Welcome to Pyongyang!

Etter endt omvisning gjensto det bare en ting på programmet, nemlig Mansudae Art Studio. Dette er en slags «kunstfabrikk» med over 4000 ansatte (ikke alle er kunstnere). Noen maler bilder, mens andre lager vaser osv. Det er også her alle statuene i Nord-Korea blir laget.

IMG_5687_zps3914f0e7.jpg

Kunstfabrikk, North Korean style!

IMG_5686_zps08e449ed.jpg

Dette monumentet ble laget tidligere i år.

Vi kikket på en del kunst, og vi var også innom og traff en meget kjent nordkoreansk kunstner. Han malte bare bilder av fjell, skoger og landskap, ingen av Kim og Kim. Utrolig!

IMG_5655.jpg

Et av utstillingsrommene vi vandret rundt i. Det var en del fine bilder faktisk, og det meste av det som var på utstilling var til salgs, dog ikke til en billig penge.

IMG_5654_zpsfb44d5ed.jpg

De hadde til og med et bilde av mandagens lunsj :colgate:

Klokka gikk etter hvert litt fort, så det ble på tide å vende tilbake til Yanggakdo. Der skulle vi spise lunsj, pakke ferdig og så slappe av en times tid før vi skulle til flyplassen.

På vei til bussen fikk vi ta bilde av et brudepar som var her for å bli tatt bilde av foran statuene av Kim Il-Sung og Kim Jong Il.

IMG_5667.jpg

«Kimchi!»

Kom oss omsider tilbake til hotellet, og nå så jeg faktisk fram til å spise! Vi ble geleidet inn i en av Yanggakdos mange restauranter, og maten stod som vanlig og ventet på oss. Lunsjen bestod av Kimchi (selvfølgelig, intet måltid uten..), noe stekt kjøtt, en hel, liten stekt fisk, noen poteter og noe til som jeg ikke husker. Det ble for øvrig bare drukket vann til dette måltidet ;) Da vi var ferdige å spise, var det opp på rommet for å pakke kofferten, noen som gikk rimelig kjapt. Det ble til og med tid til en time på øyet før vi skulle dra.

Last edited:
Takk! Ser frem til resten av TR og.

Måtte trekke litt å smilebåndet når du la til "kimchi" under brudebildet. Husker godt at det var det vi måtte si i Korea istedet for "cheese". :)

Takk! Ser frem til resten av TR og.

Måtte trekke litt å smilebåndet når du la til "kimchi" under brudebildet. Husker godt at det var det vi måtte si i Korea istedet for "cheese". :)

Hehe, ja, ingen gruppebilder uten å først si "kimchi" ;)

Klokka ble etter hvert 4, og det var tid for å rusle ned i lobbyen for å levere fra oss nøkkelkortene. Ms. Yu var egentlig mer interessert i VISA-kortet mitt, men hun fikk nok ta til takke med nøkkelkortet, mens jeg fikk passet mitt tilbake. Da vi hadde fått «sjekket ut» bar det ut i bussen igjen og kursen ble satt i retning flyplassen.

Som vanlig var det nok av spennende ting å se ut av vinduet. Blandet annet kom flere arbeidslag med soldater marsjerende langs veien, alle med hver sine spader, hakker og annet utstyr. I Nord Korea brukes soldater til absolutt alt, og etter flommen og tyfonen som herjet tidligere i høst, har de vært travelt opptatt med å reparere veier, broer, jernbanespor osv.

12.09.2012
FNJ-PEK, CA122
737-300, B-5035
Avgang: 17:20

Stoppet utenfor terminalen etter ca. 30 min. Mr. Lee sa takk og farvel ved bussen, mens guidene fulgte oss inn i terminalen. Her fikk vi utlevert alle skjemaene som måtte fylles ut, samt Air China-billetten som var en old-style, håndskrevet papirbillett.

Da skjemaene var ferdig utfylt måtte vi dessverre ta farvel til Mr. Cha og Ms. Yu. Da vi hadde gjort oss ferdige med å ta farvel, og jeg hadde lovt å komme tilbake (ja, jeg skal tilbake) måtte vi sende bagasjen gjennom røntgenmaskinen for så gå igjennom metalldetektoren. Måtte også levere et par skjemaer her. Det var ingen som ville sjekke hverken kameraene eller Laptop’en, så neste trinn var å få tilbake mobilen, noen som ble ordnet på maks 1 min.

Innsjekk og bag drop var det neste som måtte gjøres. Spurte om det var mulig å få vindussete, men damen i skranken bare smilte, men det virket ikke som hun forsto hva jeg sa. Da jeg fikk boardingkortet så jeg at jeg hadde fått sete 25E (eller 25K som Air China kaller det). La forresten merke til at det var to Star Alliance skilt på skranken :D

Det siste som måtte gjøres var å gå igjennom passkontrollen. Leverte passet samt utreiseskjemaet og et lite øyeblikk senere hadde jeg fått et grønt og fint stempel i passet. Det tok ikke lang tid før de to andre i reisefølget også hadde passert. Klokka var nå 16:50 og boardingen var god i gang, så det var bare å stille seg i kø. Køen gikk ganske kjapt så etter en liten stund befant vi oss i bussen på vei ut til flyet.

