En tur med metroen var neste attraksjon på dagens fullspekkede program. Pyongyang metro er verdens dypeste, og går over 100 meter under jorden. Togmateriellet er gamle u-bahn tog fra Vest-Berlin og alle er bygget før 1965, så dette er ekte veterantog
Mr. Lee slapp oss av utenfor Puhŭng station, og vi skulle kjøre en stopp, til Yŏnggwang station. Dette er de to fineste stasjonene. Det er også de to siste stasjonene på linje 1 (det er to linjer).
Da vi gikk inn på stasjonen og tok rulletrappa ned til plattformen forsto man godt at denne lå dypt. Rulletrappa var laaaang og det tok mange minutter før vi var nede. Vi så også de enorme ståldørene som kan stenges slik at metroen kan brukes som bomberom. (Har dessverre ikke så mange bilder fra metroen da jeg for det meste filmet).
Nei, men Kim? Er du her også!?
Så oss rundt en stund før vi steg om bord i veterantoget. Her var ingen reklamer eller skriblerier, men bilde av Kim Il-sung og Kim Jong Il var det selvfølgelig.
Tatt etter at vi gikk av toget på Yŏnggwang stasjon.
Rulletrappa opp igjen. Ikke mye reklame her heller
Oppe i dagslys igjen.
Da vi kom opp fra metroen skyndet vi oss inn i bussen igjen. Vi skulle nå på symfonikonsert i the people's theater. Vi måtte betale 40 € for billetten, men vi fant ut etter konserten at den for vanlige folk kostet ca 3-4 €
The people's theater. Nytt i år.
På innsiden var det ikke lov å ta bilder og vi måtte levere fra oss kameraene. Etter at det var gjort ble vi ledet inn i salen og vi fikk tildelt plassene våre. Som sagt var teateret nytt i år og alt så meget nytt og fint ut, men inntrykket straks mye dårligere da jeg merket at gulvlistene begynte å gå opp i limingen. Kvaliteten på gulv, stoler og vegger virket også ganske «jalla» om jeg skal bruke det ordet. Luktet Kina lang vei.
Uansett, salen ble fylt opp og konserten startet. Skal ærlig innrømme at jeg ikke er noe stor fan av symfonimusikk, men dette var faktisk ganske moro. Her satt vi, midt i Nord-Korea og hørte på et orkester som spilte revolusjonære propagandasanger så gulvet ristet. Kan legge til at det nok var en del som syns det var kjedelig, for vi så flere guider som lå og sov under store deler av konserten :colgate:
Siden vi ikke kunne ta bilder inne, har jeg jo ingen bilder, men dette klippet illustrerer det vi så på en god måte:
http://www.youtube.com/watch?v=24BNRBW834A
Etter konserten var vi å så på plassen der Kim Il-Sung skal ha blitt født, men velger og ikke laste opp noen bilder herifra da det ikke er så veldig mye spennende å se. Kjøreturen ut til fødeplassen som ligger ca. 15 min utenfor Pyongyang, var på den andre siden ganske interessant.
Vi hadde allerede i løpet av dagen sett store sosiale forskjeller mens vi kjørte rundt i Pyongyang (husk at det bare er landets eliter som bor her), men bare noen hundre meter før vi kom til Kims fødeplass (som er et flott grøntområdet) kjørte vi gjennom et ganske begredelig område som kunne minne om en slum. Det var ikke et stort område, men det var likevel trist å se. Her satt bla. små barn i møkkete og fillete klær i veikanten og noen voksne «vasket» en sykkel med sølevann
.
En av Pyongyangs mange trafikkdamer. Tidligere var det ingen trafikklys i Pyongyang, men nå har det begynt å komme en del, men det betyr ikke at trafikkdamene har blitt arbeidsledige av den grunn. Nei, noen må jo trykke på knappen slik at det blir rødt og grønt lys :colgate:
Et kraftverk rett i utkanten av Pyongyang. Man kunne se skorsteinene som spydde ut svart røyk fra store deler av byen.