Amerikanske kredittkort og tipskultur i USA m m

Re: Tips/drikkepenger i USA

Samtidig er jeg ikke sikker på om det "skjeve" forholdet fastlønn og insentivlønn er så galt -- ja, arbeidstager må løpe større risiko, men er jo ytterligere alligned med arbeidsgivers mål: Så stor omsetning som mulig, og så mange kunder som mulig -- og det hele med god (hva nå det måtte innebære for den enkelte restaurant) service til kunden.

Joda, du har nok rett i det, men det betyr at prinsipalen har makt og myndighet til å tilby et "take it or leave it" tilbud til arbeidstakerne, noe som igjen forteller oss noe om maktforholdet i amerikansk arbeidsliv. Jeg tror forøvrig at det er rimelig å tro at aversjonen mot risiko er større hos den enkelte arbeidstaker enn hos en bedrift, noe som isolert sett skulle tilsi større fastlønn og mindre bonuskomponent (om vi snakker om hva som er optimalt totalt sett - ikke bare for arbeidsgiver).;)

De fleste steder er Service included, også i USA. De de ofte gjør er å "automatisk legge" på gratitude. Tidligere når vi spiste 8 eller flere sammen, nå har jeg i det siste sett at de legger på dette også når vi er kun 4. Da hiver de på opptil 20% ekstra.

Jeg må si det er latterlig. På den lokale Denny's der "familien" bor gies det alltid min 10$ tip, selv om vi spiser 2 specials til 2,50$ pr stk.. De vil ikke ha noen konflikt eller drama.. Den eldre servitrisen der kjører en nyere BMW... Hun tar inn 5-10$ EKSTRA pr bord i morgenrushet. Det blir en VELDIG god timelønn.. Jeg er "gjerrig" og gir det ekstra jeg synes er påkrevd i forhold til service og oppmerksomhet... Det står jo skåler med "Tip" også på bensinstasjoner!!!

Nei, USA har dratt den for langt i at TIP er noe man føler man MÅ betale og de ansatte forsøker å pushe deg til å betale så mye som mulig...

Ja, kapitalisme suger noetter. Folk som har fast jobb, har alltid tilbud om helseforsikring, selv om det er dyrere for noen. Er du profesjonell, er det du betaler forsvinnende lite. Og det amerikanse helsevesenet er dyrt, men det er ogsaa det beste som finnes. Mest spesialister, ingen ventetid etc.

Ett godt eksempel: Har slitt med ryggen i vinter. Det tok meg 14 timer aa komme meg inn i enn CT. Behandlingen inntill jeg naa er tilnaermet frisk har kostet meg rundt 800 dollar og jeg har ikke ventet overhodet for aa komme inn til spesialister i verdensklasse.

Det ser dessverre ut til at modern kan ha en eller annen form for demenssykdom, mest sannsynlig Alzheimer. Fastlegen hennes i Harstad tok 3 uker for at hun kunne faa en time. Det tok 3 (!!!!!) maaneder for henne aa komme inn aa ta en CT. Via en kompis av meg som er en av verdens ledende Alzheimerforskere ved Columbia, var jeg saa heldig aa bli referert til en av Norges (og verdens) eksperter paa Alzheimer lokalisert i Oslo, jeg ba modern faa en henvisning fra fastlegen sin i Harstad. Aa neida, det gikk ikke. Diagnosen skal skje paa Harstad Sykehus.

Nei, det norske helsevesenet kan du i hoeyeste grad ha for meg. Jeg betaler nesten halvparten av skatt her i USA i forhold til i Norge og har ett helsevesen som slaar sokkene av det vi har i Norge.

Nå flyr du vel litt høyt på Mitt Romney bølgen Tommy - som en som skatter både til USA og Norge er forskjellen (og har vært) på 8% - dvs. min skatteprosent i Norge er 8% høyere - som gir meg en helseordning (kvaliteten den kan diskuteres) en pensjonsordning og en viss trygghet spesiellt ved eventuell uførhet. I tillegg har jeg betydelig mere fradrag i Norge - i USA kan vi kun trakke i fra renter på Huslån - men ikke på bil etc. I tillegg har vi jo en betydlig eiendomskatt i USA - så forholdet mellom Norsk Skatt og Amerikansk skatt er for oss mindre enn de 8%.