IMG_2551_zps5973e0b4.jpg

Det var en av CA sine 737-300 som skulle fly oss til PEK.

Tok noen bilder fra bussen mens vi ventet på resten av passasjerene.

IMG_2549_zpsd429cb8c.jpg

Litt av JS sin flåte, inkludert P-632 som fløy oss trygt til FNJ noen dager tidligere.

IMG_2545_zps4b5a34d9.jpg

Russian asses :D

Da alle var om bord i bussen kjørte vi ut til flyet og vi ble etter litt venting sluppet av. Det dannet seg en god kø utenfor flyet og opp trappa, men det gjorde ikke noe siden det var så mange nok av Air Koryo-fly å hvile øynene på.

IMG_2554_zps6caa92d0.jpg

Så plutselig at det stod en Cubana IL-62 ved siden av en av JS sine TU-134. Kan tenke meg at JS har skaffet den for å bruke den som dele-fly? Kanskje noen vet noe mer om denne?

En del fly-titting var det endelig min tur til å gå om bord. Ble ønsket velkommen på dårlig engelsk før jeg fant midtsetet mitt. Heldigvis kom det ingen som skulle sitte ved siden av meg, dermed hoppet jeg elegant over til vindussetet.

IMG_2556_zps1a4398d0.jpg

Setene var rett og slett helt forferdelige å sitte i og knyttenevetesten var det ikke vits i å prøve en gang :rolleyes:

Flyet framstod som gammelt og slitt, men til å være en -300 var den faktisk ganske ny siden den ble bygget i 1997. En stund etter at boarding var ferdig ble endelig motorene startet opp og litt senere var vi på vei mot rullebanen.

IMG_2561.jpg

Kim Il-Sungs Il-14. Den ble gitt i gave fra Stalin og skal etter planen på museum etter hvert. (Legg merke til soldatene.)

Etter å ha takset i 10-15 min kom vi endelig til rullebanen og vi var klar for å ta av, litt etter rutetid.

http://www.youtube.com/watch?v=KTVQWZwAMSI&list=UUSTqVNF7ETOw6m9FWLs1uMA&index=3&feature=plcp

Vel i lufta klatret vi opp mot marsjhøyde og snuten ble pekt i retning Beijing. Det tok sin tid før skiltet med sikkerhetsbelte ble slått av, men rett etter dette kom serveringen i gang. Det tok sin tid før tralla kom bak til meg, men det gjorde ikke så mye da jeg ikke var sulten. Crewet var for øvrig hyggelige.

IMG_2563_zps01142f87.jpg

Serveringen bestod av en slags bolle og en yoghurt som man skulle spise med sugerør. Hadde også et glass med Pepsi. Bollen var ok, men yoghurten var helt grusom.

IMG_2566_zps891b141a.jpg

Det var skyete helt til vi kom til Beijing, der var det faktisk klarvær!

Ellers en rolig flight og vi startet etter hvert på nedstigningen. En stund etter at nedstigningen hadde startet fløy vi forbi flyplassen og vi fortsatte i ca. 10-15 min før vi snudde.

IMG_2571_zpsc824396e.jpg

Flaps og hjul ble i tur og orden senket og da klokken var litt før 18:30 landet vi på bane 01. Takset inn til terminal 3 og parkerte på fjernparkering.

IMG_2582_zps2d35a901.jpg

Parkerte ved siden av en litt større Boeing-modell.

Slapp etter hvert av flyet og inn i en buss som raskt ble overfylt. Heldigvis var det ikke så langt til terminalen. Køen i passkontrollen tok sin tid, men skulle ikke rekke noe, så det var ikke så farlig. Så snart bagasjen var plukket opp ved karusellen, tok vi tre fra gruppa farvel og på gjensyn. Før jeg tok shuttlen bort til Hilton, var jeg innom en McDonalds for en matbit (måtte ha noe «normal» mat :colgate: )

Tilbake på Hilton ble jeg igjen oppgradert til King Delux Suite. Resten av kvelden gikk med til å sjekke mailer samt oppdatere meg på nyheter før jeg kastet meg i loppekassa og sovnet som en stein.

Tror rett og slett jeg setter strek for denne rapporten her. Ikke så mye mer spennende å fortelle tror jeg. Hjemreisen neste morgen forløp uten noe spesielt å nevne (egentlig ren reprise av turen ned). Sov også en god del så jeg har heller ingen bilder. Var forøvrig fornøyd med SWISS på tilbakeveien også, og flyr gjerne med dem igjen.

