Widerøe - Norwegian på Torp

Norwegian/Widerøe på Torp.

Dette var deilig. En helt annen komfort å fly Torp/Bergen/Torp denne uken med Norwegian enn med Dash8 400. Hørte et rykte på Torp på tirsdag at Norwegian kommer til å starte opp til Stavanger også utpå sensommer. Hvor skal dette ende ?! Kom hjem ikveld fra Bergen. Widerøe dro 5 min. før oss. Skulle vært moro å sett fordelingen av pax på hhv DY og WF flightene fra Bergen kl. 1730 ?

Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Noen som vet hvordan starten har vært for DY på Torp?
Er det som forventet? Bedre eller under forventningene?
Eller er det for tidlig å si noe?

Selvfølgelig deilig å reise i et halvfullt fly! Dessverre så kommer ikke det til å vare, Kjoos godtar ikke det.. I en Dash 8 så finnes det ikke midtseter, og det er for meg det viktigste når det kommer til komfort! I tillegg så blir det mindre kø i innsjekk, ombordstigning uthenting av bagasje mm.

Noen som vet hvordan starten har vært for DY på Torp?
Er det som forventet? Bedre eller under forventningene?
Eller er det for tidlig å si noe?

Kan bare snakke ut fra egen erfaring gjennom mine tre turer TRD-TRF og TRF-TRD, men det har på alle avgangene vært langt under halvfullt. Reiste TRD-TRF idag kl 06:30 fra Værnes, totalt antall passasjerer var 30. På den annen side har jeg forstått det som at helgeavganger, spesielt fredag ettermiddag, tidvis har vært stappende fulle (min mammas erfaring, hehe).

Det er ingen lavprisbilletter eller helt utsolgt på kveldsavgangen de neste dagene, så det kan se ut som om den går greit.

Selvfølgelig deilig å reise i et halvfullt fly! Dessverre så kommer ikke det til å vare, Kjoos godtar ikke det.. I en Dash 8 så finnes det ikke midtseter, og det er for meg det viktigste når det kommer til komfort! I tillegg så blir det mindre kø i innsjekk, ombordstigning uthenting av bagasje mm.

De togene gangene som jeg har fløyet der så var det så å si stappfult.

Kan bare snakke ut fra egen erfaring gjennom mine tre turer TRD-TRF og TRF-TRD, men det har på alle avgangene vært langt under halvfullt. Reiste TRD-TRF idag kl 06:30 fra Værnes, totalt antall passasjerer var 30.

Det kan da umulig være lett å fylle opp 737-fly til Torp fra Bergen eller Trondheim så tidlig som kl.06:30?

Er vel ikke spesielt populært å reise til Gardermoen heller på disse tidspunktene?

Er vel ikke spesielt populært å reise til Gardermoen heller på disse tidspunktene?
De gangene jeg har flydd TRD-OSL tiiiidlig på morran (0630/0700/0730) så har det som regel vært ganske fullt hos begge selskapene.

Onsdag for en uke siden hadde DY 9(!) og 15(!) passasjerer på morgenavgangene til henholdsvis BGO og TRD.. Blir butikk av sånt tenker jeg!

Det var vel omtrent sånn Norwegian opererte på Rygge innenriks. Bra belegg rundt helgene og labert midt i uken. De gadd jo ikke å fortsette der, enda de på Rygge ikke hadde noene konkurranse. Skal tro hvor lenge de fortsetter på Torp, der det faktisk finnes kompetent konkurranse fra Widerøe.

Hadde ikke Braathens en heller kort karriere på Torp også da de forsøkte det samme?

Hadde ikke Braathens en heller kort karriere på Torp også da de forsøkte det samme?

Med ønske om at de som kjenner historikken bedre enn meg, korrigerer meg:

Braathens startet i mai 1999 flyvninger fra Torp til Bergen og Stavanger, hovedsakelig med Boeing 737-500, men rutene ble lagt ned allerede i november samme år. Rutene ble fløyet tre ganger daglig og selskapet hadde sin egen terminal på flyplassen der Braathens selv stod for bakketjenestene. Bakketjenestene ble faktisk videreført etter at Braathens hadde lagt ned rutene fordi de også hadde kontrakt med KLM Cityhopper. Bakketjenestene omfattet også charteravganger for Britannia og Braathens' egne charterfly. Da Widerøe vant anbudet om handlingen av KLM i 2001, ble også bakketjenestene til Braathens lagt ned på Torp.

Last edited:

I følge Tjomslands bok så begynte Braathens å fly TRF-SVG/BGO 09.05.1999.
01.11.1999 ble rutene nedlagt.
Årsaken var at en forventet avtale med Hydro ikke ble noe av.

Egil Myklebust var generaldirektør i Hydro, og ble styreleder i SAS i 2001. ;)

Mener å huske at de gikk fra 737 til Busy Bee F27, men selv ikke deet klarte de å gjøre butikk på ..

Nei Andreas, det ble aldri brukt propellfly i 1999 (måtte i så fall ha vært Norwegian Air Shuttle sine F50):old

Mener å huske at de gikk fra 737 til Busy Bee F27, men selv ikke deet klarte de å gjøre butikk på ..

Men nå snakket vi vel om Braathens-satsingen i 1999? Busy Bee fløy på Torp fra 1984 til 1991 på ruten Sandefjord-Stavanger-Haugesund-Bergen.

Back