Re: Utbyggingen av OSL mot 2017
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-07-16-919?q=Universell+utforming
Hei og trakk for kommentar, jeg legger ved link til egen forskrift om universell utforming av lufthavner.
Forsåvidt en interessant diskusjon, men jeg må bemerke nok en gang at jeg ikke i noen grad er bevandret innenfor dette området av jusen (så må reservere meg mot totalt gale svar

).
Dersom man tar utgangspunkt i, og legger til grunn, forskriften du linker til, er det flere interessante bestemmelser som kommer til anvendelse i en slik sak.
For det første følger det av § 7 (1) at "(...)ved fysisk endring av eksisterende lufthavn, tar Samferdselsdepartementet stilling til om det skal stilles krav om passasjerbroer." Allerede her ser man at det ikke er OSL som tar en slik beslutning, men Samferdelsdepartementet.
For det andre fremgår det av § 8 jf. § 9 hvilke ombordstignslønsninger som skal brukes overfor en bevegelseshemmet passasjer i mangel av broer. Her legger jeg til grunn at OSL følger forskriften da jeg ikke har grunnlag for å hevde noe annnet.
Etter § 19 (1) har Luftfartstilsynet imidlertid mulighet til "dispensere fra kravet i § 9 første ledd dersom det vil forårsake uforholdsmessig store driftsforstyrrelser eller kostnader."
Paragraf 9 (1) sier at "på lufthavner som har passasjerbroer plikter både lufthavnoperatør og flyselskap å benytte seg av disse dersom en eller flere funksjonshemmede eller bevegelseshemmede personer skal om bord eller skal gå av et luftfartøy. Dersom det er knapphet på passasjerbroer skal luftfartøy med slike passasjerer gis prioritet."
Ordlyden tilsier dermed at broer om mulig skal brukes dersom en bevelgelseshemmet passasjer skal fly, jf. § 9 (1) annet punktum.
Imidlertid kan dette som nevnt dispenseres fra etter regelen i § 19 (1) hvis kravene i § 9 (1) vil medføre "uforholdsmessig store driftsforstyrrelser eller kostnader."
Nå vet ikke jeg hvilke merkostnader det vil bli dersom man hadde bygget fullverdige broer på "pir 19," men jeg vil tro at kostnadene er betydelige sammenlignet med det motsatte. Også i den forstand at byggingen også ville tatt mye lengre tid. Kanskje greit å akseptere når pir 19 var tiltenkt midlertidig. Dersom den blir stående kan jo lønsingen bli en annen.
Derfor kan det kanskje ut fra forskriften aksepteres at OSL har fått en dispensasjon.
Du skriver at "Bare det at man tillater seg å gjøre dette, vitner om en lite gjennomtenkt holdning til folk med ulike former for nedsatt funksjonsevne, og når dette i samfunnet gjentar seg gang etter gang selv med gjeldende lovverk."
Her er jeg noe uenig. Når forskriften i utgangspunktet tillatter å dispensere, så blir det skarpt å hevde (hvis jeg tolker tilsvaret ditt riktig) at forksriften brytes "gang på gang selv med gjeldende lovverk." Er egentlig lovverket brutt? (Mulig du heller mente kommentaren som et stikk til departementet som må endre forskriften isåfall).
Jeg er hverken pro eller mot OSL, men poenget mitt med svaret er i alle fall at det vanskelig kan hevdes at OSL som foretak kan lastes dersom man leser forskrifen.
(Ser forøvrig at forskriften er fra 2013, og pir syd ble vel åpnet i 2012, så mulig regelverket var anneredes da pir 19 ble bygget.)