Da gjenstår det bare å takke for at du gadd å lese rapporten min! :)

( Hvis noen lurer på noe, så ikke vær redd for å spør :) )

Klar toppkarakter for denne spennende rapporten! Jeg har fulgt den og ventet spent paa oppdateringene!

Nå må jeg nesten spørre! Hvar Air Koryo bedre en Air China? Air China er det væste selkapet jeg har prøvd :D

Raportten din har gjort at jeg reiser til NK så snart jeg for spart opp litt :)

Utrolig rapport!
Har gledet meg somet lite barn til å åpne "nye luker i kalenderen" :)
Veldig lærerikt og du skriver veldig godt.
Tusen takk for en flott reise!

Så plutselig at det stod en Cubana IL-62 ved siden av en av JS sine TU-134. Kan tenke meg at JS har skaffet den for å bruke den som dele-fly? Kanskje noen vet noe mer om denne?

Det vet jeg ikke, men jeg har sett en Koryo Tu-204 passere over meg med Cubana flightnummer, så det er tydeligvis litt samarbeid mellom dem.

Suvveren rapport! Sammen med Eiriks Iran-rapport, er trolig dette den beste tr'en vi har sett her så langt.

Tusen takk for en flott rapport. Har vært mange dager med hyggelig lesing.

En ting som slår meg på alle bildene, hvor er alle folkene? Sitter de hjemme hele dagen, arbeidsleirer, blir de holdt skjult? Eller bor der ikke så mye folk der?

Det vet jeg ikke, men jeg har sett en Koryo Tu-204 passere over meg med Cubana flightnummer, så det er tydeligvis litt samarbeid mellom dem.

Den IL-62M du såg är säkert P-886P som ferryflögs Havana-...-Pyongyang 20-21 juli 2012 , är ex Cubana CU-T1280

Tusen hjertlig takk alle sammen, setter utrolig stor pris på alle de hyggelige tilbakemeldingene! :)

Nå må jeg nesten spørre! Hvar Air Koryo bedre en Air China? Air China er det væste selkapet jeg har prøvd :D

Raportten din har gjort at jeg reiser til NK så snart jeg for spart opp litt :)

Selv om selve flightene gikk knirkefritt med begge, vil jeg si at Air Koryo var mye bedre enn Air China. Alt i fra mat, setekomfort til imøtekommenhet hos personalet osv, var mye bedre hos Air Koryo. (Også bruker de jo skikkelige fly, i motsetning til CA :colgate: )

Suvveren rapport! Sammen med Eiriks Iran-rapport, er trolig dette den beste tr'en vi har sett her så langt.

Oi! Meget interessant!

Tusen takk for en flott rapport. Har vært mange dager med hyggelig lesing.

En ting som slår meg på alle bildene, hvor er alle folkene? Sitter de hjemme hele dagen, arbeidsleirer, blir de holdt skjult? Eller bor der ikke så mye folk der?

Kommer kanskje ikke så bra fram på bildene her, men det var nok av folk rundt om kring. Det skal sies at det ikke er "crowded" noen steder, men det var mange folk i gatene. En annen ting er at siden den offentlige kommunikasjonen er så dårlig, må folk gå når de skal rundt, så folk går og går og går. Langt ute på landsbygda, langt fra nærmeste by var det fullt av folk som gikk langs veien.

Tenkte forresten at jeg skulle legge ut noen flere bilder og kanskje noen video-snutter senere i dag :)

Knall ! :)
Vi var der tydligvis samtidig; vi dro med IL-62´n rett etter dere fra Beijing, og jeg var faktisk på samme CA flight som deg onsdag 12. !
Hadde også fantastisk tur, fløy to turer nord i landet med IL-18 og TU-134, og fikk omvisning ombord i Kim IL Sung´s IL-14 ! :)

Knall ! :)
Vi var der tydligvis samtidig; vi dro med IL-62´n rett etter dere fra Beijing, og jeg var faktisk på samme CA flight som deg onsdag 12. !
Hadde også fantastisk tur, fløy to turer nord i landet med IL-18 og TU-134, og fikk omvisning ombord i Kim IL Sung´s IL-14 ! :)

Det var det jeg lurte litt på, siden jeg husker du nevnte tidligere i år at du skulle dit samtidig. (Men dere dro før oss fra PEK ;))

Må også bare si at jeg er ganske misunnelig på dere som reiste på flyentusiast-turen til Juche! ;)

Også fantastisk morsomt at vi var på samme fly fra FNJ! :D Verden er jammen ikke stor!

Fantastisk lesing!

Har fortsatt Cancer Control in Norway 1979 liggende på kontoret... Flere av mine kolleger var med å skrive den. Moro at det er én av få norske publikasjoner på bibliotek der borte :)

Back