Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Artikkel fra VG i dag med info om forenklet tollbehandling blant annet:

Da vil kofferten skannes og sendes direkte til flyet du skal ta. Når du drar billetten ved det nye tollklareringspunktet vil det dukke opp et bilde av kofferten og hvis tollerne mener at den er mistenkelig, blir bagasjen hentet og åpnet med passasjeren til stede.

Hvis ikke – og det gjelder de aller fleste – er det bare tut og fly. Prislappen for denne forbedringen er rundt 220 millioner kroner. Et prøveprosjekt med forenklet transfer starter allerede høsten 2015.

Det er ikke noe i veien med ambisjonene til Avinor og OSL fremover, i sterk kontrast til hvordan det har vært frem til nå. Har også hørt mye positivt om Øyvind Hasaas, mens vi venter på hvem som blir ansatt som direktør for trafikkutvikling:

Her vokser «nye» Gardermoen fram. Håpet er at storflyplassen skal bli knutepunkt for flere interkontinentale flygninger og gateway til Skandinavia.

– Å gjøre Oslo til en interkontinental «hub» tjener både Norges og Oslos interesser og vi vil ta de miljømessige hensyn som er mulig, sier Dag Falk-Petersen. Han opplyser at Gardermoen har fått betraktelig mer interkontinental trafikk de siste årene.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Liker ambisjonene til OSL, med enklere tollbehandling vil vel også trafikken øke en gode del, da de som skal til BGO, SVG og TRD vil velge OSL fremfor AMS og CPH :)

Gleder meg til den nye piren åpner, er det noen som vet hvordan det blir med butikker og slik, vil det bli åpnet flere shoppingmuligheter, og kanskje noe litt mer ekslusive butikker slik som de har på CPH ?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Litt interessant at det i artikkelen trekkes frem OSLs ambisjoner om å vokse på interkontinental trafikk når denne utbyggingen ikke øker kapasiteten på området.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Litt interessant at det i artikkelen trekkes frem OSLs ambisjoner om å vokse på interkontinental trafikk når denne utbyggingen ikke øker kapasiteten på området.

Vil ikke dette kunne føre til at flere her til lands vil velge osl framfor cph, lhr, fra feks for transit?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Vil ikke dette kunne føre til at flere her til lands vil velge osl framfor cph, lhr, fra feks for transit?

Som beskrevet tidligere blir det ikke plass til flere kode E fly på non-Schengen.
Den nye piren er ren Schengen med en kode E plass, hvor f.eks Thomas Cook sin A330 til kanariholmene kan stå. De som ønsker å etablere langruter fra OSL må fremdeles sloss om 46R, 48, 50, 53, 51 og 49.
Det er vel allerede sprengt inne på non-Schengen i dag når EK, QR, DU, UA, TG skal fly samtidig.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Tror det skal mye til om jeg velger OSL fremfor CPH el LHR ved langturer.

Forenklet tollbehandling hjelper litt, men trives utrolig mye bedre på feks CPH.

For oss, som bor i SVG, er det jo revnende likegyldig om mtp connection om vi bruker LHR el CPH el OSL, og da vinner for vår.del den.flyplassen vi liker best, og da.også.den der det er enklest å mellomlande mtp å først se bagasjen igjen på.Sola.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Som beskrevet tidligere blir det ikke plass til flere kode E fly på non-Schengen.
Den nye piren er ren Schengen med en kode E plass, hvor f.eks Thomas Cook sin A330 til kanariholmene kan stå. De som ønsker å etablere langruter fra OSL må fremdeles sloss om 46R, 48, 50, 53, 51 og 49.
Det er vel allerede sprengt inne på non-Schengen i dag når EK, QR, DU, UA, TG skal fly samtidig.

Det har vel vært snakk om å starte en utvidelse av non-Schengen så fort pir nord står ferdig. Men det er etter min mening noe de burde ha startet med allerede, eller aller helst implementert i nye pir nord. Ja, det er mye mennesker inne på non-Schengen visse tider av døgnet, men det aller verste er ved inngående passkontroll ved mange ankommende fly samtidig. Opplevd flere ganger at køen står ned rulletrappene og ut i tuben. Rett og slett flaut.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er litt spesielt å høre på OSL skryte av seg selv i media om hvor fremtidsrettede de er i tankegangen og om hvordan Oslo skal bli en interkontinental hub. Realiteten er omvendt, alt med dagens utbygging handler jo om å drifte dagens butikk og dagens trafikkbilde best mulig (knapt nok det). Man er på etterskudd, alle vet det, og man kommer til å fortsette med å være på etterskudd slik det ser ut.

