Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det har sikkert blitt skrevet om dette foer, men blir all Non-Schengen vaerende ytterst paa naavaerende utenlandspir? Ville det vaert mulig aa opprette en lounge for pax der, slik at det blir kortere avstand for pax fra lounge til gate, samt at det vil vaere etter passkontroll. Baade Star og non-Star selskaper kunne jo samarbeide om dette.

Det dermed klart at hvis OSL vil følge med i tiden kan vi se frem til kontinuerlig utbygging av flyplassen i hvert fall 10 år fremover.

Det er nesten garantert, jeg håper bare at det er noen som får ræva si fra T2-laurbærene og bestemmer seg for å starte de neste fasene før vi igjen er bakpå. Dessuten så vil man omtrent i begynnelsen av -30-tallet nå kapasiteten for flybevegelser med dagens to rullebaner, så om det skal bli en ny rullebane øst klar før det skjer må dette også starte om ca 10 år.

Ville det vaert mulig aa opprette en lounge for pax der,

Det store problemet er areal, og ytterst på pir-øst er det prekært. Man kan muligvis finne noen supersmarte løsninger for pass-kontrollen som kan frigjøre noe, men en slik lounge vil bli mindre enn den SAS har på innland. Det var snakk om å ha også non-schengen-areal som en tredje-etasje i den nye piren (slik man blant annet har på Kastrup), men jeg vet ikke om det ble noe av.

Det store problemet er areal, og ytterst på pir-øst er det prekært. Man kan muligvis finne noen supersmarte løsninger for pass-kontrollen som kan frigjøre noe, men en slik lounge vil bli mindre enn den SAS har på innland. Det var snakk om å ha også non-schengen-areal som en tredje-etasje i den nye piren (slik man blant annet har på Kastrup), men jeg vet ikke om det ble noe av.

Det ble ikke noe av på grunn av Politiets uvillighet til å ha to passkontroller (ytterst pir Øst og tredje etasje pir Nord). Derfor er det også bare en gate som er kategori E på pir Nord, men jeg tror også sannelig det er et par kategori D-gater. Sistnevte kategori er det vel en utdøende rase og på OSL i dag er det bare B752 som er i den kategorien.

men jeg tror også sannelig det er et par kategori D-gater.

Altså 100% D? 757'ene både med og uten winglet parkerer i dag i "modifiserte" kat C parkeringer, jeg tror parkeringene 38-44 kan ta opptil 38-39 m (u/wl) mens 46 kan ta de med winglet (noen må gjerne korrigere dette).
Nå er det jo deilig å drive groundhandling med så god plass, men det hadde vel vært bedre å bruke den plassen til noe annet, som f.eks. lagring av utstyr, eller å utvide C-parkeringene.

Superhai, det var på nye pir Nord det er trolig et par D. Du har riktig at gate 46 er en C+ (kan maksimalt ta en B753 med winglets), og 46R er en ren kategori E. AD 2 ENGM 2-4 angir 38-44 som rene kategori C og dermed er alle B757 over limit. Det gjør jo ikke noe så lenge det innen noen få år er slutt på B757 og da er det bare kategori C, E og F som gjelder.

Elendig bilde, men begynner og ligne litt på Pir nå

3u8y4u2e.jpg

På konferansen "En global Osloregion" i går (27.08.2014) la Avinor frem planer for utvikling av Oslo Lufthavn mot 2040. Der viste de en plansje med planer for fremtidig utbygging av flyplassen.

Det er nytt for meg at det finnes konkrete planer for Terminal 3 og en ny pir i sammenheng med denne. T3 plasseres ca. der hvor SAS Teknisk base ligger i dag, langs østre rullebane. Videre planlegges det bygging av en uavhengig pir på østsiden av dagens østre rullebane, som kobles til T3 med en kulvert.

Får dessverre ikke lagt frem plansjen her, men den ligger i på plansje 11 i PowerPoint-foredraget til Dag Falk-Petersen: http://www.avinor.no/avinor/omavinor/50_Konferanser+og+seminarer

Det er nytt for meg at det finnes konkrete planer for Terminal 3 og en ny pir i sammenheng med denne. T3 plasseres ca. der hvor SAS Teknisk base ligger i dag, langs østre rullebane. Videre planlegges det bygging av en uavhengig pir på østsiden av dagens østre rullebane, som kobles til T3 med en kulvert.

Det finnes også endel om dette i Avinor sin masterplan for OSL, som vel ble lagt frem i fjor eller noe sånt. Selv om der ligger det vel også et forslag til T3 øst for dagens østre rullebane

Utbyggingen av OSL mot 2017

Nåværende Masterplan daterer seg tilbake til mai 2012 og tar for seg utviklingen i perioden 2012-2050, den erstattet tidligere planen som var fra 2001-2030. Planen oppdateres jevnlig med 5-10 års mellomrom eller når store beslutninger er tatt for flyplassene utvikling.

Absolutt interessant ledning for de som ønsker vite mer om hele politiske prosessen og tankegangen rundt utvikling av flyplassen.

Kanskje et lite sidesprang, men dette føler jeg er et perfekt eksempel på hva som er i ferd med å skje med utbyggingen på OSL. Det er vel bare å glede seg til 2017, når det blir plass til nye ruter, og dermed maurtuen innendørs blir komplett.
Allerede før byggestart var det klart at det nye høyskolebygget i Bergen ville bli for lite. Likevel ble planene godkjent både av de som bevilget penger og de som kvalitetssikret prosjektet

http://nrk.no/fordypning/for-lite-for-forste-spadetak-1.11933779

Last edited by a moderator:

Sånn er det når det er shoppingsenter med høvelig kollektivtransport som skal bygges og ikke flyplass .....

Det må jo være Heinemanns våte drøm!

Det er vel sikkert også greit nok for flyselskapene som slipper unna med lavere landingsavgifter og annet liknende enn om man fjernet all annen kommersiell aktivitet på flyplassene.;)

Huff, Men har jo vært så mye snakk og klagingpå at man må gå slalom gjennom alkohol labyrinten, så vi kan håpe det kommer en liten snarvei utenom.

Det er vel sikkert også greit nok for flyselskapene som slipper unna med lavere landingsavgifter og annet liknende enn om man fjernet all annen kommersiell aktivitet på flyplassene.;)
Eneste som tjener ekstra fett på dette er staten med sine utbytter... Ikke det at de ikke investerer i Avinor, men de ser jo hva som må til for å melke kua også [emoji6]

Back