• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island

Tror bestemt 909 kommer afsted, dog med alternativ routing, en meget meget sydlig en af slagsen
Ønsk hende engod og lang tur
Hilsen
Ole

Takker. Det gør jeg...

Så bliver det spændende at se hvor længe "skyen" bliver hængende og hvornår vi får hende hjem igen - eller det bliver friweekend for drengene ;)
 
Re: Vulkanutbrudd på Island

Da har man ventet i 1 time på Norwegians kundeservice. Uten resultat. Toget skal ha 3000 kroner for å ta 4 personer fra Oslo til Stavanger kl 1030. Så da er det like greit å kjøre.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Forresten, Etna har visst også hatt utrbrudd!

LIRR SIGMET 01 VALID 150135/150735 LIMM- LIRR ROMA FIR FBL VA (LAST OBS 110430Z BY LICZ) EXT 15 NM E OF ETNA FL070/100 MOV E/NE 35 KT
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Hvis denne forholdsvis lille vulkan kan skabe så meget kaos i flytrafikken så kan det løbe koldt ned af ryggen at tænke på hvis Katla eller Hekla kommer i udbrud...ja det var en lille tanke
Hilsen
Ole
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Da er det klart!
Hele det norske luftrommet blir stengt kl 10!

(NRK)
F!
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Da er det klart!
Hele det norske luftrommet blir stengt kl 10!

Ja, det kom Notam på det tidligere i dag:

NEW TODAY WEF 1004150800 TIL 1004152000EST
NO IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED PENETRATING OSLO ACC AREA DUE TO
VOLCANIC ASH

NEW TODAY WEF 1004150800 TIL 1004152000EST
NO IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED PENETRATING OSLO ACC AREA DUE TO
VOLCANIC ASH
Kilde www.ippc. no (trykk "Norway FIR" på kartet, så "Retrieve briefing")
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Og Skottland, Nord-Irland og Nord-England virker være stengt også

http://news.sky.com/skynews/Home/UK...Sweeps_Into_British_Airspace_Closing_Airports
British airports have been closed after a massive cloud of ash from a volcano in Iceland drifted into UK airspace.

Aberdeen, Edinburgh, Glasgow, Belfast and Newcastle airports have been completely shut.

BA skal ha kansellert alle innenriksavganger, og det er også mange kanselleringer i Dublin. Spørsmålet er når LHR blir rammet
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

NEW TODAY WEF 1004150800 TIL 1004152000EST
NO IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED PENETRATING OSLO ACC AREA DUE TO
VOLCANIC ASH

NEW TODAY WEF 1004150800 TIL 1004152000EST
NO IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED PENETRATING OSLO ACC AREA DUE TO
VOLCANIC ASH

Vil det si at VFR flygning fortsatt kan opprettholdes?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Stenges hele det Skandinaviske luftrommet?

Som jeg nettopp sa til en medforumist utenfor forum, så er det vel egentlig bare et tidsspørsmål før Sverige og kanskje Danmark stenges, særlig om man tar en titt på prognosene fremover.
Det er vel også fortvekk "like greit" - selv de åpne delene av luftrommet er jo smått ubrukelige.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Stenges hele det Skandinaviske luftrommet?

Ja muligheden er jo da bestemt til stede, kan bleve en meget spændende dag
i luftfarten , kan jo nok blive ganske kaotisk idag og i morgen

Hilsen
Ole
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top