Alpha
ScanFlyer Silver
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9
Flyet er 2 mnd gammelt, 737 MAX blir fort trette gitt... Flyet har jo ikke en gang rukket å vært på en C-sjekk og neppe en B-sjekk engang! Feilen må komme fra samlebåndet hos Boeing. Det er spektakulært hvordan Boeing klarer å drite seg ut igjen og igjen og igjen.
Anser det som REN flaks at døra smalt ut i FL160. Det kunne glatt ha skjedd på FL 300+. Da hadde den øyeblikkelige dekompresjonen vært LANGT mer voldsom og i tillegg, i cruise så vandrer folk rundt, går på do, folk sitter uten setebelte, kabinpersonale vandrer rundt, etc. Denne ulykken var eksepsjonelt nær å koste liv.
Tretthetsbrudd er vel noe som går igjen i mange flytyper og modeller over tid. Og motorer .. Det som er viktig nå er å finne ut hvorfor denne døren/seksjonen blåste ut. Var det bolter som sviktet? Var det metallet i festene? Var det forseglingen som havnet under press/trykk? Her var det jo en definert part av skroget som sviktet, så det burde være enkelt å finne ut av. Så kan man heller etterforske hvorfor ingenting ble gjort, siden man tydeligvis visste at sesjonen hadde svakheter. Og hvorfor sviktet det på en ny MAX først og ikke på en gammel -900ER .. ??
Så får vi håpe Boeing-aksjene mine ikke dropper for mye over helgen ....
Flyet er 2 mnd gammelt, 737 MAX blir fort trette gitt... Flyet har jo ikke en gang rukket å vært på en C-sjekk og neppe en B-sjekk engang! Feilen må komme fra samlebåndet hos Boeing. Det er spektakulært hvordan Boeing klarer å drite seg ut igjen og igjen og igjen.
Anser det som REN flaks at døra smalt ut i FL160. Det kunne glatt ha skjedd på FL 300+. Da hadde den øyeblikkelige dekompresjonen vært LANGT mer voldsom og i tillegg, i cruise så vandrer folk rundt, går på do, folk sitter uten setebelte, kabinpersonale vandrer rundt, etc. Denne ulykken var eksepsjonelt nær å koste liv.
Last edited: