Da har jeg tur for tre personer i boks, og har brukt mye tid i telefonen med US Airways de siste par dagene. Mest "on hold" mens de har sjekket diverse ting og tang. Har også vært innom flere agenter ettersom turene måtte bestilles hver for seg og også bekreftes i etterkant.
Turene er slik:
TOS-OSL SK M
-ei natt, men under 24t-
OSL-FRA LH C
FRA-ICN LH F 346
ICN-NRT OZ C 747
-stopover-
NRT-AKL NZ C 777
-destinasjon-
AKL-NRT NZ C 777
NRT-ICN OZ C 747
-ei natt, men under 24t-
ICN-FRA LH F 346 / ICN-FRA OZ F 747
FRA-OSL SK C
-ei natt, men under 24t-
OSL-TOS SK M
Vi er tre som har lik reise til NRT, der snur en av oss og flyr hjem
NRT-MUC LH F 343
MUC-OSL LH C
-stopover- (!)
OSL-TOS SK M
Vi to andre har nesten lik resten av reisen, ICN-FRA må vi sitte på hvert vårt fly med to timers mellomrom ettersom LH og OZ hadde kun ledig ett sete i F hver. Jeg har start i TOS og oppnår dermed de maksimale 10 segmenter pr PNR, mens min kamerat starter i OSL.
Var som sagt innom flere agenter. Førstemann var en meget dyktig og hyggelig men bestemt, britisk mann. Prøvde meg på SYD som destinasjon og stopover i AKL på returen (i tillegg til stopoveren i NRT på utreisa), evt en open jaw med destinasjon AKL og retur fra SYD, men han var veldig bestemt på at det kun var
enten én stopover
eller én open jaw som var tillatt. Han virket meget oppegående, og ettersom det bla Discus sier om det samme, så orket jeg ikke å prøve å ringe på nytt og på nytt til jeg kom til en agent som ved en feil kunne gått med på to stopovers.
Eneste punkt jeg syns han var uforholdsmessig vanskelig var da jeg skulle bestille omtrent samme reise for min reisekamerat. Det fikk jeg ikke lov til - min reisekamerat måtte absolutt ringe selv! Vel, jeg lar ikke en person fra den vanlige verden, eller hvordan man skal kalle det, gi seg i kast med å bestille noe han egentlig ikke har greie på. Så da var det bare for meg å ringe opp på nytt og utgi meg for å være min reisekamerat:headbang
Etter dette var jeg innom flere damer med både italiensk(?), spansk(?) og indisk(?) aksent. Første jeg kom til, ba jeg se på bestilling nr 1 for så bestille det samme til min kamerat. Hun sa "I C N, eh hva er det?, A K L , eh hvor er det? flyselskap O Z, eh, hvilket er det?" og jeg kunne høre hun dekodet hver og enkelt kode før hun fortsatte med "Incheon?", "Auckland?" og "Asiana?". Vel hun fikk jobben gjort i hvertfall og var også hyggelig.
Da jeg skulle bestille for den tredje personen som også er min far sa jeg som sant var at jeg bestilte for min far. Det var greit. De regner vel ikke med at personer over 60 år er i stand til å telefonere, snakke utenlandsk og gjøre bestillinger og slikt

Jeg listet opp flyene jeg hadde sett meg ut, det var altså TOS-ei natt-OSL-FRA-ICN-NRT-destinasjon-MUC-OSL-stopover(!)-TOS, og da kun kom tilbake til meg etter å ha sjekket med "rate desken", sa hun at stopover i OSL begge veier ikke gikk. Jeg påpekte at her måtte de ha regnet feil, for oppholdet i OSL på utreisa kun var på 22 timer og følgelig ikke noe stopover. Hun sjekket på nytt med "rate desken" (eller så hun sa i hvertfall) og kom tilbake og sa at nei, reisen TOS-OSL-FRA
måtte være
samme dag og det
måtte være på
raskest mulig forbindelse! Utrolig, tenkte jeg, og måtte dermed bruke "høflig avslutt samtalen og ring på nytt"-kortet. Sa jeg da måtte revurdere opplegget, og takket for hjelpen så langt. Og med neste agent jeg kom til, så var det ingen problemer med den natta i OSL på utreisa, enda hun også sjekket med "rate desken":drink
Hun var også veldig dyktig og ga meg uoppfordret referansenr til alle flyselskap som var involvert i bookinga. Da jeg ba henne sjekke stoda på de to andre reservasjonene, gikk det bra med å sjekke én av de, men da vi kom til den andre kræsjet systemet hennes, og hun sa at jeg ble nødt til å ringe tilbake. Dessuten hadde vi jo snakket ganske lenge (denne samtalen var på nesten 45 minutter).
De siste samtalene var det kun å bekrefte og opplyse om kredittkort for skatter/avgifter. Jeg fikk også referansenr for de andre selskapene for de to første bestillingene da jeg ba om det.
Dette ble nok litt langt, men jeg ville bare dele min opplevelse med diverse agenter hos US. Alle var hyggelige, men noen mer proffe enn andre altså. Og tida på telefon foregår for det meste "on hold" mens de sjekker om ruta er OK eller ikke.