Hola.. Hva er det "siste" på tipping i USA nå? Føler at det spriker litt når man leser at noen har fått nok og redusert tipsingen, men på vår tur i LA/PS i påsken ble vi litt paff over hvor mye med-gjestene lirket ut av lommen til alt fra shuttle-sjåfører osv.
Planen min nå er å være litt pappen til Seinfeld og dar opp kalkulatoren på restauranten og gi akkurat 18% - er det alltid innafor? Jeg har dessverre ofte havnet på det dobbelte av dette på grunn av frykten for over-tippign..
- Tipser dere på Strabucks?
- Tipser dere i baren når du henter drinken selv?
- Tipser dere den syke 5USD per pers per natt til vaskedamen? (Som blir ganske mye for 5 pax)
- Consiergen som forteller deg i to minutter hvor den beste huevos ranchersoen er?
Møtte en amerikaner her forleden som kompliserte det enda mer med at ahn tipset ikke på taxen, og kun halv tips på alkoholen når regingen kom.
Mener ikke å være gjerrig - men ser dette blir e ndyr tur, og vet at mange av de kelnerene man møter for tiden i US (speiselt Miami) har ofte mere lønn enn oss.
Pleier tipse 20% på restaurant for å unngå stygge kommentarer/blikk. Var veldig greit da jeg forstod at det egentlig ikke forventes tips utover de 18,5% i service charge som ofte er lagt til på room service etc.
- Tipser dere på Strabucks?
Nei
- Tipser dere i baren når du henter drinken selv?
Ja, føler man må det, men liker det ikke.
- Tipser dere den syke 5USD per pers per natt til vaskedamen? (Som blir ganske mye for 5 pax)
Den med per pers var ny for meg. Pleier å tipse 3-5 dollar/natt. Vi reiser overdammen nå i helgen, og skal være ekstra nøye med å forklare barna det er viktig med orden og ryddighet fro å ikke måtte tipse 200kr/natt. Har for øvrig forstått det er endel kreative skjeler som jobber på hotellene som går rundt og forsyner seg av tips før de som faktisk vasker dukker opp. Observerte dette selv i Indian Wells for to år siden.
- Consiergen som forteller deg i to minutter hvor den beste huevos ranchersoen er?
Prøver å unngå å bli fulgt til rommet, og prøver også å få ta bagasje ut og inn av bilen selv samt å ta den med til rommet selv (som tidligere nevnt har kvinnene i midt liv forstått konseptet med å vaske klær underveis samt ikke å ta med klær som ikke blir brukt).
Hvor mye tipser folk til de som lemper håndbagasjen din inn i bagasjerommet? Egentlig vil jeg gjøre den bite selv, og det er helt på trynet at noen forventer 20-40 kr for å gjøre det.
Hvor mye skal en poolboy ha for å slå opp parasollen og gi deg et håndkle?
Og hvor mye skal en tipse hotel shuttle når en er en familie på fire?
Det der med halv tips på alkoholen er vel en regel avhengig av hvor dyr vin du drikker. Koster flasken 4000 kr er det kanskje nok med 400 kr i tips... Er visst en regel i Norge også i følge Merete Bø og holde alkoholen utenfor og tipse 10-15% på maten. (I Norge tipser jeg nesten aldri mer enn 10%, men det er OT).