Widerøe - Norwegian på Torp

Re: Widerøe - Norwegian på Torp

På sikt er det derimot ikke bra... det blir som å trene forbrukerne i å handle på salg, og man blir avhengig av priskampanjer for å få solgt.

På sikt er det vel heller ikke lov, hvis målet er å presse bort en konkurrent. Vi får regne med at det bare er introtilbud for å få folk til å teste tilbudet, og ikke at det skyldes desperasjon.

Kanskje sitter WF ledelsen og booker samtlige tilgjengelige billetter nå..? :)

Haha - nei, den har vært gjort før .. men en liten fugl har hvisket meg i øret at salget har vært svært skuffende og at det er derfor dette er kommet. kanskje DY begynner å finne ut at det ikke er bare-bare å slenge 186-setere inn i et marked som forventer frekvens mer enn et par daglige ..

Det er vel ikke noe problem å tilby få avganger når de reisende kan kjøpe en-veis billetter og sette sammen reisen selv, og dermed spare vesentlige beløp hver gang de kan reise med DY. Det gjør nok de fleste hvis de betaler billetten selv. Men om det blir lønnsomt nok med alle disse flyavgangene blir spennende å se.... kapasiteten er vel mer enn doblet selv med bare et par avganger om dagen med DY?

Resultatet blir kanskje at Widerø får best betalt for flybillettene best på dagen og flytter avgangene som går samtidig med DY sine effektive større fly.

På sikt er det vel heller ikke lov, hvis målet er å presse bort en konkurrent. Vi får regne med at det bare er introtilbud for å få folk til å teste tilbudet, og ikke at det skyldes desperasjon.

Nei, det er nok ikke tillatt å selge billettene med tap over litt tid. Nå er dette noe alle flyselskaper driver med, og jeg vil tro at det finnes mange eksempler på selskaper som flyr i Norge som reklamerer med priser som de ikke kunne solgt alle billettene til og samtidig dekke kostnadene ved operasjonen. Men over tid bør inntektene stå i forhold til kostnadene, spesielt om man er en stor aktør, for at man ikke skal komme i konflikt med konkurranselovgivningen.

Ikke at SAS har noe med dette å gjøre, men i forhold til konkurransepolitikk og inngrep mot rovpriser så har vi noen saker i Norge. Der argumenterte SAS i sin tid for at de relavante variable kostnader var veldig lave, og at de således kunne sette prisen svært lavt og fortsatt dekke sine variable kostnader (og dermed mene at man kommer unna rovprisingsproblematikken). Dette er noen år tilbake i tid, og med DYs generelt lave kostnadsnivå så vil jeg kanskje tro at de kunne hentet frem svarbrevet til KT fra SAS og brukt akkurat samme argumentasjon, og ment at 99,- er et helt kurrant prisnivå (jeg husker ikke hvilke priser SK i sin tid opererte med).:)

Last edited:

108, er det ikke? Tør ikke stå inne for det 100% - tok den fra husken...

Nå koster det 99 kroner med Norwegian fra Sandefjord Torp til Trondheim og Bergen. Priskrigen er i full gang :-D
Heftig priskrig ja, hvertfall fra DYs side. Er dette nytt fra idag? Og hvor lenge tror dere dette vil vare?

Var bare innom DYs nettsider for en rutinemessig sjekk etter salg tidligere idag, og jammen fikk jeg meg en gledelig overraskelse når det koster 99 en vei og 149 den andre veien. Men men, det kan jo være et signal om at ruta går dårlig, og det er jo leit, men det ville ikke vært så veldig overraskende. Vel vel, fremtiden vil vise.. Jeg håper de får det til å gå.

Og hvis ruta går dårlig, hvor lenge går det før de legger ned hele ruta? (Hvis det finnes en slags "mal" for dette, eller en generell praksis i rutenedleggelser).

Last edited:

108, er det ikke? Tør ikke stå inne for det 100% - tok den fra husken...

Ser ut som det er kr. 92 fra Torp, iflg. norwegian.no. Det er heller ikke mulig å kjøpe fullflex av en eller annen grunn.

Ser ut som det er kr. 92 fra Torp, iflg. norwegian.no. Det er heller ikke mulig å kjøpe fullflex av en eller annen grunn.

Jeg har sjekket noen avganger og det ser ut til at man på de dagene ikke kunne kjøpe fullfleks ut fra Torp, men at det var tilgjengelig på returen. Er DY mer i direkte konkurranse på utreisetidspunktene fra Torp enn på returen? Hvis så er tilfellet, så synes jeg vel DY leker litt med ilden i forhold til rovprising.

Er DY mer i direkte konkurranse på utreisetidspunktene fra Torp enn på returen? Hvis så er tilfellet, så synes jeg vel DY leker litt med ilden i forhold til rovprising.

Faktisk omvendt ser det ut som.

Hikke i systemene vedr. fullflex ser det ut som, nå er den tilbake.

Det er nok billig fuel på Torp også - fueltillegget er kr 0 på flighter derfra, men ellers er det 46 kroner innenriks.

Ja dette tror jeg kan bli en tøff konkurranse. En saaaaaaaaaaakte død for en av dem. Men Widerøe burde kjent sin besøkelsestid for lenge siden og vært noe mer moderat på sine priser og ikke som nå febrilsk begynne å gjøre ting nå når konkurrenten gjør innpass.

Hvis du driver butikk som den eneste i ditt lokal miljø, vil du da ikke ta priser hvor du har en viss inntjening/profit? Og skulle Kiwi åpne opp en i nærheten av deg, ville du ikke da til en viss grad justere prisene dine ned mot konkurentens?

Haha - nei, den har vært gjort før .. men en liten fugl har hvisket meg i øret at salget har vært svært skuffende og at det er derfor dette er kommet. kanskje DY begynner å finne ut at det ikke er bare-bare å slenge 186-setere inn i et marked som forventer frekvens mer enn et par daglige ..

Men når selskapet med "de små grønne propellflyene" er utkonkurrert, da kan Norwegian doble til fire daglige ;)

Jeg tror ikke alt det dere skriver her om at det er pga det går dårlig. En mnd siden sjekket jeg og da var noen av prisene på over 300 kroner. Da hadde kunder kjøpt såpass at enkelte hadde gått fra 199 kroner. Jeg tror det har noe med at de er NYE på Torp. Skal få kundene til å prøve tilbudet og at NORWEGIAN iår faktisk er 10 år. Norwegian har sagt at det blir mye kampanjer under jubileumsåret iår.

Widerøe har jo senket sine priser kraftig også. Før var det kjempe dyrt med Widerøe, men nå er prisen 376.

Som Widerøe og Norwegian har sagt flere ganger:

- Widerøe kan ikke konkurrere på priser, men Widerøe kan konkurrere på flere avanger pr dag (frekvens).

- Norwegian kan ikke konkurrere på like mange avganger pr dag (frekvens), men Norwegian konkurrerer med nytt fly med bredbånd, lite støy og lavest priser.

LN-MOW sa jo at han hadde fått høre at salget hadde vært skuffende, så det er ikke godt å si. Hvilken kilde dette kommer fra, og dermed hvor troverdig denne påstanden er, vet vi jo ikke. Men jeg må vel si at jeg ikke blir slått i veggen av overraskelse hvis det stemmer. Håper riktignok at det ikke gjør det.

- Norwegian kan ikke konkurrere på like mange avganger pr dag (frekvens), men Norwegian konkurrerer med nytt fly med bredbånd, lite støy og lavest priser.

Jeg syns ærlig talt ikke 738 er så mye stillere enn Q400.. Noen ganger opplever jeg det faktisk motsatt. Har reist med begge deler mange ganger, (738 i SKY og vanlig config), og blir alltid like "overrasket" over hvor mye det bråker i en 738 (eller 737 generelt, spesielt classics). Dessuten avhenger jo alt dette av hvor i flyet man sitter.

Last edited:

Widerøe har jo senket sine priser kraftig også. Før var det kjempe dyrt med Widerøe, men nå er prisen 376.

En sannhet med modifikasjoner - vi legger stadig ut billetter til 395 fra Torp også og har gjot det hele tiden, men pga kapasitetsøkningen i markedet er disse naturlig nok nå lettere tilgjengelige og mer synlige. Med færre seter forsvinner de fortere - det er nå engang slik det fungerer.

'Perception is everything' .. ;)

Spennende luftkamp

Den lenge varslede kampen om passasjerene til og fra Sandefjord lufthavn Torp er nå i full gang, til glede for de reisende. Etter at Norwegian kastet seg inn i konkurransen på innenriksmarkedet, har Widerøe, som lenge var temmelig alene, svart med å senke prisene – til dels drastisk.

http://tb.no/meninger/debattartikler/spennende-luftkamp-1.6789841

Last edited by a moderator:
Back