SAS sommerprogram 2024

Med kun en adgang på ettermiddag/kveld mellom SVG/LHR er jeg ikke sikker på om den er så veldig biz-tung. Morgenavgang er savnet.

Forretningstrafikken er mer enn bare morgen og kveldsavganger på dagsturer. Og som nevnt i em annen tråd, så er ofte London litt kronglete for dagsturer med mer man skal mer enn et lite møte, selv fra OSL…..

Er ikke LIN åpen kun for EU trafikk?

Gjennom EØS-avtalen er Norge med i EUs luftfartsreglement. Det er også mulig med ruter til Storbritannia fra Linate.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
Med kun en adgang på ettermiddag/kveld mellom SVG/LHR er jeg ikke sikker på om den er så veldig biz-tung. Morgenavgang er savnet.

Enig med deg her. SVG-LHR var nok ikke akkurat en biz-rettet rute med tanke på at "morgenavgangen" landet på LHR først i 11- tiden (10- tiden på vinteren), noe som gjorde at man først kunne nå eventuelle møter i London først etter lunsj. Skulle den vært for biz så måtte den ha landet senest rundt 09 slik at man kunne få en god arbeids/ møtedag i London før returen kl 20. GOT hadde vel en ankomst i 9-tiden før de solgte sloten og flyttet hele ruten til STN.

Morgenavgangen (uten at jeg kan si sikkert) var der nok for a) fylle/ beholde verdifulle LHR slots b) for å feede UA/ AC videre til USA/ Canada som SK ofte brukte LHR som en transferpunkt inntil UA/AC/LH transatlantic JV oppsto. En JV som SK ble utestengt fra og dermed førte til færre SK PAX med UA og AC ruter over Atlanteren inkl via LHR.

Så får vi se om det blir nye ruter (inkl fra BGO/ GOT) / flere avganger (SVG morgenavgangen returnerer?) til/ fra LHR (kanskje på låne slot) når de nå blir partnere med VS og det planlegges at SK blir en del av AF/KL/DL/VS transatlantic JV.

Forretningstrafikken er mer enn bare morgen og kveldsavganger på dagsturer. Og som nevnt i em annen tråd, så er ofte London litt kronglete for dagsturer med mer man skal mer enn et lite møte, selv fra OSL…..

Ja du har et poeng.

Hvor fant du denne? Finner bare 2 daglige til MXP.

Ligger inne hver søndag utenom i høysesongen, som e fornuftig siden ingen reiser til selve Milano da.

Litt rart med bare 1x ukentlig ellers da, men la gå. Muligens en glipp? Ser prisene ligger på 2649,- på Go Light alle søndager jeg klikker på.

Husken er dårlig, men er nok noen år siden den var biz-tung. Om jeg ikke husker skikkelig dårlig.

Ligger inne hver søndag utenom i høysesongen, som e fornuftig siden ingen reiser til selve Milano da.

Litt rart med bare 1x ukentlig ellers da, men la gå. Muligens en glipp? Ser prisene ligger på 2649,- på Go Light alle søndager jeg klikker på.

Kanskje de har litt ledig kapasitet søndag morgen, som de fant et sted å bruke?

Ikke at det er så fryktelig relevant nødvendigvis, men ser at DYs tidlige avgang på SVG-LGW kun går mandag, fredag og søndag mens den tidlige avgangen på BGO-LGW går alle dager. Kvelds avgangene går alle dager både fra SVG og BGO. Tar man da med WF i betraktningen er kanskje markedet fra BGO like stort som fra SVG?

Men som nevnt så blir jo dette bare synsing her inne, men det er jo artig.

CPHtraveller har på Twitter oppsummert frekvensøkninger fra CPH i høysesongen

Ukentlig frekvenser:
Bari: 4 -> 6
Catania: 2 -> 5
Firenze: 6 -> 7
Pisa: 2 -> 4
Palermo: 3 -> 5
Roma: 8 -> 11
Venezia: 8 -> 13
Nice: 18 -> 23
Corfu: 1 -> 2
Thessaloniki: 2 -> 3
Alicante: 5 -> 7
Malaga: 17 -> 18
Faro: 3 -> 4
Tivat: 3 -> 5
Edinburgh: 2 -> 3
Antalya: 1 -> 2
Gazipasa: 5 -> 7

https://twitter.com/CPHtraveller/status/1740685901301260350

Jeg leste en artikkel om SQs nye rute til LGW, og la merke til at SK søkte om 1260 slots på LGW i sommersesongen 2024. De fikk ikke tildelt noen av disse. Er det et forsøk på å gradvis flytte bort fra LHR, eller ligger det noe annet bak? Mener å huske at SK har vært på LGW tidligere.

https://mainlymiles.com/2024/01/09/singapore-airlines-wanted-daily-flights-to-and-from-london-gatwick/

Det er vel heller snakk om å forsøke komme inn på et marked de ikke er i dag. Og er jo ganske vanlig for flyselskap å holde på.

1260 slots er jo heller ikke mer enn cirka 3 daglige for en sommersesong

Jeg leste en artikkel om SQs nye rute til LGW, og la merke til at SK søkte om 1260 slots på LGW i sommersesongen 2024. De fikk ikke tildelt noen av disse. Er det et forsøk på å gradvis flytte bort fra LHR, eller ligger det noe annet bak? Mener å huske at SK har vært på LGW tidligere.

https://mainlymiles.com/2024/01/09/singapore-airlines-wanted-daily-flights-to-and-from-london-gatwick/
Som nævnt af Someone, så handler det om at udvide det eksisterende marked. Det er svært at få slots på LHR, så er LGW et oplagt bud som nummer 2, især fordi STN viste sig at være en fejl tidligere. SAS kommer ikke til at skære ned på LHR, tværtimod så bliver LHR snart et partnerhub i SkyTeam og i Joint Venture samarbejdet med DL/KL/AF/VS.

Kan se ut til at det blir en del E195 på OSL-BGO/SVG utover våren, nå også på hverdager og til og med på de "tunge" morgenavgangene.

I en artikkel i Finansavisen for ikke så lenge siden ble SAS sitert på at de kom til å øke på OSL-ZRH. Ser det nå ligger inne en ekstra rundtur på mandager, fredager og søndager i sommer.

SK4841 1835-2050 OSL-ZRH 1 > SK4842 ZRH-OSL 2130-2350 1
SK4841 0800-1015 OSL-ZRH 5 > SK4842 ZRH-OSL 1100-1320 5
SK4841 1640-1855 OSL-ZRH 7 > SK4842 ZRH-OSL 1940-2200 7

Vinge mot vinge med LX(Helvetic) på mandager fra ZRH.

Last edited:
Back