Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Det er et check list item etter en emergency landing å nappe sikringa på CVR. Det er et av de aller siste punktene. MEN, da cockpitdøra smalt opp så fløy headset av flyverne og noe manualer og annet fløy bak i kabinen. Det er vel enda ikke avklart om QRH-boka også fløy ut. Dermed ville de ikke hatt en sjekkliste å gå etter, så det gikk på husken, og da er det vel god odds for at de glemte CVR-sikringa.

Tre ting:

- 2 timer opptak er latterlig lite. Få europeisk standard, 24 timer taleopptak er uproblematisk i 2024.

- Det er idiotisk at Boeing forventer at pilotene skal memorisere og kunne utenat en lang rekke grep som må gjøres i en stresset situasjon. Airbus har ikke "memory items", det er veien å gå.

- At døra smallt opp var det ingen på flight deck som forventet. Hvorfor? Det vanlige, Boeing har holdt det skjult for de som flyr flyet. Hørtes det kjent ut?

ja det er korrekt, NTSB opplyste om dette paa den foerste pressekonferansen og bekreftet at de ikke hadde CVR. De opplyste ogsaa at dette er noe de presser paa for aa faa samme standard som i Europa.

Er det en kostbar jobb å øke fra 2 til 24 timer?
Er det nok minne på boksen, eller å alle boksene skiftes ut. Eller blir det at bare fremtidige fly i USA vil kunne få 24 timers opptak?

Er det en kostbar jobb å øke fra 2 til 24 timer?
Er det nok minne på boksen, eller å alle boksene skiftes ut. Eller blir det at bare fremtidige fly i USA vil kunne få 24 timers opptak?

Det er nok identisk minne, samme boksen brukes jo i andre deler av verden hvor 24 timer er regelen. Saa en liten software Update.

Det er et check list item etter en emergency landing å nappe sikringa på CVR. Det er et av de aller siste punktene. MEN, da cockpitdøra smalt opp så fløy headset av flyverne og noe manualer og annet fløy bak i kabinen. Det er vel enda ikke avklart om QRH-boka også fløy ut. Dermed ville de ikke hatt en sjekkliste å gå etter, så det gikk på husken, og da er det vel god odds for at de glemte CVR-sikringa.

Tre ting:

- 2 timer opptak er latterlig lite. Få europeisk standard, 24 timer taleopptak er uproblematisk i 2024.

- Det er idiotisk at Boeing forventer at pilotene skal memorisere og kunne utenat en lang rekke grep som må gjøres i en stresset situasjon. Airbus har ikke "memory items", det er veien å gå.

- At døra smallt opp var det ingen på flight deck som forventet. Hvorfor? Det vanlige, Boeing har holdt det skjult for de som flyr flyet. Hørtes det kjent ut?

Naar det gjelder Cockpit døren kan det jo vaere at dette er By Design og at alle de forsterkede Cockpit doerene funger akkurat slik, mener at jeg har lest noe i den retningen en av de siste dagene.

...

Jeg har aldri sett/hørt om en sjekkliste hvor en skal trekke sikringer etter en nødlanding eller før/under en evakuering. Men, kanskje noen operatører har det...

...
...

De aller fleste fly i Europa har nok også fortsatt 2 timer med opptak. Regelen er vel at det kun er fly som er førstegangsregistrert 01.01.2022 eller senere som skal ha 25 timers CVR. De aller fleste av de flyene jeg flyr har 2 timers CVR. Der er nok fortsatt fly som har 30 minutters CVR hvis de bare er gamle nok.

...
...

Vi har nå en håndfull 'memory items' i Airbus verden også da, men ikke på langt nær så mange og tekniske som i en B737 (går ut ifra at Boeing sin B777/B787 verden er litt mer moderne).

...
...

Nå fløy jeg senest i dag en A321 NEO LR som har en plugget nødutgang på hver side av flykroppen bak vingen og jeg har ingen peiling på hvordan den er festet eller noe slikt. Ikke har vi noen indikasjon om den på flight deck heller, men en går nå ut ifra at den sitter som den skal.

Det er nok identisk minne, samme boksen brukes jo i andre deler av verden hvor 24 timer er regelen. Saa en liten software Update.

Åja bare en liten Software Update. Da er det bare for myndighetene å bestemme seg.

Åja bare en liten Software Update. Da er det bare for myndighetene å bestemme seg.

Om jeg ikke misforsto videoen linket lengre opp så ville oppgraderingen komme på $800+ millioner (kun USA) så usikker på om det bare er software, selv om det høres ut som det mest logiske…

Nå fløy jeg senest i dag en A321 NEO LR som har en plugget nødutgang på hver side av flykroppen bak vingen og jeg har ingen peiling på hvordan den er festet eller noe slikt. Ikke har vi noen indikasjon om den på flight deck heller, men en går nå ut ifra at den sitter som den skal.
Alpha snakker om cockpit døra. Den hadde panel som skal åpne seg ved trykkfall, men det har ikke blitt kommunisert til pilotene.
https://www.youtube.com/watch?v=pHve5mbai3I

Om jeg ikke misforsto videoen linket lengre opp så ville oppgraderingen komme på $800+ millioner (kun USA) så usikker på om det bare er software, selv om det høres ut som det mest logiske…

$800+ Millioner passer bra med kostnadene ved aa ta en aktiv flaate ut av trafikk noen timer, det er jo snakk 90% av USA’s passasjer flaate minimum.

