Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Er det krise? Det står som overskrift når jeg går inn på avinor.no ...

Avinor.no said:
Tekniske problemer med avinor.no

Løsningen er for øyeblikket dessverre ikke tilgjengelig. Vi jobber med saken og håper å være tilbake i løpet av kort tid.

Vi beklager eventuelle problemer dette måtte medføre.

Belastningsproblemer på serverne kanskje?

Dersom hele det norske luftrommet er stengt, hvorfor er ikke alle flygninger oppført som innstilt på OSL.no?
I følge hjemmesiden går flere flygninger med DY, KL og AY.

Er det noen her som sitter på prognoser som ikke er synlig for allmenheten som kan si noe mer om jeg kan ha forhåpninger om å komme meg med SK295 til BGO 21.30 i kveld?

Og hvordan vil det være i og med at jeg har en lavprisbillett, vil da alle fullflexi i og gullkunder stå før meg i køen hvis det flyet skulle komme seg i luften?

På forhånd takk:)

Ser at SQ351 CPH-SIN er fremskudt fra 11.20 til 10.30, de vil nok ikke risikere at hænge fast i CPH, som forventer mere massive problemer i løbet af dagen.
Forøvrigt noterer jeg mig at AF har aflyst alle afgange til CPH-CDG idag, samt den første imorgen. Hmm, de tager deres forbehold tidligt.

Er det noen her som sitter på prognoser som ikke er synlig for allmenheten som kan si noe mer om jeg kan ha forhåpninger om å komme meg med SK295 til BGO 21.30 i kveld?

Sjansene ser svært, svært dårlige ut..

Og hvordan vil det være i og med at jeg har en lavprisbillett, vil da alle fullflexi i og gullkunder stå før meg i køen hvis det flyet skulle komme seg i luften?

På forhånd takk:)

Tvilsomt, og ja. Jeg ville løpt til Oslo S snarest, om du skal hit.

-A

Er det krise? Det står som overskrift når jeg går inn på avinor.no ...

Virksomheter med beredskapsplanlegging har som regel "krise"-nettsider liggende klare til bruk i slike situasjoner for å kunne få dem raskt ut på serveren ved behov. Typisk er dette sider med lite grafikk og annet datakrevende innhold for å spare serverne mest mulig i tider med ekstraordinært mange besøk - f.eks. er Avinors krise-nettside på 3,2 kB, mens den ordinære er på det dobbelte.

Her har nok webmaster på osl.no og avinor.no slengt opp sidene uten å redigere sidetittelen først. :)

Luftrommet over Norge er nå stengt til kl 2200 i kveld. Om dette er LT eller UTC sies det ikke noe om.

Skulle vært på vei til New York nå, men her sitter jeg... Uff :(

Jeg til Malaga på paintballturnering:( laget jeg skulle spille for har flydd inn Amerikanere, dette ble suuurt :'(

Ser nå at TG fortsatt er satt opp.. Forresten er det mulig å luske seg under elendigheten østover i lav høyde til den er passert ???:rolleyes:

Luftrommet over Norge er nå stengt til kl 2200 i kveld. Om dette er LT eller UTC sies det ikke noe om.

Litt forskjellig tidspunkt for de forskjellige områdene, men stort sett 22:00 local:

Oslo ACC, Stavanger ACC, Bodø m.fl.: NEW TODAY TIL 1004152000EST
Bodø oseanic: NEW TODAY TIL 1004151800EST

Litt forskjellig tidspunkt for de forskjellige områdene, men stort sett 22:00 local:

Oslo ACC, Stavanger ACC, Bodø m.fl.: NEW TODAY TIL 1004152000EST
Bodø oseanic: NEW TODAY TIL 1004151800EST
Det er til 2000 lokal, bortsett fra oceanic som er 1800.
EST = European Summer Time

Noen som har peiling på prognoser for Stockholm? Aeroflot funderer på å sende pax med buss dit og fly derfra. Med tanke på retningen vinden blåser så høres det mer ut som om man blir "stuck" på ARN istedenfor hjemme?

EDIT: Ser nå at det allerede er satt opp med avgang fra ARN kl 23:00 i kveld. Hm... tvilsom til det prosjektet.

Last edited:

Meldingen fra www.osl.no nå kl: 11:00

Viktig melding
All flytrafikk til og fra Oslo Lufthavn er kansellert fra kl 10.00 i dag. Dette skyldes stenging av luftrommet på grunn av aske etter vulkanutbruddet på Island. Alle passasjerer oppfordres til å ta kontakt med sitt flyselskap for nærmere avklaringer.

Det er usikkert hvor lenge stengingen vil vare. Vi kommer tilbake med mer informasjon etterhvert som situasjonen utvikler seg. Sitat slutt.

Status
Not open for further replies.
Back