Amerikanske kredittkort og tipskultur i USA m m

Re: Tips/drikkepenger i USA

Ingen amerikanske kort har chip og vil heller aldri få det. De må dras i leseren på siden av terminalen. Ikke settes ned i 'chipleseren'. Det er slik cheat'en fungerer.

Og om kortet ditt har chip slik de fleste norske bank og kredittkort har så har BBS gjort det vanskeligere å bruke magnetstripa her til lands, så for de fleste norske kunder vil ikke den cheaten fungere. :)

"Cheaten" fungerer også med chip-basert betaling. På OSL og tom. Rema 1000 i nabolaget har dessuten fått ny type terminal, og der får valg mellom å skrive inn PIN eller Signatur. Nå er det jo pin-betaling overalt i utlandet og. (For meg fungerte norsk kredittkort også i DK). Savner ikke tiden da bruk av kredittkort fikk noe av personalet til å avbryte med "kortet gikk på visa-delen, prøv igjen" (jeg brukte MasterCard ;) )

Det virker som veldig mange flere brukersteder som før tok kun bank-axept nå tar også kredittkort, ihvertfall VI/MC.

En annen ting som jeg har lagt merke til er at "reserveløsning" ikke ser ut som er mulig lenger, ihvertfall ikke som før? Hver gang det er teknisk og/eller terminalen er offline blir det som oftest avvist.

Ingen amerikanske kort har chip og vil heller aldri få det. De må dras i leseren på siden av terminalen. Ikke settes ned i 'chipleseren'. Det er slik cheat'en fungerer.

Stemmer ikke. Alle amerikanske kort kommer med chip, alle Citi kortene mine har allerede blitt oppdatert med chip. Chase har ogsaa begynt, Hyatt kortet mitt har allerede blitt erstattet og har chip, looki look: https://creditcards.chase.com/lp9/h...0266643&jp_cmp=cc/05BRHyattExact/sea/na/Hyatt

Det hjelper utrolig mye, selv uten pin. Har ikke proevd de i Norge/Danmark enda, men i Tyskland, England og diverse steder i Asia funker det som fy.

[/url]
Og så synes jeg vi må være ovre danske kreditkortgebyrer.... det er efter min opfattelse en del OT

Hele traaden er OT. Topic i traaden er tips i USA.;) Men det svir at det faktisk stemmer at Danmark er ett av de mest diskriminerende landene naar det gjelder kort som ikke er danskutstedt...

Med udenlandske kort betaler man alle steder store gebyrer i DK. Det oplever jeg dagligt. Selv Visa og Diners er der mange steder der ikke tager imod. Dankortet bliver voldsom forfordelt. Langt de fleste bruger kreditkort og ikke debetkort når de er i udlandet. Debetkort er ganske enkelt et ubrugeligt produkt for mange.

Danmark er et uland når det gælder kreditkortbrug. For det første er det nærmest umuligt at bruge Amex eller Diners og hvis det endeligt lykkes at finde steder der tager imod dem, så koster det ganske hampre gebyrer.

Coop, Bilka, Føtex er fornyligt begyndt at modtage Amex, men opkræver vel små 2 procent i gebyr for det.

Det oplever vi ALDRIG her i Sverige - uanset om vi bruger dansk eller svensk kort. Desuden kan jeg ikke mindes at blive opkrævet sådanne gebyrer i andre lande.

Det er akkurat samme oppfattelsen jeg har. Jeg var i Danmark sist rett foer jul og skulle betale lunch for en gjeng. Ble lagt paa ett heftig gebyr, men jeg var forberedt paa det, saa det var OK. Jeg sjekker alltid naar jeg ankommer ett sted om man tar imot kredittkort i Danmark. Veldig faa tar Amex, men det finnes en god del steder som kun tar Dankort. Saa lenge man er forberedt paa at det er slik det er, er det helt greit for meg, men det hadde vaert fint aa hatt en all in pris og VITE hva man skal betale :D;).

Wachovia Wells Fargo-kortet går med pin, men det er jo debet-delen. Mitt Chase (United) har ikke pin, og det ikke Amex heller.

Du kan sette opp pin paa de fleste kredittkort i USA, men pin er kun brukt for cash advance paa disse kortene i USA, saa det er ikke sikkert de vil funke. Jeg har forsoekt med Citi og Chase debit kort, funker ikke med pin. Wells Fargo og capital One debit funker derimot greit.

"Problemet" med Danmark er vel at det ofte ikke gaar aa betale med debetkort engang. Har ofte blitt staaende og maatte levere sakene tilbake fordi de ikke aksepterer utenlandske kort. Naa er det jo OT, men saann siden Danmark ble trukket frem som eksempel paa et land der alt er saa mye enklere.

Greia er vel at alle land har sine rare ting, mens det man er vandt med selv ofte vil foeles som den rette veien aa gaa.

