Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island

haff. flyet mitt til AGP er Cld, hva gjør jeg? kontakter sas eller dont bother? vet noen kreative sjeler om alternativ reisevei ?
Om jeg naivt antar du bor rundt OSLo, så kan jo etellerannet ut fra GOT være en mulighet?
Ellers må du vel kanskje vente som alle andre..

Jaja... Norwegian skriver at en haug med fly er kanselert (inkludert mitt). Men de skriver ikke hva vi skal gjøre. Aftenbladet sier at vi ikke skal møte opp på flyplassen. Vil Norwegian sette opp busser? Eller streiker de også?

Det er ikke bare flyselskapene som sliter - vulkanskyen har store samfunnsmessige konsekvenser, som at:

Du glemte at redningstjenesten også er satt på bakken, så vidt jeg fikk med meg i nyhetene på morgenkvisten.

Jaja... Norwegian skriver at en haug med fly er kanselert (inkludert mitt). Men de skriver ikke hva vi skal gjøre. Aftenbladet sier at vi ikke skal møte opp på flyplassen. Vil Norwegian sette opp busser? Eller streiker de også?
Dette er Force Majeure, og det betyr at flyselskapene ikke har noe ansvar for å befordre folk til fjern og nær. Litt mye styr å sette opp buss til Malaga siden flyet er kansellert? Evt, hvor skal grensen gå for når folk skal befordres?

Tror bare folk skal finne roen, og vente på ny informasjon.

Og siden dette vil ta hvertfall et døgn er det vel bare å sette seg i bilen?

Hvad betyder det for longhaul fra CPH F.eks. Mht. Etops. Konen skal med SK909 idag. Kan man regne med den flyver.

Luftrommet er stengt og ingen kan fly. Man kan lese om det på alle lendets nettaviser. Hvor mye mer info trenger du?

Trenger ikke mer info, men jeg kan få den fra de jeg kjøpte biletten av og ikke vg. Det er ikke vg, dagbladet eller Sunnmørspostens kunder. Vi er SAS sine kunder ;) Men jeg får en fin å koslig togtur. . :)

Søsteren min skal nedover til OSL med DY409 i ettermiddag...
regner med at dette blir kansellert, men hvilke rettigheter han man da?

Ser lige nu på flightradar.com at SK946 fra ORD til ARN også følger en noget usædvanlig rute: flyver over Dublin, Manchester og op langs dens Hollandske kyst og Nordvest over Jylland !
Forventet ankomst 9.05 - med ca 1.5 times forsinkelse.

Last edited:

Alle som har billetter og lurer på om flyet går, kan få info ved å gå inn på flyselskapens nettsider.

For SAS er adressen http://www.sas.no/no/Misc/Service_Links_Container/Se_om_vi_er_i_rute/

Men istedet for å følge med der hver time for å se om det er forandringer, vil overskrifter som "Luftrommet åpnes" i media kunne fungere som en trigger for at det kan være lurt å gå inn og sjekke på ny dersom det ennå er en stund til flyet skal gå.

Noen flyselskaper, trolig også SAS, sender SMS til kunder med spesifikke fly dersom det er driftsforstyrrelser på dem.

Søsteren min skal nedover til OSL med DY409 i ettermiddag...
regner med at dette blir kansellert, men hvilke rettigheter han man da?

Dette er Force Majeure, og det betyr at flyselskapene ikke har noe ansvar for å befordre folk til fjern og nær. Litt mye styr å sette opp buss til Malaga siden flyet er kansellert? Evt, hvor skal grensen gå for når folk skal befordres?

Tror bare folk skal finne roen, og vente på ny informasjon.
Som Hickok sier, i grunn nada.
Widerøe sier de gir full refusjon om man velger å kanselere. DY tror jeg nok, om ikke det samme, i allefall gir ny reise. SK kjører nok fort samme linje som WF.

Men, som sagt, man har ikke krav eller rett til noe. For mange så blir det en forsikringssak.

Det er forstatt trafikk til/fra OSL.

SAS i Danmark har meldt ud til alle medier at de har aflyst al trafik til og fra Norge fra kl. 10.00 i dag. Allerede nu er de fleste destinationer ramt, men fra kl. 10.00 gælder det hele Norge.

Hvad betyder det for longhaul fra CPH F.eks. Mht. Etops. Konen skal med SK909 idag. Kan man regne med den flyver.
Tror bestemt 909 kommer afsted, dog med alternativ routing, en meget meget sydlig en af slagsen
Ønsk hende engod og lang tur
Hilsen
Ole

Moderatorhatt på.

Back to topic! Dropp FR-hetsing/harselering i denne tråden.

Moderatohatt av.

Status
Not open for further replies.
Back