Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Spændende at WF ekspanderer med to nye destinationer fra CPH - jeg er sikker på at det på HAU-CPH er en bedre løsning end Coast Air.

Hvad angår RYG-CPH så burde det jo komme før eller siden - ved dog ikke helt om jeg havde forventet WF, men i forhold til feed er det en god løsning for CPH (der jo gerne igen vil have transfer-trafikken op). Go så kan flydirect.no (eller hvad de nu end gerne vil hedde) glemme alt om RYG-MMX (Malmö) - det har ikke en chance for at blive en succes når WF opererer RYG-CPH.
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Mulig det blir en slinge som går TRD-CPH-RYG og en TRF-CPH-HAU. Men da må WF sette inn eget materiell på en morgenavgang TRD-CPH, for i dag er det vel bare Blueline som flyr den ruta?

Og det spørs hvor godt det blir mottatt på RYG og HAU dersom første avgang til CPH blir rundt lunsjtider.
Skal rutene ha noe for seg så bør første avgang gå i seks halv sju tiden fra HAU og RYG. SAS fløy jo HAU-CPH på slutten av 90 tallet, da med første avgang fra HAU i 11 tiden på formiddagen. Det ble ikke noen suksess.
Vil påstå at Coast sine avgangstider fra HAU var veldig fine. Første kl. 06:15 og 16:45. Perfekte for transfer både morgen og ettermiddag. Skal WF fly på noen lignende tider, må de nok ha nattstopp i HAU... Men hvordan stiller WF seg normalt til nattstopper utenfor base? Med de ekstra kostnader som hotell for crew o.l. det medfører?
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

WF har veldig mange nattstopp utenfor base, så det er ikke noe problem.
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

HAU har jag tro på och RYG skall bli spännande att se vad som sker.
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Men hvordan stiller WF seg normalt til nattstopper utenfor base? Med de ekstra kostnader som hotell for crew o.l. det medfører?

Vi har nattstopp/Crewbytte i Brønnøysund, Mosjøen, Mo i Rana, Andenes, Vadsø og Kirkenes utenfor base, så det er god rutine for dette i Widerøe!

E!
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Vi har nattstopp/Crewbytte i Brønnøysund, Mosjøen, Mo i Rana, Andenes, Vadsø og Kirkenes utenfor base, så det er god rutine for dette i Widerøe!

E!

....Hovden, Sandane + (et til på vestlandet, kommer ikke på hvor det er i øyeblikket)
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

eeeh, BGO er en WF base, men crew fra andre baser har/har hatt n/s der.........
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Samme med FDE. Så å si alltid 2 teknikere der. HOV (Hovden) har jeg allerede nevnt
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Riktig at det er to teknikere på FDE, men det er ikke crew base. Så at du hadde nevnt HOV etter posting:)
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Men hvordan stiller WF seg normalt til nattstopper utenfor base? Med de ekstra kostnader som hotell for crew o.l. det medfører?

Et telt,soveposer, en primus og litt fiskeutstyr på biltema. Burde ikke koste Widerøe noe mer enn et par tusenlapper ekstra i året det i forbindelse med overnattinger.
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Et telt,soveposer, en primus og litt fiskeutstyr på biltema. Burde ikke koste Widerøe noe mer enn et par tusenlapper ekstra i året det i forbindelse med overnattinger.

Inside info? :-)
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Inside info? :-)

Nei.... men oppgrader utstyret til Lars Monsen kvalitet, koster litt mer, men alikevel bare en brøkdel av hotell-utgifter.

Dessuten får piloter og crew en sunn opplevelse !!
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

....Hovden, Sandane + (et til på vestlandet, kommer ikke på hvor det er i øyeblikket)

Vi har nattstopp/Crewbytte i Brønnøysund, Mosjøen, Mo i Rana, Andenes, Vadsø og Kirkenes utenfor base, så det er god rutine for dette i Widerøe!

E!

Skulle jo egentlig skrive "Nord for Trondeim har vi nattstopp...

Men selvfølgelig har vi også nattstopp i Trondheim, Ørsta/Volda, Sandane, Førde og Stavanger!

Oslo, Torp, Bergen, Bodø og Tromsø er base!

E!
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Skulle jo egentlig skrive "Nord for Trondeim har vi nattstopp...

Men selvfølgelig har vi også nattstopp i Trondheim, Ørsta/Volda, Sandane, Førde og Stavanger!

Oslo, Torp, Bergen, Bodø og Tromsø er base!

E!

Vi har visst forskjellige meninger om hva som er base. Du tenker vel på baser i den form at crew bor på de forskjellige stedene, mens jeg også tenker; der det er teknisk personell tilstede. Og da blir vel også FDE og ALF(?) også inkludert.
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Vi har visst forskjellige meninger om hva som er base. Du tenker vel på baser i den form at crew bor på de forskjellige stedene, mens jeg også tenker; der det er teknisk personell tilstede. Og da blir vel også FDE og ALF(?) også inkludert.

Hvorfor skille på det du mener er base og det som WF faktisk sier er base? WF har base i Oslo, Tromsø, Bergen, Bodø og Sandefjord.

Trur ikke det er noen mekaniker fast i Alta da, men dem har to (trur jeg det var) på Line i Kirkenes.

Hvor de ulike pilotene bor har ikke noe med hvilken base dem har da. veit om noen som bor i Vadsø-området og har base i Oslo. :)
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Nord for Trondheim har vi har kun teknikere i Kirkenes, Tromsø og Bodø. Basene er Tromsø, Bodø, Bergen, OSL og TRF. Punktum.

I praksis betyr det at din arbeidsperiode starter og slutter på en av disse basene. Hvordan du kommer deg til og fra basen er ditt problem dersom du ikke bor der.

Deretter programmeres du på en 7-dagers slinge ut fra basen, hvor du kan havne med 7 utestopp eller få 7 dagsturer ut/inn fra basen. Alt etter hvordan du blir rostered fra besetning. Men de fleste ender vel opp med 50/50...

Kostnadene for hotel er ubetydelig i den store sammenheng, spesielt sett mot hvor lite fleksibelt bruk av crew du ville få dersom du hadde "base på hvert utestopp." (med tanke på standby kostnader, start/stopp tider, transporttider, KA begrensinger for baser/utestopp etc.)

Det kunne vel la se gjøre og opprette fleksible baser, men det ville kreve en helt ny kollektivavtale med betydelige innrømmelser fra pilotene.
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Rutestrukturen til WF tilsier mange nattstoppfly, spesielt på kortbaneflyplassene rundt omkring og da blir det nødvendigvis mye nattstopp på besetningene. Men det betyr ikke at det tilsier f eks base i FDE. Basestrukturen i WF er dog noe foreldet i forhold til dagens rutestruktur. Her skulle det vært røsket opp endel. MEN foreningene er sterke som ellers i SK gruppen. Men som sagt, blir spennende og se slinger for de nye CPH rutene.
 
Re: Widerøe kjem til Rygge og Haugesund!!

Blir morsomt når Norport skal handle WF. :D
 
Back
Top