Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Status - G-gatene OSL

Det er egentlig ikke noen stor overraskelse at Pir Nord (C/D) er for liten, da mange poengterte dette da vedtaket om utvidelsen ble tatt, men jeg tror at trafikk forskjellene mellom innland og utland ble større og raskere enn det de forutså. Synd at man ikke la tilrette for gater over 2 etasjer (slik som MUC) fra dag 1 (1998) som ville gjort at man kunne brukt hele terminal til både innland og utland.

Det ligger i planene av Pir Nord skal utvides med 6-10 gater (med bro) og 8+8 fjernoppstillingsplasser hhv øst og vest for piren. Men alt faller ned på penger og her i Norge er det jo kjent for at man er gjerrig på infrastruktur og bygger alt for lite uten å ta hensyn til videre vekst.

Enda lengre fremover ifg Masterplanen er det snakk om å bygge en ny terminal (med kun landside funksjoner) og en midtfield terminal (lik E- gates i ZRH) mellom 01R/19L og den tredje rullebanen. Men det ligger nok langt fremme og igjen om Norge har "råd" til dette.
Hvor skal de fjernoppstillingsplassene øst og vest for piren være? Det det er gress i dag? Ganske mange kvadrat i fin nærhet av terminalen som står ubrukt der. På vinteren brukes de til snøoppbevaring da, men det finnes vel andre steder å legge det.

Forrresten, angående utbygging av T2 med 6-8 gater til med bro. Det teltet som har stått på nordsiden der har vært for testing av det nye bagasjeanlegget, så det bør vel være job done nå i disse dager for det teltet. Ikke at det har så mye å si om det hadde vært ferdig nå eller om 5 år da, skjer jo selvsagt ikke noe der i nærmeste fremtid uansett, selv om SK og DY nok GJERNE skulle hatt flere combi-gater
 
Re: Status - G-gatene OSL

Det er egentlig ikke noen stor overraskelse at Pir Nord (C/D) er for liten, da mange poengterte dette da vedtaket om utvidelsen ble tatt, men jeg tror at trafikk forskjellene mellom innland og utland ble større og raskere enn det de forutså. Synd at man ikke la tilrette for gater over 2 etasjer (slik som MUC) fra dag 1 (1998) som ville gjort at man kunne brukt hele terminal til både innland og utland.

Det ligger i planene av Pir Nord skal utvides med 6-10 gater (med bro) og 8+8 fjernoppstillingsplasser hhv øst og vest for piren. Men alt faller ned på penger og her i Norge er det jo kjent for at man er gjerrig på infrastruktur og bygger alt for lite uten å ta hensyn til videre vekst.

Enda lengre fremover ifg Masterplanen er det snakk om å bygge en ny terminal (med kun landside funksjoner) og en midtfield terminal (lik E- gates i ZRH) mellom 01R/19L og den tredje rullebanen. Men det ligger nok langt fremme og igjen om Norge har "råd" til dette.


Nå er det slik at Avinor, i prinsippet skal være selvfinansierende og som alt annet dermed har enkelte begrensninger i hvor mye penger de kan bruke på en gang. Og gitt dagens økonomiske situasjon hos Avinor så kan man argumentere at de har investert for mye de siste 10 årene og først må nedbetale litt gjeld før neste store investeringsprogram.

NB: Flyplasstrukturen her i landet er politisk bestemt, og ikke opp til Avinor, så derfor de heller litt motvillig nå bygger flyplass i Bodø og Mo i Rana.

Som skattebetaler som kunne tenkte seg betale mindre skatt, og som reisende som ikke ønske å betale mer i flyplassavgifter, synes jeg det er en fordel av Avinor faktisk må ha et bevist valg og må prioritere hvor de skal investere.

Dessuten må man også stille spørsmålet om med dagen trafikk, så er vel ikke kapasiteten på OSL det helt store problemet? At man i enkelte peaker, må være litt kreative og oppleve det er litt trangt, er noe man faktisk kan leve med. Og sammenlignet med mange andre flyplasser, er ikke køer det helt store problemet på OSL, selv om baggasjeutleveringen i blant tar litt tid.

Spørsmål nå som bruken av G-gates på pir sør kommer opp.

Var det ikke meningen at Pir Nord (C/D gates) kunne brukes samtidig ved å boarde flyet via flybroen fra en etg, og samtidig sluse pax ned til kjelleren og buss fra en annen etg? Ala slik T2 i MUC.
Kan ikke huske å se at dette ble gjennomført/ gjort mulig når det ble bygget.

Og et annet spørsmål. Jeg mener å ha sett en gate D2b (kan ta feil i eksakt nr, men det er en gate med Dxx og b bak. Hva slags type gate er dette?

Uten å svare på spørsmålet, men er vel ikke først og fremst bussgater det (en gang i blant) er litt liten kapasitet på hos OSL?

Forrresten, angående utbygging av T2 med 6-8 gater til med bro. Det teltet som har stått på nordsiden der har vært for testing av det nye bagasjeanlegget, så det bør vel være job done nå i disse dager for det teltet. Ikke at det har så mye å si om det hadde vært ferdig nå eller om 5 år da, skjer jo selvsagt ikke noe der i nærmeste fremtid uansett, selv om SK og DY nok GJERNE skulle hatt flere combi-gater

Vel, SK og DY skulle gjerne hatt flere kombigater, og gater generelt. Men det må finansieres. Og heller ikke de ønsker høyere flyplassavgifter, som da blir resultatet som det er.
 
