I tillegg til asfaltarbeidene skal det utføres en del andre anleggsarbeider på rullebanen. Dette omfatter forberedelser for såkalt hurtigavkjøring fra rullebanen, oppgradering til senterlinjelys på taksebane C2 til C6 og forberedelsesarbeid for landingssonelys syd på vestre bane. A
Det står i artikkelen at banen er 3600 meter lang + 300 meters betongdekke i hver ende. Hvorfor er endestykkene av betong og ikke asfalt?
Ser at man i forbindelse med asfaltering av vestre rullebane i sommer og skal også foreberede hurtigAvkjøringer fra rullebanen. Men når er det planlagt og faktisk bygge dem?
http://www.hegnar.no/bors/artikkel540132.ece
Lurer på om hurtigavkjøringene vil øke kapasitet i peak. Vil i så fall være etterlengtet men mulig dette tar litt mer tid.
Dette er jo noe de vurderer på Heathrow, å forlenge den ene rullebanen så de i kan taned to etterhverandre.Svaret er ja. Hurtigavkjøringer vil gi lavere Runway-Occupancy-Time (ROT) og da kan flyene lande tettere. Dette sammen med å ta i bruk Reduced-Runway-Separation-Minima (RRSM) vil gi bedre kapasitet. Hvis de endelig får ut fingeren og innfører uavhengige innflyginger kan 2 rullebaner avvikle over 100 flybevegelser i timen (teoretisk kapasitet).
Foreløpig er det terminalkapasiteten som er proppen, men vi får håpe dette bedrer seg etter 2017.
Svaret er ja. Hurtigavkjøringer vil gi lavere Runway-Occupancy-Time (ROT) og da kan flyene lande tettere. Dette sammen med å ta i bruk Reduced-Runway-Separation-Minima (RRSM) vil gi bedre kapasitet. Hvis de endelig får ut fingeren og innfører uavhengige innflyginger kan 2 rullebaner avvikle over 100 flybevegelser i timen (teoretisk kapasitet).
Foreløpig er det terminalkapasiteten som er proppen, men vi får håpe dette bedrer seg etter 2017.
Takk for info. Fikk forøvrig høre nå at hurtigavkjøringer ligger inne i planene for 2018-2020, stemmer det?
Peab Anlegg har fått i oppdrag fra Jernbaneverket å utføre plattformarbeider på Oslo lufthavn stasjon for ca. 45 millioner kroner.
Hele stasjonsområdet, og området opp til ankomsthallen på Oslo lufthavn, skal utvides for å øke passasjerkapasiteten. Peabs oppdrag er å forlenge taket på søndre plattform og etablere fordrøyningsbasseng under plattform 1 og 3.
OSL sier nå de konkret ser på utvidelse av non-Schengen, men at man først kommer i gang etter Pir Nord er ferdig i 2017
http://www.aftenposten.no/okonomi/O...n-for-a-kunne-ta-flere-store-fly-7771060.html
Får da virkelig håpe se snart tar til fornuft og bygger flere kat E oppstillingsplassen med to broer. Er ikke mange andre enn OSL som bygger nytt uten å ta høyde for store fly. Burde egentlig ha satset og bygget en kat F til A380 i tillegg. Men vi er vel ikke akkurat kjent for å være i forkant på nisseberget!
Men det er jo det de sier de skal gjøre i artikkelen.
Mulig du ser noe som ikke jeg ser, men slik jeg leser artikkelen så står det at man skal bygge ut piren, men hva den skal inneholde er ikke avklart!
Nettopp, det er derfor jeg er litt forsiktig med å være kritisk da de bekrefter at det blir utbygging i 2017
Det er ennå 2,5 år til en evt. ny utbygging kan settes i gang. Det er heller ikke særlig mulighet for avlastning når en ombygging settes i gang. Jeg er svært spent å se hvordan de har tenkt å gjennomføre dette. Det er lite som kan gjøres for å strekke pir øst lenger østover. Jeg tror også en "pir sydøst" er uaktuell. En ny ombygging tar nok ytterligere 2 år, så vi snakker 2019-20 før OSL vil være i stand til å utvide widebody-kapasiteten i særlig grad.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.