Som vanlig, kommer fnate med ett gullkorn i siste setningen. Alle land er forskjellige (HELDIGVIS!!). Ett kjapt google soek eller besoek paa en side som dette/milepoint etc. er en kanon ide istedetfor aa sutre over at ting ikke er som i Norge

Stemmer ikke. Alle amerikanske kort kommer med chip, alle Citi kortene mine har allerede blitt oppdatert med chip. Chase har ogsaa begynt, Hyatt kortet mitt har allerede blitt erstattet og har chip, looki look: https://creditcards.chase.com/lp9/h...0266643&jp_cmp=cc/05BRHyattExact/sea/na/Hyatt

Det hjelper utrolig mye, selv uten pin. Har ikke proevd de i Norge/Danmark enda, men i Tyskland, England og diverse steder i Asia funker det som fy.

Enig med Tommy - vi har også Chip nå på våre Boeing MasterCards og Kort Nummer, Kort Innehaver og Utløpsdato er nå trykket på kort og ikke lengre preget så en kan ikke ta avtrykk lengre...Visa er vel også på gang med en NFC løsning - så du kan bare holde kortet i nærheten av terminalen - samme som Google Money bruker via Android. Og antagelig vil dette komme til sør statene samtidig med at Boeing 797 blir lansert;)

Enig med Tommy - vi har også Chip nå på våre Boeing MasterCards og Kort Nummer, Kort Innehaver og Utløpsdato er nå trykket på kort og ikke lengre preget så en kan ikke ta avtrykk lengre...Visa er vel også på gang med en NFC løsning - så du kan bare holde kortet i nærheten av terminalen - samme som Google Money bruker via Android. Og antagelig vil dette komme til sør statene samtidig med at Boeing 797 blir lansert;)

Du vet, i Sørstatene har jeg fått skeptiske blikk pga chip'en på kortet mitt -- det trodde hun IKKE kom til å gå nei, selvom jeg ba henne swipe...

Gud, for en tråd. Årets? Snart må man da ha vært borte i alt som er ille med verden...

...eller vent... Det har ingen sammenheng med chemtrails?!!! :stir

Du vet, i Sørstatene har jeg fått skeptiske blikk pga chip'en på kortet mitt -- det trodde hun IKKE kom til å gå nei, selvom jeg ba henne swipe...

Gud, for en tråd. Årets? Snart må man da ha vært borte i alt som er ille med verden...

...eller vent... Det har ingen sammenheng med chemtrails?!!! :stir

Chemtrails kommer av Chip til Creditcards produksjonen - og se på oss Det står Boeing på våre Kort med Chip - og Boeing lager sikkert Chemtrails - helt HX21DR2BIP altså

En annen ting som jeg har lagt merke til er at "reserveløsning" ikke ser ut som er mulig lenger, ihvertfall ikke som før? Hver gang det er teknisk og/eller terminalen er offline blir det som oftest avvist.

Reserveløsning fungerer det, iallefall for en måned siden da jeg var i en kiosk hvor terminalen ikke fikk tilkobling online.

Som vanlig, kommer fnate med ett gullkorn i siste setningen. Alle land er forskjellige (HELDIGVIS!!). Ett kjapt google soek eller besoek paa en side som dette/milepoint etc. er en kanon ide istedetfor aa sutre over at ting ikke er som i Norge

Heldigvis er land og folk forskjellige, derom bør vi kunne bli enige!:)

Du nevnte imidlertid tidligere at det blir dyrere om tips'en er inkludert enn om man har systemet/kotymen man har i USA. Det skjønner jeg fortsatt ikke, all den tid det synes å være nokså klare retningslinjer for hva som er forventet at man tipser. Man kan selvsagt velge å ikke tipse, men det er vel ikke alle som synes det er en god løsning.

Heldigvis er land og folk forskjellige, derom bør vi kunne bli enige!:)

Du nevnte imidlertid tidligere at det blir dyrere om tips'en er inkludert enn om man har systemet/kotymen man har i USA. Det skjønner jeg fortsatt ikke, all den tid det synes å være nokså klare retningslinjer for hva som er forventet at man tipser. Man kan selvsagt velge å ikke tipse, men det er vel ikke alle som synes det er en god løsning.

Jeg forstår Tommy at han sammenligner USA med Norge og at selv 20% tips på NOK 500.00 blir totalt billigere enn NOK1800 (hva vi betalte for 4 på Grunerløkka vs Piazza Italia Portland)

Jeg forstår Tommy at han sammenligner USA med Norge og at selv 20% tips på NOK 500.00 blir totalt billigere enn NOK1800 (hva vi betalte for 4 på Grunerløkka vs Piazza Italia Portland)

Det blir jo i så fall feil sammenlikningsgrunnlag om det er det han mente. Det er opplagt at det meste er dyrere i Norge enn i USA, og på ingen måte oppsiktsvekkende? Det er neppe "tips eller ikke" som har betydning for prisnivået i Norge kontra USA, skulle jeg tro. Det er f.eks. betydelig rimeligere å spise ut her jeg bor kontra i Norge, og her er stort sett service charge optional (det er vel vanlig å gi tips, men ikke i den størrelsesorden som man hører om i USA).

Utgangspunktet var vel om det totalt sett ville blitt dyrere om arbeidsgiver betalte arbeidstaker en lønn som gjorde at man ikke var avhengig av tips for å overleve (dvs. at lønn inkl det som tilsvarer en forventet tips per time).

