Widerøe starter opp på Geiteryggen, men først DAT

Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Utrolig ... DAT burde da heller tatt Stavanger eller Trondheim - er selvsagt ikke marked for to operatører til Bergen, selv om DAT har bedre forutsetninger enn Vildanden.

Begynner å bli et ganske interessant rutekart for DATs del:
http://www.dat.dk/Rutenet-30737.htm
 
I stedet for å krige på lille Skien, kunne ikke en av dem kikke på mulighetene for å øke tilbudet fra KRS? Er både lenger fra Torp og en større by... Hva med KRS-TRD, KRS-ARN, KRS-MOL, eller KRS-BOO-TOS? Eller hva med KRS-LGW (LHR er vel utelukket)...

For WF sin del så er dette dekket gjennom SAS sitt nettverk idag, så hvorfor skal man kanibalisere inne eget konsern som du foreslår?
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Med en begrenset kundemasse må det vel bli det selskapet som kan tilby et omfattende rutenettverk (Star Alliance) som tar seieren?
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Så DAT sier at første flyvning blir en halvannen måned før WF, men melder oppstart etter at WF annonserte oppstart.
Krohn melder seg så også inn i kampen, og på toppen av det hele sier WF at de ikke kommer til å kaste inn håndkleet.. (noe Krohn forsåvidt også sier), jaja.

Er det ellers noe nytt fra Krohn? Det er da helt umulig at tre stk opererer på SKE-BGO, men det betyr ikke at alle trenger å droppe helt ut heller. Nå har jo Krohn nevnt at de ser på et mer omfattende nettverk. En rute til MOL kunne jo vært spennende, da kunne de jo også feedet flyene til/fra SKE/TRD på MOL (dersom det lar seg gjøre).
Hvem som "vinner" på SKE-BGO av DAT og WF dropper jeg å gjette meg frem til, men av eller annen grunn ser jeg for meg at WF heller opererer SKE-SVG (og andre plasser) og ikke BGO. Så får heller DAT stå for ruten som det garantert vil kriges om i nær fremtid. Uansett får vi håpe at det ikke ender opp med at noen (DAT eller Krohn) går konkurs, for det vil jo bare gå utover andre "uskyldige" ruter...
 
Last edited:
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Så DAT sier at første flyvning blir en halvannen måned før WF, men melder oppstart etter at WF annonserte oppstart.
Krohn melder seg så også inn i kampen, og på toppen av det hele sier WF at de ikke kommer til å kaste inn håndkleet.. (noe Krohn forsåvidt også sier), jaja.

Er det ellers noe nytt fra Krohn? Det er da helt umulig at tre stk opererer på SKE-BGO, men det betyr ikke at alle trenger å droppe helt ut heller. Nå har jo Krohn nevnt at de ser på et mer omfattende nettverk. En rute til MOL kunne jo vært spennende, da kunne de jo også feedet flyene til/fra SKE/TRD på MOL (dersom det lar seg gjøre).
Hvem som "vinner" på SKE-BGO av DAT og WF dropper jeg å gjette meg frem til, men av eller annen grunn ser jeg for meg at WF heller opererer SKE-SVG (og andre plasser) og ikke BGO. Så får heller DAT stå for ruten som det garantert vil kriges om i nær fremtid. Uansett får vi håpe at det ikke ender opp med at noen (DAT eller Krohn) går konkurs, for det vil jo bare gå utover andre "uskyldige" ruter...

SKE blir vel nesten som en liten storflyplass å regne dersom det blir minst tre selskaper i aktivitet samtidig.
 
Last edited:
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Med en begrenset kundemasse må det vel bli det selskapet som kan tilby et omfattende rutenettverk (Star Alliance) som tar seieren?

Nå har vel ikke rutene til/fra SKE vært tilknyttet noe nettverk tidligere, så jeg skulle tro at den "etablerte" kundemassen hovedsaklig består av reisende som ikke skal videre. For disse vil nok en kombinasjon av tidspunkt/frekvens/pris avgjøre. For WF kan passasjerer som skal "ut i verden" bli en liten bonus i tillegg til de "faste kundene".
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Nå har vel ikke rutene til/fra SKE vært tilknyttet noe nettverk tidligere, så jeg skulle tro at den "etablerte" kundemassen hovedsaklig består av reisende som ikke skal videre. For disse vil nok en kombinasjon av tidspunkt/frekvens/pris avgjøre. For WF kan passasjerer som skal "ut i verden" bli en liten bonus i tillegg til de "faste kundene".

