Amerikanske kredittkort og tipskultur i USA m m

Re: Kredittkort i USA

Å bygge kreditthistorie og score nok til å få de gode kredittkortene er ikke gjort i en fei for en Expat nei. Ironisk nok er visstnok boliglån veien å gå for hurtig å opparbeide god score som utlending.

Apropos tips - la igjen en del quarters til housekeeping første natta da jeg ikke hadde noen 1 dollar for hånden. Housekeeping tok ikke myntene... Legger igjen en 5 dollar nå da for hele oppholdet på 3 dager. Det er rart - jeg la dem jo på senga.

Det kan jo være de har vært i tvil om det var tips eller bare gjenglemte penger. Legg med en lapp eller evt. legg de på puta.

Hola.. Hva er det "siste" på tipping i USA nå? Føler at det spriker litt når man leser at noen har fått nok og redusert tipsingen, men på vår tur i LA/PS i påsken ble vi litt paff over hvor mye med-gjestene lirket ut av lommen til alt fra shuttle-sjåfører osv.

Planen min nå er å være litt pappen til Seinfeld og dar opp kalkulatoren på restauranten og gi akkurat 18% - er det alltid innafor? Jeg har dessverre ofte havnet på det dobbelte av dette på grunn av frykten for over-tippign..

- Tipser dere på Strabucks?
- Tipser dere i baren når du henter drinken selv?
- Tipser dere den syke 5USD per pers per natt til vaskedamen? (Som blir ganske mye for 5 pax)
- Consiergen som forteller deg i to minutter hvor den beste huevos ranchersoen er?

Møtte en amerikaner her forleden som kompliserte det enda mer med at ahn tipset ikke på taxen, og kun halv tips på alkoholen når regingen kom.

Mener ikke å være gjerrig - men ser dette blir e ndyr tur, og vet at mange av de kelnerene man møter for tiden i US (speiselt Miami) har ofte mere lønn enn oss.

Hola.. Hva er det "siste" på tipping i USA nå? Føler at det spriker litt når man leser at noen har fått nok og redusert tipsingen, men på vår tur i LA/PS i påsken ble vi litt paff over hvor mye med-gjestene lirket ut av lommen til alt fra shuttle-sjåfører osv.

Planen min nå er å være litt pappen til Seinfeld og dar opp kalkulatoren på restauranten og gi akkurat 18% - er det alltid innafor? Jeg har dessverre ofte havnet på det dobbelte av dette på grunn av frykten for over-tippign..

- Tipser dere den syke 5USD per pers per natt til vaskedamen? (Som blir ganske mye for 5 pax)
- Consiergen som forteller deg i to minutter hvor den beste huevos ranchersoen er?

Møtte en amerikaner her forleden som kompliserte det enda mer med at ahn tipset ikke på taxen, og kun halv tips på alkoholen når regingen kom.

Mener ikke å være gjerrig - men ser dette blir e ndyr tur, og vet at mange av de kelnerene man møter for tiden i US (speiselt Miami) har ofte mere lønn enn oss.

Reiser mye i USA på jobb. De flest kvitteringer har nå regnet ut tips på forhånd så du kan velge mellom 18%, 20% eller 25% (uten å bruke kalkulator).

Personlig så ligger jeg i snitt på 20%, men tipser stort sett på serveringsteder evt ved valet parking. Alt annet utgår og har heller ikke fått tilbakemelding. Tipser stort sett aldri på kjede fastfood (Tror heller ikke det forventes).

Å trekke fra skatten fra tipsgrunnlaget er vanlig, å tipse 1/2 for alko er nytt for meg.

- Tipser dere på Starbucks?

Nesten aldri, og heller ikke på alle betalingsterminalene som nå har begynt å legge til et spørsmål om tipping før man betaler.

Ja, en dollar per drink.

Her er jeg usikker. For mange år siden var en dollar per rom per natt standard. Har gått opp til to, men det er kanskje fortsatt for lite? Fem per person høres voldsomt ut.

Nei, men det er fordi jeg ikke går rundt med kontanter i lomma til vanlig, og fordi jeg synes det er kleint å ta opp penger fra lomma og gi til folk, og fordi jeg aner ikke hva som er riktig beløp.

Ikke tips på sales tax tror jeg er helt standard.

Pleier tipse 20% på restaurant for å unngå stygge kommentarer/blikk. Var veldig greit da jeg forstod at det egentlig ikke forventes tips utover de 18,5% i service charge som ofte er lagt til på room service etc.

Nei

Ja, føler man må det, men liker det ikke.

Den med per pers var ny for meg. Pleier å tipse 3-5 dollar/natt. Vi reiser overdammen nå i helgen, og skal være ekstra nøye med å forklare barna det er viktig med orden og ryddighet fro å ikke måtte tipse 200kr/natt. Har for øvrig forstått det er endel kreative skjeler som jobber på hotellene som går rundt og forsyner seg av tips før de som faktisk vasker dukker opp. Observerte dette selv i Indian Wells for to år siden.

Prøver å unngå å bli fulgt til rommet, og prøver også å få ta bagasje ut og inn av bilen selv samt å ta den med til rommet selv (som tidligere nevnt har kvinnene i midt liv forstått konseptet med å vaske klær underveis samt ikke å ta med klær som ikke blir brukt).

Hvor mye tipser folk til de som lemper håndbagasjen din inn i bagasjerommet? Egentlig vil jeg gjøre den bite selv, og det er helt på trynet at noen forventer 20-40 kr for å gjøre det.

Hvor mye skal en poolboy ha for å slå opp parasollen og gi deg et håndkle?

Og hvor mye skal en tipse hotel shuttle når en er en familie på fire?

