Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (fly og operative forhold)

Det er til 2000 lokal, bortsett fra oceanic som er 1800.
EST = European Summer Time

Nei, 2000z, dvs 2200 lokal. EST = estimate

NEW TODAY TIL 1004152000EST
NO IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED PENETRATING OSLO ACC AREA DUE TO
VOLCANIC ASH : NOTAM ENOS/0017/10

NEW TODAY TIL 1004151800EST
NO IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED PENETRATING BOEDOE OCEANIC ACC AREA
BETWEEN 6300N AND 7400N DUE TO VOLCANIC ASH : NOTAM ENOB/0005/10

NEW TODAY TIL 1004152000EST
NO IFR CLEARANCE WILL BE ISSUED PENETRATING STAVANGER ACC AREA DUE TO
VOLCANIC ASH

I praksis betyr det at NOTAM'et er gyldig til det blir kansellert.

Jeg trodde man skulle lage midlertidige restriksjonsområder når dette inntraff.. Vi får se om det dukker opp i løpet av dagen.

Re: Vulkanutbrudd på Island

Jeg skal egentlig til Moskva med Aeroflotski imorgen, og det spøker vel ratt det også. Blir spennende å følge med uansett det her.

Har det vært noe lignende i nyere tid i Nord Europa?

Vet ihvertfall at utbruddet til Mt St.Helens i Staten Washington (Nordvest i USA) i 1980. Skapte store problemer i mange stater. Med askenedfall og greier.

Alle faglige luftfartsrelaterte tidspunkter angis i zulu... :)

Joda, det vet jeg. Men METAR f.eks. har alltid en Z bak. Easy mistake for en som ikke er helt 100% inne med regler og termer - men man lærer!

For et styr, hadde SK til BLL via CPH med avgang kl 1005. Mye styr og kø hos reisebyrået. Prøvde først å bytte til 09:15, men den var full og ikke mottagelig for venteliste engang. Hvor var padionkortet når jeg trengte det som mest? Fikk til slutt jogget ombord i QI sitt fly som går direkte i stedet. Avgang kl 09:15, regner med at det var en av de siste flyene som tok av. Til hvilken nytte? Helikoptertrafikken ut fra EBJ er jo også berørt, så blir vel en kald en på torget i stedet for å nyte solnedgangen på sjøen i kveld.

Så forlyder det på tv2.dk at det danske luftrum lukkes kl. 18.00, dog endnu ikke noget nyt på cph.dk

EDIT: Nu truer kaos også i CPH, lukker senest kl. 17.00, med stor risiko for at være lukket hele fredagen.... Godt man først skal afsted igen på tirsdag!

Last edited:

Melding fra moderator:

Minner om at refusjoner o.l. diskuteres i reiseforumet. Alt relatert til radarer har egen aske-tråd i ATC-forumet.

Last edited:

Ser nå at TG fortsatt er satt opp.. Forresten er det mulig å luske seg under elendigheten østover i lav høyde til den er passert ???:rolleyes:

Bumper denne. Interessant spm. Noen som vet om det er helt utelukket?

Ja, det der er irriterende. Aeroflot har akkurat den samme infoen - "Alt er som normalt, det er ingenting å se... Keep calm and carry on... Møt opp på flyplassen".

comical_ali_volcano.jpg

Stuck i SVG...kan heldigvis føre utgifter på jobben, siden det er jobbreise...nattog bestilt til Oslo fredag...så blir det spennende om jeg kommer meg nordover igjen innen helgen er omme...

By Josiane Kremer and Meera Bhatia
April 15 (Bloomberg) -- Avinor said airports in Norway will
remain closed all of today and overnight, according to Knut
Skaar, head of Avinor’s air navigation services unit. Avinor
couldn’t rule out that airports may also stay closed tomorrow,
Skaar said in an interview in Oslo today.

For Related News and Information:
Top Stories:{TOP<GO>}

Det verste med dette, spesielt om det tar ei stund, er at det setter folks liv og helse på spill. Det er allerede en sak i media om en ansatt på et oljefelt med symptomer på hjerteinfarkt som må ta båt i ti timer.

I tillegg til olje- og gassfelt er det spesielt store avstander til sykehus i nord, opp til rundt 300km til nærmeste. Andre steder ligger nærmere, men minst like langt borte i tid pga fergestrekninger. En annen ting er at pasienter fraktes mellom sykehusene, det kan hende vi nå må betale prisen for at sykehusene har spesialisert seg.

Viss denne situasjonen vedvarer, tror jeg det er nødvendig å opprette bedre akuttberedskap på flere steder enn der det er sykehus.

Status
Not open for further replies.
Back