Ja, det er mulig at det er passasjerer på disse rutene som eventuelt skal videre til de britiske øyer. F.eks ABZ og NCL og her har jo WF god dektning til allerede. Både fra BGO og SVG.
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Er vel bare snakk om tid før en evt. rute SVG-SKE kommer, om det er DAT eller WF gjenstår å se.
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Er det ellers noe nytt fra Krohn? Det er da helt umulig at tre stk opererer på SKE-BGO, men det betyr ikke at alle trenger å droppe helt ut heller. Nå har jo Krohn nevnt at de ser på et mer omfattende nettverk. En rute til MOL kunne jo vært spennende, da kunne de jo også feedet flyene til/fra SKE/TRD på MOL (dersom det lar seg gjøre).
Man har forsøk tidligere med SKE-MOL fordi det skulle være slikt et enormt behov i næringslivet... vel, det varte vel ikke mer ennet par måneder før man innså at en 6 - 7 pax i hver retning om dagen ikke var det helt store behovet after all...

En rute MOL-TRD-MOL-SKE-MOL-TRD-MOL med Krohn? Njææææ... tvilsomt. Det er ikke de helt store relasjonene mellom Skien og Trøndelag/Møre og Romsdal. Er vel bare når RBK/MFK møter Odd at det ville vært stor etterspørsel av billetter. Da har jeg langt mer troa på WF med sitt nettverk via BGO.
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Denne blandingen av to eller tre konkurrenter skal bli morro å følge. Dette må vi vel kalle FRI KONKURRANSE. Den som lever får se.
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Alt kommer 100% til å være avhengig av rutetider. De som legger igjen mest penger på ruta her er nordsjøarbeidere på vei til Florø osv... Siden DAT har vært inne på Vildanden ruter og til/fra Florø regner jeg med at de i allefall er 100% klar over dette, og i værste fall kan justere rutetidene til/fra Florø for å tilpasse ruten til/fra Skien. Eventuelt kan de justere tidene til Florø slik at minimum connection fra Widerøe blir for kort til DAT flyene til Florø.

Min bror flyr denne ruten fast, og betaler som regel rundt 2000-2500 per vei (retter sagt oljeselskapet) - og med de prisene så er det klart at det er gode muligheter, og DAT har kontrollen på rutetidene på begge strekningene.

På den andre siden har Widerøe SAS i ryggen og kan vinne dersom Widerøe/SAS er villige til å legge ubegrensede tap for å vinner over DAT på denne ruten.
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Siden DAT har vært inne på Vildanden ruter og til/fra Florø regner jeg med at de i allefall er 100% klar over dette, og i værste fall kan justere rutetidene til/fra Florø for å tilpasse ruten til/fra Skien. Eventuelt kan de justere tidene til Florø slik at minimum connection fra Widerøe blir for kort til DAT flyene til Florø.

Er ikke Florø anbudsrute? I så fall er det vel begrenset hvor mye tidene kan endres, men noe slingringsmonn er det vel.
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Er ikke Florø anbudsrute? I så fall er det vel begrenset hvor mye tidene kan endres, men noe slingringsmonn er det vel.

Det er anbudsrute ja, men det rutetider kan selvfølgelig endres på.

DATs fortrinn er at har meget god kjenskap til ruten siden de har vært opperatør for Vildanden. Passasjerene kjenner også godt til DAT.

Widerøes fortrinn er naturligvis deres nettverk og fobindelser med SAS.

Det store spørsmålet blir da hva som passasjerens behov. Jeg tror ikke svaret er gitt på forhånd.
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Denne blandingen av to eller tre konkurrenter skal bli morro å følge. Dette må vi vel kalle FRI KONKURRANSE. Den som lever får se.

Ja, et annet alternativ er jo at det ikke blir noen av nevnte aktører
 
Back
Top