Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)
Takk for forklaring. Betryggende.
Da lurer jeg på, i et slikt tilfelle hvor de trodde det var en vanlig dør, hvorfor det skal være mindre krav til dokumentering? Skal ikke alt arbeid på flyene dokumenteres samme hvor lite og enkel operasjonen er?
Slike dokumenter vil alltid ha et sekvensnummer, så hvis "noen" fjernet dem ville det raskt bli oppdaget, så den tror jeg vi legger død jo før jo heller.
Takk for forklaring. Betryggende.
Men hvis det er slik det har blitt nevnt tidligere at denne "døra" blir fjernet for å lette installasjon av interiør kan jeg lett se for meg at "gutta på gølvet" sliter med å se forskjell på disse og variantene med "skikkelig" dør og dermed ikke ser nødvendigheten av å opprette et slikt dokument. Det hele faller dermed tilbake til manglende opplæring som følge av en katastrofalt dårlig sikkerhetskultur, noe som går helt til topps i konsernet.
Det kan jo bare nevnes at en haug med kontrollører ble satt på porten for en tid siden for å spare penger. De ansatte skulle bare gjøre "egenkontroll", noe som kanskje kan fungere i et miljø med solid sikkerhetskultur, noe disse økonomene neppe vet noe særlig om...
Da lurer jeg på, i et slikt tilfelle hvor de trodde det var en vanlig dør, hvorfor det skal være mindre krav til dokumentering? Skal ikke alt arbeid på flyene dokumenteres samme hvor lite og enkel operasjonen er?