Når det gjelder kvaliteten på Amerikansk helsevesen - ja absolutt - har selv jobbet for en leverandør hvor både Norske leger og Pasienter var hyppig på besøk. MEN det du ikke nevner er hvor mye oppfølgning og tid som går med på følge opp at Helseforsikringen betaler - og ofte argumentere med forsikringselskapet, vi brukte rundt USD 10.000 for å få diagnosert og fjernet et glassskår fra Alexandras ankel - forsikrings selskapet motsatte seg å ta de nødvendige prøvene fordi det ikke "passet med" forsikrings selskapets Diagnose !

Når det gjelder Sales tax (omtalt som MVA her) så er den i fra 0.00 til 9.75% - noen stater har ikke Sales Tax (Oregon f.eks.).

De fleste steder er Service included, også i USA. De de ofte gjør er å "automatisk legge" på gratitude. Tidligere når vi spiste 8 eller flere sammen, nå har jeg i det siste sett at de legger på dette også når vi er kun 4. Da hiver de på opptil 20% ekstra.

Jeg må si det er latterlig. På den lokale Denny's der "familien" bor gies det alltid min 10$ tip, selv om vi spiser 2 specials til 2,50$ pr stk.. De vil ikke ha noen konflikt eller drama.. Den eldre servitrisen der kjører en nyere BMW... Hun tar inn 5-10$ EKSTRA pr bord i morgenrushet. Det blir en VELDIG god timelønn.. Jeg er "gjerrig" og gir det ekstra jeg synes er påkrevd i forhold til service og oppmerksomhet... Det står jo skåler med "Tip" også på bensinstasjoner!!!

Nei, USA har dratt den for langt i at TIP er noe man føler man MÅ betale og de ansatte forsøker å pushe deg til å betale så mye som mulig...

Nå er ikke nødvenigvis en nyere BMW noen god indikasjon - de koster betraktlig mindre enn i Norge og i mange stater faller de meget fort i pris. Jeg har selv 3 nieser og nevøer i jobb i resturant bransjen - alle i meget populære resturanter (kveldstid) og de er meget langt unna BMWer

Hun tar inn 5-10$ EKSTRA pr bord i morgenrushet. Det blir en VELDIG god timelønn..
I rushet ja... Så er jo spørsmålet hva hun tar inn utenom rushet og dermed average per time. :)

Jeg klarte å glemme tips ved frokosten her i går (den er i utganspunktet gratis), og i dag ble jeg gjenkjent, og "slapp" å be om appelsinjuice. Triks for å gi meg dårlig samvittighet eller noe?

Nå flyr du vel litt høyt på Mitt Romney bølgen Tommy - som en som skatter både til USA og Norge er forskjellen (og har vært) på 8% - dvs. min skatteprosent i Norge er 8% høyere - som gir meg en helseordning (kvaliteten den kan diskuteres) en pensjonsordning og en viss trygghet spesiellt ved eventuell uførhet. I tillegg har jeg betydelig mere fradrag i Norge - i USA kan vi kun trakke i fra renter på Huslån - men ikke på bil etc. I tillegg har vi jo en betydlig eiendomskatt i USA - så forholdet mellom Norsk Skatt og Amerikansk skatt er for oss mindre enn de 8%.

Når det gjelder kvaliteten på Amerikansk helsevesen - ja absolutt - har selv jobbet for en leverandør hvor både Norske leger og Pasienter var hyppig på besøk. MEN det du ikke nevner er hvor mye oppfølgning og tid som går med på følge opp at Helseforsikringen betaler - og ofte argumentere med forsikringselskapet, vi brukte rundt USD 10.000 for å få diagnosert og fjernet et glassskår fra Alexandras ankel - forsikrings selskapet motsatte seg å ta de nødvendige prøvene fordi det ikke "passet med" forsikrings selskapets Diagnose !

Når det gjelder Sales tax (omtalt som MVA her) så er den i fra 0.00 til 9.75% - noen stater har ikke Sales Tax (Oregon f.eks.).

Den høyeste skattesatsen du har i USA er 35%, for å få den satsen må du tjene over 388k USD årlig, så over 2 mill norske. Jeg ligger i satsen under, 32%. Min skattesats i Norge var effektivt over 50%. Du får rentefradrag på billån i Norge, ikke på lånet i seg selv. Minstefradraget er også mye større i USA. Min effektive skatteprosent her I fjor var 15%. Her i USA tilbye de aller fleste bilmerker 0% eller 0,9% rente på billån, så relativt lite fradragsmuligheter. Ellers får du fradrag for ganske så mye annet her i USA som du ikke kan gjøre i Norge.

