Og om kortet ditt har chip slik de fleste norske bank og kredittkort har så har BBS gjort det vanskeligere å bruke magnetstripa her til lands, så for de fleste norske kunder vil ikke den cheaten fungere.![]()
Ingen amerikanske kort har chip og vil heller aldri få det. De må dras i leseren på siden av terminalen. Ikke settes ned i 'chipleseren'. Det er slik cheat'en fungerer.
[/url]
Og så synes jeg vi må være ovre danske kreditkortgebyrer.... det er efter min opfattelse en del OT
Med udenlandske kort betaler man alle steder store gebyrer i DK. Det oplever jeg dagligt. Selv Visa og Diners er der mange steder der ikke tager imod. Dankortet bliver voldsom forfordelt. Langt de fleste bruger kreditkort og ikke debetkort når de er i udlandet. Debetkort er ganske enkelt et ubrugeligt produkt for mange.
Danmark er et uland når det gælder kreditkortbrug. For det første er det nærmest umuligt at bruge Amex eller Diners og hvis det endeligt lykkes at finde steder der tager imod dem, så koster det ganske hampre gebyrer.
Coop, Bilka, Føtex er fornyligt begyndt at modtage Amex, men opkræver vel små 2 procent i gebyr for det.
Det oplever vi ALDRIG her i Sverige - uanset om vi bruger dansk eller svensk kort. Desuden kan jeg ikke mindes at blive opkrævet sådanne gebyrer i andre lande.
WachoviaWells Fargo-kortet går med pin, men det er jo debet-delen. Mitt Chase (United) har ikke pin, og det ikke Amex heller.
"Problemet" med Danmark er vel at det ofte ikke gaar aa betale med debetkort engang. Har ofte blitt staaende og maatte levere sakene tilbake fordi de ikke aksepterer utenlandske kort. Naa er det jo OT, men saann siden Danmark ble trukket frem som eksempel paa et land der alt er saa mye enklere.
Greia er vel at alle land har sine rare ting, mens det man er vandt med selv ofte vil foeles som den rette veien aa gaa.
Stemmer ikke. Alle amerikanske kort kommer med chip, alle Citi kortene mine har allerede blitt oppdatert med chip. Chase har ogsaa begynt, Hyatt kortet mitt har allerede blitt erstattet og har chip, looki look: https://creditcards.chase.com/lp9/h...0266643&jp_cmp=cc/05BRHyattExact/sea/na/Hyatt
Det hjelper utrolig mye, selv uten pin. Har ikke proevd de i Norge/Danmark enda, men i Tyskland, England og diverse steder i Asia funker det som fy.
Enig med Tommy - vi har også Chip nå på våre Boeing MasterCards og Kort Nummer, Kort Innehaver og Utløpsdato er nå trykket på kort og ikke lengre preget så en kan ikke ta avtrykk lengre...Visa er vel også på gang med en NFC løsning - så du kan bare holde kortet i nærheten av terminalen - samme som Google Money bruker via Android. Og antagelig vil dette komme til sør statene samtidig med at Boeing 797 blir lansert![]()
Du vet, i Sørstatene har jeg fått skeptiske blikk pga chip'en på kortet mitt -- det trodde hun IKKE kom til å gå nei, selvom jeg ba henne swipe...
Gud, for en tråd. Årets? Snart må man da ha vært borte i alt som er ille med verden...
...eller vent... Det har ingen sammenheng med chemtrails?!!! :stir
En annen ting som jeg har lagt merke til er at "reserveløsning" ikke ser ut som er mulig lenger, ihvertfall ikke som før? Hver gang det er teknisk og/eller terminalen er offline blir det som oftest avvist.
Som vanlig, kommer fnate med ett gullkorn i siste setningen. Alle land er forskjellige (HELDIGVIS!!). Ett kjapt google soek eller besoek paa en side som dette/milepoint etc. er en kanon ide istedetfor aa sutre over at ting ikke er som i Norge
Heldigvis er land og folk forskjellige, derom bør vi kunne bli enige!
Du nevnte imidlertid tidligere at det blir dyrere om tips'en er inkludert enn om man har systemet/kotymen man har i USA. Det skjønner jeg fortsatt ikke, all den tid det synes å være nokså klare retningslinjer for hva som er forventet at man tipser. Man kan selvsagt velge å ikke tipse, men det er vel ikke alle som synes det er en god løsning.
Jeg forstår Tommy at han sammenligner USA med Norge og at selv 20% tips på NOK 500.00 blir totalt billigere enn NOK1800 (hva vi betalte for 4 på Grunerløkka vs Piazza Italia Portland)
Du nevnte imidlertid tidligere at det blir dyrere om tips'en er inkludert enn om man har systemet/kotymen man har i USA. Det skjønner jeg fortsatt ikke, all den tid det synes å være nokså klare retningslinjer for hva som er forventet at man tipser. Man kan selvsagt velge å ikke tipse, men det er vel ikke alle som synes det er en god løsning.
Vet ikke helt hvor du leste at jeg skrev det. Jeg saa at du lobbet inn en enkel curve ball som slett ikke var noe strike til meg tidligere i traaden.
Men det kan selvsagt diskuteres om tipssystemet i USA eller sy puter under armene systemet i Norge siden 96% av alle forbrukerne er idioter og maa passes paa over alle grenser er best.
Men det maa bli en annen dag og helst over en pils!
![]()
Høysesong for introduksjonsbonus for flyselskapskort nå. 30.000 til 50.000 miles etter at du har handlet for noen tusen er det normale.
Du kan sammenligne her - men som sagt så dukker det stadig opp kampanjer. Jeg fikk 50.000 for å ta et AA Citybank. De milene hadde jeg tenkt å bruke på A350-tur med Finnair, men måtte desverre droppe turen.
http://www.creditcards.com/airline-miles.php
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.