United med justeringer i vinterfrekvensen til Skandinavia

Ok, takk. Jeg tenkte muligens konkurransesituasjonen fra CPH var en annen enn fra OSL og dermed aarsak til nedleggelsen.

Det er den jo også, især i vinterhalvåret. Udover United, så har SAS jo 21 ugentlige afgange med A330/A340 til USA, mod fire fra Oslo, dertil kommer Air Canada tre ugentlige til Toronto.

Videre har Icelandair to daglige forbindelser via Keflavik, mod end fra Oslo, så alt andet lige er konkurrencen noget hårdere fra København, og nok derfor United finder bedre økonomi andre steder end København.

Kan någon klargöra om detta bara är för vintern eller tills vidare. Läser man på nätet att stationen stängs ! Vad betyder det? Är det bara för vintern?

Kan någon klargöra om detta bara är för vintern eller tills vidare. Läser man på nätet att stationen stängs ! Vad betyder det? Är det bara för vintern?
For Københavns vedkommende oppfatter jeg det helt klart som en permanent nedlegging. For noen av de andre rutene står det at det bare gjelde vinterprogrammet.

UA lukker permanent ned i CPH, altså ikke bare for vinteren.
Der er allerede rygter om at American er på vej.

UA lukker permanent ned i CPH, altså ikke bare for vinteren.
Der er allerede rygter om at American er på vej.

What??? Det vil jeg se først. CPH er da ikke just nogen Oneworld-bastion (men de skal da være velkomne).

Isoleret set vil det da være bedre med en helårsrute til EWR og en til JFK, frem for to til EWR, synes jeg.

What??? Det vil jeg se først. CPH er da ikke just nogen Oneworld-bastion (men de skal da være velkomne).

Isoleret set vil det da være bedre med en helårsrute til EWR og en til JFK, frem for to til EWR, synes jeg.

takeoff.dk said:
American Airlines fra Oneworld-alliancen har ifølge takeoff.dks oplysninger vist interesse for at starte mellem København og New York..

http://www.takeoff.dk/news/22859

København har en morsom måte å regne størrelse på
København regnes, ifølge Københavns Lufthavn, som Star Alliancens fjerdestørste lufthavn

Fra takeoff.dk linken til jefi99

København har en morsom måte å regne størrelse på

Den studsede jeg også over, gad vide hvordan den er regnet ud. Men læser det som at størrelse er regnet ud fra antal selskaber, ikke ruter, passagerer eller afgange.

Nu beskriver de jo altså hvordan det beregnes:

takeoff.dk said:
København regnes, ifølge Københavns Lufthavn, som Star Alliancens fjerdestørste lufthavn – 18 af de 26 medlemmer af verdens største luftfartsalliance flyver på København. Det var indtil Spanair krakkede i januar – og nu at United trækker sig.

Men enig, det er en alternativ måde at opgøre tingene på. Ikke desto mindre er det da interessant, at så mange forskellige Star Alliance selskaber flyver på CPH.
Mon ikke at FRA i øvrigt er det den lufthavn med flest *A-selskaber?

Såvidt jeg kan tælle mig frem til, så er det FRA, MUN og LHR der har flere SA-selskaber end CPH. Men indrømmet, er ikke gået alle lufthavne igennem.

At have mere end 15 selskaber fra SA hører dog til sjældenhederne, især uden for Europa, hvilket nok skyldes de mange mindre SA-selskaber på dette kontinent.

Må si jeg er litt bekymret for UA på OSL også nå. Etter at jeg hadde dem i mai på turen over til USA på min første USA-tur fikk jeg ganske sansen for dem. Likte veldig godt setene og underholdningstilbudet og synes 757-200 var meget behagelig å fly selv i over åtte timer. Men; etter dette har jeg fulgt litt med på United om hvordan Oslo-ruten later til å gå. Og i mai har det virkelig ikke sett bra ut. Mye ledige seter, også foran. Imorgen f eks er det kun 4 pax booket i biz.

Det som jeg også har bitt meg merke i er at UA 122/123 (CPH-EWR) virker å gå en god del bedre, og særlig business er jo som oftest alltid full på denne ruten i mai. Nå er min undersøkelse høyst uvitenskapelig, men en liten pekepinn er det vel. Og i en annen psot over de største selskapene på OSL så vi vel at UA hadde mistet 15 % av pax i fjor og tatt i betraktning at SK først begynte å fly i slutten er det vel rimelig dramatiske tall etter SKs inntreden.

Jeg lurer på om det er grunn til å tro at ruten går dårlig nå og at SK snart igjen er alene direkte til USA fra OSL. Det ville være synd etter min mening selv om SK selvsagt har et meget bra tilbud er det fint med to litt valgmuligheter.:)

Må si jeg er litt bekymret for UA på OSL også nå. Etter at jeg hadde dem i mai på turen over til USA på min første USA-tur fikk jeg ganske sansen for dem. Likte veldig godt setene og underholdningstilbudet og synes 757-200 var meget behagelig å fly selv i over åtte timer. Men; etter dette har jeg fulgt litt med på United om hvordan Oslo-ruten later til å gå. Og i mai har det virkelig ikke sett bra ut. Mye ledige seter, også foran. Imorgen f eks er det kun 4 pax booket i biz.