Stemmer at noen stater / byer har 0% sales tax, men noe som også er verdt å merke seg er at mat har stort sett ingen eller kun 1% sales tax.

Alt i alt, tror jeg man kan være enig i at det er mye billigere å bo her, jeg har ihvertfall aldri hatt bedre råd.

Har heller ikke hatt noe snag eller dill med min helseforsikring, selv om jeg vet at det er audits innimellom, noe som er naturlig når det er større beløp i sving.

Nå er ikke nødvenigvis en nyere BMW noen god indikasjon - de koster betraktlig mindre enn i Norge og i mange stater faller de meget fort i pris. Jeg har selv 3 nieser og nevøer i jobb i resturant bransjen - alle i meget populære resturanter (kveldstid) og de er meget langt unna BMWer

Å lease en ny 3 serie, koster 399 dollar per mnd, så ikke akkurat superdyrt.

Det å tegne ett bilde at servitører generelt er på fattigkassa, blir helt feil.

Sist jeg besøkte den herlige restauranten i Oregon der mange i familien din jobber, kom regninga på over 200 daler, servicen er topp, og på mitt lille tomannsbord kom det sikkert alene over 40 daler i tips. Har man da 10 bord med lavere gjennomsnitt, tror jeg ikke mange kan klage på timelønnen..

Jeg er selv venn med mange i restaurantbransjen og de suger ihvertfall ikke på totten.

Sorry om jeg blir litt professoral. Til de som anvender prinsipal-agent teori som motivasjonsteori er det to ting de ikke kan ha fått med seg.
1) Denne tipsen er jo blitt standard mellom 15 og 20 prosent, ergo er den ikke variabel og avhengig av kundens opplevelse av servicekvalitet.
2) Troen på positive effekten av individuelle incentiver blant lekfolk (inkluderer også de med en eller mastergrad uten å lest den empiriske forskningen på området) er betydelig overdrevet. Den ene av de to mest omfattende meta-analysene (studier som sammenfatter det som er studert på et området) viser at det kan virke godt for prestasjoner målt kvantitativt (f.eks. antall enheter produsert), men ikke på kvalitet (hvor kundeservice inngår). Den andre viser positive effekter for enkle og uniteressant oppgaver, men negativt for mer komplekse og interessante oppgaver.

Les i vei:
Jenkins, G. D., Gupta, N., Mitra, A., & Shaw, J. D. (1998). Are financial incentives related to performance? A meta-analytic review of empirical research. Journal of Applied Psychology, 83(5), 777-787.
Weibel, A., Rost, K., & Osterloh, M. (2010). Pay for performance in the public sector: Benefits and (hidden) costs. Journal of Public Administration Research and Theory, 20(2), 387-412.

Ingenting er å ta litt hardt i, Tommy777. Hvis du ser på retailindustrien er det store flertallet dårlig betalte midlertidig eller deltidsansatt, for da trenger man som arbeidsgiver ikke å betale benfits (ferie, forsikringer osv.), ergo får man høy turnover, som igjen blir et argument for ikke å satse på trening og utvikling osv. Resultatet er at i mange serviceorganisajoner (sic) må du slite deg opporver i hierarkiet om du skal treffe noen som kan hjelpe deg med ditt problem (hvis det ikke er helt A4).

PS: Dette er ikke noe jeg har funnet på. Sjekk ut miin professorkolleger på Standford (f.eks. Jeffrey Pfeffer og Charles O' Reilly). De viser også til at de organisasjonene som over tid gjør det bredre enn sine konkurrenter opptrer på motsatt vis av det som beskrevet over.

Fra ett HR perspektiv, er jeg fullstendig enig, men nå er det ikke sånn at hele USA jobber deltid, majoriteten gjør ikke det.

Ja, men det er ikke det beste for hele befolkningen, temmelig langt i fra, heller ikke målt ut i fra helse pr. krone/dollar. Vi med gode forsikringer er ekstremt priviligerte. Kona har f.eks. fått fikset kneet sitt uten venting. Men selv rimelig velstående amerikanere (f.eks. noen av mine professorkolleger) opplever skvis mellom helsetilbyder og forsikringsselskap. Dessuten mangler 45 millioner (eller var det 55?) amerikanere helseforsikring.