Last edited:

Vet ikke helt hvor du leste at jeg skrev det. Jeg saa at du lobbet inn en enkel curve ball som slett ikke var noe strike til meg tidligere i traaden. Jeg valgte aa ikke svinge paa den siden debatter med deg om slike ting krever lang tid og research, dessverre er det daarlig med tid her borte i kapitalistborgen. Har fortsatt ikke hatt tid til aa stikke innom for aa sette Wahoo paa plass i bonustraaden (noe som er mye enklere enn aa sette deg paa plass siden han ikke leser igjennom dokumenter han poster ;))

Det sagt, det er vanskelig aa si hva som er mest effektivt. Det som uansett er uomtvistet, er at gjennomsnittsloennsnivaaet i Norge er i verdensklassen, noe som garantert foerer til priser i verdensklasse, noe vi vet er sant med eller uten tips.

Vi trenger ikke sammenligne priser paa hverken servicebedrifter med tips eller salgsinstanser som ikke beloenner med tips. Vi VET at ABSOLUTT ALT er MYE dyrere i Norge.

Men det kan selvsagt diskuteres om tipssystemet i USA eller sy puter under armene systemet i Norge siden 96% av alle forbrukerne er idioter og maa passes paa over alle grenser er best.

Men det maa bli en annen dag og helst over en pils!

;)

Vet ikke helt hvor du leste at jeg skrev det. Jeg saa at du lobbet inn en enkel curve ball som slett ikke var noe strike til meg tidligere i traaden.

Post nr 19...;) Det er mulig jeg misforstod ditt innlegg.

Men det kan selvsagt diskuteres om tipssystemet i USA eller sy puter under armene systemet i Norge siden 96% av alle forbrukerne er idioter og maa passes paa over alle grenser er best.

Men det maa bli en annen dag og helst over en pils!

;)

Any time, Tommy! :)

Jeg må vel se om ikke det skjer noe i akademia i USA også som er av interesse for meg...:D

Last edited:

Det kan jo ikke bli så mye mer OT allikevel så jeg slår til, Tommy777. Såkalte metaanlyser (statistiske oversiktsanalyser) av hvilke bedrifter som gjør det best, viser at sy-puter-under-armene-på-medaribeiderne-bedrifter slår knock-out på andre. En analyse av 92 enkeltstudier med tilsammen 19,319 organisasjoner inkludert viser til forhold som f.eks. jobbsikkerhet, høyere gjennomsnittlig fastlønnsnivå enn konkurrentene, stor satsning på trening og utvikling, fleksible arbeidstidsordinger osv. osv. Det er mao. lønnsomt å "sy puter under arma" på medarbeiderne, det er det relativt får organisasjoner i US som har forstått (ps. de fleste av de 92 enkeltstudiene har data fra US).

Last edited:
Re: Amerikanske kredittkort og tipskultur i USA

MOD

Har endret trådtittel, så er vi ikke så veldig OT

MOD

Kredittkort i USA

Hei,

Jeg kommer på nyåret til å flytte til Houston.
Jeg har for tiden SAS Amex Platinum og Eurobonus Diamant.

Er det noen som vet hvilken kredittkort som er å foretrekke i USA når det gjelder goder som Companion-ticket og opptjening av bonuspoeng?

Jeg kommer fortsatt til å ha mitt Amex kort for bruk i Norge, og vil nok opprettholde Eurobonus Gull eller Diamant, men er veldig usikker på hvilket program som er å fortrekke i USA.

Takk til alle som kommer med tips :)

Re: Kredittkort i USA

Eurobonus Diamant er vel ikke et kredittkort, men en status innen Eurobonus.

Visa, Amex, Mastercard, Diners - alle er amerikanske. Take your pick!

Høysesong for introduksjonsbonus for flyselskapskort nå. 30.000 til 50.000 miles etter at du har handlet for noen tusen er det normale.

Du kan sammenligne her - men som sagt så dukker det stadig opp kampanjer. Jeg fikk 50.000 for å ta et AA Citybank. De milene hadde jeg tenkt å bruke på A350-tur med Finnair, men måtte desverre droppe turen.

http://www.creditcards.com/airline-miles.php

Høysesong for introduksjonsbonus for flyselskapskort nå. 30.000 til 50.000 miles etter at du har handlet for noen tusen er det normale.

Du kan sammenligne her - men som sagt så dukker det stadig opp kampanjer. Jeg fikk 50.000 for å ta et AA Citybank. De milene hadde jeg tenkt å bruke på A350-tur med Finnair, men måtte desverre droppe turen.

http://www.creditcards.com/airline-miles.php

Dette har vel, diverre, lite for oss nordmenn å seie sjølv med amerikansk bustadsadresse. Så vidt eg veit må du ha amerikansk social security number for å nytte deg av desse tilbudene?

Må man ikke også ha en amerikansk kreditthistorie? Har flere kolleger på jobben som har vært expat i USA og som det tok lang tid før de klarte skaffe seg et vanlig kredittkort.

Det er også det samme i Norge

Back