Widerøe starter opp på Geiteryggen, men først DAT

Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Yes, enda flere flyplasser å dekke med norge rundt-passet :colgate: (Ingen ansatte i WF har sett denne kommentaren, og får heller ingen ideer om å sette opp prisen.... :p )
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Fløy til SVG en gang i tiden? Vildanden fløy hele tiden til BGO og SVG før de la til TRD i slutten før de gikk konk.

Så fint. Da får vi bare satse på at Widerøe eventuelt vurderer SKE-SVG også med tiden....
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Har Skien bane nok til å klare noe mer enn en -103, da?

Den er noen titalls meter lenger enn Brønnøy, så -300 kan vel la seg gjøre hvis ønskelig. Men det er også noe mer terreng rundt Geiteryggen, samt er ikke banen helt flat, så det kan være det blir litt vektrestriksjoner avhengig av bane i bruk.
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Det er lenge siden Widerøe fløy fra Geiteryggen sist. Og da var det vel med -100?
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Det er lenge siden Widerøe fløy fra Geiteryggen sist. Og da var det vel med -100?

Visste ikke at WF hadde flydd på Geiteryggen før jeg. Kan du utdype dette nærmere.
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Widerøe overtok da Norving gav seg og fløy blant annet WF484 SKE-TRD.
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Veldig overraskende, men også veldig hyggelige nyheter. Kanskje et sterkt selskap med en stor ruteportefølje og flyflåte må til for å tjene penger fra Geiteryggen.

Fløy ikke Vilanden til SVG også en gang i tiden? Hadde ikke vært dumt med en flyvning SVG-SKE også hvis det hadde vært marked for det da? Alternativet er jo å kjøpe gjennomgående billett med SK/WF via BGO da.

Vildanden fløy fire ganger daglig fra Skien til Bergen med ATR-42, to til tre ganger daglig til Stavanger med en kombinasjon av ATR-42 og J32 og en til to ganger daglig til Trondheim med ATR-42. Alle rutene ble operert inntil selskapet ble lagt ned.

Jeg skrev i et tidligere innlegg at Vilanden opererte med ATR. Men det er jeg ikke sikker på stemmer for jeg mener at de hovedsaklig fløy med J31. Stemmer det?

Vildanden fløy med J32 til Stavanger, med unntak av morgenavgangen på mandager og ettermiddagsavgangen på torsdager, fredager og søndager som ble operert med ATR-42. Vildanden hadde to ATR-42 og en J32.

Visste ikke at WF hadde flydd på Geiteryggen før jeg. Kan du utdype dette nærmere.

På slutten av 1980- og begynnelsen av 1990-tallet fløy Widerøe Norsk Air fra Geiteryggen inntil trafikken ble flyttet til Torp. Av andre aktører kan bl.a. nevnes Sun-Air, Golden Air, Guardair og Bergen Air Transport, mens ruter har bl.a. vært Oslo, København, Sandefjord og Stockholm, i tillegg til de rutene Vildanden opererte selv.
 
Last edited:
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Forøvrig så er det ganske overraskende for meg også at WF starter opp, men tror kanskje at med tilgang på ett litt større nettverk og muligheten for gjennomgående billetter som nå åpner seg, så kanskje man får de ekstra passasjerene som trengs for å få det hele til å gå rundt.
En som skal til Aberdeen, to til Ålesund og en til Newcastle er plutselig firestykker, og det er jo faktisk rett i overkant av 10% av en -100 :)
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Dette tror jeg Widerøe gjør først og fremst for å unngå å få konkuranse fra Telemark/Vestfold-regionen. Jeg tror nok ikke Widerøe ser for seg veldig stor fortjeneste i denne ruten, spesielt med tanke på at de nok mister noen passasjerer på Torp. Det beste for Widerøe sin del ville nok vært at SKE ble lagt ned, så de kunne konsentrere seg om Torp.
Men ved å gjøre det lite attraktivt å fly fra SKE til den destinasjonen som hadde flest passasjerer, så blir det nok ikke aktuelt for noen andre å starte opp på SKE.

Det er selvfølgelig positivt at SKE består og at arbeidsplasser sikres, men det finnes også noen negative sider ved at en aktør blir så dominerende at få eller ingen andre klarer å etablere seg.
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Må vel bli BGO basen til WF som skal fly denne ruten? Kan aldri tenke meg at de oppretter egen base på SKE på tre daglige rundturer til BGO.
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Må vel bli BGO basen til WF som skal fly denne ruten? Kan aldri tenke meg at de oppretter egen base på SKE på tre daglige rundturer til BGO.

Hva hvis de oppretter ruter til SVG og TRD i tillegg da? Kanskje de eksempelvis kan fly f.eks BGO-SKE-SVG-SKE-BGO?
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Hva hvis de oppretter ruter til SVG og TRD i tillegg da? Kanskje de eksempelvis kan fly f.eks BGO-SKE-SVG-SKE-BGO?

Med interlining som WF og SAS har vil det være mye lurere å ta disse via BGO. Sas flyr 10 dgl avganger mellom BGO og SVG, så ventetiden blir minimal uansett nårtid de velger å legge avgangene til SKE.
 
Re: Widerøe starter opp på Geiteryggen

Med interlining som WF og SAS har vil det være mye lurere å ta disse via BGO. Sas flyr 10 dgl avganger mellom BGO og SVG, så ventetiden blir minimal uansett nårtid de velger å legge avgangene til SKE.

Ja, det er jo en grei løsning det også. Får håpe Widerøe eventuelt kan komme med noen gode priser på gjennomgående billett SVG-BGO-SKE. Så kanskje de kan ta noen kunder fra toget.
 
Back
Top