A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Ett par A340-600er hadde passet fint med SAS dekaler, men så har nå ikke utseendet på flyet noe å si i det store og det hele:-)

Vi vet jo SAS ønsker å selge unna både både Spanair og resterende eierandel i BMI, og at LH trolig står som en mulig kandidat på kjøperlisten. Da Norwegian kjøpte Fly Nordic av Finnair, var deler av kjøpesummen aksjer.

SAS trenger fly, hvorfor prøver de seg på et stunt og prøver å få betaling i form av inventory? LH er sikkert ikke så gira, men mulighetene for å gjøre en god deal for begge parter er tilstede.

Tvilsomt. LH trenger alt de har av fly. De skal igang med longhaul fra DUS for å kjempe mot BA's Open Skies og Air Berlin. I tillegg øker de hele tiden på FRA og MUC, så SK må nok pent ta til takke med penger.

Det er mulig SK kan få tak i fly fra Emirates, som har en liten flåte med A340-300E som skal ut av flåten snart. I tillegg er det mulig å få tak i A340-600 fra Cathay Pacific som bytter disse ut mot nye B777-300ER.

Tvilsomt. LH trenger alt de har av fly. De skal igang med longhaul fra DUS for å kjempe mot BA's Open Skies og Air Berlin. I tillegg øker de hele tiden på FRA og MUC, så SK må nok pent ta til takke med penger.

Det er mulig SK kan få tak i fly fra Emirates, som har en liten flåte med A340-300E som skal ut av flåten snart. I tillegg er det mulig å få tak i A340-600 fra Cathay Pacific som bytter disse ut mot nye B777-300ER.

Spørsmålet er om Sas vil ha en A346. Er det belegg nok på forskjellige ruter til å rettferdiggjøre en slik maskin?

For en pilot så er det vel ikke store forskjellen, eller (FBU 4EVER?). Men det er noen forskjeller rent teknisk, f.eks motorer, systemer. Det blir ekstra utgifter med en slik maskin, selv om det er en A340. Piloter, teknisk personell, deler som ikke passer på A343 +++ Er dette et utgiftspost Sas vil akseptere?

Mitt svar er at det sannsynligvis blir uaktuelt når Sas kun trenger fly til 2 nye ruter (foreløpig). Det beste for Sas bli nok å få tak på en A343 som de ikke vil få noen ekstra utgifter på.

...og ingen er ennå inne på riktig selskap som visstnok har en A340 som SAS forhandler om!

hørte over en rykende pastatallerken at STS har sendt folk til Sri Lanka....

Det var jo nevnt av FBU4EVER tidligere i tråden gutter. Da nevnt han Air Lanka, som har hatt navnet Sri Lankan en god stund.

SAS kan utmerket bruke en A346 på CPH-NRT så lenge man ikke får en slot til på NRT. Men det siste jeg har hørt, er at SAS ligger som nr.4 (eller 5?) på listen over søkere til nye slots, og SAS er mer interessert i en ekstra slot enn å fase inn en ny variant i Airbusflåten. Kostnaden ved å fase inn en 346 vil ikke være allverden, vi opererer allerede flytypen og motrene, men det spørs om myndighetene (STK) vil akseptere at pilotkorpset flyr alle tre variantene. De vil vel legge seg på samme policy som med MD-90/MD-80/DC-9-80 (den med analog cockpit) og ha to grupper som flyr hhv. A343/333 og enten A343/346 eller A333/346. Men da reduseres fleksibiliteten betraktelig.

Og tiden går, men intet nytt... Noen som vet om SAS er i nærheten av å sikre seg materiellet de trenger for denne satsingen?

Har ikke hørt noe....

Prisen på widebodies er ganske stiv for tiden, og jeg ser for meg at SAS kanskje legger ned en rute (SEA?) og bruker frigjorte resursser på å etablere seg på DEL og SFO.

Med Norwegian i Dubai, burde jo dette være et spark bak for SAS til å bli mer offensive!

Hvilket signal sender det til kundene og markedet at SAS annonserer at de skal anskaffe seg nytt materiell for å starte opp to nye ruter og ikke gjør det de sier??

Det er lavmål og rimelig useriøst dersom løsningen blir som PeopleExpress og mange andre spår...

Tviler på at så mange vanlige reisende vet at SAS ikke har nok materiell ennå. Det er vel mest spesielt interesserte som henger seg opp i slike "smådetaljer" :)

Hvilket signal sender det til kundene og markedet at SAS annonserer at de skal anskaffe seg nytt materiell for å starte opp to nye ruter og ikke gjør det de sier??

Det er lavmål og rimelig useriøst dersom løsningen blir som PeopleExpress og mange andre spår...

Nå trenger vi vel ikke henge meg jeipen før evnt. fakta er på bordet da Tommy ?

Folkens, jeg håper jeg tar feil mht. nedleggelse av ruter!

Det hadde vært tøft om SAS hadde fått fingra sine i noen nye fly!!! Jeg hadde virkelig likt at SAS hadde kommet på offensiven.

Har hørt noen rykter om at en avklaring om oppstart vil komme i løpet av de neste 3-4 ukene ;)

Jeg krysser fingrene for at SEA unnslipper øksen. Bruker den ruta minst 1 gang i året. Sist ville jeg helst fly SAS, men endte opp med NW pga streiketrussler i CPH.

Nå trenger vi vel ikke henge meg jeipen før evnt. fakta er på bordet da Tommy ?

Neida, enig i det. Men pressemeldingene sier at de utvider og anskaffer seg et nytt fly. De burde ha ventet med dette til ting var avklart

...og selskapet maskinen kommer fra har ennå ikke blitt avslørt her på forumet - rart for det snakkes om den i flere andre fora!

Dette er vel riemlig irrelevant for kundene. Hvor mange kunder tror du vet hvor mange 330/340 SAS har? Poenget er vel heller at SAS må komme på offensiven hva angår IC, også fra OSL, og da trengs mer materiell i form av adekvate modeller, i første omgang 340.

Flyene fra Air Lanka var visstnok ikke helt aktuelle allikevel.

Back