Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Copa tok vel de aldri ut at av drift. Har sett max 9 fra de i luften i hele perioden.

Copa tok vel de aldri ut at av drift. Har sett max 9 fra de i luften i hele perioden.

Copa har to forskjellige MAX 9 varianter. En med denne plugge, og de ble satt på bakken. Men resten som jeg er usikker på pm enten at nødutgang eller de-aktivert nødutgang, ble aldri satt på bakken.

Ikke bekreftet men tyder på at feilen kan ha skjedd under en reperasjon hos Boeing, og dermed at døren var riktig montert fra Spirit. Så istedet for løse bolter, er det kanskje snakk om manglende bolter.

https://www.seattletimes.com/busine...stalled-piece-that-blew-off-alaska-max-9-jet/

Det er jo ikke direkte betryggende dersom de som faktisk bygger disse flyene ikke klarer å montere pluggen riktig…:cry:

For ca 20 år siden så følte jeg det virket tryggere å fly med Boeing. Mest fordi de hadde laget fly så lenge. Airbus virket litt ukjent den gangen.

Ja, det stemmer. Og Airbus hadde også en alvorlig fly ulukke, så Boeing var best. Men, nå har det snudd og jeg er veldig glad for at SAS i dag har Airbus.
Jeg håper at Boeing slutter å produsere MAX og klarer å ta seg sammen og bli like bra som for 20-30 år siden.

Nå løser neppe et skifte til Airbus fra Boeing alle problemer ;) Ser vi på Lufthansa som må redusere den planlagte trafikken med 6-10% i sommer i hovedsak pga A32xNEO med motor problemer, ja en kan si at det er ikke Airbus sin skyld, men uansett skyld står det store antall Airbus maskiner på bakken også.

Ja, det stemmer. Og Airbus hadde også en alvorlig fly ulukke, så Boeing var best. Men, nå har det snudd og jeg er veldig glad for at SAS i dag har Airbus.
Jeg håper at Boeing slutter å produsere MAX og klarer å ta seg sammen og bli like bra som for 20-30 år siden.

I den virkelige verden må Boeing selge, produsere og levere MAX, en erstatning er mange år unna og behovet for fly i denne størrelsen er langt over hva Airbus kan levere alene.

At FAA godkjente MAX-9 såpass hurtig betyr jo at de både fant hva som hadde skjedd med AS maskinen og at de ikke fant noe feil med konstruksjon eller materiale i de aktuelle delen til dør pluggen.

Dette var vel på mange måter en «Perfect Storm» samtidig som Boeing øket produksjonen av MAX øket også antall feil som måtte rettes på skrogene som kom fra Spirit.

I den virkelige verden må Boeing selge, produsere og levere MAX, en erstatning er mange år unna og behovet for fly i denne størrelsen er langt over hva Airbus kan levere alene.

At FAA godkjente MAX-9 såpass hurtig betyr jo at de både fant hva som hadde skjedd med AS maskinen og at de ikke fant noe feil med konstruksjon eller materiale i de aktuelle delen til dør pluggen.

Dette var vel på mange måter en «Perfect Storm» samtidig som Boeing øket produksjonen av MAX øket også antall feil som måtte rettes på skrogene som kom fra Spirit.

Ja, det stemmer som du sier. Jeg håper virkelig Boeing tar seg sammen, dette er tirst!

Det stemmer at FAA godkjente MAX-9 veldig hurtig, og det er bra. Men, det er ikke bra at Boeing ikke opdaget dette selv før det skjedde.

Det har blitt bare så veldig mange kritiske ting som har skjedd med MAX (nå tettet nødtutgangdør, og 2 uker før det måtte alle MAX eiere se etter en løs skrue o.s.v. o.s.v.). Veldig trist. Jeg setter ikke meg i et MAX fly. Hvis det går over 2 år uten at det skjer noe kritisk, da skal jeg virdere det på nytt.

Tror du det finnes noen liste over alt som har skjedd med Boeing MAX flyene?

Wikipedia har det meste ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX

Det stemmer at FAA godkjente MAX-9 veldig hurtig, og det er bra. Men, det er ikke bra at Boeing ikke opdaget dette selv før det skjedde.

Nå har vel ikke dette så mye med sertifisering og godkjenning å gjøre. Husk at mange -900ER har hatt samme pluggen i årevis uten at noe har skjedd. Dette er 'kun' slurvete arbeid, så når alle maskiner er sjekket bør alt være greit. Inntil de eventuelt finner noe annet ...