Det som jeg også har bitt meg merke i er at UA 122/123 (CPH-EWR) virker å gå en god del bedre, og særlig business er jo som oftest alltid full på denne ruten i mai. Nå er min undersøkelse høyst uvitenskapelig, men en liten pekepinn er det vel. Og i en annen psot over de største selskapene på OSL så vi vel at UA hadde mistet 15 % av pax i fjor og tatt i betraktning at SK først begynte å fly i slutten er det vel rimelig dramatiske tall etter SKs inntreden.

Jeg lurer på om det er grunn til å tro at ruten går dårlig nå og at SK snart igjen er alene direkte til USA fra OSL. Det ville være synd etter min mening selv om SK selvsagt har et meget bra tilbud er det fint med to litt valgmuligheter.:)

Jeg tror det er plass til 2 aktører på OSL-EWR. Men er det plass til 3? Når DY kommer inn på ruten i 2013(?) så er jeg redd det kan bli litt overkapasitet. Men hvem som forsvinner gjenstår i tilfelle og se. Men mitt tips er at United forsvinner når DY kommer og kanskje heller starter et code-share samarbeid med SAS.

Jeg tror det er plass til 2 aktører på OSL-EWR. Men er det plass til 3? Når DY kommer inn på ruten i 2013(?) så er jeg redd det kan bli litt overkapasitet. Men hvem som forsvinner gjenstår i tilfelle og se. Men mitt tips er at United forsvinner når DY kommer og kanskje heller starter et code-share samarbeid med SAS.

Eller UA vælger kun at flyve i de lukrative sommermåneder. Jeg var faktisk overrasket over at UA ikke valgte den model, da de offentliggjorde, at de trak sig fra CPH.

Hva mener du, SAS begynte vel å fly i mars? At UA (CO) mistet 15 % av pax ifjor på OSL er nok ikke veldig dramatisk, husk at de i 2010 fløy OSL-EWR 10x ukentlig fra slutten av mai til begynnelsen av september, så noe av forklaringen ligger nok der.

Hva mener du, SAS begynte vel å fly i mars? At UA (CO) mistet 15 % av pax ifjor på OSL er nok ikke veldig dramatisk, husk at de i 2010 fløy OSL-EWR 10x ukentlig fra slutten av mai til begynnelsen av september, så noe av forklaringen ligger nok der.

Ja så, gjorde de det? Jeg trodde aldri den utvidelsen ble noe av, jeg.

Det er jeg helt enig i, men jeg håper vi tar feil. Traurig med bare SK/DY også på OSL-EWR. Dog ser jeg et motargument; når jeg reiste var det artig å se den skrikende forskjellen blant paxen ved de to gatene. (Jeg måtte jo undersøke litt...;)) Hos SK var det så og si utelukkende nordmenn å høre. Massevis av norske turister som åpenbart skulle på shopping i NY. Pluss en del norske forretningsfolk i biz-køen.

På UA var det knapt en nordmann, jeg hørte to tykker på hele turen. Her var det først og fremst masse amerikanere og noen fra andre land. Jeg kunne se at det var en del asiater blant annet. Mange på UA skulle også videre i USA.

Det er vel liten tvil om at DY i første omgang i stor grad har lettest tilgang til SKs passasjerer??

Ellers er jeg enig tanken om at det er mulig UA mest sannsynlig vil holde seg til de lukrative sommermånedene. Og jeg er også enig at det er rart at de ikke opprettholder på CPH også om sommeren. Ut fra de seat map'ene jeg har sett for CPH-EWR i mai, er ikke mitt inntrykk, som sagt, at de sliter. Og biz virker full på nesten hver avgang!:o

Last edited:
Ja så, gjorde de det? Jeg trodde aldri den utvidelsen ble noe av, jeg.

Joda, de fløy 10x ukentlig i 2010. Derimot forsvant disse !ekstraturene" i 2011 da SAS begynte, og de gikk tilbake til 7x ukentlig

Ellers er det mange forretningreisende som har avlyst/utsatt reisene sine pga streiken i disse dager. Ser bare det her hos oss hvor mange reiser som har blitt utsatt/avlyst

jeg fløy United to ganger i april/mai og da var de kraftig overbooket så dette er nok ikke så dramatisk!

jeg fløy United to ganger i april/mai og da var de kraftig overbooket så dette er nok ikke så dramatisk!

Det er ingen garanti for at de tjener penge på ruten. Det er vel ikke noget problem at fylde flyene, hvis man bare sælger billetterne (for) billigt.

Det aa bruke ett par dagers reiseobservasjoner og ett setekart som referanse paa om en rute gaar bra eller ikke, blir helt feil. United har tidligere uttalt at ruten til OSL gaar veldig bra og det er ingenting som tyder paa at det har endret seg.

Back