AAdvantage - opptjening, bonusuttak, regler m.v.

Platinum Challenge er et godt tips! Dersom de heller ikke håndhever den andre regelen, men BA gjør det så tipper muligens dette litt i AA's favør.

Ruten min er som følger:

SVG - AMS (KLM / Y)
AMS - LHR (BA / I)
LHR - JFK (AA / I)
JFK - EZE (AA / I)
AEP - SCL (LAN / Q)
SCL - IPC (LAN / H)
IPC - SCL (LAN / H)
SCL - EZE (LAN / Q)
EZE - MIA (AA / I)
MIA - LHR (BA / I)
LHR - AMS (BA / I)
AMS - SVG (KLM / Y)

Jeg får ikke Avios hos BA for flightene med LAN i H, mens AA gir meg 0.50.
Har forøvrig ingen status hos hverken AA eller BA fra før.

Last edited:
Spennende rute. :) Med den vil du bli Platinum allerede på JFK-EZE, og tjener doble miles (RDM, ikke statusgivende) fra og med den flighten. Husk også å spørre om å få midlertidig Gold hvis du registrerer deg for challenge, da vil også de første flightene gi 25% bonus og opptjening av 500 mile upgrade stickers.

Det er vel flightene i Q, ikke H, som gir dårligere opptjening (25% miles og 0,5 EQP)? http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/earnMiles/travel/airlines/lan.jsp

Hele ruten er på ca 24 000 miles, men vi gi deg rundt 50 000 RDM med Plat Challenge. Se http://milecalc.com/schmutzig/?paths=AMS-LHR-JFK-EZE AEP-SCL-IPC-SCL-EZE EZE-MIA MIA-LHR-AMS og legg inn AAdvantage + Platinum + Business Class under Additional Options. Ikke verst uttelling!

Det er vel flightene i Q, ikke H, som gir dårligere opptjening (25% miles og 0,5 EQP)? http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/earnMiles/travel/airlines/lan.jsp
Stemmer, jeg var litt kjapp der.

Hele ruten er på ca 24 000 miles, men vi gi deg rundt 50 000 RDM med Plat Challenge. Se http://milecalc.com/schmutzig/?paths=AMS-LHR-JFK-EZE AEP-SCL-IPC-SCL-EZE EZE-MIA MIA-LHR-AMS og legg inn AAdvantage + Platinum + Business Class under Additional Options. Ikke verst uttelling!
Må trekke litt fra for de Q og H segmentene men allikevel relativt bra tror jeg.

Artig rute. Hvor mye kom det der på, om jeg kan spørre?
Tja, ca. 48k tilsammen for både meg og fruen. Bryllupsreise ;)
Er allikevel litt overrasket over at hun ble med på såpass mye flytid.
Flyutvalget er også rikelig og noe jeg gleder meg til: E190, A319, A320, B738, B763ER, B772, B773ER (den nye til American som det fins en TR eller to på her på forumet) :)

Må trekke litt fra for de Q og H segmentene men allikevel relativt bra tror jeg.
Har allerede trukket fra en del. Hvis du var Plat (+100%) fra starten av og reiste hele veien i business (+25%) hadde ruten gitt 55 484. H gir 100% opptjening, og Q-segmentene er ganske korte, så hovedforskjellen vil være manglende bonus på LHR-JFK. :)

Betyr ikke det nesten at du får plat med en t/r i business osl-lax på BA?
Ikke bare nesten, det er 12 412 miles. Til og med billigste økonomiklasse er nok (det går på EQM og ikke EQP denne gangen, alle klasser gir 100%).

Ser ut som AA har stoppet hele kampanjen nå.
Kjipt at jeg ikke fikk dette med meg i går. :(
Vet ikke om jeg vil betale for challenge og velger da muligens å inkassere mesteparten av bonuspoengene hos BA på min forestående reise.

