierer paa grunn av hvordan landet her er delt opp.

Eller kjøpe Ipad via Amazon eller andre nettbutikker. Slipper helt sales tax da om du ikke sender til en stat hvor Amazon har et kontor i. Var en sak om det da jeg studerte på Hawaii om at Hawaii kanskje skulle skattlegge det for å gjøre konkurransen mer reell. Forresten hadde ikke Hawaii en så verst sales tax, 4.7 % om jeg husker riktig.

Eller kjøpe Ipad via Amazon eller andre nettbutikker. Slipper helt sales tax da om du ikke sender til en stat hvor Amazon har et kontor i. Var en sak om det da jeg studerte på Hawaii om at Hawaii kanskje skulle skattlegge det for å gjøre konkurransen mer reell. Forresten hadde ikke Hawaii en så verst sales tax, 4.7 % om jeg husker riktig.

Klart. Alle store kjoep gjoeres via Amazon ;)

Det er ikke korrekt. Amazon tar sales tax her i Georgia, selv om de ikke har kontor her. Derfor handler jeg min elektronikk hos Crutchfeldt.

Imidlertid tar de IKKE sales tax i South Carolina, selv om de har bygget et digert varehus ved Columbia for å shippe til regionen derfra. Dette var en deal som ble gjort med SC for å få arbeidsplassene dit ....

Jeg ser poenget ditt, og er tildels enig med deg, men samtidig synes jeg det er veldig greit når jeg med mitt Winn Dixie kort kjøper en six-pack eller en flaske vin, og får med en pakke gratis på kjøpet, sparer 9-10$ på en (allerede billig) flaske Skyy Vodka, har opp mot 70c-80c pr gallon i rabatt på bensin hver gang jeg fyller (må fylle ofte med 4,6 V8...), "kjøp 1-få 1 gratis" på mange produkter osv osv... Så akkurat disse kundemedlemskapene kan være særdeles kundevennlige i mine øyne! ;)

Ja, men jeg regner med at smileyen betyr at du forstår at vi egentlig ikke sparer noe ved å benytte seg av slike fordeler, vi lar være å tape.

Danmark? Dersom i det hele tatt man tar kredittkort, legger mange danske restauranter på ett heftig kredittkortgebyr. Så i Danmark er ting slett ikke alltid inklusivt.

Nei, her er det noen som gjør ting utrolig mye vanskeligere enn det virkelig er.

Lidt OT? Selv et fejlplaceret angreb er jo et fint forsvar...

Tommy det virker som om du har sat dig det mål at være forsvarer for alle uhensigtsmæssigheder ved det amerikanske system - fair, det skaber lidt balance overfor de mange der undrer sig højlydt.

I modsætning til sales tax og tips i USA kan du jo undgå kreditkortgebyret i Danmark ved at betale med andre betalingsformer. Det er nok lidt tid siden du har været her - så du ved nok ikke at debet kort skal være gratis at betale med, og at næsten alle butikker i dag modtager internationale kreditkort. Men du har ret i at det har taget mange år, fordi der findes et nationalt debet kort som har haft en dækning på 100% så har incitamentet til at modtage andre kort været meget lille uden for turist områderne.... Det er først kommet i takt med at bankerne har udstyret teenagerne med Visa Electron og Mastercard Debit.

DANSKE debitkort er gebyrfritt. Kommer du med et norsk Visa-debit kort (BankAxept/VISA -- nær identisk ett DankortVISA) får du fortsatt kredittkortgebyr i danske butikker.

Også i Norge har vi et helt tilsvarende system som Dankort, det heter BankAxept. (Eneste forskjellen jeg umiddelbart kan se er at Dankort også virker "offline", mens BankAxept krever online forbindelse -- og dermed også kan gies til barn). Og også i Norge har vi hatt det samme utvikling som i Danmark iforhold til aksept av kredittkort i dagligvarebutikker etc -- uten at det har vært gebyrer ilagt fra brukerstedene...

(Nå, jeg kan fint se hvorfor brukerstedene ikke vil betale 3% gebyrer, og legger dette videre til kunden, men særlig kundevennlig er det ikke, og jeg kan ikke tenke meg noe annet land enn DK hvor det er så utbredt).

Prøv å betale med et Norsk kort i en Dansk 7-Eleven, et bakeri eller lignende. Så ser man raskt hvor genialt det Danske systemet er. Danmark og Russland er blandt få land der jeg har med meg nok cash til alt småforbruk.

Prøv å betale med et Norsk kort i en Dansk 7-Eleven, et bakeri eller lignende. Så ser man raskt hvor genialt det Danske systemet er. Danmark og Russland er blandt få land der jeg har med meg nok cash til alt småforbruk.

Nu er jeg hverken glad for kreditkortgebyrer eller ansat i hverken butik eller banksektoren, så jeg vil ikke være advokat for deres priser.... MEN hvornår har I sidst betal gebyr for et debetkort i Danmark?

