Star Flyer
Star Alliance only.
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017
Har hørt rykter om at de skal bygge en "gate 19" også på utland. Håper ikke det skjer.
Har hørt rykter om at de skal bygge en "gate 19" også på utland. Håper ikke det skjer.
Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
Et alternativ som peoplemover kan jo være et kombinert airside/landside tog under bakken i en kulvert fra ca området rett vest for terminalen og gate 37, som kan fange opp både skitne og rene passasjerer, samt brukes for tunnel for frakt av bagasje mellom terminalene?
Tja, ser ikke helt problemet. Greit nok at terminalen blir noe mindre oversiktlig og veien blir lengre å gå, men hvis dette motvirker økende bussgates, så er det bare positivt emm.Har hørt rykter om at de skal bygge en "gate 19" også på utland. Håper ikke det skjer.
Nå kjenner jeg ikke til lovgivningen rundt dette med universell utforming, men dersom kravene ikke er innfridd beror nok dette mest sannsynlig på en dispensasjon. Særlig hensett til at pir 19 vel i utgangspunktet skulle være midlertidig (den blir nok varig).Det håper ikke jeg heller, og aller minst at det blir enda en pir uten direkte utgang til flyene med vanlige passasjerbroer.
Jeg fatter ikke at OSL kan ha fått tillatelse til å bygge Pir syd med utg 19A-19H helt uten passasjerbroer, jfr gjeldende lovverk om universell utforming på alle offentlige bygninger.
Jeg fatter enda mindre at OSL på egne vegne ikke bygde de, det kan da ikke være pga plassmangel.. (?) det kan da heller ikke være mange kroner spart...
Jeg har selv reist sammen med en god kollega i rullestol fra gate 19E, og jeg klager ikke på verken skrankepersonale eller handlingsfirma, de ytte oss god service.
Men jeg klager på OSL sin manglende respekt for passasjerer som er avhengige av nettopp universell utforming.
Nå kjenner jeg ikke til lovgivningen rundt dette med universell utforming, men dersom kravene ikke er innfridd beror nok dette mest sannsynlig på en dispensasjon. Særlig hensett til at pir 19 vel i utgangspunktet skulle være midlertidig (den blir nok varig).
Men ja, argumentet med at bevegelseshemmede har en utfordring rundt bruk av gate 19 er sikkert sant. Men at dette er entydig med manglende respekt har jeg vanskeligheter med å se. Jeg vil tro at førsteprioritet var å bygge den midlertidige terminalen innenfor rimelighetes grenser hva gjelder kostnader, for så å heller være behjelpelig med service slik dere opplevde.
Forsåvidt en interessant diskusjon, men jeg må bemerke nok en gang at jeg ikke i noen grad er bevandret innenfor dette området av jusen (så må reservere meg mot totalt gale svarhttp://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-07-16-919?q=Universell+utforming
Hei og trakk for kommentar, jeg legger ved link til egen forskrift om universell utforming av lufthavner.
Oslo Lufthavn-utbyggingen i rute
Lurte på det samme. Det hadde i så fall vært mye mer ryddig enn bare tall - typ A for nåværende innenriks, B for nåværende utenriks og C for pir nord.Ikke mye nytt, men er første gang jeg hører noe om gatenummeringen. Her snakker han om at han står ved det som skal bli gate C8. Så betyr det at man skal gå over til bokstav + tall, og at også eksisterende gater får nye navn?
også eksisterende gater får nye navn?
Før så het parkeringene rundt terminalen faktisk Axx, men det forsvant siden de ikke hadde noen hensikt på det tidspunktet (terminal B og C var da planen). Nå har man jo fått en del nye numre på gater som 58A, 58B-F, 47A, 47B-F, 35ABC, 37ABC, 19A-H, så bokstaver er jo absolutt innført. Det viktigste er at numrene blir gjort slik at de ikke forvirrer (og der er OSL særs dårlige).
Gleder meg til å fly fra D19-B...
Litt logikk tilsier vel da A og B på innland, hvis man skal tolke videoen bokstavlig
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.