Igjen; takk for kjempefine tilbakemeldinger!
Jeg nevnte at det ikke var et eneste gatelys på parkeringsplassen utenfor terminalen på FNJ. Vel, det samme gjaldt også veien fra flyplassen ned til sentrum. Det var bekmørkt utenfor, samtidig som det var fullt av mennesker som syklet og spaserte langs veien. De fleste av disse kunne man ikke se før man omtrent hadde passert dem, mens et fåtall hadde en liten lommelykt. Etter hvert som vi nærmet oss Pyongyang så jeg noe som så ut som et par lyktestolper lengre framme, men det viste seg at det var to lyskastere som lyste opp et stort bilde av Kim Il-Sung.
Det ble litt mer lys langs veien når vi kjørte inn i sentrum, men det var slettes ikke mye. En annen interessant observasjon var alle som gikk langs veien og trykket på mobiltelefonene sine. Var klar over at mange i NK har fått mobil de seneste årene, men det var allikevel litt rart å se de små skjermene som lyste opp ansiktene til folk i en forholdsvis mørk del av byen.
Vi kjørte inn på parkeringsplassen foran hotellet 20-30 min etter at vi forlot flyplassen. Hotellet vi skulle bo på var Yanggakdo International Hotel. Det er et svært 47 etasjers hotell som ligger ytterst på en øy i elva Taedong. Siden det ligger på en øy kan man gå ut på egenhånd her, men man har ikke lov til å forlate øya. Det er også her de fleste turistene bor.
Vi steg ut av bussen og fulgte etter Ms. Yu inn på hotellet, og Vi ble stående midt i den store lobbyen mens hun «sjekket oss inn» (hentet nøkkelkortene våre). Mens nøkkelkortene ble delt ut traff jeg også romkameraten min (man kan betale ekstra for enkeltrom). Det var en meget hyggelig finne som hadde ankommet med JS sin IL-62 tidligere samme dag. Det viste seg nemlig at denne karen var like fly-gal som meg selv, og han hadde bare møtt opp tidlig på flyplassen i PEK og spurt om å få være med JS152. Siden han hadde kommet tidligere på dagen hadde han allerede fått rommet, så han tok meg med opp til 28 etasje hvor rommet vårt befant seg.
Korridoren i 28. etasje.
Senga mi. Den var ekstremt hard, og ganske kort, men nå kom jeg ikke akkurat her for å sove...
Man kunne også koke seg en kopp kaffe eller te…..i hvert fall hvis man hadde med seg det. Hvis ikke måtte man klare seg med varmt vann :colgate:
HD-TV anno 2012…. eller kanskje ikke helt
Trenger jeg å si at disse ble med hjem til Norge og Finland
Amenities på badet.
Vi skulle snart spise middag så det var bare å slenge i fra seg bagasjen og så ta heisen opp til den roterende restauranten i 47. etasje der vi skulle spise middag. Vel oppe i restauranten ledet guidene vei til bordet vårt hvor en del av maten allerede sto og ventet på oss. Dette var noe vi ble vant med. Maten ventet alltid på oss. Aldri omvendt og av den grunn var mye av maten vi fikk kald.
Mens vi spiste ble alle i gruppen bedre kjent med hver andre, og etter litt kom vi fram til at 12 nasjoner var representert ved bordet (Norge, Sverige, Finland, Sveits, Tyskland, Nederland, Frankrike, Portugal, Brasil, Singapore, Malaysia og Thailand).
Litt av maten som stod klar da vi kom; Kål og en slags suppe.
Maten på bildet over var som sagt det som stod der når vi kom, men så snart dette var spist opp kom servitrisene inn med en ny tallerken med mat, og slik fortsatte det helt til alle var spekk-mette. På én tallerken var det f. eks noe stekt kjøtt, neste var full av Kimchi, deretter fisk osv. Den siste tallerkenen var full av kokte potetbiter, og vi spøkte med at vi fikk kokte poteter til dessert.
Alt i alt smakte maten helt greit, noe var bedre enn det andre, og slik var det med all maten vi fikk på turen. Til å drikke fikk vi øl og vann. Dette var også standard under hele turen, bortsett fra ved et par anledninger da vi fikk Soju (koreansk risbrennevin) istedenfor øl. For øvrig var det nordkoreanske ølet (Taedonggang) ganske godt faktisk.
Etter middag tok jeg en halvliter i baren sammen med romkameraten, men da kruset var tomt fant jeg ut at det var best å gå og legge seg, skulle tross alt opp klokken 07:00 neste dag.