Reglerne er blevet ændret i 2011 for at ligestille Dankortet med andre debetkort, for at sikre fair konkurrence. I kan læse mere her:http://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Sider/Regler-for-overvaeltning-af-kortgebyrer-aendres.aspx

Og så synes jeg vi må være ovre danske kreditkortgebyrer.... det er efter min opfattelse en del OT

Med udenlandske kort betaler man alle steder store gebyrer i DK. Det oplever jeg dagligt. Selv Visa og Diners er der mange steder der ikke tager imod. Dankortet bliver voldsom forfordelt. Langt de fleste bruger kreditkort og ikke debetkort når de er i udlandet. Debetkort er ganske enkelt et ubrugeligt produkt for mange.

Danmark er et uland når det gælder kreditkortbrug. For det første er det nærmest umuligt at bruge Amex eller Diners og hvis det endeligt lykkes at finde steder der tager imod dem, så koster det ganske hampre gebyrer.

Coop, Bilka, Føtex er fornyligt begyndt at modtage Amex, men opkræver vel små 2 procent i gebyr for det.

Det oplever vi ALDRIG her i Sverige - uanset om vi bruger dansk eller svensk kort. Desuden kan jeg ikke mindes at blive opkrævet sådanne gebyrer i andre lande.

Last edited:

Det er mange steder i Norge som kun tar BankAxept. Bakerier og kiosker inkludert.

Det er mange steder i Norge som kun tar BankAxept. Bakerier og kiosker inkludert.

Tja, det er sjeldent jeg opplever en kiosk, bakeri eller hva nå det måtte være som ikke aksepterer Mastercard

Det finnes en 'cheat'. Dra kortet gjennom leseren på siden av terminalen. Når man blir bedt om pin, trykk avbryt. Da kommer det 'signaturbasert' i displayet og man trykker OK og signerer på slippen. Dette fungerer på de fleste terminaler - dog ikke 100%. Personalet vet heller ikke alltid om dette, men med amerikanske kort, har jeg måttet eksprimentere litt .. ;)

Det finnes en 'cheat'. Dra kortet gjennom leseren på siden av terminalen. Når man blir bedt om pin, trykk avbryt. Da kommer det 'signaturbasert' i displayet og man trykker OK og signerer på slippen. Dette fungerer på de fleste terminaler - dog ikke 100%. Personalet vet heller ikke alltid om dette, men med amerikanske kort, har jeg måttet eksprimentere litt .. ;)
Med mitt amerikanske kort får jeg stort sett bare opp "OK eller avbryt" -- og direkte til signatur? Har til og med klart å bruke dette (et Wachovia Wells Fargo Visa debitkort) i enkelte dagligvarebutikker som ikke tar kredittkort -- vet ikke om jeg har klart å lure frem "reserveløsning"?

Wachovia Wells Fargo-kortet går med pin, men det er jo debet-delen. Mitt Chase (United) har ikke pin, og det ikke Amex heller.

Våre Boeing Employees Credit Union Debetkort går også så det griner både med og uten PIN - ikke alle skjønner det - men vi har "lært opp" de fleste i kassene hos Jacobs...

Wachovia Wells Fargo-kortet går med pin, men det er jo debet-delen. Mitt Chase (United) har ikke pin, og det ikke Amex heller.

Aldri fått mitt til å virke med PIN. :) Forsåvidt ikke prøvd så forferdelig heller.

"Problemet" med Danmark er vel at det ofte ikke gaar aa betale med debetkort engang. Har ofte blitt staaende og maatte levere sakene tilbake fordi de ikke aksepterer utenlandske kort. Naa er det jo OT, men saann siden Danmark ble trukket frem som eksempel paa et land der alt er saa mye enklere.

Greia er vel at alle land har sine rare ting, mens det man er vandt med selv ofte vil foeles som den rette veien aa gaa.

Men amerikanerne får ofte problemer i Europa da mange kort i USA ikke har chip og flere og flere terminaler aksepterer kun kort med chip etterhvert(gjelder ikke Norge som fortsatt har magnetstripe på de fleste leserne). USA er vel heller ikke et foregangsland hva gjelder betalingssystemer; sjekkhefter er fortsatt meget utbredt feks. Opplevde det noen ganger lettere å betale med sjekk for da slapp jeg et skyhøyt kredittkortgebyr.

Og om kortet ditt har chip slik de fleste norske bank og kredittkort har så har BBS gjort det vanskeligere å bruke magnetstripa her til lands, så for de fleste norske kunder vil ikke den cheaten fungere. :)

Savner litt magnetstripa her til lands, synes det tok mye kortere tid å betale. Argh minner meg på om at jeg må betale kredittkortregninga mi før fristen.

Back