Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Å ringe Finnair var iallefall ikke mye hjelp i. Fikk bare beskjed om å møte opp på flyplassen som normalt..
Er vel liten vits i dersom hele det norske luftrommet er stengt..?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

SAS.no og Norwegian.no er fremdeles oppe med god info, mens NSB.no har havarert..
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Statsministeren kommer seg ikke fra New York, Kronprinsen er fast i London, Droningen må ta bil til Oslo. Det rammer samfunnet. Varer det en - to dager eller en uke. Alt blir forandret. Noen nevner børsen og prisseting av verdiene på aksjer. Det er en kjempe krise! Det er et senario som kan bli veldig dyrt trekker det i langdrag. Flytrafikken stopper helt opp her i skandinavia og ned mot Europa. Flyindustrien har ikke ryggrad til å tåle en slik belastning. Får industrien hjelp i en slik situasjon?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Og da blir det full stopp i UK:

For safety reasons and on the direction from Air Traffic Control Service (Nats) a decision has been made to cancel a number of flights and close all London airports.

As a result ALL airlines will be impacted and we will therefore not be able to operate services after 11.30am from London Heathrow, London Gatwick and London City. Additionally, all British Airways domestic services have been cancelled on Thursday 15 April.
http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=4002
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Å ringe Finnair var iallefall ikke mye hjelp i. Fikk bare beskjed om å møte opp på flyplassen som normalt..
Er vel liten vits i dersom hele det norske luftrommet er stengt..?

Ja, det der er irriterende. Aeroflot har akkurat den samme infoen - "Alt er som normalt, det er ingenting å se... Keep calm and carry on... Møt opp på flyplassen".

Men jeg regner med de har en prioritetsliste. Så de ringer først til Business pax, så til status pax, og når alle de er tatt vare på så oppdateres statusen og de forsøker å hjelpe deg og meg.

Er egentlig fair nok det.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

På Torp så virker det som om det bare er innenriks + CPH som er innstilt i øyeblikket, men om det er stopp i UK så regner jeg med at ett par FR avganger blir innstilt også.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

På Torp så virker det som om det bare er innenriks + CPH som er innstilt i øyeblikket, men om det er stopp i UK så regner jeg med at ett par FR avganger blir innstilt også.

På VG.no sier informasjonssjefen i Avinor at hele luftrommet over Norge skal være tømt etter kl 10.00. Så tipper det bare er flyselskaper og flyplasser som trenerer oppdateringer litt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10000745
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

På Torp så virker det som om det bare er innenriks + CPH som er innstilt i øyeblikket, men om det er stopp i UK så regner jeg med at ett par FR avganger blir innstilt også.
I øyeblikket, ja, men det blir ikke delt ut nye IFR-klareringer etter kl. 10 så da blir det bare de som er underveis som får komme seg ned.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

En kjip dag for alle pax som er rammet. Spørsmålet er jo hvor lenge askeskyen vil holde seg inne i de ulike luftrommene. Det kan jo ta flere dager før trafikken er oppe og går igjen!
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

NAX807 er straks nede på OSL ser det ut som, men hva skjer med NAX805? Står at den skal til OSL den og, men er påvei sørover, rett under Sandefjord forøvrig..
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

I øyeblikket, ja, men det blir ikke delt ut nye IFR-klareringer etter kl. 10 så da blir det bare de som er underveis som får komme seg ned.

Det vil da si at selv om du er underveis så får du ikke entre luftrommet. Du må snu.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

NAX807 er straks nede på OSL ser det ut som, men hva skjer med NAX805? Står at den skal til OSL den og, men er påvei sørover, rett under Sandefjord forøvrig..

ja det lurte jeg også på..


men generelt: kan de ikke bare fly under 6000m? under askeskyen?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Jeg som blingset litt, en feil på torp.no + brannmuren her hindrer meg i å se avganger/ankomster så sent som kl 10.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

From CFMU -Central Flow Management Unit 0746z
Update Following The Volcanic Ash Teleconference
------------------------------------------------
.
In Accordance With Icao Regulations Atc Units Cannot Issue Ifr
Clearances To Traffic In Areas Affected By Or Forecast To Be
Affected By The Volcanic Ash Cloud
.
This Means That Zero Rates Have Been Applied For:
.
All Scottish Airspace
.
London Airspace North Of Birmingham
.
Copenhagen Northern Airspace. Southern Sectors Will Be Restricted
With Zero Rate From 1000 Utc
.
Oslo Airspace
.
Stavanger Airspace.
.
Stockholm North Sectors
.
The Above Are Currently Unavailable To Ifr Traffic. The Following
Areas Are Foreseen To Be Restricted Later In The Day:
.
Information Just Received That All London Sectors Will Not
Be Available To Ifr Traffic From 1100 Utc Until 1800 Utc
.
Dublin Airspace Will Be Restricted By Zero Rate From 1100 Utc
.
Shannon Airspace May Be Closed To Ifr Traffic Shortly But This Is
Under Review. This Would Mean T9 And T16 Would Not Be Available
.
Notams Will Be Issued By Relevant National Authorities Concerning
Route Availability Outside These Areas
.
All Traffic Operating Nat Should Load Extra Fuel In Anticipation
Of
Lower Than Optimal Fl Allocation. This Includes Traffic Operating
On T9 And T16
.
At This Time Paris, Brussels, Amsterdam, Frankfurt And
*
All Other Aerodromes South Of The North Sea And English
Channel Are Unaffected.
.
Next Teleconference Will Be At 1000 Utc. Details In A Separate Aim
.
Regards,
Network Operations
Cfmu
Brussels
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Ganske "off topic", men tar den her; Ser at Stoltenberg er fast i New York. Noen som vet hvilket selskap og eventuelt hvilken rute statsministerens kontor skal reise med hjem til Norge?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top