Og det er en lang liste av diverse airworthiness directive (AD) som gjelder Airbusmaskiner, hvor man har funnet ymse ting som ikke var helt som de skulle......

Sakset fra FlightGlobal i helgen :

Alaska’s 2024 growth plan takes hit from 737 Max 9 troubles

Thu, 25 Jan 2024 21:07:00 GMT

Alaska Air Group has trimmed its 2024 capacity expectations and expects to take a $150 million hit this year due to the 737 Max 9 door-plug issue, which Alaska’s chief executive has now squarely pinned on Boeing.

MAX har blivit ett sorgebarn. Boeing har garanterat fått spendera betydligt mer pengar på MAX än vad man fått göra om man valt att satsa på en clean-Sheet design för 13-14 år sedan. Boeing kommer nog behöva sälja MAX en god bit in på 2040-talet för att MAX ska bli ett lönsamt projekt.

Første rapport fra granskingen er offentliggjort:
The US National Transportation Safety Board has released initial findings from its probe into the incident on an Alaska Airlines plane in January.

It says four key bolts that were meant to lock the unused door to the fuselage appeared to be missing.

https://www.bbc.com/news/business-68220627

Det amerikanske justisdepartementet har startet en kriminaletterforskning mot Boeing. Selskapet sier at de ikke kan dokumentere jobben som ble gjort.
Fredag opplyste Boeing til den amerikanske Kongressen at selskapet ikke har klart å finne dokumentasjon på arbeidet utført på dørpanelet. Deres arbeidshypotese er at det aldri ble opprettet noen rapporter om dette, selv om selskapets retningslinjer sier det.

https://e24.no/naeringsliv/i/VPK7Jr/kriminaletterforskning-mot-boeing-etter-alaska-airlines-hendelsen

Smått utolig at det gjøres arbeid på fly som mangler papirarbeid, men nesten så man ikke blir overrasket lenger..

Smått utolig at det gjøres arbeid på fly som mangler papirarbeid, men nesten så man ikke blir overrasket lenger..
Jeg er ganske så sikker på at de kan dokumentere... "diversity", som ser ut til å ha blitt viktigere enn sikkerhet.

Det burde ikke være overraskende at organisasjoner endrer seg etter hva de får presentert som deres viktigste mål.

Jeg er ganske så sikker på at de kan dokumentere... "diversity", som ser ut til å ha blitt viktigere enn sikkerhet.

Det burde ikke være overraskende at organisasjoner endrer seg etter hva de får presentert som deres viktigste mål.
Ja, det kan du si. United’s PR avdeling har vert flink til og styre informasjonen både i Houston og i Maui.

Det amerikanske justisdepartementet har startet en kriminaletterforskning mot Boeing. Selskapet sier at de ikke kan dokumentere jobben som ble gjort.

https://e24.no/naeringsliv/i/VPK7Jr/kriminaletterforskning-mot-boeing-etter-alaska-airlines-hendelsen

Helt utrolig, ja! Arbeidshypotesen er at dokumentene aldri ble opprettet. Hvilket selskap gjør en slik jobb i luftfarten uten å dokumentere? I mitt hode er det mer sannsynlig at noen har fjernet dokumentene etter hendelsen. Men hvem vet…

Helt utrolig, ja! Arbeidshypotesen er at dokumentene aldri ble opprettet. Hvilket selskap gjør en slik jobb i luftfarten uten å dokumentere? I mitt hode er det mer sannsynlig at noen har fjernet dokumentene etter hendelsen. Men hvem vet…
Slike dokumenter vil alltid ha et sekvensnummer, så hvis "noen" fjernet dem ville det raskt bli oppdaget, så den tror jeg vi legger død jo før jo heller.

Men hvis det er slik det har blitt nevnt tidligere at denne "døra" blir fjernet for å lette installasjon av interiør kan jeg lett se for meg at "gutta på gølvet" sliter med å se forskjell på disse og variantene med "skikkelig" dør og dermed ikke ser nødvendigheten av å opprette et slikt dokument. Det hele faller dermed tilbake til manglende opplæring som følge av en katastrofalt dårlig sikkerhetskultur, noe som går helt til topps i konsernet.
Det kan jo bare nevnes at en haug med kontrollører ble satt på porten for en tid siden for å spare penger. De ansatte skulle bare gjøre "egenkontroll", noe som kanskje kan fungere i et miljø med solid sikkerhetskultur, noe disse økonomene neppe vet noe særlig om...

Back