Wizz Air regularitet norsk innenriks

Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Det er vel egentlig bare bra at de velger å ikke lande når forholdene er under de krav selskapet stiller og hva deres piloter er komfortable med.
Safety First!
Men, det har jo også en betydelig økonomisk faktor i dette, ved at de må stå for hotell og mat til alle berørte reisende, samt ombooking til neste ledige avgang.
Men igjen, dette er både bedre og billigere en å risikere uhell eller havari.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Hva skjer med paxen nå? Wizz har ingen flighter til Tromsø idag. Så da blir de vel 48 timer forsinket? Skal bli gøy dette, når vi nærmer oss julaften
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

ALF og KKN blir moro for paxen i vinter. Bare å snurre lykkehjulet med tanke på å komme seg ned eller ikke. Lurer på hvordan de har tenkt å løse det med KKN og alternates. Blir tung hvis man skal ha fuel tilbake til OSL derfra.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

ALF og KKN blir moro for paxen i vinter. Bare å snurre lykkehjulet med tanke på å komme seg ned eller ikke. Lurer på hvordan de har tenkt å løse det med KKN og alternates. Blir tung hvis man skal ha fuel tilbake til OSL derfra.

Hvordan er været mldt på KKN i dag, de har vel en avgang dit nå i formiddag
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Hvordan er været mldt på KKN i dag, de har vel en avgang dit nå i formiddag
Meldt lett snø. Baneforholdene melder tørr snø på is, 100% dekket. Braking action GOOD. Alle flater er strødd.

Bedre blir det ikke. Mannskapet i Kirkenes er norgesmestere med strømaskin. Som å lande på sandpapir.


-eggs
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Var strødd på TOS i går også. Brake action var medium-good/medium/medium-good nedover stripa. Til å være Tromsø om vinteren er det supre forhold. Men når de sier wet snow on ice så blir det stopp for Wizz. Og det betyr også at det blir en lang vinter for dem. Var positiv til at de skulle klare vinterops inntil i går. Nå derimot tror jeg de er i trøbbel.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Meldt lett snø. Baneforholdene melder tørr snø på is, 100% dekket. Braking action GOOD. Alle flater er strødd.

Bedre blir det ikke. Mannskapet i Kirkenes er norgesmestere med strømaskin. Som å lande på sandpapir.

Effektiv banelengde er 1605m. Spørsmålet er hvor mange passasjerer de har med, og om de bruker OSL eller TRD som alternate.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Det kan bli spennende å se om dette fører til at Wizz dropper Nord-Norge om vinteren fremover, at Wizz ser at de har tatt seg snø over hodet eller at at folk ikke gidder å fly med et selskap som de ikke vet om vil lande.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

ALF og KKN blir moro for paxen i vinter. Bare å snurre lykkehjulet med tanke på å komme seg ned eller ikke. Lurer på hvordan de har tenkt å løse det med KKN og alternates. Blir tung hvis man skal ha fuel tilbake til OSL derfra.

TOS har langt mer utfordrende vinterforhold enn ALF og KKN.

I Tromsø er det både mer snø og våtere snø. Det kan snø ganske bra med tørr snø uten det påvirker bremseeffekten for mye, som ofte er tilfellet i Alta og Kirkenes hvor det er kaldere.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

TOS har langt mer utfordrende vinterforhold enn ALF og KKN.

I Tromsø er det både mer snø og våtere snø. Det kan snø ganske bra med tørr snø uten det påvirker bremseeffekten for mye, som ofte er tilfellet i Alta og Kirkenes hvor det er kaldere.