Nå tenkte jeg ikke at man skulle ha nok kapasitet tilgjengelig til en hver tid, men når man først valgte å utvide OSL med Pir Nord burde man ha bygget mer (inkl fase 2) enn det man gjorde, da man allerede da viste at man snart ville nå taket og at det var behov for mer utenlands kapasitet. Utland fikk vel netto 6 flere gater som må deles med innland. (Før NON-Schengen utvidelsen som ga et par gater til).

Hadde man bygget fase 2 og slik det var tiltenkt (med samtidig boarding fra 2 etasjer) så ville man fått nok kapasitet (også fremover), et mer helhetlig og logisk operasjonell flyplass enn det lappeteppe OSL kan virke som idag.
Med fase 2 og dermed ca 36 gater (18-20 bro + like mange bussgate), sammen med flere fjernoppstillingsplasser (de 16 ifg masterplanen + mulighet til en rad nord for tverr taxebanen. Kan bygges og settes i drift gradvis) så ville man vært istand til å håndtere trafikken for flere år fremover uten større kostnader (ved ny opprigging og starte for fra) og følelsen av å være under en konstant byggeplass.
 
Last edited:
Kanskje ikke rett tråd, men allikevel: Det ser nå ut som at alle trappene på OSL er samlet i en pool, slik som trallene vel alltid har vært (?). Før var i det minste trappene på pir syd noe Avinor stilte med, men nå ser det ut til at alt er felles, og hver trapp har sin stand nummerert på seg etter hvor den hører hjemme.

Sikkert mer praktisk for bakkepersonellet når de nå slipper å kjøpe trapper rundt etter behov.
 
Kanskje ikke rett tråd, men allikevel: Det ser nå ut som at alle trappene på OSL er samlet i en pool, slik som trallene vel alltid har vært (?). Før var i det minste trappene på pir syd noe Avinor stilte med, men nå ser det ut til at alt er felles, og hver trapp har sin stand nummerert på seg etter hvor den hører hjemme.

Sikkert mer praktisk for bakkepersonellet når de nå slipper å kjøpe trapper rundt etter behov.
Jepp, det er veldig praktisk:) De har faste parkeringsplasser også, flere steder til og med merket med «trapp» i asfalten, så det ikke skal bli noe surr. Det eneste trappegreiene som ikke er felles for selskapene nå er eventuelle baktrapper på B/G og på 180-serien (bussparker på utlandssiden). Vi kan si det er rett tråd fordi dette også gjelder T2…
 
Avinor i dag hevder kapasiteten på OSL nå er 35 millioner passasjerer og 80 flybevegelser i timen. Men det er kanskje høyt teoretisk og mulig det er noen flaskehalser i systemet som gjør det i praksis er mindre?
 
Avinor i dag hevder kapasiteten på OSL nå er 35 millioner passasjerer og 80 flybevegelser i timen. Men det er kanskje høyt teoretisk og mulig det er noen flaskehalser i systemet som gjør det i praksis er mindre?

Deice og kutt i brøytetog = lavere kapasitet på TWY/RWY og tarmac.
 
Avinor i dag hevder kapasiteten på OSL nå er 35 millioner passasjerer og 80 flybevegelser i timen. Men det er kanskje høyt teoretisk og mulig det er noen flaskehalser i systemet som gjør det i praksis er mindre?


Hvor påstås dette ? en av flaskehalsene ved dette er at vi har ikke plasser nok til alle flyene om vi skal få til dette, det er den største flaskehalsen av de alle
 
Hvor påstås dette ? en av flaskehalsene ved dette er at vi har ikke plasser nok til alle flyene om vi skal få til dette, det er den største flaskehalsen av de alle


Avinor sa det på konferansen de holdt på torsdag.
Men kanskje de primært snakket om bagasjeanlegget, uten å spesifisere det.

a4aa6d6ed83dbbcf8167dbbcba3b9dcd.jpg

48dec610751090c15e61e433854af1cd.jpg
 
Ha i bakhodet at informasjonen kommer fra de samme menneskene som syntes det var en kjempegod idé å fjerne bagasjetrallene.

80 fly i timen? Uten hurtigavkjøringer og nok plass til å parkere dem når de har landet? Og minus ett brøytetog til vinteren? Breaking action medium-poor noen gufne vinterdager? Tror det når jeg ser det.
 
Last edited:
.

80 fly i timen? Uten hurtigavkjøringer og nok plass til å parkere dem når de har landet? Og minus ett brøytetog til vinteren? Breaking action medium-poor noen gufne vinterdager? Tror det når jeg ser det.

Nå er vel ikke 80 fly under fullt snøvær…

Man hva vil det koste å bygge disse hurtigavkjøringene?

Å utvide brøytekapasiteten skulle den trenges er jo ikke det som tar langst tid. Og er jo heller ikke noe poeng å ha, før det faktisk trengs.
 
Back
Top