Det der med halv tips på alkoholen er vel en regel avhengig av hvor dyr vin du drikker. Koster flasken 4000 kr er det kanskje nok med 400 kr i tips... Er visst en regel i Norge også i følge Merete Bø og holde alkoholen utenfor og tipse 10-15% på maten. (I Norge tipser jeg nesten aldri mer enn 10%, men det er OT).

Last edited:
Jeg bor her og er midt i det hele tiden , men sier ikke at det jeg eller andre gjør er rett eller galt. Tips forventningene har tatt helt av siden Covid, da tips på take out ble vanlig for og støtte restauranter.
For meg, aldri på fast food. Ingen gjør og ingen forventer. Ikke kontanter på Starbuck$, men de shamer deg inn til og tipse med skjermen noen ganger. Jeg er sjelden der, men tipser godt på den lokale plassen jeg går. Det virker galt og tipse for mat og drikke du må stå og bestille og plukke opp, men jeg gjør det på de plasser vi bruker mye og der jeg får god service. Det er jo det du skal belønne. Mtp kaffe, så bruker jeg kontanter på flyplassen på kaffe. Vi har veldig billig kaffe, og noen ganger bestiller jeg på baksiden. Tipser alltid der, men det er svart kaffe og ikke Niles Crane bestilling. Har en som så meg komme mot baren der de fleste ikke vet at de har kaffe, og hun sa hun var fri men gikk og hentet kaffe i kiosken. Det kunne jeg og gjøre, men køen var lang. Hun fikk selvsagt mye mer i tips enn kaffen kostet. Men det er og noen jeg ser ofte i vår terminal.
Jeg gir alltid på hotell shuttle, men ikke på employee shuttle til og fra flyplass. Sjelden på leiebil buss, men ja om de lemper bagger til familien.
Sjelden eller aldri til de som åpner døra på hotellet, men ja til de som henter bilen på valet. De som hjelper med bagger til rommet er nok de jeg tipser mest, opp til $20 for de som gir god service, som er de aller fleste. Ofte henter jeg tralle selv, men noen hoteller vil sende noen. Det er topp så lenge de ikke bruker evigheter på utsjekk.
Sit down restauranter, minst 20% om service er grei. Mer om den er topp. Jeg gir fortsatt 15 om det er ræva, men det er sjeldent. Bruk beløpet før tax og avgifter, det er det so er forventet og inkludert om det er en gruppe.
Vær forsiktig i sør Florida, der er ofte tips inkludert. Der er og hvor servicen har vært dårligst, ingen incentiv og gi god service.Jeg har kun en gang ringt en manager etter et besøk, og det var i FLL. Der var servicen elendig og tips inkludert. Han sa det var pga mye europeere og folk fra sør amerika som ikke tipset. Det skjønner jeg, men det er i gen unnskyldning for dårlig service.
Opp med parasoll og gi håndkle i bua? Nei. Om de bringer noe til deg ved bassengkant, så ja absolutt. Men du har som regel en tab åpen og det går på den.
Jeg legger ikke igjen på rommet, uten om på cruise skip. Concierge, nei ved spørsmål. Ja, og mye, om de får deg inn på beste restaranten i byen som er vanskelig og komme inn på.
Dette bør være opp til enhver. Om du føler press så er det ikke gøy og tipse. Får du god service, så føles det både rett og fortjent.
Det har gått litt for langt når postbudet forventer tips til jul.

Kan bli gøy å lese hvor mye tips du må ut på kommende ferie…

Det begynner aa bli en stund siden jeg bodde i USA, men i New York var da sales tax 8,875%. Dette kan ha endret seg, men en tommelfingerregel da var aa gi dobbel sales tax i tips. 15 % var da ogsaa akseptabelt paa enklere steder eller ved korte besoek. Var servicen elendig eller eksepsjonelt bra kunne det bli hhv 10 % eller 20-25%. Jeg tror en eneste gang endte med 0% i tips da alt fra service, mat, renhold etc. var skammelig.

Jeg har aldri tipset paa Starbucks eller andre steder hvor det handles over disk, unntatt noen cent i skaal ved kassen. Problemet er at kontanter benyttes svaert sjelden.

Paa hoteller kan man gi litt til pikkolo som baerer kofferter og legge litt igjen for renhold.

Det er greit at det er kultur, men det ville vaert bedre med at avgifter og tips var inkludert i prisen, slik at det var lettere aa vite hva man skulle ut med paa forhaand, og slippe kontantbehovet i situasjoner der det ikke betales med kort. I tillegg ville de ansatte kunne faa en anstendig loenn.

Tenkte egentlig mest på summen…ofte en del av reisebudsjettet som ikke er med i planleggingen(for mange).

Tenkte egentlig mest på summen…ofte en del av reisebudsjettet som ikke er med i planleggingen(for mange).

Har jo blitt en del reiser over vannet med til tider drøyere tipping enn hva som er planen nå, så det man kan kalle et budsjett har dessverre alltid tatt høyde for ca +20% og en god feilmargin på grunn av promille og frykten for "kjeft" fra kelnere.

Ble for noen år tilbake hentet tilbake på en trendy Peking duck restaurant i NY fordi vi hadde ved en feil tipset 15%. Har vokst opp med en senior som har kjørt amerikansk tipping i Norge og Europa så prøver å moderere.

Ikke bare turister som synes det har tatt overhånd ..

https://www.wyff4.com/article/how-much-should-you-tip/61492177

A new survey conducted by Bankrate found more than 1 in 3 Americans believe the tipping culture in the United States has gotten out of hand.

If you're ever unsure about how much to tip or when to tip, McGrath said to consider how much time someone has spent on you as a customer.

"If they're spending an hour on me, then I know a substantial portion of their pay has to come from me," he said.

McGrath said you should also take into account how many customers they are likely serving.

Back