Det har vel vært snakk om å starte en utvidelse av non-Schengen så fort pir nord står ferdig..
Som vil føre til at taksebane F forsvinner. På ingen måte en god løsning, men det vil sannsynligvis tvinge seg frem. Når man først har gravd seg ned i et hull så må man bare fortsette å grave.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Lørdag midt på dagen nå i vintersesongen må vel være av de verste tidspunktene på non-schengen. Når DY har 2 fly, TG 1 og EK 1. Og alle disse 4 skal ut mellom kl 13.15 og 13.55. Ca 1200 seter bare på disse fly. Og i tillegg andre 737 avganger rundt disse tidene.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Lørdag midt på dagen nå i vintersesongen må vel være av de verste tidspunktene på non-schengen. Når DY har 2 fly, TG 1 og EK 1. Og alle disse 4 skal ut mellom kl 13.15 og 13.55. Ca 1200 seter bare på disse fly. Og i tillegg andre 737 avganger rundt disse tidene.
Det er ille når passkøen går forbi service-skranken til SAS.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Kanskje ikke så mye utbygging, men mindre forbedring - OSL melder på Instgram at de har ferdigbygget 10 nye toaletter på utland ved Aquavitbaren
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Som beskrevet tidligere blir det ikke plass til flere kode E fly på non-Schengen.
Den nye piren er ren Schengen med en kode E plass, hvor f.eks Thomas Cook sin A330 til kanariholmene kan stå. De som ønsker å etablere langruter fra OSL må fremdeles sloss om 46R, 48, 50, 53, 51 og 49.
Det er vel allerede sprengt inne på non-Schengen i dag når EK, QR, DU, UA, TG skal fly samtidig.

Stand-messig kan jeg ikke uttale meg, men jeg var innom her på onsdag i forrige uke (10 des), da stod pass-kontrollen i god EWR/JFK style, helt opp til kiosken (ca 100 meter), ingen ledige sitteplasser osv. Da gikk EK, QR, TG, DU og ett par LHR avganger. Passasjeropplevelser er flyttet til Bjørvika, men resultatansvaret ligger på OSL......
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Non-Schengen blir utvidet noe i nær framtid, tror ikke det hjelper all verden - det blir ikke flere parkeringer av det rundt piren. Ellers så skryter OSL av at de har fått Tax-free butikken på ankomst til å flytte på vinen slik at de kan sluse passasjerene tax-free-kundene gjennom butikken.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Kanskje ikke så mye utbygging, men mindre forbedring - OSL melder på Instgram at de har ferdigbygget 10 nye toaletter på utland ved Aquavitbaren
Like trange som de andre eller har de endelig skjønt at man trenger trillekoffert-kompatible toaletter på en flyplass?
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

OSL sier nå de konkret ser på utvidelse av non-Schengen, men at man først kommer i gang etter Pir Nord er ferdig i 2017

http://www.aftenposten.no/okonomi/O...n-for-a-kunne-ta-flere-store-fly-7771060.html

Administrerende direktør på flyplassen, Øyvind Hasaas, bekrefter overfor Aftenposten at det foreligger konkrete planer om en ny utvidelse av terminalbygningen. Dette arbeidet vil imidlertid ikke bli igangsatt før den pågående utvidelsen er ferdig i 2017.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Men dette er gammelt nytt. Artikkelen er fra november i fjor. Har for øvrig sett skissene av hva som planlegges og det ser bra ut. Bare synd det tar så lang tid.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Er det overhodet mulig aa bygge flere passkranker ved avgang? Ved ankomst er det stort sett nok, pluss at det er automatisk kontroll ogsaa.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Er det overhodet mulig aa bygge flere passkranker ved avgang? Ved ankomst er det stort sett nok, pluss at det er automatisk kontroll ogsaa.

Men er egentlig antall skranker problemet? Problemet er at det sjelden er mer enn 2 eller 3 bemannede skranker. Dette er også det som har vært uenigheten mellom OSL og politiet da politiet sier de ikke har/vil bruke mer penger på bemaning, noe OSL ikke er veldig fornøyd med.
 
Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Men er egentlig antall skranker problemet? Problemet er at det sjelden er mer enn 2 eller 3 bemannede skranker. Dette er også det som har vært uenigheten mellom OSL og politiet da politiet sier de ikke har/vil bruke mer penger på bemaning, noe OSL ikke er veldig fornøyd med.

Ja, i utgående passkontroll er antall passbokser problemet. Der er tidvis alle passboksene bemannet og allikevel står køen langt nedover terminalen (spesielt sommertid/helg). I inngående passkontroll er problemet kanskje heller at bemanningen er for dårlig tilpasset tidene på døgnet når det er tunge ankomster. Da hender det i verste fall at man står nedover rulletrappene, fordi kun tre av åtte bokser er bemannet. Politiet skulle nok også helst sett at det ble bevilget mer penger på bemanning, men det har heldigvis bedret seg betraktelig ila det siste året. Flere tidligere vakante stillinger er nå blitt besatt, så det ser lysere ut.
 
Back
Top