Ja, kampanjen ble stoppet etter noen timer. Men det ser ut som de vil la det passere for de som rakk å registrere seg: http://boardingarea.com/onemileatat...ericans-fast-track-to-elite-status-promotion/

Tror det ikke helt før jeg ser det, får følge med på FlyerTalk etter 1. september. For min del er egentlig den eneste forskjellen om jeg må betale $200 eller hva det er for challenge, ettersom jeg har en tur i oktober som både gir over 12 000 EQM og 10 000 EQP. Det hadde jo vært greit å spare over 1000 kr.

Tror det ikke helt før jeg ser det, får følge med på FlyerTalk etter 1. september. For min del er egentlig den eneste forskjellen om jeg må betale $200 eller hva det er for challenge, ettersom jeg har en tur i oktober som både gir over 12 000 EQM og 10 000 EQP. Det hadde jo vært greit å spare over 1000 kr.
Fikk mailbekreftelse fra AA nå! :colgate:

Vet ikke om jeg vil betale for challenge og velger da muligens å inkassere mesteparten av bonuspoengene hos BA på min forestående reise.
Husk at 100%-bonusen utgjør mye, så det er ikke en ren kostnad - på din rute vil du tjene over 20 000 flere miles med challenge enn uten, noe som hadde kostet nesten 3000 kr som et rent mileskjøp. Pluss lounge, ekstra bagasje og alle andre statusfordeler. Ellers er det fordeler og ulemper med både AAdvantage og BAEC, som diskutert tidligere i denne tråden.

Spørsmål til Tommy777 eller andre med god kjennskap til AAdvantage: hvor mye bør jeg, som en nordmann bosatt i Norge, verdsette forskjellen fra Platinum til Executive Platinum (oneworld Sapphire til oneworld Emerald)?

Grunnen til spørsmålet er at jeg med planlagte flighter i oktober vil klare "Fast Track"-kampanjen til Platinum (12 000 EQM). Men det er ganske langt derfra til Executive Platinum (30 000 EQM), og det vil kreve minst én interkontinental mileage run i økonomi til 5-6000 kr (worst case er to MRs hvis ikke QF-codeshares teller med i kampanjen, noe jeg forsøker å finne ut av). Pga en tett kalender ut året rekker jeg sannsynligvis ikke mer enn en helgetur, og maks 1,5 dag på destinasjonen, noe som i utgangspunktet byr meg i mot. Samtidig er det ganske stor forskjell fra PLT til EXP.

Platinum gir:
- loungetilgang (business)
- mulighet til å velge exit row
- gratis bagasje
- businessinnsjekk
- priority baggage
- gratis Main Cabin Extra på AA-flighter
- 100% opptjeningsbonus

Executive Platinum gir i tillegg:
- loungetilgang (First)
- First-innsjekk, First-boarding osv. Ikke så viktig.
- fast track
- ubegrenset med gratis oppgraderinger domestic i USA, noe jeg i liten grad får bruk for.
- EXP-kundeservice, som skal være veldig bra, men sannsynligvis av begrenset nytte for meg
- fritak for alle bookinggebyrer, inkludert å bestille awards under 21 dager før, og også gratis avbestilling av awards (kan potensielt spare en del her)
- ekstra tilgjengelighet på bonusseter
- 8 systemwide upgrades

Det er utvilsomt det siste punktet som er den største forskjellen. SWUs gir helt gratis oppgradering (Y->C eller C->F), med en veldig høy suksessrate (90%+ i følge det jeg har funnet på Flyertalk). Det gir meg dermed nesten garantert 4 t/r-reiser til Nord- eller Sør-Amerika i business til økonomipris (eller to t/r med en kompis osv, man kan bruke dem til å oppgradere andre). Oppgraderingene gjelder AA-metall én vei, for inntil 3 segmenter, slik at på f.eks. BGO-LHR-LAX-HNL vil LHR-LAX-HNL bli oppgradert med én SWU. Eller LHR-JFK-GIG på BGO-LHR-JFK-GIG. Har aldri vært i Sør-Amerika, så det hadde vært en spennende mulighet.

Er veldig usikker på om det er verdt det, og om jeg skal prioritere både tid og penger til det. Setter pris på innspill.

5000-6000 kr for for åtte oppgraderinger bekreftet på forhånd? De kan vel til og med brukes på BA over havet? Er du på Flyprat eller er du på Flyprat??????