En liten anekdote. En norsk kollega var her i fjor. Sønnen hans på to år var litt plaget av tette øyekanaler eller noe i den dur. I Norge fikk han høre at dette var vanlig og pleide å gå over av seg selv ila. kort tid (ett år eller litt lengre). Her var logikken en annen: La oss få operert det i full ført før det går over av seg selv

Det har alltid vært en krisemaksimering i Norge om helsevesenet i USA. Det er ikke slik at noen få personer har helseforsikring, faktum er at fleste har det. Har du Blue Cross PPO, vil dekningen være akkurat den samme (millioner er forsikret via det selskapet vi bruker på jobb) mens arbeidsgiver bestemmer hvor mye du må betale for din andel. Der varierer det en del hva folk betaler. I mitt firma betaler selskapet hele forsikringssummen, noe som er vanlig i vår bransje. Så min byrde er noen små egenandeler som er mye mindre enn i Norge. Damen har samme selskap via sin jobb, hun er ingeniør. Kosten hennes er 98 dollar per måned.

Merk at dette inkluderer separat tannlegeforsikring, i Norge må du hoste opp hele summen selv når du skal til tannlegen. Det koste ofte titusener å gå til tannlegen i Norge.

Ja, ett stort mindretall har ikke forsikring, men ting bedrer seg. I området du bor, er det ett stort antall ulovlige innvandrere, de vil selvsagt alltid være udekket, lite man kan gjøre med det

Det er langt fra paradis her borte, men jeg synes det er en befrielse å komme vekk fra Norges evinnelige pute under armen sying. Innlegget Fnate skrev traff som vanlig spikeren på hodet, en bedre beskrivelse finner du ikke i tråden her

Vi er nok ikke så veldig uenige, Tommy777. Et mine hovedpoenger er at den amerikanske økonomien ikke er spesielt produktiv og at det ikke lenger er lønninger som er problemet for bedriftene, men det de betaler i benefits. Sjekk også ut med tannlegen eller legen din hva de betaler i forsikring. Det er heller ikke effektiv kapitalisme at kundenene ikke klarer å sammenlikne priser på produkter og tjenester da det reduserer konkurransen.

Sorry om jeg blir litt professoral. Til de som anvender prinsipal-agent teori som motivasjonsteori er det to ting de ikke kan ha fått med seg.
1) Denne tipsen er jo blitt standard mellom 15 og 20 prosent, ergo er den ikke variabel og avhengig av kundens opplevelse av servicekvalitet.
2) Troen på positive effekten av individuelle incentiver blant lekfolk (inkluderer også de med en eller mastergrad uten å lest den empiriske forskningen på området) er betydelig overdrevet. Den ene av de to mest omfattende meta-analysene (studier som sammenfatter det som er studert på et området) viser at det kan virke godt for prestasjoner målt kvantitativt (f.eks. antall enheter produsert), men ikke på kvalitet (hvor kundeservice inngår). Den andre viser positive effekter for enkle og uniteressant oppgaver, men negativt for mer komplekse og interessante oppgaver.

Nå er litt av min hensikt med å vise til sosiale konvensjoner å vise til at det er andre forhold som er av betydning, og spesielt når det har etablert seg en praksis som betyr at tips egentlig ikke er incentivbasert likevel (standardisert prosentsats). At det ikke er incentiveffekter for oppgaver som er mindre kvantitativt orienterte er ikke så vanskelig å være uenige i, og ofte så er nok dette knyttet opp mot at man i mindre grad klarer å spesifisere hva som skal gi uttelling. Det har således mer med et problem knyttet til å lage incentivbaserte kontrakter enn at incentiver ikke virker (forbehold tatt, da jeg ikke har lest studien). Hva angår den siste av de to studiene du nevner så bekrefter vel egentlig den at for enkle serviceyrker vil være positive incentiveffekter. Det stemmer også godt overens med økonomisk incentivlitteratur. Det vil altså si at prinsipal-agentteori godt kan ha noe for seg i dette tilfellet...;)

Det stemmer også godt overens med økonomisk incentivlitteratur. Det vil altså si at prinsipal-agentteori godt kan ha noe for seg i dette tilfellet...;)
Det har du rett i, men da snakker vi virkelig uniteressante og enkle oppgaver. Desto artigere er det at prinsipal-agent teori og transaksjonskostnadsteori ligger lit grunn for hvordan å lede børsnoterte selskaper (corp. governacne).

