A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Nå som vi har 2 insidere i Sas IC, så kan de kanskje spørre noe mer om hva som kommer til å skje?

CK: du får spørre og grave når du skal til STO :)
 
Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Fokuset nå er å kjøpe inn 7 MD87 :rolleyes:

Vi vet at DEL er lastet i systemet og vil starte opp. Man får bare holde øye med hva som da blir tatt av programmet fordi det offisielle fra SAS nå er at både SFO og DEL skal opp og at ingen ruter er lagt ned/kuttet..
 
Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Scandinavian Airlines to launch San Francisco route

SAS Scandinavian Airlines is planning to commence its Copenhagen - San Francisco route during spring next year. It will be SAS' fifth new intercontinental route within a two-year period, including the new Copenhagen - Delhi route that will launch on October 27.

"This new route shows our commitment to provide our customers with more direct intercontinental links to and from Northern Europe," says Lars Sandahl Sørensen, Chief Executive Officer, SAS International. "In the last year we have launched Stockholm - Beijing, Stockholm - Bangkok and Copenhagen - Dubai, while we will also commence flights between Copenhagen and Delhi later this year."

"San Francisco becomes our fifth US destination and the second on the West Coast after Seattle," adds Sandahl Sørensen. "For years we have offered our customers flights to San Francisco via our gateways of Seattle and Chicago, so we are particularly excited about offering a direct link between San Francisco and Northern Europe."

The Copenhagen - San Francisco route will be served by an Airbus A340-300 with a three class configuration of Business, Economy Extra and Economy. SAS will be one of very few airlines to offer a premium Economy class between Europe and San Francisco. SAS' Economy Extra class, which features a number of Business class benefits, was also upgraded last month and now includes dedicated cabin crew, an improved meal service and better comfort onboard.


For further information, please contact:

Anders Lindström, Head of Media and PR, Scandinavian Airlines International
Phone: +46 (0)709 97 33 94; media@flysas.com

To download SAS International's media kit, high-res images and for the latest press releases, please visit www.flysas.com/media.


Scandinavian Airlines International is the long-haul operator of SAS with 1.4 million passengers per year. The fleet consists of Airbus A330s and A340s, serving 10 destinations: New York, Chicago, Washington, Seattle, Bangkok, Beijing, Tokyo, Dubai, Copenhagen and Stockholm. In 2008/09, SAS International will launch flights to Delhi and San Francisco. The company is also responsible for the SAS Group's sales and market activities in EMEA, Asia Pacific and North America.

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=702011&fn=wkr0003.pdf
 
Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

widebodies er jo generlet vanskelig å få tak i disse dager. Som nevnt sliter US Airways med å få A340'er til sin Kina-satsning, BA sliter etter at de "brakk" en 777 på LHR, og mange av selskapene som skulle fått nye 787'er sliter også med kapasitetsproblemer nå som Boeing blir ganske forsinket i levering.
 
Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

...så da blir resultatet at SAS får tak i 767 og 757? :)
 
Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

L-1011!!! (ok, dagens minst seriøse!)
 
Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Det er mulig jeg skyter litt over mål, men det fremstår for meg som at 763 egentlig var perfekt for norske forhold, en passe stor maskin til et et lite land. At SAS kanskje derfor i forhold til Norge forhold burde ha fortsatt med 767 operasjonene sine.

Nå er ikke jeg spesielt begeistret for en diversert flåte, men SAS IC har definitivt lagt Oslo på is, og det er høyst tvilsomt at Oslo blir inkludert i rutekartet sålenge flyselskapet mangler et passendes fly. Men kanskje det ikke hadde vært så dumt for SAS å lease noen 767, og starte en IC operasjon fra Oslo på noen ruter som er "litt" bankers.

Vel det vil koste, og de trenger mer enn et fly for at dette skal være lønnsomt, men tap av markedsandeler har også en viss kostnad.

Jeg tenker bare høyt her.....
 
Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Så sant PeopleExpress. 767 er fortsatt et topp fly for pax'en !
 
Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Fly nr. 12 kommer ikke. Det blir neddragning på PEK- og SEA-rutene istedenfor. Derfor ingen SFO før til neste år. Hvis SFO kommer i det hele tatt!
 
Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Det var vel som ventet desverre.

Utrolig defensiv tenkning fra SAS' side. Hvis selskapet skal vokse, må de tørre å satse!

Det blir interessant å lese hvilken guideing selskapet gir i årsrapporten for 2007 med hensyn på inneværende år.
 
Last edited:
Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Det blir også reduksjoner i frekvenser på NRT og ORD. Og intet nytt fly med det første. Vi hadde med oss en fra IC-ledelsen over til EWR og han sa at anskaffelsen "står i stampe" uten å komme nærmere inn på detaljer.
 
Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

De leveres jo, men de finnes jo brukt også. Jeg ville ikke gjort ny investeringer i 767, fordi flyselskapet så tydlig ønsker en løsning med Airbus 330/340 og en mestmulig enhetlig flåte er definitivt kostnadsmessig gunstig.

Bussene er imidlertid vanskelig å få fatt i, og en kortsiktig løsning kan muligens være å lease noen 767. Det er kostnader forbundet med en diversert flåte, så her er det en tradeoff, men flere fly vil bidra til å styrke SAS' posisjon i markedet.
 
Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Hmm, det er vel liten tvil om at leasing av 767 til OSL og IC ville blitt en rådyr affære som også hadde tatt pax fra IC- ruter fra CPH og ARN. Hovedproblemet er vel at det er få IC-ruter fra OSL som er "bankers". Og ingen IC- ruter fra OSL ville blitt lukrative, dog finnes det argumenter for å starte opp, men ikke tyngre argumenter enn at det i dag ikke hadde vært lurt å starte. Markedet er nå en gang begrenset.
 
Back
Top