A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Men! For all del jeg er også enig at det ikke akkurat går fort fremover med SAS IC men jeg skjønner heller ikke hvorfor de skal 3 x uken til SFO...veldig få som tjener penger på SFO.

Hvis SAS sliter med lønnsomheten på SEA og samtidig må regne med dårlig lønnsomhet på SFO, da forstår jeg virkelig ikke hvorfor SAS er i det markedet.

I økonmisk forstand går Asia godt, det gjør ikke USA, da ville jeg heller flyttet kapasistet vekk fra USAs vestkyst og satset ytterligere på Asia.

Men det som hvertfall ikke mulig å ha økonomisk vekst med en så liten flåte. Hvertfall ikke så voldsomt store utsalg. Dette med flykjøp, hvordan greier de aller fleste andre flyselskap å finansiere dette, men ikke SAS?

De burde jo ha lånt Air Greenland sin A330-200 :rolleyes:

Men det som hvertfall ikke mulig å ha økonomisk vekst med en så liten flåte. Hvertfall ikke så voldsomt store utsalg. Dette med flykjøp, hvordan greier de aller fleste andre flyselskap å finansiere dette, men ikke SAS?

De burde jo ha lånt Air Greenland sin A330-200 :rolleyes:

Lånt Air Greenland sin, og kjøpt Iclandair for å ha en 757 flåte til "tynne" lengrere rute som f.eks fra OSL....

Lånt Air Greenland sin, og kjøpt Iclandair for å ha en 757 flåte til "tynne" lengrere rute som f.eks fra OSL....

Hehe, og med Icelandairs 757, 767 og bestilling på 787 så ville jo enhetsflåten vært komplett! :lol:

Enhetsflåter er jo veldig lite spottervennlig da :)

Nå er det vel ikke for spotterenes skyld en driver flyselskap;-)

For SAS er fly en begrenset ressurs. Da er det ekstremt viktig at flyene brukes mest mulig effektivt. Jeg tror at ruter som på etableringstidspunktet forventes å gi lav lønnsomhet (ref tidligere innlegg av EB) bør bort.

Seattle ruten ble opprettet fordi det var et marked mot annen generasjons skandinavere. Det begynner å tynnes i rekkene der borte, og kanskje tiden er inne for å tenke i retning av nye markeder og nye ruter.

Jeg tror SAS bør se i retning av hvilke ruter forretningsmarkedet etterspør. Det er oppslutningen fra dette segmentet som vil være avgjørende for hvorvidt en ruter blir bra eller ei. Jeg vet at dette faller litt tungt for danskene, men kanskje flere ruter bør ha utgangspunkt fra ARN, og ikke CPH.

Hehe, og med Icelandairs 757, 767 og bestilling på 787 så ville jo enhetsflåten vært komplett! :lol:

Ja, dersom de dumper den ulønnsomme Airbus flåten, saå.. Et av verdens mest vellykkede flyselskaper har NØYAKTIG denne flyflåten på langdistanse ;)

Ja, dersom de dumper den ulønnsomme Airbus flåten, saå.. Et av verdens mest vellykkede flyselskaper har NØYAKTIG denne flyflåten på langdistanse ;)

Nuvel, her tilpasser du litt til dine egne meninger også da:p. Det er ikke det at det er en Airbus-flåte som er problemet, det er mengden av Airbuser som er for liten. Dessuten blir 767 fort litt snau på enkelte av SAS IC's ruter...;)

Forretningsmarkedet etterspoer Seattle - Europa i stor stil...de 2 stoerste firmaene i Seattle markedet kjoeper 48 Business Klasse seter daglig mellom Seattle og London....Seattle har verdens stoerste eCommerce Bedrift (maalt i omsetning)...og lagret ligger 4 minutter fra SEATAC - og 100% av varene sendes som flyfrakt....og en av verdens stoerste kunde av flybilletter holder til her i Seattle....markedet er her og Air France, om noen dager Lufthansa...British Airways gjoer alle det straalende....etter et aar med A330 snakker Air France om 777....og hva gjoer SAS - de avholder kakelotteri i Ballard....(det e fali aa satse...kanskje vi mister YLI'en vaar)