Ta en titt på linken (den er selvfølgelig litt folkelig, men legger også ved referansen til studien til Ariely med flere):
http://www.youtube.com/watch?v=rrkrvAUbU9Y

Ariely, D., Gneezy, U., Loewenstein, G., & Mazar, N. (2009). Large Stakes and Big Mistakes. Review of Economic Studies, 76(2), 451-469. doi: 10.1111/j.1467-937X.2009.00534.x

Jeg klarte å glemme tips ved frokosten her i går (den er i utganspunktet gratis), og i dag ble jeg gjenkjent, og "slapp" å be om appelsinjuice. Triks for å gi meg dårlig samvittighet eller noe?
Heller for å gjøre et bedre inntrykk slik at han/hun øker sannsynligheten for å kanskje få noe tips av deg ;)

Heller for å gjøre et bedre inntrykk slik at han/hun øker sannsynligheten for å kanskje få noe tips av deg ;)

Hun fikk hvertfall et par dollar i dag ;)

La også igjen noen dollar til housekeeping, og nå er både dollarne og den siste frokost-voucheren borte - med mindre den ligger på et "lurt" sted. Så da slipper jeg kanskje å tipse ved frokosten i morgen ^_^.

Jeg har aldri vært på en restaurant som legger til tips under 6 gjester. Det er heller ikke 20% som er normen, heller 18%. Grunnen til at det er slik er helt åpenbart.

Jeg har ALDRI sett tips skåler på bensinstasjoner heller. Det står av og til tipsskål på Starbucks, det er ingen som forventer tips. De fleste betaler med kort eller app, jeg aldri tips. Kaffekoppen min koster 2.15 hver dag, 15% ligger langt unna hva som er tipsverdig.

Klart det finnes steder i midten av turistfeller som er unntak og forsøker seg, men det er unntaket mer enn regelen

Men ingenting her er nytt, slik har det vært i USA siden jeg var her første gang for 25 år siden.

Må også si at jeg drar litt på smilebåndet når jeg ser en nordmann som er så kjip at han klager over å betale en frokost for to til 5 dollar.

Sist gang jeg betalte for måltider i Norge var på juleturen min i vinter: 255 kroner for en frokostbuffet på SAS Holberg PER PERSON, kommer ut til nesten 100 dollar for to. En lunch juletallerken på kaffistova kostet 325 kroner, en baggis på OSL kostet over hundrelappen og en Pizza på Peppes kostet 269. Kommer ikke inn på alkohol en gang.. Da betaler jeg mye heller 15% i tips på en runde sushi for to til 28 dollar, en sandwich med drikke til lunch til 6.95 og ett herremåltid på Maggianos til 60 dollar for to, inkl to pils. (de kvitteringene som lå hendig)

Last edited:

For oss som bor i USA er tips en ting man er vant til, så lenge man holder seg innom det som er normalt, har jeg ALDRI til denne dag opplevd at noen har vært pushy.

Det at alle som jobber på restaurant og på hoteller mottar luselønn, er ikke korrekt, mange tjener meget godt, merk også at lav og mellomklassen i USA nesten ikke betaler skatt. De restaurantene jeg frekventerer, har en meget stabil stab, det er nok ikke unikt.

Og dersom noen lurer på hvor mange som jobber i restaurantbransjen/hotellbransjen i USA, er det under 10% og det er mange av disse ansatte som ikke jobber på tips

Det er heller langt fra ett amerikansk fenomen med tipsing. Det eneste landet jeg kommer på som er klinisk fri for tips, er Japan. I Norge var det forventet tips på restauranter/barer da jeg bodde der fra 94-2005

Last edited:

Jeg har ikke lest allle innlegg i tråden og dette kan være nevnt før:
For meg er det uholdbare med den amerikanske tipspolitikken at man blir nesten skjelt ut hvis ikke 15-20% blir automatisk lagt til, uavhengig av hvor dårlig servicen/ytelsen har vært. I stedet burde kanskje servitøren/drosjesjåføren++ KANSKJE ta inn over seg at han/hun har et forbedringspotensiale og gjøre seg "fortjent" til det lille ekstra?

I Oregon kan man lokalt legge på opp til 5% "surtax". Delware er den eneste staten helt uten salgsskatt.

I Oregon kan man lokalt legge på opp til 5% "surtax". Delware er den eneste staten helt uten salgsskatt.

På hva da ? - det har jeg i løpet av 15 år aldri sett eller opplevd - var i Oregon senest forrige helg og hadde 0.00% Tax på det jeg handlet, der vi spiste ute, der vi bodde.

Back