Du kan evt gi meg beskjed om du ikke får brukt dem opp så blir vi nok enige:-)

5000-6000 kr for for åtte oppgraderinger bekreftet på forhånd? De kan vel til og med brukes på BA over havet? Er du på Flyprat eller er du på Flyprat??????

Du kan evt gi meg beskjed om du ikke får brukt dem opp så blir vi nok enige:-)
Hehe, ja, det kan du si. Minst 5-6000 kr + 30-40 timer reising, det siste er ikke helt uvesentlig - særlig med BAs utslitte IFE. :p Oppgraderingene kan ikke brukes til noe annet enn AA-flighter på AA-metall, hvis det hadde vært mulig å bruke på AA-codeshares (eller alle partnere) hadde valget vært mye lettere. En annen ting er nettopp om jeg klarer å bruke oppe alle 8.

Konsensus på FT ser ut til å være at QF-codeshare ikke vil telle med, så da må jeg ta minst to MRs, sannsynligvis en ut fra LAX (transcon til ca 3000 kr?) + en interkontinental hjemmefra (5-6000).

Man får doble AA-miles ved å reise med Qatar mellom 15. november og 31. januar (utenom jul/romjul): http://www.aa.com/viewPromotionDetails.do?fN=aad_middle-east.xml&_locale=en_US

Offer:
In celebration of Qatar Airways joining the oneworld® alliance, we are offering you double AAdvantage miles when you fly Qatar Airways between November 15, 2013 and December 19, 2013, and between January 6, 2014 and January 31, 2014.

The oneworld alliance now includes 13 member airlines, and with Qatar Airways, you will have even more opportunities to travel the world. Start planning your trip now, and enjoy earning double miles when you travel.

Offer Dates:
Travel between November 15, 2013 and December 19, 2013, and between January 6, 2014 and January 31, 2014

Promotion Code:
QRDBL

Register prior to travel by selecting the REGISTER button below.

AAdvantage miles

Mine Dividend Miles er nå blitt 111.000 AA miles. har noen prøvd å booke flyreise for disse på tlf. eller evt. nett hos American Airlines??? Gode forslag til hvordan de kan brukes i stedet for flytur?

Re: AAdvantage miles

111.000 er en biz tur retur til amerika og bl.a. Hawaii med de nye zone regler etter mergeren. Det er vel neppe så billig å komme seg dit via poeng ellers.

On the downside, så er reglene mye strengere. Ingen stopover. Open Jaw er tillatt dog, hvis du altså vil ta en tur til fastlandet (til ekstra pris) er dette vel mulig.

Re: AAdvantage miles

Mine Dividend Miles er nå blitt 111.000 AA miles. har noen prøvd å booke flyreise for disse på tlf. eller evt. nett hos American Airlines??? Gode forslag til hvordan de kan brukes i stedet for flytur?
Hvorfor vil du bruke det på annet enn flyturer? Du får stort sett veldig mye mindre for poengene da.

Her er uttakstabellen: http://www.aa.com/i18n/AAdvantage/redeemMiles/all-partner-chart.jsp

Det er enkelt å booke over telefonen, i hvert fall hvis du på forhånd har funnet en rute og datoer med ledige bonusseter. Jeg brukte nylig 80 000 poeng t/r India i første klasse. Fløy da BA Club Europe på BGO-LHR og deretter Etihad First på LHR-AUH-DEL. Du kan da få Etihads "First Apartment" på A380en mellom LHR og AUH, som er verdens beste First-kabin. Se: https://www.google.com/search?q=Eti...a=X&ei=vuorVb2GFqXnywPez4HACQ&ved=0CAYQ_AUoAQ

Skatter/avgifter kommer bare på rundt $100 hver vei. For den samme poengprisen kan du reise til Nepal, Maldivene, UAE, Oman, Iran m.fl.

Nytt tilbud nå, med 150k poeng for $2950

Noen som har benyttet seg av dette? Er det greit å booke bonusreiser online, eller må man stort sett hive seg på tlf?

Back