Jeg har aldri sett/hørt om en sjekkliste hvor en skal trekke sikringer etter en nødlanding eller før/under en evakuering. Men, kanskje noen operatører har det...

Mulig det ikke står i QRH, men i FCOM. Sjekket en random på nett (Continental for 777), som sier:

"Cockpit Voice Recorder
Any incident requiring a report to NTSB, as defined in Section 1 of the Flight Operations Manual, and which results in termination of the flight, requires deactivation of the CVR upon termination of the flight to preserve the recorded information. This is accomplished by pulling the CVR circuit breaker located on the overhead circuit breaker panel. This will be noted in the Aircraft Maintenance Log."

Er vel ikke opp til piloter å vite hvordan blokkerte dører er sikret, ei heller indikasjon. Jeg snakket om at cockpitdøra på MAX åpner seg, by design, ved en øyeblikkelig dekompresjon. Men Boeing hadde ikke fortalt det til noen.

Naar det gjelder Cockpit døren kan det jo vaere at dette er By Design og at alle de forsterkede Cockpit doerene funger akkurat slik, mener at jeg har lest noe i den retningen en av de siste dagene.

Det er by design ja.

Alpha snakker om cockpit døra. Den hadde panel som skal åpne seg ved trykkfall, men det har ikke blitt kommunisert til pilotene.
https://www.youtube.com/watch?v=pHve5mbai3I

Vel, i min manual for en annen Boeing type står det at døra gjør nettopp det. Mulig det ikke står i FCOM til 737, men mulig det er noen som ikke har lest boka nøye nok og. :old

Mulig det ikke står i QRH, men i FCOM. Sjekket en random på nett (Continental for 777), som sier:

"Cockpit Voice Recorder
Any incident requiring a report to NTSB, as defined in Section 1 of the Flight Operations Manual, and which results in termination of the flight, requires deactivation of the CVR upon termination of the flight to preserve the recorded information. This is accomplished by pulling the CVR circuit breaker located on the overhead circuit breaker panel. This will be noted in the Aircraft Maintenance Log."

Er vel ikke opp til piloter å vite hvordan blokkerte dører er sikret, ei heller indikasjon. Jeg snakket om at cockpitdøra på MAX åpner seg, by design, ved en øyeblikkelig dekompresjon. Men Boeing hadde ikke fortalt det til noen.

Det er by design ja.

Hva flyr du?

Sakset fra dagens FlightGlobal ;

What does Boeing 737 Max 9 door incident mean for airlines?

Door-plug-Alaska-Airlines-c-NTSB-570px

The failure of a door plug on an Alaska Airlines Boeing 737 Max 9 jet on 5 January continues the commercial air transport industry’s inauspicious start to 2024 in safety terms, after the total loss of a Japan Airlines Airbus A350 as the year began.

But what does this latest setback mean for airlines?

In the near term, multiple carriers – mainly based in the Americas – have been forced to ground Max 9s with the offending door plugs, which affects 171 aircraft globally, according to US Federal Aviation Administration figures.

Notably, however, the number of affected Max 9 aircraft is dwarfed by the number of Max 8s in service around the world, which Cirium fleets data puts at nearly 1,200. The latter variant is vastly more popular and so far unaffected by these particular safety concerns.

The biggest Max 9 operator is United Airlines, with 79 of the variant, followed by Alaska Airlines (65), Copa Airlines (21) and Aeromexico (19). Several airlines operate smaller numbers of Max 9 jets and not all airframes are affected by the grounding.

On 10 January, Alaska Airlines extended the grounding of its Max 9s through 13 January and clarified that they would only fly again “when all findings have been fully resolved and meet all FAA and Alaska’s stringent standards”. A similar approach will apply at most carriers, whether under FAA jurisdiction or not, but indications are that some aircraft are expected to be flying again in the next few days.

While undeniably inconvenient for airlines and their passengers, the short-term capacity loss is not game-changing at an industry level, particularly given this is the low-season for most Northern Hemisphere carriers. Of course, should the groundings extend beyond days and weeks, the industry’s wider capacity shortages would be exacerbated – although there is no reason to believe that will happen at this stage. Should aircraft resume flights soon, it would suggest the required processes and fixes are relatively straightforward.

One significant unknown for airlines seeking more capacity in the coming months and years is what another potential quality-control incident at Boeing might mean for the certification timeline of the Max 7 and Max 10, and other programmes, and its ability to ramp-up production of 737 Max-family jets as planned, should regulatory scrutiny increase further and Boeing’s own processes need adjustments. At this stage, with formal findings on the cause of incident still to come, the remedies cannot be established, nor can blame be apportioned.

There is also the question of what this incident might mean for Chinese regulators, who reportedly recently green-lit the resumption of Max deliveries to that huge market, after airlines in the country began flying Max jets again last year. The lack of Max 9 orders among its carriers may mean the incident is not factored into its decision-making.

All told, while this is another challenge reputationally for Boeing and the Max programme – coming, as it does, after more issues such as the defective aft-pressure bulkheads in 2023 – the impact among airlines is on course to be limited at this stage.

Meldes nå at plugg'en ikke blir fjernet på Renton under installasjon av interiør. Da pekes det vel på underleverandør...

$800+ Millioner passer bra med kostnadene ved aa ta en aktiv flaate ut av trafikk noen timer, det er jo snakk 90% av USA’s passasjer flaate minimum.

Nei, da kommer dette ikke til å bli utført. Det er for store kostnader.

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men jeg forstår ikke hvilken stor nytte NTSB har av CVR i akkurat denne saken.

Back