Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men jeg forstår ikke hvilken stor nytte NTSB har av CVR i akkurat denne saken.

Det er vel viktig å vite om noen varsellaper eller noen systemer avarte dem.
Snakket de om rett før det skjedde at noe var unormalt, hva skal vi gjøre.

The Federal Aviation Administration (FAA) sier at de skal auditere Beings produksjonsprsess, inkludert underleverandørene. De skal blant annet fokusere på hvordan ansvar og kvalitetsoversikt er blitt delegert.
The audit will also assess “safety risks around delegated authority and quality oversight,” a practice which FAA Administrator Mike Whitaker said in a statement that “it is time to re-examine.”

Så får vi håpe at FAA også husker på å delegere både ansvar og myndighet når de selv vurderer å sette bort denne auditen til en underleverandør ;)
“The FAA is exploring the use of an independent third party to oversee Boeing’s inspections and its quality system,” Whitaker said in the statement.

edition.cnn.com/boeing-faa-manufacturing-oversight/

Ville være overraskende om så var tilfelle.

The Federal Aviation Administration (FAA) sier at de skal auditere

Hva er auditere?

(Høres nesten ut som noe Sud kunne finne på i sin søken etter ny tysk bil...)

Det er ikke varsling på en plugget nødutgang. Om flyet har hatt nødutgang tidligere og den plugges, så deaktiveres systemet og et INOP klistremerke skal settes på varsellampen.

Hva er auditere?

(Høres nesten ut som noe Sud kunne finne på i sin søken etter ny tysk bil...)

Hmmm, kanskje auditere er et dårlig begrep? Vi bruker det regelmessig på jobben og handler om at en ekstern part, for eksempel kunder eller Det Norske Veritas, kommer og sjekker dokumentene som beskriver produksjonssystemene: Dette kan være om prosedyrene presise nok, om de er de oppdaterte, om større avvik er loggført og behandlet på en god måte etc). I tillegg blir det gjerne inspeksjon i produksjonslokalene for å sjekke at man jobber i henhold til prosedyrene.
Kom gjerne med innspill til bedre begrep hvis dere har et forslag. :)

Last edited:

Hmmm, kanskje auditere er et dårlig begrep? Vi bruker det regelmessig på jobben og handler om at en ekstern part, for eksempel kunder eller Det Norske Veritas, kommer og sjekker dokumentene som beskriver produksjonssystemene: Dette kan være om prosedyrene presise nok, om de er de oppdaterte, om større avvik er loggført og behandlet på en god måte etc). I tillegg blir det gjerne inspeksjon i produksjonslokalene for å sjekke at man jobber i henhold til prosedyrene.

Revisjon...?

Kontroll, undersøkelse, inspeksjon, ettersyn, gjennomgang, revisjon, analyse…

Eller så kan du spørre denne karen om hjelp: https://m.youtube.com/watch?v=5DXOZsKXH1U&pp=ygURZ29yZ29uIHZha3RtZXN0ZXI=

Last edited:

Helt spesifikt er en "audit" (på tysk i allefall) en kontroll om et managementsystem fungerer i praksis der det påstås at det er innført, og at det følger kravene til en sertifisering (f.eks ISO 14001, ISO 9001). Gjerne en del av et kvalitetsmanagementsystem. De kan være offisielle (fra DNV) eller uoffisielle (interne). Om dette har et begrep på norsk vet jeg ikke, da jeg kun har deltatt på slike audits i Tyskertland, i tillegg til diverse sertifiseringer av både meg selv og jobben gjennom TÜV.

Jeg har tenkt noe på det her.

...Så en liten software Update... ...ville oppgraderingen komme på $800+ millioner (kun USA)...

I dag så har Boeing to Software versjoner på MAX flyene, en for Europa og en for USA.
Hvis bare Boeing hadde fra dags dato hadde satt samme Software versjon på alle fly da hadde blitt 24 timers opptak på alle fremtidige fly og ingen ekstra kostnad.

Eller noe.
40db746975ce80e908db09256af80d3a.jpg

Sent fra min SM-F711B via Tapatalk

Nei, da kommer dette ikke til å bli utført. Det er for store kostnader.

Dypt uenig, dette er ikke en stor kostnad og etter AS 1282 kommer mye på plass !

Back