Vel sannhet med modifikasjoner. Generelt noe bedre vær i Alta enn Tromsø. Allikevel så kan du få mer problemer i Alta. Ved vind fra nordvest må en sirkle rundt flyplassen, over et fjellområde med noen lys som guider piloten. Denne prosedyren har høyt minima og risiko for at den ikke er gjennomførbar og piloten må gå til alternativ flyplass. Uaktuelt å diverte til OSL siden en ikke kan ha med seg så mye fuel, pga betraktelig kortere bane der enn i Tromsø. Viktig med lokalkunnskap her!
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Vel sannhet med modifikasjoner. Generelt noe bedre vær i Alta enn Tromsø. Allikevel så kan du få mer problemer i Alta. Ved vind fra nordvest må en sirkle rundt flyplassen, over et fjellområde med noen lys som guider piloten. Denne prosedyren har høyt minima og risiko for at den ikke er gjennomførbar og piloten må gå til alternativ flyplass. Uaktuelt å diverte til OSL siden en ikke kan ha med seg så mye fuel, pga betraktelig kortere bane der enn i Tromsø. Viktig med lokalkunnskap her!
Absolutt, men det er jo noe helt annet enn diskusjonen rundt bremseeffekt. Er det under minima så hjelper det ikke om det er WZZ, SAS eller NAX.

Forøvrig så er både ENNA, ENBO, ENEV, ESNQ, ESPA og EFRO ofte alternates med bedre vær når det er dårlig i Tromsø, Alta eller Kirkenes. Tviler litt på at det er ENVA og ENGM som kommer til å brukes som alternates utover vinteren.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Forøvrig så er både ENNA, ENBO, ENEV, ESNQ, ESPA og EFRO ofte alternates med bedre vær når det er dårlig i Tromsø, Alta eller Kirkenes. Tviler litt på at det er ENVA og ENGM som kommer til å brukes som alternates utover vinteren.

Se svaret fra Michael i post #28.

Å gå tilbake til OSL er helt klart enkleste løsning, og det er vel den linja de har lagt seg på på Wizz IROPS.

Å diverte til en stasjon man ikke normalt flyr til kan være tidkrevende og man kan ende opp med at både fly og crew blir stuck over natta om crewet går ut på dutytid. Da skjærer fort neste dag seg, så da safer de seg vel med å gå tilbake til OSL.
 
Å fly til TOS midt på vinteren er jo ikke noe nytt for Wizz. Har de bare hatt flaks tidligere?
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Se svaret fra Michael i post #28.

Det er ganske normalt å diverte til noe litt nærmere, refuele og enten gjøre nytt forsøk eller så returnere til base.

Å skulle ha med seg fuel til å gå rett til GM fra TC/AT/KR funker rett og slett ikke, da man blir alt for tung og blir selv ofte årsak til man må diverte.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Det er ganske normalt å diverte til noe litt nærmere, refuele og enten gjøre nytt forsøk eller så returnere til base.

Å skulle ha med seg fuel til å gå rett til GM fra TC/AT/KR funker rett og slett ikke, da man blir alt for tung og blir selv ofte årsak til man må diverte.

Wizzair klarte ikke lande på TOS i går kveld. Gikk direkte tilbake til OSL. Så de hadde nok fuel ombord.
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Absolutt, men det er jo noe helt annet enn diskusjonen rundt bremseeffekt. Er det under minima så hjelper det ikke om det er WZZ, SAS eller NAX.

Forøvrig så er både ENNA, ENBO, ENEV, ESNQ, ESPA og EFRO ofte alternates med bedre vær når det er dårlig i Tromsø, Alta eller Kirkenes. Tviler litt på at det er ENVA og ENGM som kommer til å brukes som alternates utover vinteren.

Muligens en digresjon, men hvorfor blir andri ENF og KTT brukt/nevnt, i praksis og i disse alternate-diskusjonene?
 
Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Det er ganske normalt å diverte til noe litt nærmere, refuele og enten gjøre nytt forsøk eller så returnere til base.

Å skulle ha med seg fuel til å gå rett til GM fra TC/AT/KR funker rett og slett ikke, da man blir alt for tung og blir selv ofte årsak til man må diverte.



Det konmer jo an på lasta og tyngden ..

Men Wizz’ fokus er tydeligvis å sikre neste dags ops og få flyet tilbake til OSL. Deres prioritering er ikke det samme som vi ‘er vant med’.
 
Back
Top