Foroevring ble nok aldri CPH - SEA aapnet for annen generasjonen Nordmenn i Snus Junction....med inntoget av DC-8-55 ble rekkevidden lang nok til aa naa Vestkysten (Seattle), ikke nok til CPH-LAX det maatte det -62 og -63 til for...men Seattle ble mellomlanding istedenfor Soendre Stroemfjord paa Los Angeles ruten og dermed kunne SAS tilby 2 destinasjoner paa USA's vestkyst.....Ja sure ja Betcha:p:p
det var andre tider den gangen naar Siviloekonomer ikke var funnet opp....:p:p
F
Nå er det vel ikke for spotterenes skyld en driver flyselskap;-)

For SAS er fly en begrenset ressurs. Da er det ekstremt viktig at flyene brukes mest mulig effektivt. Jeg tror at ruter som på etableringstidspunktet forventes å gi lav lønnsomhet (ref tidligere innlegg av EB) bør bort.

Seattle ruten ble opprettet fordi det var et marked mot annen generasjons skandinavere. Det begynner å tynnes i rekkene der borte, og kanskje tiden er inne for å tenke i retning av nye markeder og nye ruter.

Jeg tror SAS bør se i retning av hvilke ruter forretningsmarkedet etterspør. Det er oppslutningen fra dette segmentet som vil være avgjørende for hvorvidt en ruter blir bra eller ei. Jeg vet at dette faller litt tungt for danskene, men kanskje flere ruter bør ha utgangspunkt fra ARN, og ikke CPH.

Det er så fryktelig serriøst å gå ut å markedsføre ruter som aldri kommer!
Ikke mye info ang intercont jeg tar seriøst fra det selskapet der.

Jeg får Krabi Airline-assosiasjoner av den SFO-ruten...

Tja Dehli og Dubai kommer da...i tillegg til at de faktisk flyr med over 90% bellegg til Asia og USA.

Men Dehli-ruten kan kjøres uten nytt materiell, så den ruten representerer egentlig bare en enda bedre utnyttelse av kapasiteten i dagens flåte.

Nei - men å ikke ta selskapet seriøst blir vel for dumt slik det går...

SAS representerer skandinavisk rekord i antall løgner om ruter som aldri dukker opp.

Om rutene ikke er lønnsomme eller om det er vanskelig å oppdrive fly, så finn dette ut FØR dere komuniserer ut at dere skal starte nye ruter!

Hold heller munnen lukket fremfor å love ruter som aldri kommer! Det bidrar ikke akkurat til å ta selskapet sin intercontinentale fremtidige virksomhet seriøst!

Last edited:

Nei - men å ikke ta selskapet seriøst blir vel for dumt slik det går...

Poenget er vel ikke om man tar selskapet seriøst, men om man tror på den kommuniserte satsingen på IC. En satsing det loves fra tid til annen, men som aldri materialiserer seg.

SAS representerer skandinavisk rekord i antall løgner om ruter som aldri dukker opp.

Om rutene ikke er lønnsomme eller om det er vanskelig å oppdrive fly, så finn dette ut FØR dere komuniserer ut at dere skal starte nye ruter!

Hold heller munnen lukket fremfor å love ruter som aldri kommer! Det bidrar ikke akkurat til å ta selskapet sin intercontinentale fremtidige virksomhet seriøst!

Kanskje en litt brutal maate aa si det paa, men jeg er enig. SAS har rekord i aa prate om ruter, men i dette tilfellet har de gaatt enda lengre og lansert rutene. Det er PR og markedsmessig falitt. De har rett og slett dummet seg ut og jeg har de siste to aarene hatt VELDIG vanskelig for aa ta SAS International's ledelse serioest.

Man gaar ut i en pressemelding FOER man har kjoept fly og sier at mans skal aapne X, Y og Z. I tillegg gaar man saa langt at man sier at man skal investere i en 12. maskin.

Ikke helt Krabi, men jaggu ikke langt unna serioesitetsnivaaet

Som MartinL sier. Snakk gjerne om ting man vurderer, men hold gapet til ting er bekreftet.

Back