Vi har nå kommet til dag 2, mandag 10. September.
Samme prosedyre som dagen før; opp kl. 07:00, kjapp dusj og så ned å spise frokost. Ikke noe spesielt å nevne fra frokosten bortsett fra at «peach» saften i dag hadde skiftet farge til rød, og den het ikke «peach» lenger. Måtte også spise ganske fort siden vi skulle være klare kl. 08:00. Vi skulle nemlig til den demilitariserte sonen (DMZ) mellom Nord og Sør-Korea denne dagen.
Traff forresten den lille sveitseren utenfor frokostsalen, så jeg snakket litt med han og vi lo begge godt av dette utrolige sammentreffet. Det viste seg at han også reiste med Korea Konsult, men han var i en annen gruppe.
Vi greide å komme oss av sted klokken 8 og Ms. Yu var veldig imponert over oss.
Vi skulle som sagt til grensen mot Sør-Korea i dag samt byen Kaesong som ligger like i nærheten av DMZ'en og joint security area (det er her Nord og Sør står «face to face»). Det tar ca. 2t og 30 min fra Pyongyang til Kaesong og grensen.
På vei gjennom Pyongyang.
Etter hvert som vi kom lengre og lengre ut på landsbygda ble standarden på hus, biler og folks klær dårligere og dårligere og vi fikk se litt av det «ekte» Nord-Korea. Det var ellers mye spennende og interessant å se ut av vinduet. Alt fra alle folkene som bare går og går, både langs og midt i veien, flere kilometer fra nærmeste by, til gamle militærlastebiler som stod i veikanten med panseret oppe.
Det var også noen som prøvde å haike med bussen vår. Jeg tror grunnen til dette var at vår buss var av eldre årgang og at det ikke sto «KITC – Korea International Travel Company» på den.
Her kan man se litt av resultatet av flommen som herjet NK noen uker før.
Veien foran oss.
Det ble en del stopp på veien også. Ikke for å strekke på beina, men for å passere militær-sjekkpunkter. Noen måtte vi bare så vidt stoppe ved, mens ved andre ble forskjellige papirer sjekket nøye. Disse sjekkpunktene eksisterer fordi man ikke har reisefrihet i eget land i NK, så man trenger tillatelse for å dra mellom byene.
Vi ankom starten på DMZ’en etter ganske nøyaktig 2t og 30 min, og første stopp var……………..en suvenirbutikk.
Ett Korea…
Fant denne i suvenirbutikken. Og ja, jeg kjøpte med meg en flaske. hehe
Da vi var ferdig med shoppingen ble vi ført inn i et annet rom i samme bygning som suvenirbutikken, hvor vi fikk en del informasjon om DMZ’en og joint security området eller Panmunjom som det også kalles.
.
Etter at vi hadde blitt informert om området slo to soldater følge med oss og vi kjørte inn i den demilitariserte sonen.
Nord-Koreas enorme flaggstang som på et tidspunkt var verdens høyeste. Sør-Korea har også en svær flaggstang og de to landene konkurrerte en stund om hvem som hadde den høyeste. Nord-Korea vant.
Før vi kom til grensen var vi innom bygningen der våpenhvilen mellom NK og FN ble underskrevet 27. juli 1953. Da vi hadde hørt det som var verdt å vite om våpenhvilen og kjørte vi et lite stykke til og plutselig var vi ved joint security området.
Dette er Nord-Koreas bygning som man ser opp på når man står i Sør og ser mot Nord. Den var fortiden under opp-pussing.
Vi hadde et håp om at det skulle være turister på sør-siden, siden vi hadde lyst å vinke til dem, men det var ingen. Det var heller ingen sørkoreanske soldater å se siden det ikke var noen turister på den siden. Det samme gjelder i Nord. Når det ikke er turister står vanligvis ikke soldatene vakt nede ved hyttene.
Grensen mellom Nord og Sør-Korea går på tvers av de små hyttene. Sør-Korea bygde og administrer de blå, mens Nord-Korea bygde og administrer de hvite. Hyttene brukes som møterom mellom sør og nord.
Inne i en av hyttene. Grensen går tvers over ordet så de nordkoreanske soldatene står faktisk i Sør-Korea. Vi fikk oss også en tur over til sør
Da vi skulle gå tilbake til bussen skjedde det en litt merkverdig sak. Den ene av de to soldatene som fulgte oss rundt begynte å snakke med en i gruppa vår (denne soldaten kunne litt engelsk). Soldaten lurte litt på hva denne personen het, var i fra og hva han jobbet med. Han sa at han var fra Brasil og jobbet på den brasilianske ambassaden i Beijing. Da begynte soldaten å forklare at Sør-Korea og USA hadde en stor militærøvelse sammen og at situasjonen var meget anstrengt. Han mente at det var viktig at verden fikk vite dette, og ba brasilianeren om å informere regjering i Brasil om situasjonen. Hele samtalen var ganske morsom å høre på og vi flirte godt av det hele senere.
Etter at vi var ferdige i DMZ’en kjørte vi tilbake til Kaesong for litt sightseeing og lunsj.
Kaesong. Legg merke til Statuen av Kim Il-Sung på høyden i bakgrunnen.
Da vi kom til Kaesong besøkte vi et museum om Koryo dynastiet (ikke Kim-dynastiet

) Museet var ikke så veldig interessant syns jeg, så tror vi klarer oss uten bilder her i fra. Litt mer interessant var frimerkebutikken vi besøkte etter at vi hadde gjort oss ferdig med museet. Fikk kjøpt meg noen propagandapostkort og frimerker, i tillegg til noen spesielle samlerfrimerker (nei, jeg samler ikke på frimerker til vanlig).
Det var tid for lunsj, noe vi så fram til. Lunsjen skulle være et spesielt Kaesong-måltid (mange små retter i små skåler), men jeg og to andre i gruppen var nok også litt spendt på dette måltidet. Vi hadde nemlig bestilt noe litt spesielt til lunsj. Ms. Yu spurte gruppen på vei fra Pyongyang om det var noen som var interessert i å prøve en spesiell koreansk rett til lunsj. Vi var tre stykker som kom frem til at vi hadde lyst på dette (måtte til og med betale 5 € for å få denne retten).
Bussen slapp stoppet utenfor restauranten og vi gikk inn og fant plassene våre. Ikke lenge etterpå kom maten vi tre hadde bestilt. Nå er det nok noen som lurer veldig på hva det var vi hadde bestilt :colgate:
Den spesielle retten var kjøttsuppe, men ikke kjøttsuppen din mor lagde til deg som barn (håper jeg). Det var nemlig ikke storfekjøtt eller svinekjøtt i denne suppen. Nei, i denne suppen var det kjøtt fra et dyr du kanskje har selv og dette dyret kalles ofte for menneskets beste venn. Ja, det var hundekjøtt-suppe :colgate:
Den første smaksprøven var litt småskummel, men det smakte faktisk ikke vondt. Kjøttet var veldig trevlete og litt seigt og det var veldig mye fett, men ellers smakte det helt ok. Ellers var suppa ganske sterk, så det gjorde kanskje at den ikke smakte så mye….hund.. :colgate:
Finito! Jeg var det deneste som spiste opp! (Bortsett fra noe fett som fikk ligge i fred)
Etter at vi hadde spist ferdig var tiden kommet for å se litt av Kaesong, men på vei ut skulle vi først kjøpe noe å drikke i en liten kiosk inne i restauranten.
I kiosken solgte til og med vestlige sigaretter….eller vent litt…
På vei hjem fra skolen kanskje?